Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

CharlesTucker

Forumguru
Wel satellites visible, maar geen lock...?
Waarschijnlijk heeft ie nog een setje baanparameters in het geheugen zitten van toen je antenne nog wel goed was. Daarmee kun je vrij eenvoudig uitrekenen hoeveel satellieten op je locatie (of eigenlijk, de locatie waar het systeem voor het laatst nog wel werkte) boven de horizon staan en dus "zichtbaar" zijn.

Normaalgesproken gebruikt ie dat geheugen en dat soort berekeningen om snel die satellieten te kunnen vinden, de ontvangstfrequentie af te regelen door het uitrekenen van het Doppler effect en zo. Wel iets om even in het achterhoofd te houden als je weer een goede antenna hebt. Als dat lang gaat duren kan het het de eerste keer ook vrij lang duren voordat je weer wel echt satellieten ontvangt. Je kunt die "arcs" geen weken extrapoleren. Maar uiteindelijk gaat het na een paar minuten wel weer werken, dus geen zorgen.
 

Tees

Donateur
Ik had idd gelezen dat het 10-20 minuten kan duren voordat met een nieuwe antenne de lock weer gevonden wordt. Ik ging er ook al vanuit dat je op basis van de laatst bekende locatie de locatie van de satellieten 'gegokt' werd.

Wat is trouwens een handige plek voor die nieuwe antenne? Ik had gelezen zo hoog mogelijk onder het dashboard, maar zag dat er achter de radio geen directe route omhoog leek. Zit namelijk een luchtkanaal boven.
 

EdK

Forumguru
Had met de Zenec in de Yeti de antenne in het dashboardkastje OP het dashboard geplaatst.
En met de RR had ik een Kenwood navi en daar had ik de antenne op de stalen houder van de unit geplaatst.
Maar aansluiten en unit nog eruit laten hangen en de antenne op een plek onder dashboard plaatsen en kijken of je weer signaal krijgt en of dit voldoende is, zoniet dat weer wat verplaatsen richting raam
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Vanmiddag de nieuwe antenne opgehaald bij t pakketpunt. Goedkoop Chinees ding natuurlijk, maar toch: net even getest, en meteen 6-7 satellieten gelockt. En dan ben ik toch een onderzoeker: even kijken wat er gebeurt als ik de oude antenne weer inprik. Hé, 3 satellieten! Blijkbaar vindt ie de satellieten nu weer waar ie ze verwacht, en dan lukt t wel om enige lock te krijgen. Fluctueerde een beetje, soms 4, soms 2. Er zit dus nog wel leven in de oude antenne, maar t houdt niet over

Morgen maar even tijd zoeken om de nieuwe netjes ergens achter de radio weg te werken, kijken of ie dan alle 6-7 satellieten nog weet vast te houden. Nog een opvallend puntje: Antenna current met de nieuwe is 10 mA, tegen 23 mA van de oude. Snap alleen niet hoe die van @JPs_OC2 zo'n hoge stroom trekt.

Iig blij dat t met €9 opgelost is :jaja:
 

EdK

Forumguru
Zorg dat hij op metalen ondergrond word gelegd als er geen metalen plaatje is bijgeleverd.
Word in algemeen aangeraden voor betere ontvangst
 

Tees

Donateur
Zo, de antenne zit in de wagen. Eerst met de OBDeleven even gekeken of de locatie en oriëntatie veel uitmaakte (je kan de signaalsterkte per satelliet zien in Live Data), zolang ie maar onder het raam zat maakte t niet veel uit. Pas als je m bij de stoelen houdt zakt t signaal duidelijk weg.

Om m netjes weg te werken heb ik t dashboardkastje nog even los moeten halen, dan kan de antenne netjes achter de radio rechtsaf, en daar zit een mooie airbagbeugel waar ie opgeplakt kan worden. Nog even de bekabeling (zat iets van 2.5m aan vast...) netjes opgerold en weer vastgemaakt met t ijzerdraadje dat eromheen zat en achter de radio op een veilige plek gelegd.
Aan het eind van de klus zat het aantal gelockte satellieten op 9 (soms even 11) met 12 zichtbaar, dus dat is een prima score!
 

Tees

Donateur
Korte update: stond even naar de auto voor de deur te kijken, en zag opeens een paar verticale krassen RA. Geen idee hoe die erop gekomen zijn, maar bedacht me wel dat ik laatst een flesje Monelli Raffini Mezzo Polish had gekocht, dus die maar even gepakt samen met t oranje polijstsponsje. Met wat ellebogenvet erbij die krassen toch bijna onzichtbaar gekregen (alleen met je neus erop en strijklicht zie ik t nog, goed genoeg voor mij). Toch fijn resultaat voor 10 minuutjes werk.
 

kwillems

Donateur
Dat is altijd dankbaar werk!
Als het bijna onzichtbaar is zou je er nog een glaze over kunnen zetten. Die vult kleine krasjes.
 

Tees

Donateur
Tsja, ik heb wel eens wat geprobeerd, maar als ik heel eerlijk ben, dan ben ik toch niet gemotiveerd genoeg (en heb ik echt te weinig tijd beschikbaar) om me al te druk te maken over het wat verder detailwerk. Maar met zo'n klein klusje een mooi resultaat is wel fijn natuurlijk :jaja:
 

Tees

Donateur
Tis alweer even geleden dat ik wat significants aan de wagen gedaan heb, de tijd ontbreekt me een beetje.

Gisteren wel spontaan een stukje plastic dat er geen zin meer in had: kwam terug van de winkel en stap in: hé, wat zie ik nou in mn ooghoek? Oh, klepje van de zonnebrilhouder (die bij de binnenspiegel) staat open. Hop, weer dicht...en weer open. Dicht-open, dicht-open...ok, dit werkt niet. Blijkt één van de twee armpjes waarin t mechaniek draait gebroken te zijn. Ter plekke de hele unit maar even uit de hemel gehaald (autosleutel ertussen en met beleid trekken), want hij hing half voor mn binnenspiegel.

Ben nu op vakantie, dus ik ga thuis weer eens kijken of ik t kan lijmen. Zal ervanaf hangen of t ABS of PP is, die laatste is lastig te lijmen. Anders maar een nieuwe unit op de kop tikken ergens (zal dan wel de sloop worden).
 
Voor het verlijmen van PP is de 3M DP8005 erg geschikt. Is echter wel een prijzige ( industriële ) lijm, dus wellicht is een andere unit aantrekkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik gebruik meestal een polyolefine-primer (van K+S) met een cyanoacrylaat-lijm (secondelijm). Werkt redelijk goed voor een acceptabele prijs, maar zeker niet altijd. Polyolefines blijven gewoon problematisch om te lijmen. Als t werkt, dan werkt t. Zo niet, dan wordt t de sloop. Ik gebruik dat vakje nooit, dus het hoeft niet veel kracht te houden.
 

EdK

Forumguru
Weet niet hoeveel vlees je aan de gebroken onderdelen hebt.
Maar anders een gaatje boren en dan een pennetje van bv messing erin verlijmen zodat het weer één geheel word.
En ja PP zoals wij het gebruiken in buisvorm dat spiegel of elektrolassen we.
En dan is het echt één geheel....
Dus misschien anders beetje klooien met soldeerbout ??
 

Tees

Donateur
Tis een gebogen onderdeel (het draait de behuizing in), dus een pen erin wordt moeilijk. Ik zat ook al te denken aan versmelten, maar tis volgens mij niet de meest makkelijk bereikbare plek, dat frame zit ook in de weg.

We gaan t zien, ik ga er maandag wel ff naar kijken.
 
Bovenaan Onderaan