Marco, succes met de afwikkeling. Ik heb het zelf met m'n auto gelukkig nog niet bij de hand gehad, wel met m'n huis, op net zo'n lompe manier als bij je auto. Eindresultaat, meer dan 8000 euro schade (ruit, komplete achterpui, laminaatvloer), waarde van de gestolen spullen, ongeveer 180 euro.
Probleem is een beetje dat voor vele hersenlozen het gebrek aan scooter, merkkleding, smartphone, etc. synoniem is voor een slechte jeugd. Ik heb dat soort spullen ook nooit gehad, maar kan toch zeggen dat ik een meer dan plezierige jeugd heb gehad. Ik hoop dat dat voor mijn kinderen ook geldt. Toen ik laatst met m'n dochter (11 jaar) sportschoenen moest gaan kopen vond ze vrij goedkope "Dutchy's" van Scapino lekkerder zitten, dus die moesten het worden, niet de (veel) duurdere coole Nike's. Dat komt dus waarschijnlijk wel goed, die gaat geen achterbakken van Skoda's openbreken later.
Scootertje afpakken zal inderdaad wel averechts werken, ik denk meer aan verplichte tewerkstelling. Het door rechts Nederland zo verfoeide verplichte "schoffelen" zou best wel kunnen werken, mits er een paar stevige ordebewakers bij staan die zorgen dat er ook daadwerkelijk geschoffeld wordt, en niet alleen op de schoffel geleund wordt. Resultaat onvoldoende, overdoen. En je bent pas klaar als je dusdanig veel en lang geschoffeld hebt dat alle aangerichte schades en gestolen goederen zijn vergoed, de deurwaarder tevreden is, en dat alles tegen een fictief "uurloon" van een eurootje of 6. Dus 600 euro schade aangericht, 100 uur schoffelen. Voordelen: de slachtoffers hebben hun geld terug, het tuig heeft geen tijd en geen energie meer om een nieuw scootertje te gaan stelen, en de plantsoenen zien er netjes uit (schoffelen mag uiteraard ook vervangen worden door straten vegen, bermen langs snelwegen van zwerfvuil ontdoen, etc).