Allemaal bedankt voor de reacties! Even een paar snelle reacties op jullie vragen:
Ik heb geen idee of er meer slachtoffers zijn, ik heb via internet aangifte gedaan (puur voor de statistieken), dus heb verder niets van de politie gehoord. De monteur van Carglass had in ieder geval nog geen andere oproepen gehad.
’t Was trouwens wel echt (een slechte poging tot) inbraak, en geen baldadigheid. Ze hebben eerst alle vier de hoeken geprobeerd en pas daarna de ruit ingetikt. Als het vandalisme of een wraakactie zou zijn, zou de schade anders en waarschijnlijk groter zijn. Ik ben in ieder geval al lang blij dat het geen profs waren die het op mijn navi voorzien hadden.
Ik woon niet in de randstad, meer in het midden des lands. Hier in de regio is de inbraakgolf voor de Columbus wel een beetje over gelukkig, dus daar maak ik me niet al teveel zorgen over. Ik gok inderdaad op een snelle kraak om te checken wat er in de kofferbak lag. Maar zover zijn ze niet eens gekomen, want de afdekhoes zat nog dicht.
En het alarm, tsja, dat gaat dus niet af zolang het windstil is. Ik heb het ’s-Morgens nog even getest omdat ik bang was dat het op de een of andere manier uitgeschakeld zou zijn. Zelfs met alle ramen open en de auto op slot ging het alarm niet af. Pas toen ik erin bleef zitten ging het loeien. Later, terwijl ik de ruit met een vuilniszak afdekte, begon het te waaien en ging het alarm alsnog af. Puur het intikken van de ruit veroorzaakt dus geen alarm, pas als ze naar binnen waren gegaan zou het zijn gaan loeien. Hmm…
Ik heb voor zover ik in de gauwigheid gezien heb geen lakschade door de steen, maar wel door het vallende glas. Op mijn achterklep en het horizontale vlak eronder (de laaddrempel) zitten kleine krasjes. Niet opvallend, maar wel irritant… misschien dat ik de achterkant laat poesten als de nieuwe ruit er straks in zit, want er zitten ook lijmresten van de tape op de lak. Daarnaast is ook de afdekhoes beschadigd door al het glas wat erop lag.
’t Is trouwens bizar hoeveel glas er uit zo’n relatief klein gat komt, en hoever je dat in de auto terug kunt vinden… tot aan de voorstoelen toe! En de mannen van Carglass kunnen nog zo hun best doen, al die kleine rotsplintertjes krijg je er toch niet direct uit. Ik mag vanavond nog even met de stofzuiger en een doekje met sopje aan de gang, ben ik bang. De glassplinters en stukjes die in mijn achterklep zijn beland, worden er pas uitgehaald als de nieuwe ruit en over een week ingezet wordt.
En dat tot slot, mijn grootste irritatie: ik mag een week niet harder rijden van 100 km/u…. :icon_smile_dead: :icon_smile_dead: :icon_smile_dead: