't was mijn beurt vannacht --> ingebroken

Constant

Erelid
Ik vermoed dat Marco dit te danken heeft aan de vele leaserijders die de laptop van de baas in de auto laten liggen. Het dievengilde breekt op goed geluk typische leasebakken open en vroeg of laat vind men er een laptop of andere waardevolle spullen in de achterbak, een soort loterij dus. Vraag maar eens aan een wijkagent of aan een IT-er hoeveel laptops er uit onbeheerde auto's wordt gestolen.

Er lag geen laptop en daarom is men met lege handen op weg naar het volgende slachtoffer.

Als iedereen waardevolle spullen uit de auto zou halen, dan zouden er aanzienlijk minder auto-inbraken zijn (en s.v.p. graag ook hogere pakkans en zwaardere straffen natuurlijk).
 

MarcoO2

Forumguru
Allemaal bedankt voor de reacties! Even een paar snelle reacties op jullie vragen:

Ik heb geen idee of er meer slachtoffers zijn, ik heb via internet aangifte gedaan (puur voor de statistieken), dus heb verder niets van de politie gehoord. De monteur van Carglass had in ieder geval nog geen andere oproepen gehad.

’t Was trouwens wel echt (een slechte poging tot) inbraak, en geen baldadigheid. Ze hebben eerst alle vier de hoeken geprobeerd en pas daarna de ruit ingetikt. Als het vandalisme of een wraakactie zou zijn, zou de schade anders en waarschijnlijk groter zijn. Ik ben in ieder geval al lang blij dat het geen profs waren die het op mijn navi voorzien hadden.

Ik woon niet in de randstad, meer in het midden des lands. Hier in de regio is de inbraakgolf voor de Columbus wel een beetje over gelukkig, dus daar maak ik me niet al teveel zorgen over. Ik gok inderdaad op een snelle kraak om te checken wat er in de kofferbak lag. Maar zover zijn ze niet eens gekomen, want de afdekhoes zat nog dicht.

En het alarm, tsja, dat gaat dus niet af zolang het windstil is. Ik heb het ’s-Morgens nog even getest omdat ik bang was dat het op de een of andere manier uitgeschakeld zou zijn. Zelfs met alle ramen open en de auto op slot ging het alarm niet af. Pas toen ik erin bleef zitten ging het loeien. Later, terwijl ik de ruit met een vuilniszak afdekte, begon het te waaien en ging het alarm alsnog af. Puur het intikken van de ruit veroorzaakt dus geen alarm, pas als ze naar binnen waren gegaan zou het zijn gaan loeien. Hmm…

Ik heb voor zover ik in de gauwigheid gezien heb geen lakschade door de steen, maar wel door het vallende glas. Op mijn achterklep en het horizontale vlak eronder (de laaddrempel) zitten kleine krasjes. Niet opvallend, maar wel irritant… misschien dat ik de achterkant laat poesten als de nieuwe ruit er straks in zit, want er zitten ook lijmresten van de tape op de lak. Daarnaast is ook de afdekhoes beschadigd door al het glas wat erop lag.

’t Is trouwens bizar hoeveel glas er uit zo’n relatief klein gat komt, en hoever je dat in de auto terug kunt vinden… tot aan de voorstoelen toe! En de mannen van Carglass kunnen nog zo hun best doen, al die kleine rotsplintertjes krijg je er toch niet direct uit. Ik mag vanavond nog even met de stofzuiger en een doekje met sopje aan de gang, ben ik bang. De glassplinters en stukjes die in mijn achterklep zijn beland, worden er pas uitgehaald als de nieuwe ruit en over een week ingezet wordt.

En dat tot slot, mijn grootste irritatie: ik mag een week niet harder rijden van 100 km/u…. :icon_smile_dead: :icon_smile_dead: :icon_smile_dead:
 

Cordoba

Forumguru
@Marco: is het niet zo dat je alarm reageert op infrarood (warmte-beweging) in plaats van wind? Overigens is een te gevoelig afgesteld alarm ook mega-irritant, een bewegingssensor, die bij elke windvlaag het alarm af laat gaan, is niet alleen voor jezelf irritant, maar roept ook veel irritatie in je omgeving op.
 

Cyrus

Actief lid
@Marco: lijkt er op dat ze op de inhoud van je kofferbak uit waren en niet op de Columbus. Anders zijn ze wel héél onnozel; om de Columbus te stelen is het inslaan van een portierruit een stuk slimmer.

Interieurbeveiliging werkt met microfoons die op ultrasoon geluid werken. Die zouden luchtdrukverschillen en trillingen moeten detecteren. Daartoe zitten er 3 microfoontjes in de dakconsole (bij het brillenvak).
 

Canon-Eye

Forumguru
Er lag geen laptop en daarom is men met lege handen op weg naar het volgende slachtoffer.
Krijg je die achterklep eigen wel open, als je "alleen maar" de achterruit vernielt? Volgens mij blijft hij dan gewoon op slot, toch?

En door het gat zoals op de foto is het ook nog lastig om de rollo te openen - en al helemaal om 'm weer netjes te sluiten trouwens, wat dus vermoedelijk ook nit gebeurd is - dus al met al een tamelijk onverklaarbaar verhaal.
 

Cyrus

Actief lid
Dat zeiltje stelt als bescherming werkelijk niets voor: dat trek je heel makkelijk uit zijn voegen of haal je met een mes zo open. Snijd je dat over de hele breedte door, dan is de kofferbak vrij toegankelijk en het restant dat nog aan de rol zit, rolt waarschijnlijk nog keurig op ook. Ofwel: het is niet relevant of die rollo wel of niet netjes ingerold kan worden bij ingeslagen achterruit en nog dichte achterklep; men snijdt het gewoon stuk.

Dat is niet iets specifieks voor de Octavia Combi, dit kan je met elke combi gebeuren waarbij je zo'n zeiltje over de kofferbak hebt, in plaats van een massieve hoedenplank. Totaal geen bescherming dus tegen je spullen.

Dat gezegd hebbende: neerklapbare achterbanken zijn wat dat betreft ook geen zegen. Deur open, bank neerklappen en kunt zo in de kofferbak. Snap niet waarom zoiets niet van een slotje wordt voorzien, dat bijvoorbeeld werkt met de sleutel van de auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
men snijdt het gewoon stuk.
Tuurlijk...
Punt is alleen, dat "men" dit - althans volgens de foto - in dit geval nou juist niet heeft gedaan. Het zeiltje zit nog netjes dicht, zo te zien onbeschadigd en de glasstukken uit het gat erboven liggen er nog op. Die zal "men" toch niet teruggelegd hebben?
 

Cyrus

Actief lid
Nee, als je goed kijkt, zie je dat het raam niet geheel is ingeslagen. Men is dus niet in de auto geweest. Meest waarschijnlijk is de poging gestaakt doordat men wellicht is gezien / gestoord tijdens de inbraakpoging, of daar bang voor was omdat wel eens te lang zou gaan duren om de hele ruit er uit te slopen. Gelet op het feit dat ze met een kei geprobeerd hebben aan de hoeken het ruit er uit te breken, zegt genoeg over de "professionele" aanpak. Als ze een stuk slimmer waren geweest, hadden ze wel een paar lifehammers gebruikt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ze een stuk slimmer waren geweest, hadden ze wel een paar lifehammers gebruikt.
En überhaupt niet aan het achterraam begonnen - zie mijn post van 16:01u - want voor zover ik weet krijg je de achterklep daar vandaan toch niet open.
Het rechter achterportier lijkt me een snellere route naar de kofferbak, want dan kun je het grotere deel van de achterbank omklappen (als er geen kinderstoeltje in de weg zit).
 

Cyrus

Actief lid
Duidelijk dat jij zoiets nog nooit hebt meegemaakt en je dus niet kunt voorstellen hoe zoiets in zijn werk gaat.

Ik heb het samen met mijn collega's al een paar keer mogen ervaren. Die hele achterklep hoeft niet eens open; men slaat het achterraam in, snijdt of trekt het zeiltje stuk en haalt zo je kofferbak leeg. Wanneer het ruit er uitgeslagen is, is de opening groot zat om er doorheen te reiken en/of te klimmen.
 

VEEJAY

Forumguru
Dat bedoelde ik te zeggen in mijn eerdere post Cyrus. Het is overigens 1 de redenen voor mij om geen combi te nemen toendertijd (heb de ruimte ook niet echt nodig). Ik kom nogal eens in 'prachtwijken' (ook voor overnachting). Moet nu al dashboardkastje en armsteun etc. openlaten om geen gedonder te krijgen. Een colombus of andere fraaie dubbeldin is daarom voor mij helaas onmogelijk.
 

MarcoO2

Forumguru
Zowel Cyrus als Canon-Eye hebben gelijk. Zowel de achterklep-methode als de achterbank-neerklap-methode worden veel gebruikt om kofferbakken leeg te trekken. Bij mij is men uberhaupt niet in de auto geweest en aan de werkwijze te zien moeten ze nog een beetje oefenen voor ze het vak onder de knie hebben.

Overigens heeft Carglass goed werk geleverd ten aanzien van de plexiglas noodruit: ik heb er dik 150 km/u mee gereden - zonder een centje pijn.
 

Cordoba

Forumguru
Sorry Constant, maar die had ik al gelezen. Mijn bedoeling was alleen om aan te tonen, dat spreekwoorden en gezegdes wel eens erg kort door de bocht zijn.
 

Neptukker

Forumguru
Gewoon geen Columbus nemen, gelegenheid schept de dief......

Tuurlijk, iedereen heeft standaard de juiste Torx op zak en loopt 'toevallig' tegen een Columbus aan. En op de achterruit beuken om eem Columbus te scoren is natuurlijk ook het bewijs dat het om de Colmbus te doen was. Maar zoals je zelf al eerder postte lijkt het meer op een sneakpeak poging in de kofferruimte.
 
Bovenaan Onderaan