Het is een poos rustig geweest in dit topic.

Grote drukte op m’n werk begin dit jaar, meermaals met MevrouwGo naar het ziekenhuis (gaat gelukkig inmiddels weer oké), CV-ketel kapot, korte dagen, donker, koud …. Ik had de kop even niet naar knutselen of wat voor projectjes dan ook staan …
Niet dat er helemaal niks is gebeurd, maar zeker niet in hetzelfde tempo als vorig jaar het geval was.
Ik had weer eens een beetje zitten filosoferen over wat een verstandige en rationele keuze zou zijn als toekomstige opvolger zou zijn voor de Yaris, waarbij ik er even vanuit ging dat er waarschijnlijk nog (minstens) één niet-EV tussen mijn huidige Yaris en mijn eerste EV in zal zitten. Waarom? Gewoon omdat het leuk is om er over na te denken. En het kost ook nog eens niks, daarom doe ik het regelmatig.
Ik kwam uiteindelijk uit op de Honda Jazz vanwege z’n ruimte, kwaliteit, zuinigheid en goede restwaarde. Veel filmpjes gekeken over de Honda Jazz, maar de basis-Jazz vind ik toch niet helemaal lekker op het netvlies liggen. Dan toch liever de Crosstar-uitvoering, smoelt net wat geiniger, en hierbij zet ratio al de eerste stap richting de deur …

Uit nieuwsgierigheid en omdat auto’s kijken altijd ook gewoon leuk is ben ik naar de Honda dealer gegaan om de Jazz eens goed in mij op te nemen. In vergelijking met m’n Yaris is de Jazz ruimer, slimmer ingedeeld en voelt het interieur wat beter afgewerkt aan.
Dit is een plaatje van internet, maar ik stond bij een soortgelijke maar dan in de showroom.
Maar jeetje .. het gevoel dat overheerste is toch alsof ik naast een Opel Mervia stond … Ik voelde totaal geen hebberigheid, er was echt geen klik. En ook de andere Honda’s … *zucht* ..

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het tof dat Honda er nog altijd is, maar het zijn gewoon niet ‘mijn’ auto’s. Op misschien een Honda Element na ..
Maar die is me dan weer veel te dorstig.
Laat die rationele keuze dus maar lekker daar staan bij de Honda dealer…
Ik ben daarna maar even doorgereden naar Toyota/Lexus Zwolle want als het gaat om een toekomstig opvolger van de Yaris past een Yaris Cross of Lexus LBX beter in mijn straatje. Welke van beide ik het liefst zou nemen? Dat is geen moeilijke keuze. Ben het geheel eens met Motorpoint, de LBX natuurlijk;
Maar beide zijn duur. Soms sla je haast achterover van de occasionprijzen van de Yaris Cross .. en als de LBX zo langzamerhand ook wat op de occasion-markt begint binnen te druppelen zal die ongetwijfeld nog iets hoger geprijsd zijn.
Hoe langer ik erover nadenk, des te aantrekkelijker is de keuze; zo lang mogelijk doorrijden met mijn huidige Yaris. Misschien zelfs wel zo lang dat er geen auto meer tussen de Yaris en m’n eerste EV in hoeft te zitten ..
We gaan het zien, als er tijdens een voorjaarstorm ineens een boom op de Yaris valt ziet de realiteit er ineens heel anders uit. Maar nadenken over auto’s blijft een heerlijk tijdverdrijf.

Daarom doe ik dat ook zo graag.
Maar terug naar de Yaris dan;
De afgelopen tijd toch de eerste ordertjes van 2026 gedaan. Eerste bestelling was een typisch onderhoudsdingetje; wisserblaadjes.
Maar waar ik normaliter eigenlijk altijd standaard voor Bosch ga wijk ik daar nu even vanaf. Over de achterruitenwisser van Bosch was ik eigenlijk namelijk niet zo tevreden. Ik vind het wisresultaat niet zo denderend goed en het rubber van het wisserblad is vaak wanneer hij uit de verpakking komt al wat aan de harde kant. Vandaar dat ik eens wat anders wilde proberen.
Valeo wisserbladen heb ik in het verleden wel vaker geprobeerd, maar daar ben ik nooit echt fan van geweest, Bosch beviel me dan vaak toch beter. SWF heb ik echter nog niet eerder geprobeerd, en ondanks dat Valeo tegenwoordig eigenaar is van SWF wil ik het toch eens even een keer proberen.
Vandaar even 2 setjes wisserbladen voor de Yaris besteld; 1x SWF, 1x Bosch. Als het niet bevalt kan ik zo terug switchen naar Bosch. En mochten ze wel bevallen dan gebruik ik na het verslijten van de SWF wisserbladen de Bosch exemplaren nog even totdat die versleten zijn en bestel ik daarna weer SWF.
Het viel me op dat het rubber van het achterruit-wisserblad van de SWF soepeler is dan die van Bosch. Zal dat een merkbaar effect geven? Het voorste wisserblad van SWF die ik besteld heb is geen flatblade zoals die van Bosch, maar een ‘Hybride’. Lijkt sterk op het exemplaar van Denso die ik in het verleden al eens heb geprobeerd. Die beviel destijds niet, hoe zal dat gaan bij de SWF?
Het setje van SWF zit er nu een tijdje op en er is ook al voldoende regen gevallen om ze goed te kunnen uitproberen. Laat ik beginnen met de achterruitenwisser aangezien dat de hoofdreden was om eens wat anders te proberen; maakt geen bal uit! De SWF is bij Motointegrator fractioneel duurder dan de Bosch, maar het is echt om het even welke ik gebruik.

Bij het voorste ruitenwisserblad ben ik wel positief verrast! Bosch flatblades ben ik over het algemeen prima tevreden over, maar deze SWF Hybrid vind ik eigenlijk zelfs nog wat beter. Hij kost wel een handje vol euro’s meer, maar ik denk dat ik het er wel voor over heb. We zullen even zien hoe hij zich de komende tijd houdt, maar de eerste indruk is echt goed. Het wis-beeld is echt goed en qua looks vind ik het denk ik ook zelfs net nog wat fraaier dan de flatblade, al is dat bijzaak.
2e bestelling was voor een (klein!) projectje. Ik bestelde bij een autodemontagebedrijf een origineel Toyota USB-poortje. Zo een zit er al in het dashboard en die is gekoppeld aan de radio en gebruik ik eigenlijk enkel om de firmware te updaten. Met dit extra exemplaar had ik echter een ander plan.
Het projectje komt eigenlijk voort uit een ergernis; de volgers van dit topic kunnen zich wellicht nog herinneren dat ik de schakelaar van de stoelverwarming al een keer heb verplaatst omdat die niet op een handige plek zat. De plek waar ik de schakelaar naartoe had verplaatst was beter zichtbaar, maar ik vond het nog steeds geen fijne plek. Ik moet altijd kijken naar de schakelaar om hem te kunnen vinden, en als ik het op de tast probeer tijdens het rijden gebeurd het maar al te vaak dat ik de ECO-knop indrukte ipv de stoelverwarmingsknop. Ook MevrouwGo vond het geen fijne plek voor de schakelaar. Maar wat dan?
Eigenlijk was er maar 1 plek die in aanmerking kwam aangezien MevrouwGo en ik er beide bij moeten kunnen komen; naast de 12V socket op de plek van de USB-poorten. Eerst was het idee om de schakelaar en de USB-poorten gewoon van plek te switchen, maar vond het eigenlijk fraaier om een OEM-usb-poort te gebruiken.
Maar eerst maar eens even kijken hoe ik de kabel van de stoelverwarming naar z’n nieuwe plek krijg. Dat ging iets minder makkelijk dan gehoopt. De betreffende kabels maken deel uit van de complete kabelboom die door het dashboard loopt.
En eerst had ik gedacht dat ik gewoon even een stekker en contrastekker zou zoeken die ik nodig had voor de betreffende schakelaar en daar dan een verlengsnoertje mee te maken. Maar die stekker en contrastekker kon ik echter nergens vinden. Dus dan zou ik nog kunnen overwegen de stekker af te knippen en er stukjes kabel tussen te solderen. Maar gezien de hoeveelheid werk, het solderen en een krappe ruimte en het feit dat ik nog steeds geen nieuw soldeerstation heb besteld vond ik dat ook niet zo’n aantrekkelijk idee. Dan resten mij 2 opties; 1. Project afblazen en verder niet meer over zeuren. Óf 2. Kabelboom ontleden.
Het werd het laatste. En nee, dat was niet het leukste klusje om te doen want de middenconsole moet eruit en die kabelboom zit met een hoop tape in elkaar geplakt met een aantal aftakkingen en met klemmetjes vast die niet los willen … Maar goed, uiteindelijk toch alles losgekregen en de betreffende kabels van de stoelverwarming eruit gevist en die dan weer netjes ingetapet tot een los stukje kabelboom. En de rest natuurlijk ook allemaal weer intapen en vastzetten. Ik had nu gelukkig genoeg lengte om de stekker op de juiste plek te krijgen.
De USB-poortjes verwijderd en verplaatst naar binnenin het dashboard. Daar zit draadloze oplader (Spigen) voor mijn telefoon ingeplugd en de kabel die naar de extra USB-poort gaat.
Die USB-poort vergde ook nog enige aandacht, want die zit uiteraard ook weer verbonden met een Toyota specifieke stekker die ik niet heb. Dus heb ik net zoals bij een eerder project aan mijn toenmalige Toyota iQ het binnenwerk van de USB-poort onder handen genomen, onderstaand een plaatje van het toenmalige project;
Deze keer heb ik gewoon een USB kabel besteld en het uiteinde daarvan ontdaan van z’n omhulsel. Dat viel nog even tegen doordat het buitenste deel van aluminium bleek te zijn ipv plastic. De betreffende kabel is
deze van GSMpunt
Maar met een ijzer-handzaagje en mes en lijm kreeg ik alles netjes in elkaar. Ready to go into the car!
En na een beetje knutselen zat de stoelverwarmingsschakelaar dan eindelijk op een betere plek en was het aftermarket-USB-poortje van AliExpress uit zicht verdwenen. Ondanks dat hij qua kleur redelijk matchde bij de verlichting van de overige schakelaars vind ik een origineel Toyota-poortje toch nog net wat fraaier.
En wat betreft het bedienen van de stoelverwarmingsknop tijdens het rijden vind ik het echt veel prettiger werken zo! Ik druk niet per ongeluk een verkeerde knop in, ik hoef niet in de richting van de schakelaar te kijken waar hij zit .. echt heel prettig en intuïtief! En MevrouwGo vond het ook een verbetering, dus dat is ook een dikke pré!
En verder .. tjah, gebeurd er op dit moment eigenlijk bar weinig bijzonders. De Yaris zit tussen 2 onderhoudsbeurten in, ik ben in grote lijnen nog elke dag enorm tevreden over de Yaris en momenteel heb ik ook niet zo heel veel op het wensenlijstje staan. Nog een keer de FM-ontvangst van de radio wat proberen te verbeteren, maar dat is ook geen top-prioriteit aangezien ik het gros van tijd radio stream via Tune-In of de app van BNR.
Wat rest mij dan nog? Gewoon genieten, zelfs met de huidige benzineprijzen.