Ik zou misschien nog kunnen overwegen om dit slot geheel te ontleden .......
3 keer raden wat ik vanochtend heb gedaan. Sorry, ik was gewoon te nieuwsgierig over hoe het ding intern in elkaar zit.

En dat blijkt eigenlijk verbazingwekkend eenvoudig te zijn. En ik kan het nog sterker vertellen, ik heb hem vandaag al meermaals uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Ik word er bijna handig mee.

Je moet even weten hoe je de slotcilinder eruit krijgt, maar daarna haal je er interne delen er zo uit, en dat zijn er minder dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat er nog wel wat meer klein grut tevoorschijn zou komen. Ik heb er een poosje mee zitten knutselen en ik merkte dat als je het slot weer in elkaar zet zonder de pin voor het stuurslot dat hij dan lekker soepel draait. Jammer alleen dat dat niet mag voor de APK, ik las een artikeltje dat er voor de APK een werkend stuurslot in de auto moet zitten.
Maar ook met de pin er weer in draaide het mechanisme na montage iets soepeler dan daarvoor. Ik had het overtollige vet wat zo hier en daar zat een beetje versmeerd aan het ronde ding die wordt aangedreven door de slotcilinder (op de eerste foto links naast de slotcilinder), ik noem hem voor nu maar even de 'meenemer' aangezien hij de slotpin 'meeneemt' in z'n behuizing, tevens geeft hij via een vertanding beweging door aan een tandwieltje achter het plastic kapje, die geeft op zijn beurt een draaiende beweging door aan de contactschakelaar.
Dit resultaat geeft te denken; wat als ik nou gewoon alles een keer helemaal schoon zou maken en alles opnieuw zou invetten met nieuw vet.

Alleen is dan even de vraag wat voor vet ik nodig heb, want het lijkt wel op vaseline, maar dat zal het vast niet zijn. Misschien dat ik morgen eens even een mailtje stuur aan een grote slotenleverancier waar we op het werk zaken mee doen. Wellicht kunnen zij mij adviseren, of hebben ze dat vet wellicht in het assortiment voor de verkoop.
Het is jammer dat zo'n nieuwe slotcilinder €200 kost + nog €25 of iets dergelijks voor een verse sleutelbaard, anders zou ik haast in de verleiding komen om dit donorslot helemaal fris te maken en er een nieuwe slotcilinder op code voor mijn auto in te zetten. Dan is alles fris en fruitig en zou ik hem zo een keer kunnen swappen. Maar dat is al met al denk ik toch iets teveel geld.
Ach, zo heb ik me op deze, voor mij, lazy sunday toch nog weer vermaakt. En daarnaast heb ik ook nog even tijd gehad om de auto uit te zuigen. Dat kan geen kwaad als je in de weekenden vaak in de natuur te vinden bent.... het begon een behoorlijke zandbak te worden voorin de auto.