SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

EdK

Forumguru
De oplossing hiervoor?
Volgens mij heb ik het al eens gezegd ?
Maar probeer eens met grafietpoeder in spuitje de plek(ken) te bereiken waar probleem zit.
Afgelopen weken ging het bij mijn voordeurslot het uithalen van de sleutel ook weer steeds moeilijker.
Dus weer even het grafietpoederflacon tussen de andere spullen (troep) opgezocht en slot ermee ingespoten.
En sleutel glijd weer het slot in en uit.....
En tsja je bent weer lekker bezig, volgens mij is de wagen bij verkoop straks beter dan dat je hem kocht...:pieker::pieker:
 

SteGo

Donateur
Weer een heerlijk stukje om te lezen. Waar je de tijd vandaan haalt geen idee maar wel super om je motivatie en speurtocht te volgen. Ga zo door!
Maak je geen zorgen, ik ga zeker door. Ik vind het heerlijk om te blijven knutselen, frutselen, sleutelen en ontdekken hoe dingen in elkaar steken. ;)
En wat betreft de tijd; ik heb er ook lang niet altijd tijd voor hoor. ;)

Volgens mij heb ik het al eens gezegd ?
zMaar probeer eens met grafietpoeder in spuitje de plek(ken) te bereiken waar probleem zit.
Afgelopen weken ging het bij mijn voordeurslot het uithalen van de sleutel ook weer steeds moeilijker.
Dus weer even het grafietpoederflacon tussen de andere spullen (troep) opgezocht en slot ermee ingespoten.
En sleutel glijd weer het slot in en uit.....
Je hebt de tip van het grafietpoeder inderdaad al eens eerder gegeven. ;)
En ik geloof ook zeker dat het bij een voordeurslot e.d. prima zal kunnen werken om de sleutel er soepeler in en uit te laten glijden, maar het in en uit schuiven van de sleutel is bij de Yaris niet het probleem, en ook het verdraaien is niet het probleem zodra het stuurslotpin maar eenmaal teruggetrokken is in de behuizing. Mijn hypothese is dat het meeneemsysteem die de draaiende beweging van de slotcilinder omzet in een lineaire beweging die de stuurslotpin terugtrekt stroef gaat, of dat de stuurslotpin zelf niet soepel over z'n geleiding beweegt. En dat kun je helaas niet smeren vanaf de sleutelopening aangezien de pin niet in het verlengde ligt van de slotcilinder. :pieker:

De slotcilinder zelf is al ruimschoots gesmeerd met spul dat specifiek daarvoor gemaakt is en mijn garage raadde mij ook af om ander spul zoals grafietpoeder te gebruiken. Geen producten door elkaar heen gaan mengen, zeker niet aangezien het al gebruikte spul specifiek bedoeld is voor het smeren van sloten.
En tsja je bent weer lekker bezig, volgens mij is de wagen bij verkoop straks beter dan dat je hem kocht...:pieker::pieker:
Bedankt voor het compliment! ;) Of de wagen bij verkoop beter is dan bij aankoop weet ik nog niet, hangt natuurlijk een beetje af van hoe lang ik ermee ga doen, maar ik durf wel te stellen dat hij er (bijna) een jaar na aankoop beter bij staat dan toen ik hem kocht inderdaad, ook al staan er nu veel meer kilometers op de teller dan toen. :jaja:

De airco aanzetten? Staat die uit dan? Waarom?
Ik heb de airco standaard uit staan, tenzij het (erg) warm is of de ruiten beslaan, en mocht ik hem al een tijdje niet gebruikt hebben zet ik hem zo nu en dan ook eens aan aangezien dat beter is voor het systeem.

Zeker als je de ramen open hebt heeft het natuurlijk geen enkel nut om de airco aan te hebben, dan ben je lucht aan koelen die daarna naar buiten vliegt ... das zonde van de benodigde energie. Daarnaast vind ik die droge airco-lucht ook niet zo prettig voor de luchtwegen. Al heb ik de auto wel bijna altijd in ECO-mode, dat beperkt o.a. het vermogen van de koeling/verwarming van de auto, dat maakt het wel prettiger dan wanneer de auto niet in ECO-mode staat.
 

EdK

Forumguru
Ja ik heb de airco ook minimaal uit
Krijg er altijd een droge strot van en loop geheid daarna te hoesten en te proesten...
Gebruik hem alleen zoals aankomende dagen om de hele erge warmte te verdrijven en daarna gaat die uit en raam open.....
 

SteGo

Donateur
Ik zou misschien nog kunnen overwegen om dit slot geheel te ontleden .......
3 keer raden wat ik vanochtend heb gedaan. Sorry, ik was gewoon te nieuwsgierig over hoe het ding intern in elkaar zit. :D
En dat blijkt eigenlijk verbazingwekkend eenvoudig te zijn. En ik kan het nog sterker vertellen, ik heb hem vandaag al meermaals uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Ik word er bijna handig mee. :D
20250629_163959.jpg Je moet even weten hoe je de slotcilinder eruit krijgt, maar daarna haal je er interne delen er zo uit, en dat zijn er minder dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat er nog wel wat meer klein grut tevoorschijn zou komen. Ik heb er een poosje mee zitten knutselen en ik merkte dat als je het slot weer in elkaar zet zonder de pin voor het stuurslot dat hij dan lekker soepel draait. Jammer alleen dat dat niet mag voor de APK, ik las een artikeltje dat er voor de APK een werkend stuurslot in de auto moet zitten. ;)
20250629_085041.jpg

Maar ook met de pin er weer in draaide het mechanisme na montage iets soepeler dan daarvoor. Ik had het overtollige vet wat zo hier en daar zat een beetje versmeerd aan het ronde ding die wordt aangedreven door de slotcilinder (op de eerste foto links naast de slotcilinder), ik noem hem voor nu maar even de 'meenemer' aangezien hij de slotpin 'meeneemt' in z'n behuizing, tevens geeft hij via een vertanding beweging door aan een tandwieltje achter het plastic kapje, die geeft op zijn beurt een draaiende beweging door aan de contactschakelaar.

Dit resultaat geeft te denken; wat als ik nou gewoon alles een keer helemaal schoon zou maken en alles opnieuw zou invetten met nieuw vet. :pieker: Alleen is dan even de vraag wat voor vet ik nodig heb, want het lijkt wel op vaseline, maar dat zal het vast niet zijn. Misschien dat ik morgen eens even een mailtje stuur aan een grote slotenleverancier waar we op het werk zaken mee doen. Wellicht kunnen zij mij adviseren, of hebben ze dat vet wellicht in het assortiment voor de verkoop.

Het is jammer dat zo'n nieuwe slotcilinder €200 kost + nog €25 of iets dergelijks voor een verse sleutelbaard, anders zou ik haast in de verleiding komen om dit donorslot helemaal fris te maken en er een nieuwe slotcilinder op code voor mijn auto in te zetten. Dan is alles fris en fruitig en zou ik hem zo een keer kunnen swappen. Maar dat is al met al denk ik toch iets teveel geld. ;)

Ach, zo heb ik me op deze, voor mij, lazy sunday toch nog weer vermaakt. En daarnaast heb ik ook nog even tijd gehad om de auto uit te zuigen. Dat kan geen kwaad als je in de weekenden vaak in de natuur te vinden bent.... het begon een behoorlijke zandbak te worden voorin de auto. :D
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Alles werkt gewoon prima, net zoals de oude wanneer het niet heel erg warm is. Ik ben heel benieuwd of volgende week maandag en/of dinsdag wanneer het zo warm gaat worden het raam wel weer naar boven wil. :jaja:
Warm ... ja dat was/is het vandaag wel, en gisterenmiddag stond m'n auto ook al de hele middag pal in de zon gaar te bakken. En zowel gisteren als vandaag was het natuurlijk de vraag: doet ie 't of doet ie 't niet?

Naar beneden ging ik de ruit voorheen ook wel, althans de eerste keer dat je de knop indrukte, maar wat gebeurd er daarna als je de snelweg op rijd? En zeker vandaag was het wel fijn als het raam weer omhoog zou willen want ik had hem helemaal laten zakken, zou het weer een rit naar huis worden met een open raam, of .......????
Schermafbeelding 2025-07-01 175508.png
De oude schakelaar kan de vuilnis in, het ziet er naar uit dat het probleem dan toch inderdaad in de schakelaar gezeten heeft want zowel gisteren als vandaag had ik geen enkel probleem. Meermaals getest, alles lijkt weer prima. Daar ben ik blij mee. :jaja:

En dan nog even betreffende het slot;
Dit resultaat geeft te denken; wat als ik nou gewoon alles een keer helemaal schoon zou maken en alles opnieuw zou invetten met nieuw vet. :pieker: Alleen is dan even de vraag wat voor vet ik nodig heb, want het lijkt wel op vaseline, maar dat zal het vast niet zijn. Misschien dat ik morgen eens even een mailtje stuur aan een grote slotenleverancier waar we op het werk zaken mee doen. Wellicht kunnen zij mij adviseren, of hebben ze dat vet wellicht in het assortiment voor de verkoop.
Als iets eruit ziet als vaseline en aanvoelt als vaseline ... zou het dan wellicht ook ..... vaseline zijn? :pieker:

Ik heb de slotenleverancier de vraag voorgelegd welk vet zij gebruiken en of ze dat specifieke vet ook verkopen. Het antwoord;
Ik heb het nagevraagd aan onze afdeling productie, die geven aan dat het met elk soort vet ingesmeerd kan worden, Denk bijv. aan Vaseline.
Dit verkopen we niet in onze webshop maar is in veel willekeurige drogisterijen of supermarkten te koop.
HUH!? Doodgewone vaseline? :pieker: :rolleyes: Geen wonder dat een slot na verloop van tijd dan niet soepel meer werkt. Ik had eens even het technische informatieblad en veiligheidsblad van Kroon Olie geraadpleegd over vaseline en vaseline blijkt een druppelpunt te hebben dat ligt tussen de 42 en 60 graden Celcius. Op een warme dag als vandaag heb je dus gewoon kans dat het in de auto zo heet wordt dat de vaseline vloeibaar wordt en weglekt.

Vandaar dat ik ook eens even advies heb ingewonnen bij de technical support van Kroon Olie over wat het beste is, en dat ik mijn twijfels heb bij de geschiktheid van vaseline gezien de hoge temperaturen in de auto in de zomer.
Daar kwam een advies uit dat mij een stuk verstandiger in de oren klinkt;
Witte Vaseline is zeker niet geschikt. Vaseline is eigenlijk een soort wax en valt net als kaarsenvet, bij de genoemde temperatuur uit elkaar.

Voor uw genoemde toepassing, kunt u m.i. gewoon een standaard vet gebruiken als bijvoorbeeld:
https://www.kroon-oil.com/multi-purpose-grease-3-6-x-600-g-pot-37885/

Dit vet is relatief dik en zal niet snel "bleeden".
Dit Multi Purpose Grease 3 heeft een druppelpunt van 190 graden Celsius ... nou, als het zo heet wordt in de auto heb ik waarschijnlijk meerdere problemen dan enkel weglekkend vet uit het stuurslot. :maakmegek:

Zou eens kijken met teflonvet....
Ik heb er een beetje op zitten zoeken, maar in de resultaten krijg ik vooral veel PTFE-sprays te zien, en andere vetten die bijzonder weinig met Teflon/PTFE van doen hebben. :pieker: Maar ik zoek geen spray, maar vet. Info die ik wel vind komt vooral van fietsenzaken ... teflonvet wordt kennelijk gebruikt voor fietsnaven? Daar is dat spul van Kroon Olie ook onder andere voor geschikt.

Denk dat ik daar maar een potje van Kroon Olie bestel, kost nog geen tientje bij Techniekwebshop.nl, en ik heb toch ook nog wat andere dingetjes nodig, en ik zal dan ook direct even een flaconnetje grafietpoeder mee bestellen. Wie weet komt de tip van @EdK later nog wel een keer van pas. ;)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wij gebruiken voor in slagbomen op de geleideboom tegenwoordig teflonvet.
Voorheen werd het met lagervet ingesmeerd maar ook dat verhard na een jaar en is een ellende om het jaarlijks dan weer te reinigen.
Vandaar dat we de lagers nog wel op oude manier invetten maar dus de geleide rail gebruiken we van WD40
https://wd40.nl/product/wit-lithium-spuitvet/

Ehh het is dus lithiumvet ipv de teflon waar ik het telkens over had
 

Tees

Donateur
Lithiumvet is ook een prima multipurpose vet, met een hoog druppelpunt. Ik heb dezelfde als Ed thuis liggen en gebruik die voor allerlei dingen waar spuitvet van pas komt. En WD40 siliconenspray voor die plekken die olie nodig hebben ipv vet.
 

SteGo

Donateur
Ik las het in dit artikel van Autoscout24; linkje naar het artikel
Paar quotejes;
Is het stuurslot verplicht?
In Nederland is een stuurslot verplicht bij personenauto’s die zijn goedgekeurd na 1998. Dat geldt ook in vrijwel alle EU-landen.
Is het stuurslot een APK-punt?
Ja, bij de APK wordt gecontroleerd of het stuurslot goed werkt. Kan het stuur vergrendeld worden? En is het slot niet defect of verwijderd? Als dit niet in orde is, leidt dat tot afkeuring. Een kapot stuurslot is dus niet alleen onveilig, maar kan ook betekenen dat je auto de APK niet doorkomt. Ook bij import van voertuigen wordt gecontroleerd of het stuurslot aanwezig is.
Maar ik had het dus niet zelf nagezocht in het APK handboek van de RDW. ;)

Lithiumvet is ook een prima multipurpose vet, met een hoog druppelpunt. Ik heb dezelfde als Ed thuis liggen en gebruik die voor allerlei dingen waar spuitvet van pas komt. En WD40 siliconenspray voor die plekken die olie nodig hebben ipv vet.
Ik heb al meerdere spuitbusjes van WD40 staan, maar misschien is lithiumvet dan ook nog wel een nuttige toevoeging aan het pallet. ;)Spuitvet kan best handig zijn voor plekjes waar je met je vingers minder makkelijk bij komt. Daar zou ik mooi de deurvangers, portiersloten, e.d. mee kunnen onderhouden. :jaja: Bedankt voor de tip heren!
De siliconenspray heb ik ook van WD-40, of eigenlijk; WD-40 specialist hoogwaardige siliconenspray ... :maakmegek: Dat klinkt net wat professioneler.
Ooit aangeschaft in verband met het kraken van de rubbers van de Citigo maar eigenlijk verder niet zo vaak gebruikt, desalniettemin moet ik de Yaris eigenlijk ook nog een keer inspuiten want die kraakt ook een beetje, wel veel minder dan de Citigo gelukkig.
 
Bovenaan Onderaan