Alles werkt gewoon prima, net zoals de oude wanneer het niet heel erg warm is. Ik ben heel benieuwd of volgende week maandag en/of dinsdag wanneer het zo warm gaat worden het raam wel weer naar boven wil.
Warm ... ja dat was/is het vandaag wel, en gisterenmiddag stond m'n auto ook al de hele middag pal in de zon gaar te bakken. En zowel gisteren als vandaag was het natuurlijk de vraag: doet ie 't of doet ie 't niet?
Naar beneden ging ik de ruit voorheen ook wel, althans de eerste keer dat je de knop indrukte, maar wat gebeurd er daarna als je de snelweg op rijd? En zeker vandaag was het wel fijn als het raam weer omhoog zou willen want ik had hem helemaal laten zakken, zou het weer een rit naar huis worden met een open raam, of .......????
De oude schakelaar kan de vuilnis in, het ziet er naar uit dat het probleem dan toch inderdaad in de schakelaar gezeten heeft want zowel gisteren als vandaag had ik geen enkel probleem. Meermaals getest, alles lijkt weer prima. Daar ben ik blij mee.
En dan nog even betreffende het slot;
Dit resultaat geeft te denken; wat als ik nou gewoon alles een keer helemaal schoon zou maken en alles opnieuw zou invetten met nieuw vet.

Alleen is dan even de vraag wat voor vet ik nodig heb, want het lijkt wel op vaseline, maar dat zal het vast niet zijn. Misschien dat ik morgen eens even een mailtje stuur aan een grote slotenleverancier waar we op het werk zaken mee doen. Wellicht kunnen zij mij adviseren, of hebben ze dat vet wellicht in het assortiment voor de verkoop.
Als iets eruit ziet als vaseline en aanvoelt als vaseline ... zou het dan wellicht ook ..... vaseline zijn?
Ik heb de slotenleverancier de vraag voorgelegd welk vet zij gebruiken en of ze dat specifieke vet ook verkopen. Het antwoord;
Ik heb het nagevraagd aan onze afdeling productie, die geven aan dat het met elk soort vet ingesmeerd kan worden, Denk bijv. aan Vaseline.
Dit verkopen we niet in onze webshop maar is in veel willekeurige drogisterijen of supermarkten te koop.
HUH!? Doodgewone vaseline?

Geen wonder dat een slot na verloop van tijd dan niet soepel meer werkt. Ik had eens even het technische informatieblad en veiligheidsblad van Kroon Olie geraadpleegd over vaseline en vaseline blijkt een druppelpunt te hebben dat ligt tussen de 42 en 60 graden Celcius. Op een warme dag als vandaag heb je dus gewoon kans dat het in de auto zo heet wordt dat de vaseline vloeibaar wordt en weglekt.
Vandaar dat ik ook eens even advies heb ingewonnen bij de technical support van Kroon Olie over wat het beste is, en dat ik mijn twijfels heb bij de geschiktheid van vaseline gezien de hoge temperaturen in de auto in de zomer.
Daar kwam een advies uit dat mij een stuk verstandiger in de oren klinkt;
Witte Vaseline is zeker niet geschikt. Vaseline is eigenlijk een soort wax en valt net als kaarsenvet, bij de genoemde temperatuur uit elkaar.
Voor uw genoemde toepassing, kunt u m.i. gewoon een standaard vet gebruiken als bijvoorbeeld:
https://www.kroon-oil.com/multi-purpose-grease-3-6-x-600-g-pot-37885/
Dit vet is relatief dik en zal niet snel "bleeden".
Dit Multi Purpose Grease 3 heeft een druppelpunt van 190 graden Celsius ... nou, als het zo heet wordt in de auto heb ik waarschijnlijk meerdere problemen dan enkel weglekkend vet uit het stuurslot.
Zou eens kijken met teflonvet....
Ik heb er een beetje op zitten zoeken, maar in de resultaten krijg ik vooral veel PTFE-sprays te zien, en andere vetten die bijzonder weinig met Teflon/PTFE van doen hebben.

Maar ik zoek geen spray, maar vet. Info die ik wel vind komt vooral van fietsenzaken ... teflonvet wordt kennelijk gebruikt voor fietsnaven? Daar is dat spul van Kroon Olie ook onder andere voor geschikt.
Denk dat ik daar maar een potje van Kroon Olie bestel, kost nog geen tientje bij Techniekwebshop.nl, en ik heb toch ook nog wat andere dingetjes nodig, en ik zal dan ook direct even een flaconnetje grafietpoeder mee bestellen. Wie weet komt de tip van
@EdK later nog wel een keer van pas.
