EdK
Forumguru
Waarschijnlijk is dat de tijd dat jij met de camper op pad bent...... dus tsja plenty tijd dus eigenlijk...Waar je de tijd vandaan haalt geen idee

Waarschijnlijk is dat de tijd dat jij met de camper op pad bent...... dus tsja plenty tijd dus eigenlijk...Waar je de tijd vandaan haalt geen idee

Volgens mij heb ik het al eens gezegd ?De oplossing hiervoor?


Maak je geen zorgen, ik ga zeker door. Ik vind het heerlijk om te blijven knutselen, frutselen, sleutelen en ontdekken hoe dingen in elkaar steken.Weer een heerlijk stukje om te lezen. Waar je de tijd vandaan haalt geen idee maar wel super om je motivatie en speurtocht te volgen. Ga zo door!


Je hebt de tip van het grafietpoeder inderdaad al eens eerder gegeven.Volgens mij heb ik het al eens gezegd ?
zMaar probeer eens met grafietpoeder in spuitje de plek(ken) te bereiken waar probleem zit.
Afgelopen weken ging het bij mijn voordeurslot het uithalen van de sleutel ook weer steeds moeilijker.
Dus weer even het grafietpoederflacon tussen de andere spullen (troep) opgezocht en slot ermee ingespoten.
En sleutel glijd weer het slot in en uit.....


Bedankt voor het compliment!En tsja je bent weer lekker bezig, volgens mij is de wagen bij verkoop straks beter dan dat je hem kocht...![]()
Of de wagen bij verkoop beter is dan bij aankoop weet ik nog niet, hangt natuurlijk een beetje af van hoe lang ik ermee ga doen, maar ik durf wel te stellen dat hij er (bijna) een jaar na aankoop beter bij staat dan toen ik hem kocht inderdaad, ook al staan er nu veel meer kilometers op de teller dan toen. 
Ik heb de airco standaard uit staan, tenzij het (erg) warm is of de ruiten beslaan, en mocht ik hem al een tijdje niet gebruikt hebben zet ik hem zo nu en dan ook eens aan aangezien dat beter is voor het systeem.De airco aanzetten? Staat die uit dan? Waarom?
3 keer raden wat ik vanochtend heb gedaan. Sorry, ik was gewoon te nieuwsgierig over hoe het ding intern in elkaar zit.Ik zou misschien nog kunnen overwegen om dit slot geheel te ontleden .......


Je moet even weten hoe je de slotcilinder eruit krijgt, maar daarna haal je er interne delen er zo uit, en dat zijn er minder dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat er nog wel wat meer klein grut tevoorschijn zou komen. Ik heb er een poosje mee zitten knutselen en ik merkte dat als je het slot weer in elkaar zet zonder de pin voor het stuurslot dat hij dan lekker soepel draait. Jammer alleen dat dat niet mag voor de APK, ik las een artikeltje dat er voor de APK een werkend stuurslot in de auto moet zitten. 
Alleen is dan even de vraag wat voor vet ik nodig heb, want het lijkt wel op vaseline, maar dat zal het vast niet zijn. Misschien dat ik morgen eens even een mailtje stuur aan een grote slotenleverancier waar we op het werk zaken mee doen. Wellicht kunnen zij mij adviseren, of hebben ze dat vet wellicht in het assortiment voor de verkoop.

Warm ... ja dat was/is het vandaag wel, en gisterenmiddag stond m'n auto ook al de hele middag pal in de zon gaar te bakken. En zowel gisteren als vandaag was het natuurlijk de vraag: doet ie 't of doet ie 't niet?Alles werkt gewoon prima, net zoals de oude wanneer het niet heel erg warm is. Ik ben heel benieuwd of volgende week maandag en/of dinsdag wanneer het zo warm gaat worden het raam wel weer naar boven wil.![]()

Als iets eruit ziet als vaseline en aanvoelt als vaseline ... zou het dan wellicht ook ..... vaseline zijn?Dit resultaat geeft te denken; wat als ik nou gewoon alles een keer helemaal schoon zou maken en alles opnieuw zou invetten met nieuw vet.Alleen is dan even de vraag wat voor vet ik nodig heb, want het lijkt wel op vaseline, maar dat zal het vast niet zijn. Misschien dat ik morgen eens even een mailtje stuur aan een grote slotenleverancier waar we op het werk zaken mee doen. Wellicht kunnen zij mij adviseren, of hebben ze dat vet wellicht in het assortiment voor de verkoop.

HUH!? Doodgewone vaseline?Ik heb het nagevraagd aan onze afdeling productie, die geven aan dat het met elk soort vet ingesmeerd kan worden, Denk bijv. aan Vaseline.
Dit verkopen we niet in onze webshop maar is in veel willekeurige drogisterijen of supermarkten te koop.
Dit Multi Purpose Grease 3 heeft een druppelpunt van 190 graden Celsius ... nou, als het zo heet wordt in de auto heb ik waarschijnlijk meerdere problemen dan enkel weglekkend vet uit het stuurslot.Witte Vaseline is zeker niet geschikt. Vaseline is eigenlijk een soort wax en valt net als kaarsenvet, bij de genoemde temperatuur uit elkaar.
Voor uw genoemde toepassing, kunt u m.i. gewoon een standaard vet gebruiken als bijvoorbeeld:
https://www.kroon-oil.com/multi-purpose-grease-3-6-x-600-g-pot-37885/
Dit vet is relatief dik en zal niet snel "bleeden".

Ik heb er een beetje op zitten zoeken, maar in de resultaten krijg ik vooral veel PTFE-sprays te zien, en andere vetten die bijzonder weinig met Teflon/PTFE van doen hebben.Zou eens kijken met teflonvet....
Maar ik zoek geen spray, maar vet. Info die ik wel vind komt vooral van fietsenzaken ... teflonvet wordt kennelijk gebruikt voor fietsnaven? Daar is dat spul van Kroon Olie ook onder andere voor geschikt.
Jammer alleen dat dat niet mag voor de APK, ik las een artikeltje dat er voor de APK een werkend stuurslot in de auto moet zitten.![]()

Ik las het in dit artikel van Autoscout24; linkje naar het artikel
Is het stuurslot verplicht?
In Nederland is een stuurslot verplicht bij personenauto’s die zijn goedgekeurd na 1998. Dat geldt ook in vrijwel alle EU-landen.
Maar ik had het dus niet zelf nagezocht in het APK handboek van de RDW.Is het stuurslot een APK-punt?
Ja, bij de APK wordt gecontroleerd of het stuurslot goed werkt. Kan het stuur vergrendeld worden? En is het slot niet defect of verwijderd? Als dit niet in orde is, leidt dat tot afkeuring. Een kapot stuurslot is dus niet alleen onveilig, maar kan ook betekenen dat je auto de APK niet doorkomt. Ook bij import van voertuigen wordt gecontroleerd of het stuurslot aanwezig is.

Ik heb al meerdere spuitbusjes van WD40 staan, maar misschien is lithiumvet dan ook nog wel een nuttige toevoeging aan het pallet.Lithiumvet is ook een prima multipurpose vet, met een hoog druppelpunt. Ik heb dezelfde als Ed thuis liggen en gebruik die voor allerlei dingen waar spuitvet van pas komt. En WD40 siliconenspray voor die plekken die olie nodig hebben ipv vet.
Spuitvet kan best handig zijn voor plekjes waar je met je vingers minder makkelijk bij komt. Daar zou ik mooi de deurvangers, portiersloten, e.d. mee kunnen onderhouden.
Bedankt voor de tip heren!
Dat klinkt net wat professioneler.Oefeningen van de oefentherapeut, en voor de rest is het een kwestie van acceptatie.En wat gebruik je voor je eigen gekraak ?



Mind you, deze prijs is bruto, ex BTW. 

Geeft niet, wees gewoon jezelf...............Deze bijdrage is wellicht wat nerdy ... sorry, maar mijn nieuwsgierigheid gaat soms wat ver.![]()

Overigens is het ook met dit donor-slot het geval dat als je de sleutel vlotter draait, hij minder 'haakt'. 


Deze accu mag gewoon blijven zitten, driekwart van de capaciteit is immers nog steeds prima. Volgend jaar maar weer eens opnieuw testen om het verloop te monitoren. Vervangen komt pas in beeld als het hybridesysteem erdoor in storing zou gaan.
Want met de kennis van nu, en het probleem met de raambediening in het achterhoofd maakt deze foutcode ineens zin ...
