SteGo's Citigo's

Busso

Actief lid
Lekker bezig hoor! Mooie upgrade en netjes die bolle kappen. Ik zou het ook hebben gedaan. Zeker in de zomer zouden ze warm kunnen worden.
Heb je olie besteld voor 2x verversen?

Ik heb intussen mijn black friday Bilstein B4 OEM achterdempers gemonteerd. Echt een wereld van verschil. Hij slaat niet meer door op de bumpstops. Achteraf had ik eerst de dempers moeten vervangen. Ik had dan denk ik de veren origineel gelaten. Zegt mij wel dat de VAG dempers niet lang meegaan.
 

SteGo

Donateur
@Busso ik heb inderdaad olie besteld voor 2x verversen, en dan hou ik nog bijna genoeg over voor een derde keer (3,4L per olieverversing). Maar laten we het er op houden dat ik vrijwel alles voor de 2 beurtjes van volgend jaar wel op voorraad heb. Oliefilters, bougies, luchtfilter, interieurfilters, carterplugringen. Even er vanuit gaande dat de remmen nog niet aan vervanging toe zijn. Remvloeistof moet dacht ik volgende jaar wel een keer, maar dat laat ik de garage doen.
 

SteGo

Donateur
Nog één keertje terugkomen op de LED lampen dan ...
Ik heb de verlichting inmiddels ook in het buitengebied zonder lantaarnpalen geprobeerd; fijne lampies hoor! :thumbsup:
Het is dat het teveel werk is om die adapters er weer uit te pulken en een before&after collage te maken van halogeen <-> LED maar anders had ik het wel gedaan. Voor nu gewoon even een paar plaatjes van LED lampen, dimlicht en grootlicht. Het is echt een enorm verschil tussen de standaard halo's en de nieuwe LED's. Zeker aan te raden.
lampen.jpg

Voor de 85mm afdekkappen achterop de koplamp heb ik overigens inmiddels ook nog een nieuw setje in bestelling staan. Dit keer wel van ome Ali in China want ik kwam in de zoektocht toch telkens weer bij AliExpress uit. Voor een paar euries 2 kapjes besteld die op de afbeeldingen erg lijken op degenen die ik nu als 65mm variant heb. Levering tussen nu en 6 februari. Prima, we zien wel, voorlopig zitten er toch wel kappen op. Het zou alleen mooi zijn als de nieuwe net iets strakker zitten.
 

SteGo

Donateur
De koop van de set winterbanden was niet doorgegaan en dat had niks te maken met dat ik de set achteraf toch te duur vond ofzo, maar de deal zat me gewoon niet helemaal lekker; ondanks dat de deal op financieel vlak heel erg netjes en aantrekkelijk was zat ik toch met het gevoel dat ik alsnog behoorlijk wat geld uit ging geven (wielenset en wielbouten) terwijl ik dan een set winterbanden zou hebben van een B-merk (Semperit) waar ik niet heel erg happy van word en ik toch weer 2 keer per jaar wielen zou moeten gaan wisselen. Maarjah, wat dan? Een nieuwe set all-seasons is duur, de zomerbanden hebben nog heel veel profiel ... doorrijden op zomerrubber dan maar?

Na veel wikken en wegen de knoop toch maar doorgehakt met als resultaat dat de Citigo vanmiddag even bij TyrePoint Zwolle op de brug mocht;
banden.jpg

Toch nieuw rubber dus... en wat voor rubber; GoodYear Vector 4Seasons Gen-3. Kost wat meer dan een gebruikt setje winterwielen erbij kopen, maar dan heb ik wel precies wat ik wil, hoef ik niet 2 keer per jaar te wisselen en kan ik gewoon met de mooie lichtmetalen velgen blijven rijden. En daarnaast was de ervaring met de Gen-2 banden op de vorige Citigo ook erg positief.
De 'oude' zomerbanden achtergelaten bij de bandenboer, ik heb er zelf geen interesse in om ze te bewaren en heb ook geen zin om ermee te gaan lopen leuren op marktplaats oid. De bandenboer had er ook geen interesse bij, dus helaas geen extra korting gekregen op de nieuwe banden.

Ik ben er zelf erg tevreden mee, hier kan ik weer een tijd mee vooruit. :giggle:
 

EdK

Forumguru
Ja klinkt misschien vreemd , maar denk dat je uiteindelijk de juiste beslissing hebt genomen.
Zou ook even door de zure appel gebeten hebben maar uiteindelijk zelfde gedaan.
Zeker als je alleen maar in NL rijd dan zijn de 4 seizoens gewoon een goede keuze.
En duurder ??
Doe nu al meer dan 60K met de vredesteins, en officieel voor winter zou ik ze nu moeten wisselen. 3,8mm
Maar neem de gok en rij ze op tot de zomer en dan rondom weer nieuwe set eromheen
 

SteGo

Donateur
@EdK Ik zou die gok ook wel wagen, ik zou er ook nog lekker 1 winter op doorrijden en dan volgend jaar in de herfst een verse set laten monteren. :thumbsup:
 

EdK

Forumguru
Ja die 2 tiende onder die 4 mm dat durf ik wel aan.
Kijk afgelopen zondag avond toen ik niet eens op straat kon lopen vanwege gladheid dan is het te weinig
Maar met vol profiel ook...
 

Canon-Eye

Forumguru
Op ijzel maakt de profieldiepte niet zoveel uit, glijden ga je toch wel. Alleen als er een redelijk pak sneeuw ligt heb je die 2mm extra profiel (boven de 2mm voor waterafvoer) erbij "nodig". Maar in NL is de kans daarop niet groot en bovendien is het doorgaans binnen een dag weer weg, dus met een voorzichtige rijstijl kom je ook letterlijk een heel eind.
Trouwens, ik herinner me nog heel goed de tijd dat iedereen in NL jaarrond op dezelfde banden reed. Winterbanden voor personenauto's had je hier helemaal niet, was iets voor Alpenlanden, Scandinavië en zo...
 

SteGo

Donateur
Op de valreep van 2022 kwamen er gisteren nog 3 doosjes binnen voor de Citigo, maar dit is (als het goed is :D) dan toch wel echt het laatste dit jaar;
bobines.jpg

3 nieuwe penbobines. Die wil ik volgend jaar bij het vervangen van de bougies ook direct even mee vervangen. Is dat echt nodig?; nee. :D
Echter vervang ik ze net zoals bij mijn vorige Citigo preventief omdat ik de Citigo zo betrouwbaar mogelijk wil houden. Als ik een keer met pech langs de weg sta door een defecte bobine sla ik mezelf voor het hoofd omdat ik ze niet mee heb vervangen.
Ik heb nog wel even gekeken naar de A-merken uit de aftermarket maar uiteindelijk toch voor de iets duurdere OEM-exemplaren gegaan. Nog mooi even voor het begin van het nieuwe jaar want in januari zijn er altijd weer prijswijzingen ... en de prijzen gaan vrijwel nooit omlaag .... :unsure:

Bij de huidige Citigo geeft ETKA overigens aan dat het bobines van type 'Eldor' betreft, bij de vorige was het type 'BERU' en dan is er ook nog type 'Hitachi'. Allemaal verschillende onderdeelnummers, maar in de aftermarket maakt het kennelijk niet zoveel uit. Zowel de bobines voor m'n huidige Citigo als die voor m'n vorige Citigo zouden in het geval van aftermarket bobines beide bij dezelfde exemplaren uitkomen.

Voor het volgende jaar lijkt zich ook al een zaadje geplant te hebben in mijn hoofd voor wat betreft Citigo-plannen ...
Ik zit erover te denken om misschien de 'fabrieksupdate' uit te laten voeren zodat het motorblokje van 60pk naar 75pk gaat. Ondanks dat ik had gelezen dat het eigenlijk vrij zinloos is als je niet vaak boven de 4000 toeren komt en het voor de zuinigheid eigenlijk ook geen verschil maakt vind ik het toch een interessant idee ... Maargoed, dat is nog lang niet zeker. Een kiemend zaadje betekend nog niet dat er complete boom uit gaat groeien. :deuk:
 

EdK

Forumguru
Ondanks dat ik had gelezen dat het eigenlijk vrij zinloos is
Oud collega die een MII had/heeft , heeft die VAG Techniek fabrieks update toendertijd wel gedaan en vertelde dat de wagen er zeker niet sneller door geworden was.
Maar dat het net allemaal wat lekkerder reed , en dat inhalen ook gewoon fijner ging en niet zat van ga ik dit wel of niet halen..
Hij was in iedergeval blij dat hij het uiteindelijk had gedaan !
 

SteGo

Donateur
De eerste aankoop voor de auto is alweer gedaan dit jaar. :D Al is het niet specifiek voor de Citigo en heb ik er ook nog wat aan bij volgende auto's zolang dat nog geen elektrische zijn.

oliebak.png

Olieopvangbak/container van Liqui Moly. :giggle: Online besteld bij MisterOil voor €17,50 + verzendkosten.

De Citigo is binnenkort toe aan verse olie en normaliter maak ik dan even van een olieopvangbak van een lege AdBlue-can aangezien we die op het werk meer dan voldoende hebben maar dat vind ik toch niet helemaal ideaal. Nu dit eens even proberen. De capaciteit is in ieder geval groot genoeg voor die +/- 3 liter die er uit het blok van de Citigo komt. ;)
 

SteGo

Donateur
De grijze muis is nu zo'n 4 maanden 'in dienst' en hij vertelde mij al een tijdje 'INSP' bij het starten, overigens zonder *ping* erbij, dat deed de vorige wel. Maargoed, tijd voor een beurtje dus; olie1.jpg

Over het interieurfilter kun je zeggen dat het eigenlijk niet nodig was aangezien ik die ergens halverwege tussen de vorige en de huidige servicebeurt heb vervangen. Ik ben echter voornemens er bij elke beurt een verse in te drukken, dus ging er toch een verse in.

De LiquiMoly opvangbak gebruikt om de olie op te vangen, en ik moet zeggen dat ik dat wel prettig vind werken! Blij met de aankoop hiervan. :giggle:

As to be expected bij een 'dealeronderhouden' auto was het oude oliefilter een OEM exemplaar. En net zoals ik in het verleden al eens een Mann en een Bosch heb vergeleken (de Bosch is kleiner) kon ik nu de OEM en de Mann eens naast elkaar houden. :unsure: Zouden die misschien uit dezelfde fabriek komen? ;)
olie2.jpg
Wat me overigens wel opviel bij het aftappen van de olie; de kleur en geur is compleet anders dan bij de CNG gestookte Citigo die ik ervoor had. Bij de rijdende gasbom had de olie een soort hele donkere appelsapkleur terwijl bij deze benzinevariant hij echt zwart/grijs is en ook veel sterker ruikt. Bahbah ...

Bij de vorige Citigo zou je misschien nog eens willen overwegen om de serviceinterval op te rekken naar 20.000km zoals de garage toen voorstelde, maar dat zou ik bij deze toch niet willen doen.

Voor de rest zag het er onder de auto prima uit .. alleen viel me wel op dat er aan de bijrijderskant een beschermplaatje mist. Ik vermoed dat er een keer iets geraakt is want het stukje schroefdraad wat uitsteekt is ook helemaal krom naar achteren gebogen. Ik zal er nog eens even over nadenken of ik dat stukje plastic wel of niet ga nabestellen. En zo ja, hoe ik dat dan vast ga zetten want ik ben bang dat als ik dat stukje schroefdraad weer terug probeer te buigen dat het dan afbreekt.
afdekplaatje.png

Voor de rest ontdekte ik nog dat ik een wielmoerafdekkapje mis. Jeetje .. nou ga ik failliet. Dat ding kost maarliefst €1,03 incl BTW (consumentenprijs) ... auw! Maandag maar even bestellen. :D

En zo was de eerste beurt dus een feit en is de Citigo nu dus niet meer geheel 'dealeronderhouden'. Daar gaat de inruilwaarde. hihihi :maakmegek: Grapje.

Gelukkig zal de volgende beurt op een moment zijn dat het vast een stuk warmer is. Het was knap koud vanochtend vroeg in de werkplaats waar ik mijn werkzaamheden mag uitvoeren. Volgende beurt zal een grote beurt zijn. Alleen de remmen en het vervangen van de remvloeistof ga ik dan even overlaten aan de garage. En ik denk dat wellicht de multiriem vervangen moet worden want die piept wat na het starten wanneer het koud is. Al zag ik er zo 1,2,3 eigenlijk niet echt wat geks aan. Maar die beoordeling laat ik dan ook even aan de jongens bij de garage over tegen die tijd.
 

EdK

Forumguru
Zouden die misschien uit dezelfde fabriek komen? ;)
Denk het wel en waarschijnlijk ook dezelfde productieband, alleen daarna splitsen ze !
De één gaat naar de Mann stempelmachine en de ander naar de VAG stempelmachine........
En dus zullen de MAnn filters de fabriek links uitgaan en de VAG rechts.... :koffie:

En kun je die multiriem niet opspannen ? Waarschijnlijk iets opgerekt waardoor hij nu slipt !?
 

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring met wielboutkapjes is, dat als je er eenmaal één kwijt raakt, dat er vaak redelijk snel meer volgen, ik zou dus voor pakweg 7-8 euro een complete set dopjes bestellen.
 

JeSko

Forumguru
Ik heb wel verschillende dingetjes te melden vandaag .. maar eigenlijk is er maar 1 ding wat er echt met kop en schouders bovenuit steekt. En eigenlijk zou ik het liefst beginnen met een paar krachttermen ... maar dat is natuurlijk niet zo fatsoenlijk, dus doe ik dat maar niet. :rolleyes:

Wat is er gebeurd?
Zoals jullie weten heb ik laatst de modderkuipen achter ingebouwd en ik heb toen bergen zand weggespoeld/geblazen. Ik had alles met een lamp goed geïnspecteerd en ik zag eigenlijk geen gekkigheid behalve dat 2 boutjes waar de tankvulhals mee vast zit ietsjes roestig zijn.
In de afgelopen dagen bedacht ik mij dat het eigenlijk beter was geweest om de tankkom even te verwijderen bij het schoonmaken zodat ik zeker had geweten dat er ook geen modder tussen de tankkom en carrosserie was blijven zitten. Ik besloot het alsnog te doen, ik was vanmiddag toch vrij en na de verplichting die ik had vanmiddag ging ik ermee aan de gang.
Wielkuip er weer uit en met wat klooien kreeg ik uiteindelijk die tankkom ook los ... einde goed humeur!
Ik werd begroet met roest .. en niet op 1 plekje, zowat rond de hele rand langs de binnenkant en aan de buitenzijde een plek.

Veel foto's waren mislukt, maar hier een indruk met de foto's die wel enigszins scherp waren.
................
Het is natuurlijk eigenlijk wel triest dat een auto van nog geen 4 jaar dit al doet .... Foei Volkswagen! (n)

Dit is inderdaad bizar slecht ontwerp, en doet me meteen denken aan één bepaald type Honda, De Civic EF, die hadden ook zo'n slecht ontworpen tankklephals, en die roesten daar dan ook nagenoeg allemaal, vrienden van ons met zo'n EF zeiden nog, "moderne auto's roesten daar niet meer, dat kom je niet meer tegen" wel dus :)

5d8bf079ac49be0a5bc0f230cbe80ad7--honda-civic-hatchback-hatchbacks.jpg

Je hebt het wel weer netjes zelf opgelost, :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@EdK voor zover ik heb kunnen achterhalen kun je die multiriem niet zelf opspannen. Als hij niet meer goed op spanning zit moet je de spanner zelf gewoon vervangen. En ik zag daar al een YouTube filmpje van ... dat is geen klusje voor mijzelf. :D Daar mogen de jongens bij de garage zich op uitleven indien dat nodig is.

@JeSko ik sta er soms sowieso nog wel van versteld hoeveel jonge auto's toch nog blijken te roesten. Je zou toch denken dat de fabrikanten dat tegenwoordig beter onder controle zouden moeten hebben. Onlangs nog een vrij jonge Mercedes G gezien waarbij het hele gebied rondom de tankvulopening al in verregaande staat van doorroesten was. En dat is toch bepaald geen goedkoop autootje.
 

JeSko

Forumguru
Nee dat is niet bepaald een budget auto, zo'n Benz G, om te besparen worden auto's nog maar deels verzinkt, ook zouden strengere milieuregelgeving ervoor zorgen dat auto's sneller roesten.

 

SteGo

Donateur
Ik dacht; laat ik eens even kijken hoe het ervoor staat met m'n vorige gasbommetje. :D

Online eens even het kenteken ingetikt ... en jawel, een nieuwe eigenaar .. ohw wacht .. een autobedrijf. :maakmegek: De vorige handelaar heeft het kennelijk voor gezien gehouden en de hete aardappel en hem door weten te verkopen aan een ander.
Hij staat nu bij een ander autobedrijf in Ede te koop voor een, naar mijn mening, stevige prijs.
De advertentie op Marktplaats
Ik ben benieuwd wanneer hij weer eens op naam van een particulier komt te staan. ;)

Nog updates over de grijze muis dan?
Het missende beschermplaatje heb ik besteld en gemonteerd. Ik was bang dat het verbogen stukje schroefdraad zou afbreken wanneer ik het recht zou proberen te buigen, maar dat is toch goed gegaan. Ik had het wel met een verfbrander eerst een beetje warm gemaakt, daarmee ging het goed.
Verder heb ik wat nieuwe wielmoerafdekdopjes besteld dus mis ik op dit moment geen kapjes meer en heb ik er zelfs nog enkele over voor als er weer een paar wegraken.

Ik heb ook nog een paar projectjes in gedachten voor de auto, maar dat heeft geen haast en komt vanzelf wel een keer. Tegen de tijd dat het af is meld ik het wel. :D
Vorig weekend eens even bij Pouw in Kampen binnengelopen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Eens even kijken bij de ID Buzz enzo. En omdat ik uberhaupt nog nooit in een ID-model van VW had gezeten wilde ik al die dingen eens even van dichterbij bekijken en ervaren. Tjah ... de Buzz is leuk, zou ik best willen hebben maar die andere ID's ... jeetje .. verschrikkelijk. Er stond maar 1 VW in de showroom waar ik echt hebberig van werd; deze occasion VW Up! GTI. :D

Ik vertelde thuis m'n vriendin erover, reactie: "Maar je hebt deze pas net!" (over de Citigo) :LOL: ja ja ... ik ben ook heus niet van plan om hem in te ruilen. Er zal toch geheid nog wel weer €9k of meer bijgelegd moeten worden ... dat ga ik niet doen.
 

SteGo

Donateur
Wat ik trouwens nog niet eerder heb benoemd in dit topic, maar wat wel steeds duidelijker naar voren komt en me steeds wat meer begint te irriteren is een 'knakje' die je soms voelt en hoort bij het sturen.
In het begin dacht ik nog dat ik het me inbeeldde. Daarna verdacht ik de rubbers van de wielophanging aangezien de vorige Citigo daar wat problemen mee had, echter uitte zich dat vooral in gekraak bij drempels enzo. Gisterenmiddag was ik weer op pad en ergerde ik me er weer aan en toen schoot me ineens te binnen dat @Busso eens had gepost over problemen met slijtende stuurhuizen. Van die gedachte schrok ik wel even want ik wist me nog te herinneren dat dat een erg dure aangelegenheid is. Alleen komen de klachten hiermee ook niet helemaal overeen. Er rammelt namelijk niks, het 'knakt' alleen. Ook dacht ik nog even aan de elektrische stuurbekrachtiging als oorzaak, maar als ik de auto uit zet en de auto staat niet in het stuurslot zodat ik het stuur nog kan draaien dan doet hij het ook. :unsure:

Ik kon de klachten gisteren ook reproduceren terwijl de auto stil stond zodat ik het kon filmen. De audio van mijn telefoon is niet denderend, maar toch is het wel hoorbaar.
Aangezien er een behoorlijk actieve Duitstalige Facebook-groep is voor Up!/Citigo/Mii liefhebbers heb ik het euvel daar ook al even voorgelegd. Daar kreeg ik onder andere de suggestie dat het de kruiskoppelingen zouden kunnen zijn. Jeetje .. wat dom dat ik daar niet aan had gedacht! Ik heb warempel een Nissan Cube gehad die een soortgelijk probleem had en waarbij ze toen, onder garantie, de stuuras met kruiskoppelingen hebben vervangen. (In het geval van die Nissan een knetterduur onderdeel dat speciaal uit Japan moest komen). Daarna was het probleem opgelost.

Wellicht dat ik binnenkort eens even langs m'n vaste garage ga om ze daar te vragen er even een blik op te werpen. En ik zal morgen uit nieuwsgierigheid alvast eens even opzoeken wat zo'n nieuwe stuuras kost. Voor het geval dat dat inderdaad de veroorzaker van het probleem is.
stuuras.png

Nou heb ik natuurlijk een jaar garantie op de auto (of zal die vervallen zijn omdat ik de vorige onderhoudsbeurt zelf heb gedaan?), maar ik kan wel zeggen dat ik er eigenlijk weinig schik van heb om weer naar Van den Udenhout in Boxtel te moeten. Al sluit ik niet uit dat ik het wellicht toch zal doen. Het is voor mij alleen wel een flink eind rijden .. en ik moet er gewoon een hele vrije dag voor opnemen.

Het is verder een mooie auto hoor ... maar niet echt de beste aankoop ooit. We hebben de gemaskeerde rooklucht al gehad, roest bij de tankvulopening, banden met droogtescheuren (vervangen onder garantie) en nu dit weer .... :cautious:

Ik zou soms haast een beetje spijt krijgen van de aankoop .. maarjah nu maar snel inruilen op wat anders kost ook alleen maar klauwen vol afschrijving en occasions zijn momenteel allemaal overpriced. En daarbij weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik er voor terug zou willen kopen. Dat is dus eigenlijk niet een voor de hand liggend senario.

Maar ik baal er wel van. :confused:
 
Bovenaan Onderaan