SteGo's Citigo's

Cordoba

Forumguru
Wat de rooklucht betreft: ik weet niet of je al geprobeerd hebt of die ook in de matten zit? Die kun je makkelijk er uit halen en schoonmaken en in de schuur of op zolder rustig laten drogen en luchten. Als je de achterbank bij de Up er makkelijk uithaalt, kun je dat dus ook op dezelfde manier doen, ben je niet zo afhankelijk van mooi weer.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Knap werk! En veel werk denk ik.
Nee, ik heb alleen een officiële cruisecontrol destijds er in gedaan.
De rest vond m'n dochter voldoende. Ik weet niet of er veel verschil zit, dit is de Artic uitvoering met airco.
Net APK zonder problemen voldoende tot eind van het jaar. Dan is de opvolger er hopelijk.
Maar het zijn en blijven heerlijke wagentjes.

Grtsss
 

SteGo

Donateur
@Cordoba de rooklucht zit niet in de matten, de stoffen matten uit de auto heb ik namelijk in mijn hobbykamer liggen in huis en daar ruik ik helemaal niks van de rook. In de auto liggen momenteel de oude rubber matten uit de vorige Citigo. Ik heb heb idee dat de geur meer uit de stoelen of de hemelbekleding komt. Als de auto een tijdje in de zon staat wordt de geur duidelijker merkbaar, maar met die hemelbekleding moet ik natuurlijk wel een beetje voorzichtig zijn, die kun je niet al te grof gaan reinigen.

@fanSkoda ik weet de precieze details niet van de uitrusting van de Arctic (ik zie hem ook niet in de AutoWeek CarBase) dus precies vergelijken kan ik ze niet. Maar op basis van de plaatjes die ik vind als ik er op Google lijkt de Arctic me een 'Active'-uitvoering van voor de facelift met airco of misschien eventueel een 'Ambition' maar daarvoor zie ik er eigenlijk teveel exemplaren zonder mistlampen bij zitten. Qua uitvoering in de middenmoot dus, de Style die ik heb was destijds de duurste uitvoering. Al is de mijne niet 'fully loaded' want er hebben nog wel wat dingen op de optielijst gestaan die de besteller destijds niet heeft aangevinkt. ;)
 

Tees

Donateur
Als ik t goed begrepen heb zijn Arctic versies vaak speciale versies aan het eind van een model. Mijn Octavia is ook een Arctic, en van de laatste serie O2's. Bij mij komt ie grofweg overeen met een Ambition met wat extras (o.a. getint glas, sportstoelen en 16 ipv 15" LM). Ik vraag me af of ze die Arctic versies niet gewoon gebruiken om nog van een serie onderdelen af te komen die ze nog hebben liggen :-).
 

hemi24

Forumguru
Arctic van de Citigo was een uitgebreide Active versie; zaken als radar voor noodremassistent zat er bijvoorbeeld ook niet op.
Geen elektrisch verstelbare spiegels en zelfs niet eens een dashboardkastje…

1664816945871.png
Consumentenprijs in 2013 in NL (incl. BTW én BPM) € 9.190 !!! :jaja:

1664817166309.png
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Klinkt niet vreemd dat de rooklucht vooral in stoelen/achterbank en hemel zit, maar soms ook in de deurbekleding die bij sommige auto's deels stof is. Als de auto vol in de zon staat, en je hebt er zicht op, kun je een paar ramen op een klein kiertje open zetten (ca. 1 cm) dan kan rooklucht die vrij komt uit de auto waaien, maar kan de bekleding toch warm genoeg worden en wat rooklucht vrijgeven.
 

SteGo

Donateur
@TDifan ik moet je eerlijk zeggen dat ik het spoor wat die apparaten betreft wel een beetje bijster ben.
Ionisator, luchtreiniger, geurneutralisator, ozon-generator .... die termen lijken op meerdere plekken door elkaar heen gebruikt te worden. Ionisatoren die ook ozon uitstoten, sommige juist weer niet ... :arghh:
Ik snap niet zo goed wat nou het beste is.

Ozon is in hoge dosis kennelijk giftig en kan allerlei materialen aantasten of hun levensduur verkorten, maar op veel plekken lees je dan wel weer hele goede ervaringen met het verwijderen van geuren. En een ozon-generator heb je al voor €50 op bol.com ... daar kun je geen professionele 'geurneutralistor' voor huren.
Maar ook een mini-luchtreiniger met ionisator heb je al vanaf €30 op bol.com ... geen idee of dat zin heeft ... Natuurlijk zal zo'n professioneel ding de auto waarschijnlijk in een aantal uren kunnen behandelen, maar als zo'n klein ding het ook lukt, maar dan in ruim een week ... tjah, ook prima.
Maar ik heb er dus echt de ballen verstand van ....
 

Cordoba

Forumguru
Ionisator zegt me niets, ozon is inderdaad giftig. Als je een ozongenerator gebruikt eerst deuren, achterklep 10 minuten openzetten voor je je hoofd naar binnen steekt. Een ozongenerator verwijdert de rookgeur tot een beperkte diepte, daarom komt de geur vaak terug als je niet eerst via een extractor zoveel mogelijk nicotine/rookgeur van de stoelen verwijdert, is een extractor onvoldoende kun je alsnog een ozongenerator huren, of bij een carcleaning bedrijf een ozonbehandeling laten doen. Ozon (O3) valt na enige tijd vanzelf uit elkaar tot zuurstof, vandaar dat wachten en luchten voldoende is, ozon kun je bijvoorbeeld ook ruiken als er net een blikseminslag is geweest.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ozon (O3) is van nature niet stabiel, zal dus vrij snel vanzelf verdwijnen en daarmee ook de kans op aantasting van sommige materialen. Voorkom zoveel mogelijk dat je het inademt, zoals @Cordoba intussen ook al aangaf.
 

Tees

Donateur
Ik zou weinig vertrouwen hebben in die goedkope dingen op bol.com. Misschien werkt het tijdelijk, maar zal vast niet zo diepgaand reinigen als een professionele reiniger.
Ozon idd een beetje mee oppassen, is geen fijn spul. Meteen de reden waarom t goed werkt, t reageert goed met allerhande organisch materiaal, zoals rook en je longweefsel ;).
 

EdK

Forumguru
Die geur neutralisator werkt volgens mij ook met ozon als ik de bladzijde van boels zo lees.
En dan de 2e regel vooral

Eigenschappen​

  • verwijderen van rook, vochtigheids-, dieren- en andere onaangename geuren
  • niet gebruiken in bijzijn van mensen, dieren, planten
  • alleen gebruiken in afgesloten ruimtes
 

SteGo

Donateur
Ik heb een beetje zitten zoeken naar wat voor apparaat dat ding van Boels nu precies is, maar het is gewoon een ozon-generator inderdaad.
De Ozon-desinfector Airozon 10000 van Trotec.
Hier een linkje naar hun website is precies hetzelfde apparaat als bij Boels te huur is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Vanochtend is de Citigo voor het eerst APK gekeurd bij mijn vaste garage. Hij was er met vlag en wimpel doorheen gekomen kreeg ik te horen. :giggle: Hij is zelfs dubbel gekeurd wat hij kreeg een steekproef van de RDW. Dan moet het echt wel goed zijn. :D
Nu heeft de Citigo weer ruim 2 jaar APK, fijn geregeld.

Verder kreeg ik vandaag dit binnen;
ozon.png

Was da nou?
Profi.png
Ach so, schau das mal, das ist für Profis. :maakmegek:

Een ozongenerator dus ... voor 50 euries. Binnenkort ga ik daar eens even de rook/koffielucht mee te lijf, want ja ... de koffielucht blijft ook nog steeds hangen in de auto .. ondanks dat ik nu al meerdere dagen de auto tijdens de werkdag heb laten luchten met alle ramen open. Eens even zien of de ozon er korte metten mee kan maken.
Ik zag op YouTube een filmpje waar iemand een soortgelijk apparaat (dus met redelijk lage capaciteit) gebruikt en ik denk dat ik het maar even op precies dezelfde manier ga proberen. ik denk dat ik het apparaat eerst eens 45 minuten in de auto z'n werk laat doen, dan meerdere uren de auto laten ventileren en ruiken wat het opgeleverd heeft. Mocht het later niet genoeg blijken te zijn kan het altijd nog een keer. Maar aangezien ik las dat ozon ook kunststoffen en andere materialen kan aantasten wil ik hem niet direct een vol uur of langer in de auto zetten als dat niet nodig is.

Verder kreeg ik vandaag ook nog m'n bestelde flacon '303 aerospace protectant' binnen voor de kunststoffen in de auto. Ik ben heel benieuwd naar dat product want ik heb er al heel veel goede dingen over gelezen en op YouTube bij DetailGeek zie je het ook altijd voorbij komen en daar ziet het resultaat er ook altijd puik uit! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Misschien ook je interieur filter na de Ozon behandeling meteen vervangen.
Even vanuit gaand dat die ook nog niet is vervangen...
 

Tees

Donateur
Of als ie nieuw is: het filter eruit halen voordat je aan de gang gaat. Zonde van een nieuw filter om die kapotte te oxideren met ozon.
 

SteGo

Donateur
Ik heb wel verschillende dingetjes te melden vandaag .. maar eigenlijk is er maar 1 ding wat er echt met kop en schouders bovenuit steekt. En eigenlijk zou ik het liefst beginnen met een paar krachttermen ... maar dat is natuurlijk niet zo fatsoenlijk, dus doe ik dat maar niet. :rolleyes:

Wat is er gebeurd?
Zoals jullie weten heb ik laatst de modderkuipen achter ingebouwd en ik heb toen bergen zand weggespoeld/geblazen. Ik had alles met een lamp goed geïnspecteerd en ik zag eigenlijk geen gekkigheid behalve dat 2 boutjes waar de tankvulhals mee vast zit ietsjes roestig zijn.
In de afgelopen dagen bedacht ik mij dat het eigenlijk beter was geweest om de tankkom even te verwijderen bij het schoonmaken zodat ik zeker had geweten dat er ook geen modder tussen de tankkom en carrosserie was blijven zitten. Ik besloot het alsnog te doen, ik was vanmiddag toch vrij en na de verplichting die ik had vanmiddag ging ik ermee aan de gang.
Wielkuip er weer uit en met wat klooien kreeg ik uiteindelijk die tankkom ook los ... einde goed humeur!
Ik werd begroet met roest .. en niet op 1 plekje, zowat rond de hele rand langs de binnenkant en aan de buitenzijde een plek.

Veel foto's waren mislukt, maar hier een indruk met de foto's die wel enigszins scherp waren.
roest!.jpg

Ik ben vervolgens eens even naar de plaatselijke Brezan gereden om te vragen of ze een middeltje hadden om roest behandelen/stoppen. Daar hadden ze verschillende producten voor en ik ben huiswaarts gegaan met een potje Brunox Epoxy. Waar ik overigens veel te veel voor heb betaald zag ik zojuist op internet, maargoed ik heb het in ieder geval.
De meest grove stukken roest moest ik verwijderen en loszittende verf met schuurpapier of een staalborstel weghalen. Ik heb het gegaan met wat schuurpapier in een vrij grove korrel en daarna met een fijnere zodat de ergste roest al weggeschuurd was. Aan de binnenkant onderaan viel me op dat de roest zich doorzette onder de kit. Daarvan heb ik dus ook wat losgepulkt en inderdaad .. ook roest onder de kit. :nono: Maar ik wilde er ook niet al teveel in lopen vrotten want ik voelde dat ik met de schroevendraaier tussen 2 metalen platen kwam en ik kon daar dus niet verder. En ik wilde er ook voor waken om teveel kit weg te halen zodat er niet in de toekomst nog een veel groter stuk ontstaat waar water makkelijk onder de kit kan komen.

Na het aanbrengen van de Brunox zouden de plekken waar nog roest zat zwart kleuren ... en oh boy, it did! Aan de binnenkant is een groot deel van de rand inderdaad zwart gekleurd.
Roest2.jpg

Volgens de gebruiksaanwijzing moest je binnen 6 uur de tweede laag opkwasten, dus dat heb ik maar gedaan (het was inmiddels bijna donker). De epoxy kan nu uitharden en dan ga ik morgen na het werk weer verder. Dan moet er nog een beetje lak overheen. Ik heb een lakstift bij de auto gekregen dus dan moet ik die er maar aan opofferen. ;)
En als dat allemaal dan droog is zal ik het gat in de kit opnieuw dichtkitten met professioneel spul dat ik nog heb liggen. En dan alvorens de tankkom weer terug te zetten blaf ik de boel nogmaals in de tectyl amber.

Op hoop van zegen ... hopelijk is deze behandeling goed genoeg om grote narigheid in de toekomst te voorkomen.
Ik baal er wel echt enorm van. Niemand had dit weliswaar kunnen zien want een verkoper gaat niet een tankkom loshalen om te zien of het daarachter roest, maar zeker aangezien dit een meer voorkomend probleem is bij de Citigo, Up! en Mii hoop je toch een 'goed' exemplaar te hebben gekocht die er (nog) geen last van heeft. Vandaar ook dat ik die modderkuipen juist had geplaatst om roest te voorkomen.
Anderzijds probeer ik mezelf wel voor te houden dat als ik het niet had gedaan ik er ook niks van had geweten en ik gewoon nog steeds happy zou zijn geweest over m'n auto. Nu heb ik weliswaar roest gevonden, maar het daarna ook aangepakt. Dus eigenlijk staat er er nu technisch gezien beter voor dan wanneer ik de roest niet had gevonden. :D

Het is natuurlijk eigenlijk wel triest dat een auto van nog geen 4 jaar dit al doet .... Foei Volkswagen! (n)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Balen zeg! Inderdaad wel treurig dat dit tegenwoordig nog voorkomt bij zulke jonge auto's. Echt een fout van VAG geweest, die ze blijkbaar niet willen oplossen (zal wel te duur zijn). En dat t niet onder garantie valt, want eigenlijk is dit gewoon een ontwerpfout. Maarja, garantie bij VAG...

Maar volgens mij heb je t goed aangepakt hoor. Ik heb dat Brunox spul ook wel gebruikt op de Fabia, werkte wel goed toen. Inderdaad even slikken om t tegen te komen, maar nu je t aangepakt hebt is t beter dan voorheen en de kans een stuk kleiner dat je ergens in de komende jaren serieus gedonder ervan krijgt.
 

EdK

Forumguru
@Rosinfield zit jij met je UP nog in garantie ?
Zo ja dan zou ik ook eens snel kijken of je er geen last van hebt !
En zo ja dan nog voor je garantie afloopt even gauw naar je dealer .....
En je bent niet de eerste , maar wel product eigenschap !
 
Bovenaan Onderaan