SteGo's Citigo's

Kanerr

Forumguru
Verschil vooral tussen de oren, ik heb dat zelfs met de Mini :D

Maar even voor je gemoedsrust lekker zelf uittesten en uitvogelen ;)

Wel super netjes! Dat zijn bijna cng verbruiken
 

Skodarno

Senior Member
Bij sommige auto's kun je echt wel verschil merken. De motor loopt dan beter, als ie dan ook minder brandstof verbruikt is alleen maar meegenomen.
 

Tees

Donateur
Over het algemeen is 98 alleen nodig bij getunede of anderszins op performance gerichte auto's/motorblokken, vanwege de verlate ontbrandingstiming en het risico op te vroege ontsteking en dus kloppen.
Ik weet alleen niet of een Citigo 1.0 MPI daaronder valt ;)

Edit: andere goede reden om 98/E5/E0 te gebruiken is natuurlijk als je erg lang doet met een tank. Maar dát weet @SteGo al als geen ander.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik tank 98 omdat ik (momenteel) vrij weinig kms maak, daardoor soms langer dan een maand doe met een volle tank. Hoe minder van die hygroscopische ethanol erin zit, hoe beter. En met zo weinig kms blijven de meerkosten beperkt...
 

SteGo

Donateur
Dat sowieso, ik verwacht ook zeker niet per kilometer goedkoper te rijden dan met E10 benzine. Maar ik ben desondanks toch benieuwd of ik zelf verschil ervaar. Al is het altijd wat moeilijk vergelijken omdat het nooit een langere periode precies hetzelfde weer zal zijn. Anyway .. gewoon eens even proberen. ;)

Dit weekend overigens wat kleine dingetjes gedaan aan de Citigo. Ten eerste het kentekenverlichtingslampje even gewisseld voor een LED-variant van Philips die ik nog had liggen. Die werden per 2 verkocht en de andere is destijds als kentekenverlichting in de vorige Citigo gezet. Uiteraard geen foto's van gemaakt, niet heel spannend ofzo. :D

Verder; kofferbakmat. Ik heb de originele besteld die @Tees ook had gelinkt, onderdeelnummer; 1ST061160. Waarom uiteindelijk toch deze?; omdat ik die via m'n werk kon bestellen, lekker makkelijk. Wat vind ik ervan? Uitstekend pasvorm, ziet er netjes uit. Wel vind ik het materiaal erg goedkoopjes aanvoelen. Het doet me nog het meest denken aan dat schuim van die isolatiebuizen voor rond je CV-leidingen. We zullen zien hoe het zich houd. Een rubber mat kopen kan altijd nog.
kofferbakmat.jpg

En net vanochtend heb ik de armsteun gemonteerd. (onderdeelnummer; 1ST061123) Ooh wat ben ik daar blij mee! :D Wat mij betreft echt een musthave indien de Citigo als primaire/enige auto in het huishouden wordt gebruikt.
armsteun.jpg

Verder heb ik de meeste spulletjes al binnen voor de wielkuipen bij de achterwielen ... alleen mist er nog 1 redelijk essentieel onderdeel; de wielkuip voor het rechter achterwiel. Maar die krijg ik als het goed is morgen binnen. Eens even zien of ik daar misschien komend weekend mee aan de gang kan. Moet ik dan wel even zin en tijd voor hebben. ;)
 

Tees

Donateur
Opvallend dat die kofferbakmat van schuim is! De mijne in de Octavia (ook Skoda origineel) is van een redelijk hard kunststof (PP of zoiets) met zo'n noppenstructuur erop. Dat was ook precies wat ik wou, en z'n werk erg goed doet.
 

EdK

Forumguru
Leuke updates weer, alleen nu toch ook een LED kofferbak verlichting nog lijkt me !!??
En wat betreft de kofferbak matten, ik zweer toch bij de echte rubber uitvoeringen.
Lekker stroef en glijd zelfs een boorkoffer geen kant meer op als je hem los en plat neerlegt.


Jaja ik weet het, behoor je allemaal te zekeren want gaat bij noodstop je voorraam door....:koffie:
 

Tees

Donateur
En ik zweer dan weer juist bij de hard kunststof-versie, want dan kan ik die zware kratten voor vakantie tenminste naar achteren schuiven. Al is dat in een Citigo niet echt aan de orde, een Octavia is toch zo'n 2x zo diep achterin (heerlijk!).
En zo heeft iedereen z'n eigen voorkeuren, gelukkig maar!
 

SteGo

Donateur
@EdK maak je geen zorgen .. er komen op den duur ook vast nog wel weer wat LED-projectjes aan. ;)
Niet alles tegelijk, ik wil nog langere tijd wat te knutselen hebben. :D
 

SteGo

Donateur
Vandaag heb ik de laatste wielkuip binnengekregen zodat ik wellicht komende zondag eens even daar mee aan de gang kan. Én de missende schroevendraaier uit de pechset, die ik waarschijnlijk nooit nodig ga hebben maar die ik toch graag wou hebben. :D

Verder nog iets wat ik later wel even een keer laat zien ... ennnnnn; het onderhoudsboekje ... of toch niet? :pieker:
Bij aanschaf van m'n vorige Citigo had ik boekjes besteld bij toenmalig Skoda-dealer Korterink in Zwolle. En omdat ik precies hetzelfde boekje weer wilde hebben heb ik exact hetzelfde onderdeelnummer besteld als op de factuur van Korterink. Logisch toch? Ik kreeg al wel bericht terug van m'n leverancier dat het boekje met onderdeelnummer S0055305532 niet bij mijn auto hoort, want alles rondom onderhoud is bij mijn auto digitaal. Boekje kon echter wel gewoon geleverd worden dus ik heb hem besteld.

Vandaag ontving ik het boekje .. heel erg dun boekje .. is dit alles? Het enige wat je kunt invullen in het boekje zijn de gegevens rondom aflevering/1e kentekenregistratie, 1e eigenaar en 2e eigenaar. En verder staat er wat info in over de garantievoorwaarden en de onderhoudsintervallen, nergens plek om de onderhoudsbeurtjes in te vullen. Huh? :arghh:
Hetzelfde onderdeelnummer, ander boekje?
Nou wist ik nog van de vorige keer dat Korterink het onderhoudsboekje toen op voorraad had liggen, dus ik waagde de gok om na het werk even langs te rijden en te vragen of ze nog een echt onderhoudsboekje hadden liggen. En jawel! Nog exact 1! Maar dat is genoeg, dus na digitale overhandiging van maarliefst €3,68 via de PIN-machine was ik eigenaar geworden van een echt Skoda onderhoudsboekje.
Wellicht heel erg nerdy maar ik ben er toch blij mee. :cool:

Boven het exemplaar waar ik niks aan heb, onder de juiste.
onderhoud1.png
En dan te bedenken dat dat verkeerde boekje meer dan dubbel zo duur is terwijl je er geen reet aan hebt... :maakmegek:

En om het nerd-gehalte nog iets te vergroten; ik moest natuurlijk even uitfiegelieren hoe het nou zat met die onderdeelnummers.
Een blik op de achterkant van beide boekjes laat zien hoe het zit.
Beide boekjes hebben inderdaad hetzelfde nummer, echter is de ene;

S0055305532 - 1ST012732SK (foute boekje) en de ander S0055305532 - 1ST012009EQ (juiste boekje)
onderhoud2.png
Dus mocht iemand anders ook nog een officieel Skoda onderhoudsboekje zoeken, dan weet je welke je (niet) moet hebben. :laugh:
 

SteGo

Donateur
Maw dit is je laatste CitiGo ??
Nou .. als ik er zo lang mee ga doen als ik hoop dat ik ermee ga doen dan zou dat zomaar kunnen. Maar hey ... hij is er pas net, het is nog lang geen tijd om afscheid te nemen. :D
Als VW de Up! nog wat jaartjes door blijft produceren moet ik tegen die tijd wellicht dan maar een Uppie kopen.
 

SteGo

Donateur
Wie weet ... we gaan het zien.
Mijn collega heeft een E-Up!, nog zo'n exemplaar met het oude/kleine accupakket, maar dat rijd erg leuk hoor. ;)
Helaas is zelfs het grotere accupakket voor mij alleen nog net wat te krapjes qua range ... en veel te duur.
 

SteGo

Donateur
Verder nog iets wat ik later wel even een keer laat zien ...
'een keer' is al vandaag. Natuurlijk kon ik niet wachten. :D

Men opene de motorkap van de Citigo en ziet dit;
mkap1.jpg
Tjah euh? En toen? :arghh:

Er mist natuurlijk iets .... want VW zou VW niet zijn als ze Škoda niet iets zouden ontzeggen wat er voor het VW-broertje wel is.
Nee, geen lichtgevende oliepeilstok, ruitjesmotief op de luchtfilterbak of Hello Kitty plaatjes op de accu ... :laugh:

Motorkapisolatie..... jawel echt waar;
mkap2.jpg
Misschien borrelt bij sommigen nu de vraag; waarom?!?!? :sterretjes:
Niet vanwege het geluid ofzo, zoveel lawaai komt er nou ook weer niet onder dat kapje vandaan, maar het oogt gewoon veel netter.

Maakt dat nou echt wat uit? Ach, als het nou heel erg duur was geweest had ik het niet gedaan, maar het viel wel mee dus bestelde ik het lekker mee. Onderdeelnummer is trouwens; 1S0863831A, en hij komt inclusief de klemmen waarmee je hem vastzet. Ik ben er in ieder geval tevreden mee. :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Wat het verschil tussen E5 of E10 tanken: vroeger bij mijn Cordoba wel eens E5 (dat was toen nog Euro 98) getankt, en de auto reed toen ook 1:17, eerder een iets hoger dan een lager brandstofverbruik. Bij beide Fabia's heb ik gemerkt dat er wel degelijk meer km's te halen zijn uit een tank E5 dan een tank E10. Op zich ook wel logisch, bij moderne motoren wordt er van alles aangepast in de motor zodat ie beter gebruik maakt van de kwaliteit van de brandstof (denk bijv. aan het ontstekingstijdstip dat tegenwoordig door de ECU wordt aangepast), waardoor die extra energie-inhoud dus ook benut kan worden.

Reden waarom ik niet altijd voor dezelfde brandstof kies: ik tank regelmatig net over de grens in Belgie, en mijn favoriete tankstation daar had vroeger alleen de keuze tussen Euro95 en diesel, maar op een gegeven moment is die Euro95 daar verdwenen en vervangen door E5. Doordat ik dan ook meestal een reservetankje vul (dat dus een poosje in de schuur blijft staan), en die E5 vaak nauwelijks duurder is dan de E10 op andere Belgische tankstations, dan maar gewoon daar E5 tanken. In mijn ervaring rij ik op een liter E5 ongeveer 0,5 tot 1 km verder dan op E10.
 

SteGo

Donateur
Ik heb deze week geprobeerd om de rooklucht te verwijderen uit de auto.
Ik las op behoorlijk wat websites de tip om koffie en/of azijn in de auto te zetten. Super cheapy oplossing áls het werkt!
Ik had dagenlang achterin de auto een kartonnen doos staan met daarin een laagje van de goedkoopste gemalen koffie die ik kon vinden bij de Albert Heijn. En voorin tijdens werkuren had ik een bakje azijn staan die ik dan bij het naar huis gaan weer leeggooide en de volgende dag weer een vers bakje azijn erin.

Heeft het geholpen? Nou .. een beetje misschien? De rooklucht is er nog steeds, maar nu aangevuld met koffie en een vleugje azijn. Mijn vriendin noemt de combinatie van koffie en azijn; Azoffie. :D Volgens haar is de rooklucht overigens wel wat minder intens geworden. Zij zal het wel weten aangezien zij over het algemeen beter kan ruiken dan ik.

Ik ga me de komende tijd eens even wat meer verdiepen in het cleanen van het interieur. Wellicht nog maar eens wat spulletjes aanschaffen om de boel lekker op te kunnen frissen.

Verder heb ik vandaag de wielkuipen achter gemonteerd. Dat begon vanochtend al vroeg met het uitspuiten van de wielkasten in de wasbox. Links viel het wel mee, maar rechts bij de vulhals ... allemachtig wat een gigantische berg zand had zich daar opgehoopt zeg! Met de handen en de spuitlans zoveel mogelijk zand weggehaald en later toen ik op de plek was waar ik de onderdelen ging monteren ook met de compressor de boel goed schoon geblazen ... het zand bleef maar komen. Die te monteren wielkuipen/modderkuipen heb ik overduidelijk niet voor niks besteld.
Ik wilde er uiteraard ook weer geen monnikenwerk van maken .. dus toen het er ongeveer zo uitzag vond ik het wel mooi geweest.
20221002_092814.jpg

Ik heb later nog wat Tectyl Amber in dit deel van de wielkast gespoten voor wat extra bescherming ... na het maken van de foto heb ik het nog wat bijgewerkt. Verdient verder geen schoonheidsprijs, maar je ziet er toch sowieso niks van. :D
20221002_095047.jpg

Ik had gelukkig een goede (Duitse) handleiding bij het monteren van de kuipen en afgezien van het vrij maken van de al in het chassis aanwezige gaatjes voor de klemmen is het allemaal niet zo heel erg moeilijk. Overigens ging de tweede kuip ook al een stuk vlotter dan de eerste. Wel een opvallend dingetje ... de adapters die je in de achterbumper moet plakken passen maar deels. Ik heb zo het vermoeden dat dat wellicht te maken heeft met dat de achterbumper van een VW e-Up wellicht net iets anders gevormd is. (de onderdeelnummers zijn gelijk aan de onderdelen van de e-Up namelijk) Het bovenste deel van de steun past prima, maar verder naar onderen raken de plakstrips de bumper helemaal niet. Ik heb er voor de zekerheid ook nog maar even een paar dotjes kit tussen gedaan.
steun.jpg

En als je dan klaar bent ziet het er ongeveer zo uit.
20221002_100518.jpg

20221002_100532.jpg

Ik moet wel opmerken dat de kuip aan de linksachter minder mooi zit dan die aan de rechterkant. De linker moest ik nog een beetje in vorm zien te krijgen. Wellicht dat die in de opslag of tijdens transport wat vervormd was geraakt. Met wat warmte van een verfbrander kreeg ik het wel weer terug naar een stand die acceptabel was. Maar perfectionist als ik ben ... het valt mij nog steeds op dat hij eigenlijk nét niet helemaal mooi zit. Ik moet er maar mee leren leven. :D :maakmegek:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan