SteGo's Citigo's

Kanerr

Forumguru
Hmm ja LPG kan ik begrijpen. Ik weet niet hoe de Twinair motoren omgaan met LPG, maar goed ik moet zeggen dat ik de Panda van mijn vriendin echt helemaal geweldig vind. Lekker eigenzinnig, veel power(!) en ook wel echt zuinig te rijden. De huidige generatie is minder goed volgens de diehard panda 4x4 fans omdat er onder andere geen korte overbrenging versnellingsbak onder hangt. Maar dat maakt de huidige Panda juist wat beter voor de dagelijkse rit :)

Maar goed ja het is best lastig om een fatsoenlijke leuke en eigenzinnige auto te vinden!
Deze of deze zijn erg gaaf en echte 4x4's (ideaal voor je bospaadjes ;) ) maar dit is dan weer een hydride en wat moderner (maar veel trager en geen 4x4)..
 

Kanerr

Forumguru
Ik moet zeggen dat de afgelopen 2 weken ook vaker in mijn hoofd spookt dat ik misschien maar de Citigo moet verkopen ivm stijgende CNG prijzen... Maarja vind hem zo fijn rijden en kost ook vrij weinig maandelijks...
 

SteGo

Donateur
De Panda is gewoon echt een heel guitig wagentje. Jaren geleden heb ik me al eens uitgebreid lopen vergapen aan een 4x4 in de showroom. Al staat me bij dat ik de auto niet heel erg lekker vond zitten. Maar ik probeer het nog wel even een keer opnieuw, misschien denk ik er tegenwoordig anders over. Enkel dat twin-air blokje ... dat klinkt toch echt verschrikkelijk ... En ik heb begrepen dat die niet heel erg vergevingsgezind is als het gaat om het tijdig laten uitvoeren van onderhoud.
Als ik een Panda zou willen hebben dan toch liever de 1.2 viercilinder, maar die vind je dan weer niet in de 4x4.
Ik moet zeggen dat de afgelopen 2 weken ook vaker in mijn hoofd spookt dat ik misschien maar de Citigo moet verkopen ivm stijgende CNG prijzen... Maarja vind hem zo fijn rijden en kost ook vrij weinig maandelijks...
Hij rijdt ontzettend fijn inderdaad! Vandaar dat de Citigo ook opnieuw mijn interesse heeft bij de zoektocht naar een andere auto. Ik heb zelf alleen geen zin meer om, zeker met deze absurde CNG-prijzen, de tanks volgend jaar weer te moeten laten keuren voor honderden euro's. CNG rijden hoef je tegenwoordig niet meer te doen om het financiële voordeel. En ik ga mezelf niet voordoen als een groene ridder ... ik rij niet met een CNG-auto vanwege het milieu .. het is mooi meegenomen als het 'groener' is maar het ging mij toch vooral om het goedkope rijden. Dat compenseerde het ongemak dan weer een beetje van het gedoe met tankstations zoeken en er voor omrijden enzo. ;)
 

EdK

Forumguru
Tsja met alle respect, maar als ik Panda hoor dan denk ik altijd aan een rijdende rugzak met camping stoeltje's

Maar net toch eens die links van de 3 panda's bekeken en moet zeggen dat het er een stuk beter uitziet dan de Panda waar ik ervaring mee had ( versie 1 )
Maar goed het blijft Italiaans en daar heb ik het niet zo mee, kwa belijning weten de italiaanse merken soms pareltjes neer te zetten , maar motorisch heb ik er niets mee.
Dan nog liever een TSI met distributie ketting problemen of slechte software.....
 

SteGo

Donateur
@EdK ik kan je geruststellen; het gaat geen Panda worden. :D
Afgelopen weekend was ik even bij Vakgarage Van Winsum in Kampen alwaar ze zowel een paar Panda's als 5drs Citigo's hadden staan. Er was geen twijfel over mogelijk, als ik mag kiezen (en dat mag ik :D:maakmegek:) heeft de Skoda toch echt mijn voorkeur. De Panda ziet er wel wat leuker uit, dat moet ik toegeven, maar de stoelen van de Citigo vind ik echt zoveel beter. En aan goede stoelen geef ik dan de voorkeur boven een meer frivool interieur.

Opel Karl heb ik in de tussentijd ook al even opnieuw geprobeerd, dat wordt 'em ook niet, het grote afstrepen is bezig. Door 'Dacia Sandero' staat ook al bijna een streep.
Ik vond wel deze prachtige VW Cross Up! online bij Vossestein. Zo'n Cross Up heb ik altijd al erg leuk gevonden, maar ik vind ze toch echt overprijsd. Ik heb ooit gezegd dat ik nooit meer een auto van €10.000 of meer zou kopen, en nou ben ik daar wel van teruggekomen hoor, maar zoveel geld voor een Up met al een ton op de klok ... nee, dat wordt het ook niet. Hij is ook wel boven het door mij gestelde budget overigens hoor. ;)

Morgenmiddag heb ik een afspraak om een auto te bezichtigen, ja ... het is iets uit de VAG-stal, wat het is en of het wat wordt laat ik later wel weten. Als het wat wordt gaat de titel 'Auto langst in bezit' toch echt net aan de Citigo voorbij en blijft de VW Caddy koploper. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
ik kan je geruststellen; het gaat geen Panda worden. :D
Tsja Stego doe wat je wil doen hoor !
Maar zoals gezegd, tis niet mijn wagen, na me ervaring die dan al heellllll wat jaren terug is ( toch trauma ? )
En ja die Up's zijn in mijn ogen ook relatief duur voor zo'n klein wagentje
Als ik zag de prijzen bij de dealer van @Rosinfield voor Up's GTI en dan prijzen van meen 26K voor 2e hands
Ja sorry , maar dat ga ik echt niet neertellen voor zo'n wagentje.
En die UP's zijn erg populair, zou niets aan verdiend worden en vandaar dat Skoda en Seat moesten stoppen met productie.
En VW maar lekker alleen recht hebben voor echt belachelijke prijzen...
 

SteGo

Donateur
Het was vandaag dan eindelijk zover .... voor de allerlaatste keer CNG getankt.
De CNG Citigo is weg ... :cry: of :cheer:??
Tjah, het was een fijn wagentje, geen grote problemen mee gehad, altijd betrouwbaar geweest. Maar vandaag toch afscheid genomen.
Ik heb vandaag 2 auto's bekeken, eerst deze groene in Rottevalle;
Citigo green-red.png
Die beviel me alleen niet zo, dus na even CNG getankt te hebben in Drachten snel door naar het volgende adresje in Boxtel (jeetje wat een files vanmiddag .... duurde een eeuwigheid om van Friesland naar Noord Brabant te rijden).

En aldaar is de Citigo dus wel ingeruild .... maar meer info daarover morgen of overmorgen, het komt in ieder geval ook uit de VAG-stal. Dan zal ik voor de geïnteresseerden precies vertellen waar de Citigo op ingeruild is en de ins and outs. ;) Morgen eerst maar eens wat foto's maken van de nieuwe aanwinst.
 

SteGo

Donateur
What happenend in Boxtel? :arghh:

Nou dat zal ik jullie vertellen. Ik had online bij Van den Udenhout een mooie Citigo gespot. Wanneer ik op verschillende occasionssite zocht naar een benzine Citigo mét cruise control én stoelverwarming tot max 120.000km dan stond hij er telkens als jongste tussen. Echter was het bedrag dat ik vermoedelijk zou moeten bijleggen me in eerste instantie wat te hoog. Totdat ik op een gegeven moment wat Citigo’s zat te vergelijken en het me opviel dat ik voor ‘relatief’ weinig extra geld wel ineens een auto had die een flink stuk jonger is en die bijna alles erop en eraan heeft wat ik wil. :pieker:

Dus toch maar eens kijken ... kijken kost immers nog niks. Idealiter zocht ik eigenlijk een groene, maar je kunt als occasionkoper zonder engelengeduld niet verwachten dat al je wensen uitkomen.

Ik had de dealer van tevoren gebeld of de auto nog beschikbaar was, en dat was hij dus, en ze hadden hem al mooi buiten voor mij klaargezet met de groene platen erop voor de proefrit. En ik moet zeggen; verdikkie, deze kleur zilvergrijs is toch ook wel mooi hoor.

Gedurende de proefrit had ik al door; dit moet hem worden! Deze Citigo rijd nog een stukje fijner dan m’n vorige, alles ziet er mooi uit, voelt goed, interieur ruikt fris, stuurwielbediening, automatische verlichting .. ik mis alleen een armsteun, maar dat is een accessoire die ik zelf nog wel ga monteren en het is weer even wennen dat deze Citigo geen PDC heeft in de achterbumper. Maar dat is bij een klein autootje als deze niet onoverkomelijk, gewoon goed kijken ipv deels op de piepjes te vertrouwen.
Zoals je realistischer wijze wel mag verwachten heeft de auto wel een paar ‘plekjes’, o.a. wat kleine lakbeschadigingetjes en een heel klein deukje. Alles wel binnen de marge van wat je kunt verwachten, zeker bij een ‘stadsautootje’.

En dan krijg je koffie (smaakte prima overigens);
koffie.jpg
En komt de vraag; “Wat had je zelf als inruilwaarde voor je Citigo in gedachten?” Maar daar geef ik nooit antwoord op, dus ik liet de verkoper eerst over de brug komen met zijn voorstel. Zoals ik al wel een beetje vreesde kreeg ik het verhaal te horen over dat CNG-auto’s niet zo lekker in de markt liggen en dat ze de auto sowieso niet zelf zullen gaan verkopen maar zullen afstoten naar ‘de handel’. Maar de inruilprijs die uit dit verhaal op tafel kwam rollen was de laagste prijs die me tot nu toe geboden was, dat stelde me wel teleur van de merkdealer. Zelfs bij Toyota en Suzuki kreeg ik meer geboden en dat heb ik de verkoper ook verteld inclusief het bedrag dat ik elders geboden kreeg. Scheelde toch €500.
Hij probeerde het eerst nog te middelen, hij €250 omlaag in prijs, ik €250 meer betalen. Daar ging ik niet in mee en ik hield vast aan mijn bedrag. Hij moest even wat rekenen en kwam terug met de mededeling had hij echt niet kon meekomen in mijn prijs, maar het verschil was wel wel kleiner geworden, nu nog €100,- maar dan kreeg ik wel een volle tank brandstof die ik anders niet had gekregen (tank was ook bijna leeg), het bedrag van die tank benzine hoefde hij dan niet op deze auto te boeken, maar viel onder ‘algemeen’ waardoor hij geen ruzie zou krijgen met de baas.

Eigenlijk was ik toen al wel om, maar dat wilde ik nog niet laten blijken. Dus even een ommetje gelopen door de showroom onder het motto; even over nadenken. Kon ik gelijk mooi even bij wat andere Citigo’s kijken die er nog stonden, en daar viel me op dat sommige anderen een volwaardig reservewiel hadden en de mijne slechts een plakset. Voer voor een verder gesprek en we moesten het nog even over de kleine lakschades hebben. Puntje bij paaltje; we hebben het volwaardige reservewiel incl gereedschap uit een Citigo in de showroom gehaald en dat gewisseld met de plakset uit mijn auto en ik kreeg een lakstift in de juiste kleur die hij ook had liggen erbij. Welliswaar in VW doosje ipv Skoda, maar dat maakt uiteraard niks uit. Tevens gaf de telefoonhouder in de auto wat problemen, dus die hebben we ook gekaapt uit een showroomauto en omgeruild. Daarmee was voor mijn gevoel het gat van €100 eigenlijk ook wel ruimschoots goedgemaakt. Toen konden we elkaar de hand schudden, we hadden een deal!

En zodoende heb ik nu een Skoda Citigo Greentech Style, bouwjaar 2018 in de kleur Tungsten Silver metallic.
En de eerste plannen zijn er uiteraard al. Zeer spoedig ga ik wielkuipen bestellen voor de achterzijde (van een E-Up, zoals m’n vorige Citigo dat ook had), er komt waarschijnlijk ook weer een dubbele kofferbakvloer in zoals in de vorige, en een armsteun. Ik heb nog een hagelnieuwe van Armster liggen, maar daar moet ik dan nog even de passende voet voor zien te regelen. De originele VAG-accesoire zoals in de vorige Citigo is nieuw wel erg aan de prijs ....

En vanochtend heb ik alvast luxe kentekenplaten laten maken met opgelegde letters. Een van de oude kentekenplaten had bekraste cijfers en letters en dat vond ik lelijk, doet afbreuk aan de auto. Dus direct vanochtend laten maken bij Fource Zwolle en ook direct 2 verse kentekenplaathouders zonder reclamebalk, dus de reclame van de dealer is inmiddels ook al van de auto verdwenen. Ik wil best reclame maken hoor ... maar dat kost hem dan extra korting natuurlijk. :maakmegek:
kentekenplaat.jpg

Het is vandaag niet het beste weer om foto’s te maken ... maar vanochtend op een droog moment heb ik alvast even wat plaatjes geschoten ...
Dus bij deze, waar iedereen op zit te wachten :D, de eerste foto’s van de nieuwe bolide (hier nog met kentekenplaathouder van de dealer achter);

xb454g-.jpg
 

Tees

Donateur
Mooi beestje hoor @SteGo, van harte! Lekker velgen ook, past heel goed bij dat zilvergrijs :jaja: En een belangrijk voordeel van zilvergrijs: je ziet t veel minder goed als ie vuil is! Kwam ik pas achter hoe groot dat verschil is toen ik naar mn huidige auto overstapte :bloos:.

Geniet ervan!
 

EdK

Forumguru
Mooi kleurtje en leuk verhaal , en ja een inruilwagen is altijd moeilijk in de markt te zetten !
Vandaar dat er een tekort is aan goede 2e hands....
Enne je weet dat superskoda dit weekend weer een actie heeft met 20% korting ??
Mocht je daar spullen vandaan willen hebben dan kun je ze dus dit weekend met fijnere prijzen verkrijgen !
 

SteGo

Donateur
Bedankt allen voor de positieve reacties. :thumbsup:


@Tees wat treft de velgen moest ik er wel even aan wennen hoor, maar ik vind ze nu toch wel erg goed passen in het geheel. Ik zal komende week eens opzoeken hoe deze velgen eigenlijk heten, ik had ze volgens mij nog niet eerder gezien.
@EdK bedankt voor de tip over superskoda, die korting was mij ontgaan. Ik zal eens even kijken of er iets interessants voor mij bijzit. :thumbsup:
@hemi24 je hebt gelijk. Groen vind ik gewoon leuk omdat het zo lekker opvalt en het geeft een vrolijke noot in het hedendaagse verkeersbeeld, maar ik denk dat ik er ook wel goed aan heb gedaan om voor deze Tungsten Silver te gaan.
 

SteGo

Donateur
Leuk om dat overzichtje te zien. De lichtmetalen velgen Apus en Serpens kende ik wel, de Crux heb ik volgens mij ook wel eens eerder gezien (wist alleen niet dat die zo heette), maar deze Conan was nieuw voor mij.
 

Cordoba

Forumguru
Leuke Citigo en een knap setje velgen @SteGo. Die Springgreen waar je in Friesland naar hebt gekeken, heeft ook een gedateerde kleur (typisch voor de eerste jaren van de Citigo), dan is dit zilvergrijs veel tijdlozer.
 

SuperBeeb

Forumguru
Mooie CitiConan-the-Barbarian :D
Ik las t topic en wilde nog een Daihatsu Materia suggereren, maar dat is nu te laat. Was die niet in beeld? Net als een Cube een zeer 'eigenzinnig' model.
 

SteGo

Donateur
@SuperBeeb Ik heb onlangs nog wel weer eens in een Materia gezeten, lekker eigenzinnig inderdaad maar de Cube is dan toch nog wat leuker, voelt hoogwaardiger aan én is comfortabeler. Daarnaast lusten auto's met een aerodynamica zoals een Materia of Cube best wel een paar slokjes meer benzine dan een Citigo. ;) Dat was destijds ook wel een dingetje toen ik nog met de Cube reed, ik ergerde me aan de brandstofkosten.

Daarnaast beginnen zelfs de laatste in Europa geleverde Daihatsu's inmiddels ook al aardig op leeftijd te komen. En de onderdelenvoorziening voor specifieke Daihatsu onderdelen wordt ook met het jaar lastiger. Steeds minder in Europa op voorraad, het moet nu steeds vaker uit Japan komen.

Maar nee, de Materia was dus niet serieus in beeld als opvolger. De enige Daihatsu die me nog echt hebberig maakt is de Terios, maar die heeft waarschijnlijk een minstens zo groot drankprobleem als de Materia. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan