SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Bedankt voor de reacties heren, wordt zeer gewaardeerd. :thumbsup:

@Cordoba voor wat betreft die lagers; ik ben van plan m'n eigen garage diagnose te laten stellen komende zomer, mocht het probleem inderdaad puur van die lagers komen dan laat ik hun het waarschijnlijk ook repareren. Mocht er bij de diagnose naar voren komen dat er toch iets anders aan de hand is wat een stuk duurder is om te repareren dan ga ik even opnieuw afwegen of ik toch nog aanspraak ga proberen te maken op garantie. Als ik dichter in de buurt van 's-Hertogenbosch had gewoond zou de door jou genoemde optie ook gekund hebben, maar in mijn geval kost het me teveel tijd en brandstof indien de conclusie zou zijn dat het geen garantie is en ik bovendien de lagers en overige bij te bestellen onderdelen voor de volledige prijs zoals vermeld in ETKA moet betalen.
Het is inderdaad wel wat sneu voor zo'n organisatie dat het kennelijk zo'n probleem is als ze een paar van die lagertjes in voorraad zouden hebben. Ik kan me er best iets bij voorstellen dat de handeling om het te retourneren teveel tijd/geld kost en dat PON ze waarschijnlijk ook niet retour zal nemen aangezien ze als ik het me goed herinner om en nabij de €12 bruto ex btw per stuk kosten. Maar jeetje .. als je ziet wat het hun inkoop zal kosten dan gaat dat toch echt nergens over. Misschien ben ik iets te cynisch maar ik heb het gevoel dat ze met de manier hoe ze zich opstellen wellicht ook gewoon actief proberen om mensen te demotiveren om gebruik te maken van de garantie. Beetje sneu van zo'n organisatie. Als ze zich net zoals de Toyota en Nissan dealers hadden gedragen waar ik ervaring mee heb dan had ik lovende woorden over ze kunnen spreken, maar kennelijk zitten ze niet om klanten verlegen. :rolleyes:
 

Kanerr

Forumguru
Gecondoleerd @SteGo

Ik kan heel goed begrijpen wat je bedoelt. Die enkele keren zullen zo irritant worden (met de lichte irritatie puntjes van je huidige auto) dat je op een gegeven moment zal zeggen, verrek de kosten boeien me niet ik ga hem inruilen.

Maargoed, zaken voor later ;)
 

SteGo

Donateur
@Kanerr dat zijn inderdaad zaken voor later. Maar niet alleen omdat ik momenteel uiteraard andere zaken aan m'n hoofd heb, want stiekem had ik online al lang wat rond zitten neuzen natuurlijk. :D Maar alles wat ik wel interessant vind als opvolger vind ik veel te duur op dit moment.

Ook zijn veel auto's die ik wel leuk vind veel te groot/duur/onpraktisch/etc. bijvoorbeeld; Lexus CT200h. Dat vind ik al jaren een prachtige auto, sorry kan ik niks aan doen. Vooral het interieur vind ik ontzettend mooi, mits in de juiste uitvoering. Echter; ik vind de instap te laag, auto is te groot voor my needs, mag geen aanhanger trekken, en m'n vriendin vind het een lelijke doktersauto. En ondanks dat dat laatste niet doorslaggevend is vind ik het toch wel een pré als m'n vriendin mijn/onze auto ook een beetje leuk vind.
Lexus-Ct-200h-Interior.jpg
Toen ik een paar jaar geleden de Toyota iQ nog had heb ik overigens al wel een keer een proefrit gemaakt in een CT200h met hoge km-stand die voor een nette prijs bij Lexus Zwolle te koop stond, ondanks dat het verleidelijk was toch niet gedaan. Maargoed ... ik ga off-topic. :LOL:

Andere reden dat de Citigo nu nog zeker niet weg mag; ik heb nog veel te veel spullen voor de grijze muis in voorraad liggen! :D Niet alleen maar onderhoudsspul, maar ook nog wat spulletjes voor een aankomend project ..
parts.jpg
 

SteGo

Donateur
@Rallye ik vind hem op het plaatje zoals jij die post ook wat minder fraai. Die 'Spindle' grille die Lexus nu al enige tijd heeft is niet zo mijn smaak. Maar een CT van voor de facelift in zwart ... vind ik wel mooi. ;)
Smaken verschillen inderdaad, maar ik vind hem wel vrij chique en ingetogen.
lexus ct200h Denver.png
Maar goed, die gaat er toch niet komen. :D

Als ik echt nu, om wat voor reden dan ook, à la minute een andere auto zou moeten kiezen om de Citigo op te volgen met mijn eisen en een budget wat ik redelijk vind, dan zou ik daar nog een zware dobber aan hebben. Eerste gedachtes; Skoda Fabia (hatchback), Suzuki Swift, Toyota Yaris en als het wat aparter mag zijn Daihatsu Materia.

Maar gelukkig is die keuze nu niet aan de orde. De grijze muis doet het op wat kleine puntjes na prima en eigenlijk is het ook wel de planning om er een langere periode mee te blijven rijden. Ik heb hem nu pas ongeveer een half jaar en sindsdien al zo'n 16.000km mee gereden, als het in dit tempo doorgaat staat er begin 2026 2 ton op de teller. :D Dan is de Citigo net iets meer dan 7 jaar oud (productiedatum 07-11-2018, eerste toelating 28-11-2018).

Als het goed is heb ik nog wel een paar jaar om na te denken over de opvolger en de benodigde centjes daarvoor te sparen. :thumbsup:
 

SteGo

Donateur
Nu de grootste hectiek voorbij is die het overlijden van mijn schoonmoeder teweeg heeft gebracht (crematie, huis leeg gehaald, enkel nog opleveren aan de verhuurder) vond ik het tijd om weer eens even wat te gaan knutselen. Al was het maar om wat positieve afleiding te hebben.

Dus wilde ik eens even een klein beginnetje maken met een nieuw projectje die ik nog in de pijplijn had zitten... had ....
Eigenlijk wilde ik het project eerst helemaal afmaken en er dan een keer een leuke bijdrage over schrijven met de ins & outs voor degenen die het ook interessant vinden. Maar het project is al ten einde. :wavecry:

Wat was het plan? Ik was van plan de binnenspiegel te vervangen voor een zelfdimmende mét klein beeldscherm voor een achteruitrijcamera. Niet dat je dat nou echt nodig hebt, maar gewoon omdat ik van knutselen hou en het me een leuk project leek. Dus ik had een spiegel en een zelfs 2 camera's op AliExpress gekocht. Onderzoek gedaan naar hoe de fabrieksspiegel gedemonteerd moest worden en vandaag wilde ik even een testfit doen met de nieuwe spiegel. Even kijken hoe het lijkt en zeker weten dat hij past. Dus voorzichtig de beschermkapjes losgehaald die rondom die spiegel zaten en daarna voorzichtig de spiegelvoet tegen de klok in draaien ...

*KRAK*!!! *STUKJES GLAS VALLEN NAAR BENEDEN*

Wat zullen we nou krijgen?! Er brak een heel stuk glas uit de ruit! Gewoon tot op de lamineerlaag! Terwijl ik toch voorzichtig deed.

Het huilen stond me nader dan het lachen, je wilt even wat leuks doen voor jezelf na een lastige periode ... vervolgens sloop je je voorruit. :nono: En nu kan ik volgende week dus een afspraak gaan regelen om een nieuwe voorruit te laten monteren op eigen kosten. Ik heb hier echt zo verschrikkelijk de balen van!

20230401_174555.jpg
20230401_174613.jpg

En misschien nog wel het slechtste van het hele verhaal; de steun die zou moeten passen volgens de Chinese verkoper past geen eens op het montagepunt dat op de ruit zat. Alles voor niks geweest! :mad:

Nou .. diep ademhalen .. nieuwe ruit regelen aankomende week. Daarna nooit meer met m'n poten aan die spiegel zitten. En misschien wel helemaal geen enkele cent meer investeren in hobby-projecten aan deze auto. Ik was eigenlijk nog van plan ook een dashcam te gaan monteren ... daar heb ik geen zin meer in. En dat geld gaat nu sowieso naar de nieuwe voorruit ...

Deze auto brengt me geen geluk ...
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Oh man, ik kan me helemaal voorstellen hoe je je voelde. Zo ontzettend zuur dit, en je had al wat te verduren gehad...
 

EdK

Forumguru
Vloog er nou echt geen steen tegen je raam aan ?
En donderde de binnenspiegel er hierdoor vanaf ??
Volgens mij wel hoor...... :thinking:
 

SteGo

Donateur
@EdK deze zal ik denk ik toch echt wel zelf moeten betalen. Ik ben heus niet roomser dan de paus maar het voelt niet oké om dit de verzekering in de schoenen te schuiven, daarbij betaal ik bij ruitvervanging dan alsnog €150 eigen risico geloof ik.
En ik heb bij een 'ruitenboer' die ik redelijk goed ken al heel vaak gezien dat er enorm veel foto's van de schade gemaakt worden voor het dossier, met allerhande pijltjes meetstripjes e.d. Zelfs al gaat het enkel om een simpel sterretje dichtharsen. En als ze dat soort foto's bij mijn ruit maken is het echt wel duidelijk dat er geen impact van buiten was.

Ik ga morgen even extra vroeg naar het werk, zoek in de programmatuur even het OEM-nummer uit van de ruit die in mijn auto hoort.
Daarna zoek ik er even de matchende Pilkington-ruit bij inclusief juiste 'eurocode' (bestelnummer) en dan ben ik heel benieuwd wat er voor inkoopbedrag bij komt te staan ... want als het even kan komt er natuurlijk geen OEM-ruit in maar gewoon een van waarschijnlijk Pilkington, aangezien dat geloof ik ook de producent is van de OEM-ruit die er nu in zit (daarmee is het dan in feite een OES-ruit), maar als een ruit van Saint Gobain goedkoper is vind ik dat ook prima. Zolang het maar van een A-producent is en ze op voorraad liggen/leverbaar zijn.

En dan daarna eens even 2 firma's bellen waar ik vertrouwen in heb en die ik de klus wel wil gunnen om te vragen wat zij vragen voor het demonteren en monteren én niet onbelangrijk; wanneer ze er tijd voor hebben. De meeste schadeherstellers hebben het namelijk nogal druk ...

Gelukkig maar dat de auto wel gewoon rijdbaar is met deze schade, maar ik wil dit probleem het liefst wel zsm weer gefixt hebben. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
Ik zou even de voorwaarden van de verzekering lezen met betrekking tot ruitschade. Terug in tredes? Eigen risico? Moet door oorzaken van buitenaf?
 

SteGo

Donateur
Die voorwaarden van de verzekering ... ik heb ze er eens even bijgezocht;

Sowieso €150 eigen risico. Een breuk, barst of sterretje hebben geen gevolgen voor de schadevrije jaren of bonus malus trede. Echter; als ik 'merkelijke schuld' heb wordt er niks vergoed.

Laat ik eerlijk zijn; als ik van die spiegel af was gebleven was de ruit nog heel geweest en er was ook geen noodzaak om die spiegel eraf te halen, dus dit lijkt me wel een gevalletje 'merkelijke schuld'. :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Kan je niet gwn zeggen dat de ruit onderweg gesneuveld is? Weten zij veel, hoe gaan ze onderzoeken of dat al dan niet zo gebeurd is? Beetje zoals ik laatst op de keuring, doen alsof je neus bloed.
 

SteGo

Donateur
Het staat nu al op internet wat er is gebeurd en daarvoor geldt; what you put on the internet stays there forever. :D
En daarbij; ik wil niet frauderen. De kans is denk ik vrij klein, maar als een verzekeraar er later alsnog achter komt dan geeft dat veel te veel gezeik. Dan liever nu zelf op de blaren zitten. Wellicht kan ik de verzekeraar zelf nog even de casus voorleggen en vragen om hun oordeel of dit 'merkelijke schuld' is, maar aangezien verzekeraars liever niks betalen weet ik het antwoord denk ik al wel. :ROFLMAO:
 

EdK

Forumguru
niet geschoten is mis geschoten.....
hier in familie had geleerd om met fietslampje en batterij en wat draadjes dat je dan een lampje had.
Dat was heellllll makkelijk om mee onder dekens lekker stiekum nog te lezen.
Tsja paar flinke schroeiplekken in dekbed ( nog 100% massel gehad )
Verhaal ook toch maar voorgelegd bij verzekering en werd gewoon uitbetaald vertelde men...
En dit was ook zo !!
Dus tja @SteGo je kunt er meteen vanuit gaan eigen schuld dikke buld, maar kunt het ook voorleggen.
Raam kan ook onderspanning gestaan hebben en door jouw beweging geknapt zijn !??
 

Tees

Donateur
Eerlijk en terecht @SteGo, het siert je dat je het zo aanpakt, en ik zou hetzelfde doen. Je kan wel alles op iets of iemand anders proberen af te schuiven, en helaas doen heel veel mensen dat, maar je eigen verantwoordelijkheid pakken is zeer te prijzen!

Ik heb bij de F1 toen trouwens een A-merk ruit bij een goedkope ruitvervangingszaak laten plaatsen (ook volledig door m'n eigen schuld, de houten platen bleken net ff te lang en niets tussen ruit en platen gedaan), was heel prima en letterlijk de helft van t bedrag van de grote jongens (Carglass en zo). Maar daar zat geen enkele sensor oid achter de ruit, ik zou er nu met de O2 toch iets voorzichtiger mee zijn, die dingen zijn toch gevoelig soms.
 

Rallye

Forumguru
Als je gewoon netjes vertelt wat er gebeurd is kan je verzekering bepalen of er sprake is van “merkelijke schuld”. Iets anders vertellen dan wat er gebeurd is lijkt me niet de methode.
 

Kanerr

Forumguru
Het is toch raar dat je ruit ineens breekt door je spiegel te verstellen? ;)

Maar ik snap het hoor, soms is het gewoon accepteren dat he tniet meezit of zelfs zwaar tegen zit en zelf opdraaien voor de kosten.

Een andere maar is dan welke auto je vervolgauto wordt :D
 

SteGo

Donateur
Vanochtend maar even iets eerder richting het werk gegaan om eerst eens even m'n opties te verkennen.
Beginnen bij het uitzoeken van het actuele OEM-nummer; 1S0845011CNNVB €363,15 bruto ex btw. Ai, das geen fijn bedrag om stuk gemaakt te hebben. :D (zoals je merkt kan ik er inmiddels al wel weer een beetje om lachen)
oem.png

Gelukkig is er ook gewoon een exemplaar van Pilkington leverbaar en de inkoopprijs daarvan viel me nog geen eens tegen. Behalve de ruit zelf moet er ook een sensorpad/gel bijbesteld worden voor de regensensor. Ik kan de precieze bedragen helaas niet met jullie delen.

Toen ik wist wat de ruit en de sensorpad kosten was het nog even een kwestie van bedenken wie ik zou vragen om de ruit te plakken.
Maar ik besloot toch om eerst nog eens even te bellen met de verzekeraar ... aangezien ik bij Interpolis verzekerd ben begint dat bij de Rabobank die tussenpersoon is. Casus uitgelegd en gevraagd of dit 'merkelijke schuld' is; ze wisten het niet. Hiervoor moest ik met Interpolis zelf bellen;
Interpolis bellen ... *zucht* eerst zo'n menu door ... dan doodlopen in het submenu over ruitschade waar je dus geen mens aan de telefoon gaat krijgen ... daarna bij een andere menukeuze (eigenlijk de verkeerde) in lange 'wachtrij' komen en na eerst al een paar keer opgehangen te hebben omdat het veel te lang duurde besloot ik op een gegeven moment toch maar die "meer dan 25 minuten" wachttijd uit te zingen, en jawel, na ongeveer een half uur eindelijk een mens aan de telefoon. :D Casus uitgelegd, meermaals opnieuw in de wacht gezet worden, extra uitleg geven, weer in de wacht terwijl die persoon met collega overleg pleegt .... maar uiteindelijk; kreeg ik te horen dat men van mening is dat je een spiegel van een ruit moet kunnen demonteren zonder dat hij breekt, daarom wordt het gezien als een 'schade van buitenaf' en ik mag mij dus bij een ruitschade-hersteller melden om de ruit te laten vervangen. Autotaalglas, 123ruit en KwikFit worden aanbevolen. Maar ik heb volgens mijn polis vrije keuze in welke hersteller ik kies, dus het mag ook elders.

Nou dat was goed nieuws na een uur aan de telefoon! Kost me weliswaar eigen risico, maar dat is nog altijd minder dan wanneer ik alles zelf moet betalen. Direct contact opgenomen met het bedrijf dat m'n eerste keus was; volgende week vrijdag kon hij nog ingepland worden. Is voor mij snel genoeg. Er werd me echter wel gevraagd of Interpolis ook al direct een dossiernummer had aangemaakt, want dan kon dat direct vermeld worden. Euh? Geen idee ... ik had niks gemaild gekregen van Interpolis, ze hadden ook niks gezegd.
Dus euh .. weer bellen met Interpolis. En ja hoor; weer wachten, heel lang wachten. Krijg ik iemand aan de telefoon die domweg alles nog weer een keer opnieuw wil uitzoeken en die zelfs twijfelt of z'n collega die ik eerder had gesproken het wel bij het rechte eind had. Dus de hele rambam weer opnieuw .... Het feit dat het geen scheur, barst of sterretje is was ook lastig, een schade zoals bij mijn ruit valt kennelijk buiten de opties die hun systeem bied om aan te vinken. Hij vertelde zelfs dat het gevolgen had voor de bonus malus trede en dat ik geen vrije keus had in waar ik het wilde repareren, info die tegenstrijdig is met de polisvoorwaarden die ik had doorgelezen. De firma die de ruit gaat vervangen zou ook niet op hun 'lijst' staan en het moest toch echt bij 1 van de 3 eerder genoemde firma's blablabla. Uiteindelijk moest hij mij toch gelijk geven over dat ik inderdaad toch echt wel vrije keus had in naar welke schadehersteller ik ga en volgens hem mocht ik dan toch wel naar de door mij gekozen firma, maar moet ik de rekening dan zelf betalen en later indienen bij hun maar dan zouden ze hem wel betalen. Prima! Ik was er inmiddels ook wel klaar mee ... het was alweer bijna een uur aan de telefoon.

Ik bel de schadehersteller terug, die stelt me gerust; wij repareren veel vaker voor Interpolis, dat hoef je helemaal niet eerst zelf te betalen. Wij dienen dat direct voor jou in, komt allemaal goed!

Dus dank aan degenen die hier opperden om het eerst nog even voor te leggen aan de verzekeraar. Ik had het anders waarschijnlijk niet gedaan. En eerlijk is eerlijk ... toen ik al een paar keer lang stond te wachten had ik het bijltje er ook al bijna bij neergegooid. Wat zijn ze verschrikkelijk slecht bereikbaar .... al was de persoon die ik vanochtend als eerst sprak wel bijzonder vriendelijk, dat verzachte de wacht-irritatie al wel weer een beetje.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Dat is wel heel slecht ja... Ik heb bij mijn verzekeringen eigenlijk altijd vrijsnel iemand aan de lijn of beschikbaar via de chat!

Maar goed nieuws inderdaad! En wel meteen nieuwe wissers monteren he ;)
 
Bovenaan Onderaan