SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Nog even iets verder gezocht; wanneer ik met m'n hand aan de bovenste kruiskoppeling van de stuuras voel terwijll ik het stuur beweeg voel ik in ieder geval niks vreemds in die koppeling. Het exacte lokaliseren van waar het geluid vandaan komt blijft ook wat lastig. Wat me wel opviel is dat als ik het stuur naar de maximale stuuruitslag draai, zowel links als rechts, dat het dan flink begint te kraken en dat hoor je buiten de auto ook wel duidelijk. Wellicht de veerpootlagers dan? :unsure:

Binnenkort maar eens even bij de garage vragen ... op deze manier blijft het gissen.
 

Busso

Actief lid
Lastig inschatting te maken obv het filmpje maar als je het buiten beter hoort dan binnen zou ik het inderdaad zoeken bij de veerpoten. Misschien een lager of het kraken van de veer in de veerschotel. Geen gebroken veer zou ik nog kunnen als het van de ene op de andere dag is ontstaan? Stuurhuis lijkt me minder waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik ben vandaag even bij de garage geweest. Op basis van de klachten vermoeden ze dat het de veerpootlagers zijn. Echter om hier zeker van te zijn moet ik een afspraak maken zodat ze diagnose kunnen uitvoeren.

Aangezien dat de garage natuurlijk tijd kost vermoed ik dat daar dan ook wel een rekening bij zal horen. :D
Vandaar dat ik mijn bevindingen, het vermoeden van de garage en de linkjes naar de filmpjes maar eens even naar de verkopende dealer heb gestuurd. Voordat ik kosten ga maken eerst eens even contact zoeken met de dealer ... kijken wat die ervan vinden. To be continued. :rolleyes:
 

Busso

Actief lid
Jouw Citigo is toch nog niet zo oud en heeft neem ik aan nog niet heel veel gereden?
Dan vind ik het niet heel logisch dat de lagers kapot zijn. Ik ben benieuwd wat ze jou adviseren nadat ze hebben diagnose hebben gesteld.
 

SteGo

Donateur
@Busso hij is inderdaad nog niet zo oud, productiedatum 07-11-2018. Hij heeft nog niet mega-veel kilometers gereden .. maar ook niet weinig, inmiddels ruim 108.000km. ;) Afgelopen september gekocht met net wat minder dan 94.000km op de teller.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Veerpootlagers bij/van VAG zijn niet de meest slijtvaste, daarom dat ze bij verlagen ook zo snel gaan miepen, knotsen, tjoenken, kraken, wat je maar wilt. Ik had het ook bij m'n Superb, toen 70.000 km circa, na verlagen ging de boel kraken, diagnose: toplagers. Bij sturen hoorde ik dan een getjoenk of geknak hoe je het noemen wilt, alsof er iets even versprong, dat was dus de veer die niet geheel lekker meer met de toplager mee torste.

Toen info ingewonnen bij andere VAG rijders met verlaagde auto's alvorens te vervangen en die zeiden allen hetzelfde, gewoon laten zitten want nieuwe gaan bij verlaging vaak al snel weer kraken. Ook bij niet verlaagde auto's komt het overigens voor, bekend kwaaltje.

Oh en de dealer gaat daar niks aan doen, is normale slijtage op een slijtage deel volgens hun, wat te snappen is. Dus die hoop kan ik je al ontnemen. Het vervangen ervan kost ook niet de wereld, maar je auto moet wel opnieuw uitgelijnd worden.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@JeSko Ik wacht de reactie van de dealer even af. Het zit er inderdaad dik in dat ze met 'dat is een producteigenschap' en dat soort praat aankomen. Maar niet geschoten is altijd mis. :D

En in tegenstelling tot het roestprobleem bij de tankopening geeft ik de dealer nu wel even eerst de kans om te reageren alvorens het probleem op te lossen. ;)
 

SteGo

Donateur
Ik werd vanmiddag gebeld door Van den Udenhout over het voorgelegde probleem.
Op basis van de klachten en de filmpjes denken hun ook aan de veerpootlagers. Echter willen ze eerst zelf een diagnose uitvoeren en pas daarna oordelen of het onder garantie valt. Daarvoor zou ik dan moeten afreizen naar 1 van hun vestigingen want mijn voorstel om hier bij Pouw Zwolle of bij mijn eigen garage diagnose uit te laten voeren werd afgewezen. Daar was ik uiteraard niet verbaasd over, maar vragen staat vrij nietwaar? ;)

Het advies was om een afspraak zo vroeg mogelijk in de ochtend te maken zodat men 's ochtends vroeg de diagnose kan doen en áls men dan oordeelt dat het onder garantie valt dan kunnen ze nog onderdelen bestellen die met de middaglevering binnen kunnen komen en met een beetje geluk zou de auto dan nog dezelfde dag klaar zijn. Indien niet; met het OV naar huis of met een huurauto die ik zelf moet betalen. :unsure:
Huh .. bij een garantiereparatie zelf de leenauto moeten betalen? Dat is toch niet echt het toppunt van klantvriendelijkheid. Bij vorige dealerbedrijven waar ik te maken heb gehad met garantiegevallen waren de leenauto's altijd gratis en moest ik enkel de brandstof betalen (dat is uiteraard wel redelijk).

Maar het kan dus ook nog zo zijn dat ik naar Noord Brabant heen rijd en het uiteindelijk voor niks blijkt te zijn omdat zij vinden dat het toch niet in aanmerking komt voor garantie; vrije dag naar de kloten en het probleem niet opgelost. Of als het wél onder garantie valt en niet af komt in 1 dag; 2 vrije dagen naar de kloten + betalen voor de leenauto. En natuurlijk nog de brandstofkosten.

Na het gesprek had ik eens even opgezocht wat die veerpootlagers eigenlijk kosten .. jeetje, dat kost ja bijna niks. De kosten zullen puur in de arbeid zitten en het uitlijnen.
Weegt het opofferen van 1 of 2 vrije dagen en de kosten voor brandstof en eventueel leenauto dan op tegen het voordeel wat ik heb? :confused: Tjah ...
Misschien als ik me er dan toch heel erg aan blijf ergeren maar eens laten meepakken bij m'n vaste garage? Of anders maar gewoon aan wennen. Ik kan er nog even over nadenken uiteraard ... maar ik neig ernaar om het dan wellicht maar te laten zitten.
 

Tees

Donateur
Zit idd nogal wat arbeid in het loshalen en weer monteren van de voorwielophanging. Schokdempers voor kosten ook niet veel, maar de arbeid wel.
Ik zou voorstellen dat als het onder garantie blijkt te vallen, de huurauto gratis is. Lijkt me niet meer dan redelijk...
 

SteGo

Donateur
@Tees Ik dacht eerst echt dat hij zich vergiste .. zelf de leenauto betalen?
Maar het bleef staan; als ik een auto mee moet hebben moeten ze een huurauto inzetten en die kosten worden doorbelast aan mij. Kost net iets minder dan €30 per dag.

Tamelijk bizar .. zal dat vallen onder hun slogan; 'de nieuwe dealer' ?? What's next? betalen voor het rijden in een demo-auto? :maakmegek:
Dat leenauto's bij regulier onderhoud tegenwoordig niet meer gratis zijn daar heb ik wel begrip voor, maar bij reparaties die onder garantie vallen vind ik het belachelijk. Bij Nissan (Zwolle) en Toyota (Ede) heb ik wat dat betreft uitmuntende service ervaren; geen gedoe, gezeur en kosten, gewoon de problemen netjes oplossen. Toen mijn Toyota iQ destijds voor een tweede keer terug moest voor garantie kwamen ze mijn auto na reparatie zelfs terugbrengen naar m'n werk in Zwolle (is vanuit Ede toch een uurtje rijden) en daar de leenauto weer meenemen. Grote klasse!

Ik denk dat ik inmiddels wel klaar ben met nadenken over Van den Udenhout .......
 

Tees

Donateur
Helemaal met je eens, dit hoort gewoon bij garantiewerk...en goede kans dat als je m binnenbrengt, ze eind van de ochtend alsnog zeggen dat t niet binnen garantie valt, want die gasten hebben natuurlijk helemaal geeb zin in een reparatie van €600 (oid?). En dan was al je tijd ook nog voor niets...
 

jesse_s93

Donateur
Op basis van jouw eerste filmpje dacht ik aan het probleem dat wij hadden bij onze Seat Ibiza (2018). Deze knoepte ook als je het stuur in dezelfde positie hield en vervolgens (bij) wilde sturen. Voornamelijk merkbaar op de snelweg. Je moest dan voelbaar door een weerstand heen. Dat reed totaal niet prettig. Bij de Ibiza was het toen het stuurhuis wat volledig is vervangen (gelukkig onder garantie). Het geluid dat hoorbaar is op het tweede filmpje is dan weer niet herkenbaar, dus zou dan toch duiden op een ander probleem dan het stuurhuis. Hopelijk de eerdergenoemde veerpootlagers.

Jouw verhaal over de leenauto klinkt overigens wel herkenbaar, ditmaal Vallei Auto Groep. Die zit bij ons gelukkig op korte afstand, maar wij kregen ook geen leenauto mee in dit garantiegeval. Zelfs niet toen bleek dat ze de ene dag alleen een diagnose konden doen en later pas de daadwerkelijke reparatie konden verrichten. Al met al nog steeds wel zeer tevreden, want uiteindelijk is zowel het stuurhuis als een ander onderdeel onder garantie opgelost (kosten ruim 1700 euro), ook al hebben we daar de auto niet gekocht. Toch wel prettig die fabrieksgarantie.
 

Kanerr

Forumguru
@SteGo heb je beiden filmpjes geluisterd maar kan er niks uitmaken. Eerste video zou ik 100% stuurhuis zeggen, maar tweede video dan weer 100% veerpootlagers :D
Kan je op 1 of ander manier je telefoon bij linker of rechter voorwiel houden/filmen terwijl je aan het stuur draait? Als het geluid dan harder is, dan is het je veerpootlager. En ik zou zeker niet op en neer rijden om die te laten vervangen maar vragen om compensatie. Het is geen 2 dagen vrij waard waarbij je ook nog eens een leenauto moet betalen...
 

Busso

Actief lid
Veerpoten demonteren is inderdaad tijdrovende klus bij de citigo. Ik heb het zelf gedaan en koste mij veel meer tijd dan bij mijn Alfa 147.

Uitlijnen is niet nodig hoor als je de lagers vervangt. Je veranderd niets aan de setup en de veerpoot/voorwielophanging. De veerpoot zit bovenin niet in slobgaten. Scheelt weer iets van 70-80 euro. Draagarmen, veren en stuurhuis of stuurkogels vervangen betekent wel uitlijnen.
 

Thijs4motion

Forumguru
hou je voorveer eens vast en laat iemand voorzichtig aan het stuur draaien,
als het de lagers zijn dan voel je het, is het je stuurhuis dan niet.
uiteraard wel met de wielen op de grond.
 

SteGo

Donateur
Gewoon .. omdat :D
20230310_190847.jpg
Fotootje van afgelopen vrijdag. Na een ritje vanuit de Achterhoek naar huis had de grijze muis een mooi wit snoetje gekregen. :D

Verder liggen de projectjes die met de auto te maken hebben even stil. De kraakjes/knakjes laat ik de garage in de zomer wel even naar kijken als de auto er toch staat voor nieuwe remvloeistof, en ik heb ook nog wat spulletjes binnengekregen voor een nieuw projectje waar ik eigenlijk best zin in heb ... maar dat ligt momenteel allemaal even op z'n gat.

Schoonmoeder is overleden dus we hebben de komende tijd de handen eerst nog even vol aan een woning die leeg moet en aanverwante zaken. En een autogerelateerd dingetje daarbij; in grote lijnen ben ik best blij met de Citigo, maar in dit soort situaties had ik toch liever een iets grotere auto met trekhaak gehad. Nu moet ik telkens een auto van iemand anders lenen om een tandemasser waar ik gratis over kan beschikken te kunnen gebruiken. Ik weet wel dat de extra kosten van een grotere auto niet opwegen tegen die enkele keer dat je eens een kar moet/wil trekken .... maar ik vind het gewoon knetter irritant om dan afhankelijk te zijn van de auto van een ander.
 

Cordoba

Forumguru
Sterkte @SteGo

Wat die leenauto betreft: volgens mij is het gewoon wettelijk dat vervangend vervoer bij reparatie onder garantie ook onder garantiekosten vallen (met uitzondering van brandstofkosten, die wel voor de gebruiker zijn). Als je toch nog een poging bij van Udenhout wil wagen, kun je ook nog aan de volgende constructie denken: Van Udenhout zorgt vooraf dat de lagers binnen zijn, is hun oordeel dat de toplagers onder garantie vervangen moeten worden, kunnen ze gelijk aan de slag en de klus direct afmaken. Je kunt dan met ze afspreken als de toplagers niet nodig zijn, dat je ze toch betaald en meeneemt, of als ze wel nodig zijn dat ze de klus ook dezelfde dag afmaken. Wel bijzonder dat een grote dealerorganisatie het zo'n probleem probleem vindt om een paar toplagers op voorraad te hebben, en dat ze blijkbaar ook niet ongebruikt retour mogen naar hun leverancier.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan