SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Vandaag nog even navraag gedaan bij het schadebedrijf; de AGC ruit is geen B- of C-kwaliteit.
De bedrijfsleider vertelde er nog bij dat AGC ook de OEM-producent is voor veel Japanse auto's, de kwaliteit van de ruit zou dus gewoon goed moeten zijn. Ik heb hem nog even de foto's gemaild, ik ben benieuwd wat hij er van vind. :D
 

ertromp

Forumguru
De pasvorm is zeker voor een Toyota Aygo of zo want de afwerking rond randen of de regensensor etc. vindt ik echt ondermaats en zou ik zelf niet willen zo. Ben benieuwd naar de reactie van die ruitenboer.
 

SteGo

Donateur
Nog eventjes over de ruit dan ... ik heb dus foto's gemaild, nog weer een paar keer achteraan gebeld .. echter nog steeds geen inhoudelijke reactie. De bedrijfsleider zou er nog wel op terugkomen ... ik ben benieuwd ... :unsure: Maar ik ga er zelf niet weer opnieuw achteraan vissen, dat geeft alleen maar ergernis en irritatie voor mijzelf en dat vind ik het niet waard. Ruit doet verder wat hij moet doen ... :D

En onder het kopje; 'kleine verbeteringen';
Ik had al eens het lampje in de kofferruimte vervangen voor een LED-exemplaar, hiervan had ik al aangegeven dat het eigenlijk niet echt de moeite waard is om hem te vervangen als het je gaat om meer licht. Geeft ongeveer even veel ... of eigenlijk moet zeggen even weinig licht als het standaard lampje met een w5w gloeilampje. Maar aangezien ik toch nog wel iets meer licht wilde had ik een poos geleden al eens even een nieuw origineel lampje gekocht en die lag inmiddels al een paar maand te wachten want ik moest nog even een keer een los led-lampje bestellen om erin te doen. Deze week moest ik toch voor een ander projectje nog even wat bestellen bij een webshop en daar hadden ze ook w5w-led-lampjes. Dus direct maar even mee besteld en vanavond even voorzichtig het lamphuisje los gemaakt en het lampje erin gedaan.
20230425_172240.jpg

En het is natuurlijk wat makkelijker om de lichtopbrengst te vergelijken wanneer het donker is .. maar toch viel het direct al wel op dat er meer licht uit komt. :D
xb454g1.jpg
Daar ben ik tevreden mee. :jaja:
Voor degenen die geïnteresseerd zijn welk led'je ik heb gebruikt en waar ik die heb gekocht, het is deze *klik*

Binnenkort nog even de laatste afwerkingsdingetjes rondom de dashcam en dan zal ik eens even laten zien hoe ik die heb ingebouwd. :sneaky:
 

JeSko

Forumguru
Die geven goed licht ja, voor een eurotje op te halen bij AliExpress, heb ze ook gehad in m'n Superb zijn kentekenverlichting, maar toch maar een minder straffe genomen de tweede keer aangezien je men nummerplaat door het vele en vooral felle licht niet meer kon lezen :D
 

Japanese Power

Donateur
Ok: off-topic. Maar ik vraag me altijd af waarom mensen ALI-leds als kentekenplaat verlichting willen want wie gaat er nu twee felle achteruitrijlampen op z'n kentekenverlichting zetten. Kom ze regelmatig tegen in het donker maar het ziet er gewoonweg niet uit 2 van die felle pitten boven je kenteken. Net of je achteruitrijverlichting in storing staat... En nu weer on-topic.
 

SteGo

Donateur
Jeetje ... wat duurt het toch lang voordat SteGo iets komt vertellen over de inbouw van de Viofo A139 Pro dashcam, zal er misschien iets mis gegaan zijn? Opnieuw z’n voorruit gesloopt? Auto in brand gevlogen door de hardwirekit? :D :LOL:


Wees gerust ... niks van dat alles. Ik had het dashcamproject gecombineerd met een ander project... en dan duurt alles dus net even wat langer. ;)

Maar laat ik snel van start gaan. Zoals sommigen misschien nog wel weten van m’n vorige Citigo had ik er een heel project van gemaakt om de achtercamera van de dashcam netjes ingebouwd te krijgen in de achterklep. Gat boren/vijlen in de klep enzo ... derde remlicht daarbij slopen ... geweldig. :sneaky:

Het scheelt dat de kabel van de A139 Pro een stuk dunner is dan de USB-kabel van de A129 Duo. Gaatje boren in de klep, doorvoerrubbertje erin ... en dan de kabel naar binnen zien te krijgen. Gewoon langs de bestaande kabelboom? Ligt wel het meest voor de hand toch? Of???

Wat hebben we hier?
cam1.jpg

Dit had m’n vorige Citigo niet ... maar deze is kennelijk voorbereid op een 2e kabelboom richting de achterklep. Dus zal daar ook wel zo’n rubberen slurfje voor zijn?? Zeker weten; 1S6971829A. Dus dat ging erg makkelijk.
cam2.jpg

Vanaf daar heb ik de kabel gewoon langs de hemelbekleding helemaal naar voren geleid en het overtollige stuk kabel, want de kabel is echt veeeeel te lang voor de Citigo, weggewerkt achter de A-stijlbekleding aan de bijrijderskant.
Dan de hardwirekit. Ik dacht alles wel te weten, ik had toch wel een keer eerder zo’n kit aangesloten in een Citigo? Geschakelde plus vanaf de 12v plug bij de schakelpook en constante plus zit achter het kapje aan de linkerzijde van het dashboard. Kapje losgehaald ... huh? geen zekeringkast? Ik weet niet of het een wijziging van design betreft of dat mijn vorige Citigo daar een zekeringkast had zitten ivm de CNG-installatie. Anyway, op zoek naar de zekeringkast dan maar, die zit in de voetenruimte van de bestuurder bij de OBD-poort. De layout van de zekeringkast bleek niet te kloppen met hoe het in het boekje staat, geen idee hoe dat kan. Maar gelukkig vond ik een lege plek waar continu stroom op staat. Als beschrijving van deze plek zou kloppen die in het boekje staat is hij voor de keuzehendel van de automaat. Die heeft mijn Citigo inderdaad niet, dus het lijkt me vrij logisch dat die plek leeg is.

Geschakelde plus heb ik gewoon direct onder de 12V plug in de middenconsole afgetapt. Net zoals bij de vorige Citigo, en dan een draad trekken naar de linkerzijde van het dashboard. Daar zit het blokje van de hardwirekit waar ik het shutoff-voltage kan instellen. Van daar gewoon langs de A-stijl omhoog richting de binnenspiegel. Niks spannends. :thumbsup:

Maar waar komt de front camera dan precies? En hoe ga ik dat netjes doen? Ik ben er op uitgekomen dat hij linksachter de spiegel zit. Hierbij valt hij bijna volledig weg achter de binnenspiegel en ik heb er ook geen last van. Mijn auto heeft echter allerlei sensoren op de ruit zitten en dus ook afdekkappen, ik was het uiteraard wel aan mezelf verplicht om dit netjes op te gaan lossen. Dus kappen eraf en de Dremel erbij pakken.
cam3.jpg

Maar waarom zulke enorme uitsparingen geslepen in de kappen? Daar kom ik nader op terug. De doorgang voor de dashcamdraden zit op de plek waar normaliter ook al ventilatiesleufjes zitten. Die heb ik gewoon weggedremelt en dat zorgt voor een nette afwerking.
cam4.jpg
Ik heb de dashcam 2 maal geplakt. De eerste keer had ik 2 lelijke luchtbellen onder het tape zitten. Velen zullen zich daar niet aan ergeren, maar ik wel. Bij de 2e poging met het stuk meegeleverde reservetape heb ik eerst de tape aan de ruit geplakt en daarna pas de dashcam weer op het tape. Het resultaat is mij nu wel naar het zin. Ik heb het transparante stuk folie dat wordt meegeleverd om de camera op de plakken niet gebruikt. Ik heb wel eens eerder zo’n folie gebruikt (niet in mijn eigen auto) maar naar verloop van tijd verkleuren die dingen toch een beetje. Vind ik niet mooi. Dat het makkelijker is wanneer je de camera weer uit de auto wilt verwijderen is zeker waar, maar ik heb het toch liever zo.

Ook de achtercamera heb ik opnieuw geplakt. Daar zat ook een luchtbelletje onder, maar dat zag je niet echt doordat de ruit donker getint is, maar wat me niet beviel is de camera me eigenlijk net iets te laag zat en ik hem dus teveel zag in de spiegel. Doordat je de camera niet op de verwarmingslijnen mag plakken kon ik hem niet helemaal zo hoog plakken als ik graag had gewild. Maar als ik hem tussen de lijnen plak dan zit de lens weer precies tegen zo’n lijn aan te kijken. Hoe heb ik dat opgelost? De camera over de lijn heen plakken, maar met een uitsparing voor de verwarmingslijn in de tape. Volgens mij is dat best een nette oplossing. Nu zit hij zowel op de gewenste hoogte, én er loopt geen verwarmingslijn meer pal voor de lens langs.
cam5.jpg cam6.jpg

Maar van een afstandje zie je echt niet dat er een camera aan de ruit zit.
cam7.jpg

En van de voorkant zit het er zo uit, ik vind het zelf erg netjes ogen.
cam8.jpg

Het blijkt een beetje lastig om een goede foto te maken van hoe de camera precies voor mij wegvalt achter de spiegel, maar dit geeft wel een goede indicatie. De postitie van de camera maakt een externe knop, de wireless remote, voor mij ook overbodig. Ik kan echt heel makkelijk bij de alarmknop. De foto is eigenlijk net iets te laag genomen, want voor mij valt hij zelfs nog iets meer weg achter de spiegel. cam9.jpg Ik ben echt enorm tevreden met deze setup, echt geen spijt van de aankoop van deze toch wel vrij dure dashcam. Ik heb nog geen beelden uitgelezen op de computer, maar op de smartphone via de app ziet het er echt top uit! Klein kritiekpuntje is de wat lange opstarttijd wanneer de camera geheel uit is gegaan, en hij wordt best wel redelijk warm. Maar dat zijn geen zaken die nog niet eerder in deep reviews voorbij zijn gekomen.

Maar SteGo ... wat is dat voor spiegel op die laatste foto's?

Dát beste mensen ... is het ‘andere’ project. En ja, dat heeft alles te maken met de gesloopte voorruit. Dat volgt in m’n volgende post ....
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Hier deel 2 dan maar. :D

Ik had het lumineuze idee opgedaan om een zelfdimmende binnenspiegel met geïntergreerd beeldscherm te kopen, en een achteruitrijcamera. Of eigenlijk; 2. 1 die de producent van de spiegel aanraadde en 1 van een andere producent waar ik eigenlijk een beter gevoel bij had. Het is op AliExpress toch altijd een beetje afwachten wat je uiteindelijk krijgt .. hit or miss.

Ik was wel een beetje skeptisch of alles wel zou passen, want de Chinese verkoper zegt natuurlijk dat alles 1 op 1 past maar die verkondigen wel vaker complete onzin, zolang ze daardoor maar iets kunnen verkopen. Toen alles binnen was probeerde ik dus de OEM-spiegel van de ruit te halen, en daar ging alles mis. Ruit stuk, afin, dat is bekend. Ik krijg er inmiddels geen buikpijn meer van als ik er aan terugdenk. :LOL:

Toen de spiegelsteun van de ruit af was kon ik hem mooi proberen op de Chinese spiegel, maar die kreeg ik maar niet om die steun heen geklemd terwijl de originele spiegel best makkelijk ging. Daardoor concludeerde ik dat hij dus niet ging passen.
Echter heb ik de voet later nog eens uit elkaar gehaald en de metalen klemmen van beide spiegels met elkaar vergeleken. De Chinese was weliswaar een stukje krapper en het metaal stugger ... maar misschien zou hij toch wel passen? Ik durfde het zelf in ieder geval niet aan om hem te monteren. Dus ik heb de ruitenboer gevraagd om het te doen toen de nieuwe ruit werd geplakt. Die hebben hem alvorens de ruit te plakken eerst voorzichtig gepast, en dat ging dus goed! Ik was grote blij!

Maar jah, daarmee was ik er nog niet. Ondanks dat de voet dus op de steun past is de voet van de nieuwe spiegel wel wat korter dan die originele.
spiegel1.jpg

Dat zorgt ervoor dat de spiegel iets hoger hangt, geen probleem, maar ook dichter bij de voorruit staat. En dan kom je dus in de problemen met de kappen die om de sensoren heen zitten. Vandaar dat ik er dus grote stukken uit heb moeten dremelen. De kabels aansluiten was niet zo moeilijk. Stroom vanaf dezelfde plek in het dashboard waar de dashcam ook aangesloten zit (voeding vanaf de 12V-plug kabel). Maar dan ... de camera. Ik had dus 2 camera’s gekocht. De door de verkoper van de spiegel aanbevolen camera bleek een verschrikkelijk sterk visoog-effect te hebben. Echt heel erg irritant, bijna misselijkmakend. De camera waar ik zelf direct al een beter gevoel over had gaf veel beter beeld merkte ik direct al op toen ik de set op m’n bureau op een 12volt adapter aansloot. :giggle:

Hoe en waar plaats je de camera dan? Ik wilde hem graag in het midden van de bumper, maar daar zit de kentekenverlichting al. Hoe lossen we dat op? Camera met ledjes voor de kentekenverlichting die eigenlijk bevoeld is als 1 op 1 vervanging voor verschillende Honda modellen.

Nieuw kentekenplaatlampje gekocht en daar de Dremel in gezet.
spiegel2.jpg

Daarna de boel op elkaar gemonteerd en gespoten. Monteren op de auto! Jippie!
spiegel3.jpg

Stroom voor de camera afgetapt van het achteruitrijlicht zodat die het alleen doet als ik de auto in de achteruit zet. Appeltje eitje toch? Nou .... nee. :nono:

Ik had alles gemonteerd, auto op contact gezet, achteruitversnelling ingelegd ... alles werkt. :tegek: Maar met de motor aan deed hij niet niet. :wavecry: Ik snapte er echt niks van. Ik dacht eerst aan interferrentie met een elektrisch onderdeel dat aangaat als de motor start, wellicht omdat de kabel langs de bestaande kabelboom ligt. Dus een andere kabel aangesloten, buiten de auto om. Weer hetzelfde probleem. En het gekke is, als ik de camera aansloot op de gewone achterlampjes deed hij het wel. WTF??? Na een tijd lopen klooien maar eens de multimeter erbij gepakt en toen kwam ik erachter dat als de motor uit is en de auto staat op contact dan krijgen de achteruitrijlampjes 12.x volt. Niks geks aan. Maar als de motor aan is dan krijgen diezelfde lampjes maar 10.6 volt. En dat is dus te weinig voor de camera’s die ik gekocht heb.

Balen! Maar hoe los je dat op. Gelukkig maar dat er in de videokabel ook een stroomkabeltje is verwerkt. Dus ik heb van voor in de auto nu acc-power via die kabel naar achteren gestuurd. De afgetapte stroom van de achteruitrijlamp stuurt nu niet de camera aan maar een relais die ook prima werkt met 10 volt stuurstroom, en het relais zorgt ervoor dat de camera stroom krijgt . Wat een gedoe ... maar het werkt.
Aangezien er nu toch al wat extra’s gedaan moest worden heb ik direct even een schakelaar toegevoegd aan de setup zodat ik de achteruitrijcamera ook uit kan laten indien mij dat beter uitkomt.
spiegel4.jpg

Maar nu werkt het dan ook echt! Ik weet nog niet helemaal of ik de afstandslijnen wil houden, maar ze kloppen in ieder geval wel erg goed. Als ik ze niet meer wil is het een kwestie van een kabeltje doorknippen in de kabelboom van de camera.
spiegel5.jpg

Het is niet ieder z’n ding, en in een Citigo heb je dit natuurlijk ook helemaal niet nodig. Maar het kan, en het is leuk om te doen. Ik ben er blij mee. :yeehaa:

Er zijn nog een paar kleine puntjes waar ik iets aan moet/wil doen, maar op dit moment heeft dat nog de status ‘WFP’ (waiting for parts). Dat heeft ook absoluut geen haast, maar zodra ik de onderdelen binnen heb en ik heb zin om ermee aan de slag te gaan dan maak ik er een update over. ;)
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
over de inbouw van de Viofo A139 Pro dashcam
Netjes gedaan! :thumbsup: Mooie detailoplossingen :jaja:

Wel nog twee vraagjes:
- Kan je een beetje makkelijk bij de SD kaart?
- Is er nog ruimte om de camera naar rechts van de voet af te schuiven of heb je zoiets van "gemonteerd, hoeft toch niet los?"
 

EdK

Forumguru
JA die lijntjes in je achteruitrijcamera, ik heb ze ook en vind dat toch wel erg makkelijk moet ik zeggen....
 

SteGo

Donateur
Jij bent bekwaam om van een poverty spec een full option te maken en meer, straf hoor :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Ooit, nog voordat ik m'n vorige Citigo had heb ik eens overwogen een super kale Seat Mii te kopen die ik online vond, de enige extra die dat ding had was airco. Ook met het idee om er dan zelf stoelverwarming, cruise control, etc in te bouwen. Uiteindelijk kwam het er niet van ... maar het is dus wel degelijk door m'n gedachten gegaan. ;)

Ik weet overigens niet of ik dat nu nog zou willen doen. Beetje knutselen is leuk, maar het is ook wel fijn als een auto die je koopt al redelijk goed in z'n spulletjes zit.
 

SteGo

Donateur
Netjes gedaan! :thumbsup: Mooie detailoplossingen :jaja:

Wel nog twee vraagjes:
- Kan je een beetje makkelijk bij de SD kaart?
- Is er nog ruimte om de camera naar rechts van de voet af te schuiven of heb je zoiets van "gemonteerd, hoeft toch niet los?"
Mijn eerste reactie was; ja, zeker kun je de camera nog van de voet af schuiven.
Gevolgd door de gedachte; toch??? :pieker:

Ik meende dat ik het wel uit had gemeten toen ik de plaats van de dashcam heb bepaald, maar ik begon toch wel wat te twijfelen ... hup, naar de auto om te kijken;
cam10.jpg

En ja hoor, ik had het mij goed herinnert, er is inderdaad nog genoeg ruimte om hem van de voet te schuiven. Het houd niet over, maar dat hoeft ook niet. Genoeg is genoeg.
En of ik nog een beetje makkelijk bij de SD kaart kan? Dat had ik eigenlijk nog niet echt geprobeerd, want zolang de camera van de steun kan is dat wat mij betreft geen groot issue. Maar wat blijkt; zodra mijn vingernagel weer een ietsje is gegroeid kan ik die er ook wel uit krijgen zonder dat de camera van de steun hoeft. ;)
cam11.jpg
 

JPs_OC2

Forumguru
wel uit had gemeten toen ik de plaats van de dashcam heb bepaald, maar ik begon toch wel wat te twijfelen ... hup, naar de auto om te kijken
Hihi :D bekend gevoel, "ja natuurlijk heb ik dat gedaan....of..eehmmm...ja toch?.....kwenie meer?",
en dan controleren om het zeker te weten. :jaja:

Maar goed dat camera gewoon los kan zonder de hele periferie los te moeten halen. Verder is het natuurlijk ook niet zo dat de SD kaart er vaak uit moet dus nog genoeg tijd om tussendoor iets meer nagellengte te kweken ;).

Benieuwd naar hoe de opnamen je bevallen.
 

SteGo

Donateur
@JPs_OC2 daar ben ik zelf ook wel erg benieuwd naar, ik zal binnenkort de SD kaart wel een keer uitlezen op de pc. :jaja:

Ik heb gisterenmiddag nog even het meegeleverde polarisatiefilter over de lens gedrukt. Ik had in de YouTube reviews een paar keer voorbij zien komen dat het witte streepje net paar graden verdraait moest worden tov het streepje op de camera zelf voor het beste resultaat, maar op de livebeelden die ik op de smartphone bekeek leek dat bij de Citigo geen verschil te maken. Dus heb ik de streepjes gewoon laten matchen.

Het viel me trouwens wel op dat als ik de G-sensor op medium heb staan dat de camera het dicht doen van de achterklep dan al aanmerkt om een 'emergency recording' te starten. Dus er stonden al wel heel wat locked files op de SD-kaart. Toen ik de instelling veranderde had ik de gedachten er kennelijk even niet helemaal goed bij en had ik hem naar high sensitivity gezet ... nou dan maakt hij bij zowat elke richel in het wegdek een locked file. :D Nu staat hij inmiddels op low sensitivity, dat functioneert prima.

Ik heb trouwens wel het gevoel dat als ik de wifi aan zet dat hij voorheen dan ook aan bleef staan, maar nu schakelt de camera naar verloop van tijd de wifi weer uit. Nou is dat helemaal niet erg natuurlijk, dat scheelt weer ietsjes stroom zodat hij ook langer zal blijven filmen in de parkeerstand, maar nu moet ik dus wel telkens de wifi weer even handmatig aanzetten als ik contact wil maken via de app.
 

JPs_OC2

Forumguru
de wifi aan zet dat hij voorheen dan ook aan bleef staan, maar nu schakelt de camera naar verloop van tijd de wifi weer uit.
Ervaarde iets soortgelijks. Bij de eerste keer aanzetten (test of alles werkt voor ik alle bekleding weer ging monteren) bleef de wifi na het roepen "recording 2 channel started" aanstaan en ging pas weer uit met het weer stroomloos zetten. Toen ik 'm daarna aanzette, verbond met de app, vrouwlief liet rijden en zelf een tijdje op de passagiersstoel live op de app meekeek, vervolgens de nodige instellingen aan had gepast (o.a. geluid uit behalve bij opstarten) en daarna de uit de app ging en zo'n vijf minuten later op de camera keek zag ik dat de wifi uit was gegaan.
 

SteGo

Donateur
Ik zat vanavond toevallig even in de app van AutoDoc te kijken ... zag ik dit staan;

autodoc.png

Direct maar even gebruik van gemaakt. Even alvast weer een nieuw setje Bosch ruitenwisserbladen voor de voorraad besteld en remschijven (Ate), remblokken (Ate) en geleidebussen (Bosch) besteld.
Ik had namelijk voor later dit jaar al in de planning staan om de remmen voor te vervangen. Ze remmen namelijk niet helemaal fijn, het trilt wat en dat is irritant, tevens 'happen' ze nogal sterk. De vorige Citigo kon ik bij het remmen veel prettiger doseren, maar de huidige die bijt bij wijze van spreken direct vol in de remschijven. Ik heb er wel mee leren leven, maar echt prettig is het niet.

Je lees wel veel over kromme remschijven bij de Up en z'n neefjes, hopelijk is met een nieuw setje remmen het trillen gefixt. Bovendien is het nieuwe van de huidige remschijven er ook wel vanaf. :D

Als ik de arbeid zelf doe vallen de kosten nog wel mee, mocht het trillen daarna niet over zijn dan laat ik de professionals van de garage wel een keer kijken of de naven wellicht niet meer helemaal okselfris zijn.

Maar dit heeft heeft geen haast, puur even snel gebruik gemaakt van de extra korting. :jaja:
 

Kanerr

Forumguru
Staar je niet blind op de kortingen hoor. Vergelijk ook met winparts bijvoorbeeld :) Ik heb beide sites altijd open staan en bij mAutodoc vind ik het grappig dat de prijzen ineens stuk omhoog gaan wanneer er 41% (of alles boven de 35%) korting wordt toegepast waardoor je netto misschien maar 15% goedkoper uit dan de adviesprijs..

Schijnkortingen dus..
 
Bovenaan Onderaan