Steenmarters lusten de octavia rauw.

Rosinfield

† In Memoriam
Die beestjes zijn ook niet het probleem natuurlijk, maar de kabels. Het is zoiets als hopen oud brood uit het raam gooien en dan klagen over ratten. Met wel het verschil uiteraard dat jou in dezen niets te verwijten valt, omdat je nou eenmaal met die k.. kabels zit opgescheept
 

Darkside

Forumguru
Jawel hoor, vorig week weer twee bougiekabels doorgeknaagd, deze keer inclusief 10x20 cm geluidsisolatie. De Volvo, Toyota en Ford van de buren zijn niet lekker. Bij de Seat, Skoda en Volkswagen is het elke maan wel ergens raak.

Ondanks dat het mijn niks kost om het te laten repareren, is voor mij de irritatie dusdanig hoog dat ik sterk overweeg om geen VAG-auto meer te nemen als deze in juni 2013 vervangen moet worden. Elek keer weer de leasemaatschappij bellen, afspraak maken bij de garage, schadeformulieren invullen e.d. Het is nu gewoon niet meer leuk.
Herken het. Misschien maar diesel gaan rijden.
Nu inmiddels ook al 6x 2 of meer kabels vervangen
 

Captain Hook

Forumguru
Ik denk dat het met bepaalde productiejaren en de gebruikte materialen te maken heeft.
(de, op vismeelolie gebaseerde weekmaker is de boosdoener).
Familie van ons, wonende in Zwolle, heeft ook al een paar keer knagende steenmarters op bezoek gehad in hun Toyota! De vraten ook lekker aan diverse kabels en plukten en passant ook het isolatiemateriaal op het schutbord aan flarden.
Hun Toyota staat altijd op hun terrein geparkeerd, onder een afdakje. Inmiddels hebben ze de oplossing gevonden (!). Ze laten de motorkap open staan. Blijkbaar houden die beesten niet van open ruimtes, maar knagen ze alleen in besloten, donkere ruimtes.
 
Mijn auto is een diesel en daar is ook flink aan geknaagd. Zie eerder in dit topic. Mijn zoon heeft een golf benzine van 2012 en die is ook aan de beurt geweest. Dus de beestjes hebben geen voorkeur voor merk of brandstof type maar alleen voor het soort rubber. Inmiddels een anti marterpieper geinstalleerd en alles blijft nu oke. Een mobiel exemplaar extra gekocht voor kennissen/familie die op bezoek komen.
 

rweersch

Actief lid
Ik heb inmiddels een melding (klacht) openbare ruimte ingediend bij de gemeente, en ik ben bezig om buurtbewoners te mobiliseren om dat ook te doen. Geen idee of dat wat oplevert. Het is natuurlijk prachtig dat de marter weer in ons land leeft, maar naarmate het aantal beestjes toeneemt, neemt ook het aantal klachten toe. Ik mag hopen dat de gemeente er iets aan mag/kan doen als er maar voldoende klachten zijn.
 

EdK

Forumguru
De ubermens spreekt en oordeelt weer over den natuur............
Alles wat de mens stoort moet maar afgemaakt of verjaagd worden, terwijl we misschien ervoor wel hun gebied hebben toe geeigend ......

Maar tsja vloegel dan kocht je gewoon die kabel per meter bij elke autoshop en verving je dit dus eigenhandig ook met linkerhanden voor een soort die naar koeiestrond rook ipv vis


ps: ben geen lid van de partij voor de dieren oid
 

rweersch

Actief lid
Ik heb geen oordeel over de natuur, sterker nog, ik ben een groot natuurliefhebber (ik woon notabene in een "landschapspark") en wij leven uitermate milieubewust. Maar dat wil niet zeggen dat ik het leuk vind als mijn auto regelmatig aangevreten wordt. En ubermenschen zijn we al helemaal niet.

Toen men de steenmarter herintroduceerde (het beestje was zo goed als uitgestorven) heeft men het adaptievermorgen van het beestje zwaar onderschat, en in plaats dat hij braaf in de natuur bleef wonen, bleek hij ook erg gecharmeerd te zijn van de bewoonde wereld. Want waar mensen wonen, is er altijd wel eten, beschutting en warmte. Daardoor floreert het steenmarterbestand, maar heeft het beestje gek genoeg nog steeds een beschermde status. Gelukkig schijnen gemeentes een aanvraag bij de provincie (of ministerie?) te kunnen doen voor een vergunning om steenmarters te vangen en te "verhuizen". Een oplossing is dat niet, wat uiteindelijk komen er weer nieuwe marters voor in de plaats. Helaas heeft de marter slechts één natuurlijke vijand, en dat is de vos. Maar die komt niet op alle plaatsen waar marters komen. Overigens komt er ook regelmatig een vos in onze achtertuin (naast een bataljon mollen, een leger konijnen, en een ontsnapt damhert) maar dat weerhoudt de steenmarter er niet van om regelmatig in de Octavia te kruipen. Want die staat aan de voorkant van het huis.
 

EdK

Forumguru
@rweerrsch: de opmerking over ubermensch was even een algemene kreet in mijn verhaal en zeker niet persoons gebonden naar jou toe !
Maar de marter doet gewoon wat in zijn natuur zit en ziet in jouw bougie kabels een stukje eten, want zo ruikt dit voor hem vanwege dat er bestanddelen van vis in de bougiekabels van VAG zitten.
Dus zodra je er geregeld last van hebt ( je in algemene zin ) dan moet men de marter in deze niet de schuld geven , maar de fabrikant. En ja VAG zal niet gauw zijn productie omgooien en met visvrije kabels komen
Maar dan is er aan ons de mogelijkheid om bij de dealer aan te geven dat je visvrije kabels wil hebben en dat het jou een worst zal zijn dat er geen audi / seat / VW of Skoda op staat maar bijvoorbeeld LADA, mits het maar visvrij en uiteindelijk marter vrij is.

Want het lijkt me sterk dat de bougiekabel heden ten dagen niet meer per meter te koop is.
 

rweersch

Actief lid
VAG is gedeeltelijk schuld. Het zijn niet alleen de bougiekabels. De laatste keer heeft hij aan vanalles zitten knabbelen, vooral ook aan isolatie. En dat is een soort glaswol of steenwol, daar zit echt niks lekkers in. Dat doet het beestje vooral uit frustratie (indien een andere marter in het territorium is ingedrongen) of uit jonge speelsheid.

Uiteraard neem ik de marter niks kwalijk, maar wel onze overheid met het regelmatige blunderende herintroductiebeleid. Men realiseert zich niet de gevolgen als men een soort herintroduceert en "steunt" door middel van een beschermde status (jacht/vang/dood-verbond, regels voor boeren e.d.). Dat heeft altijd impact op veel meer dan alleen dat specifieke beestje.
 

Cordoba

Forumguru
Probleem is dat je bougiekabels de juiste lengte moeten hebben (anders is de vonk op het verkeerde tijdstip), en moeten ook de 'stekkers' aan beide kanten op de kabels. Het zou me niet verbazen, met de technologie van vandaag, dat niet alleen de lengte, maar ook de 'stekkers' bij bijvoorbeeld de genoemde Lada anders zijn, waardoor het minstens aan één kant van de kabel niet past.
 

rweersch

Actief lid
Mijn ervaring is dat die piepers helemaal niet werken, zonde van mijn geld geweest. Evenmin als geurtjes, wc-blokjes e.d. Het enige 100% werkt is voorkomen dat de beestjes uberhaupt in de auto kunnen komen.
 

rweersch

Actief lid
Wegens verandering van werkgever heb ik nu een andere verzekering voor de leaseauto, deze keer met eigen risico (had ik voorheen niet). Zojuist de rekening van bovenstaand akkefietje gepresenteerd gekregen.

't Is al erg genoeg dat ik elke keer een paar uur kwijt ben aan bellen, regelen, garage e.d., maar nu moet ik het ook nog eens zelf gaan betalen. De volgende auto wordt dus waarschijnlijk geen VAG-model meer (althans, met benzine-motor) of een diesel, daar is de kans op schade toch alweer een stuk minder.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb last van een steenmarter die "ergens" in een holle ruimte achter de dakgoot domicilie heeft gekozen. Geen in- of uitgang te bekennen, maar toch zit-ie er... Gelukkig is mijn Fabia geen aantrekkelijk snack-object voor hem.
Maar misschien mag jouw Octavia een nachtje bij mij op het erf komen logeren?:D Zet ik er wel een vangkooi met extra aas naast...
 

rweersch

Actief lid
Dank je voor het aanbod ;)

Inmiddels word je gewoon wanhopig en ga je vanalles proberen. Ik laat tegenwoordig bewust de hond rondom de auto plassen (niet tegen de auto!) in de hoop dat de geur de marters afschrikt. En weer een ander rooster gemaakt, met een ander type gaas. Om zelf in de motorruimte te urineren gaat me dan toch net iets te ver ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Darkside

Forumguru
Ja het is toch echt een probleem. Telkens als ze weer langs zijn geweest mag ik naar de dealer en mag ik een "schade" melding maken.
Mijn digitale dashboard op de website van de lease maatschappij staat keurig netjes in het rood.
Dat wil zeggen dat ik gemiddeld meer schade rij dan de gemiddelde rijder.
Als je het heel zwart wit bekijkt lijkt het dan net of ik elke maand mijn auto tegen een boom parkeer en weer eea moet laten uitdeuken.
Officieel kunnen ze zeggen dat het de spuigaten uit loopt en een eigen risico gaan verhalen.
Hier zal ik alles tegen doen om er niet akkoord mee te gaan.
 
Bovenaan Onderaan