Steenmarters lusten de octavia rauw.

Canon-Eye

Forumguru
Dat zouden ze alleen kunnen zeggen als er sprake is van schuld-schades. Bovendien "rij" je geen schade, want je auto staat telkens geparkeerd op een daarvoor geschikte plaats (dat zal toch op het schadeformulier staan?), dus het kan simpelweg jouw schuld niet zijn.
Althans, ik ga er even niet van uit dat jij zelf de steenmarter hebt uitgezet, of zelf aan je kabels gaat liggen knagen?:D
 

rweersch

Actief lid
Alle niet verhaalbare schade wordt door lease/verzekeringsmaatschappijen verhaalt op de verzekeringnemer, die het op zijn beurt weer doorbelast aan de berijder. Ook al kun je er als berijder niks aan doen, het draait wel bij aan je "negatieve imago", om het zo maar even uit te drukken.

Ik snap nog steeds niet dat dit beestje beschermd is. Bij ons in het dorp kun je ongever spreken van een plaag. Auto's, kuikens, siervogels, allemaal schadeposten. De beestjes planten zich goed voort wegens perfecte omstandigheden. Maar zolang ze beschermd zijn, kun je er niks tegen doen.
 

VWim

Forumguru
Voor wat betreft dat beschermde, als jij een val zet en hij/zij tuint er in en komt vast te zitten dan belt die marter echt geen 112 om je vervolgens aan te geven.

Als ik er zoveel last van zou hebben was dat beest echt de mijne...
 

EdK

Forumguru
Ja hehe, dat beest kan niet eens tot 10 tellen, dus hoe kan dat beest nou bellen ........
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Ja hehe, dat beest kan niet eens tot 10 tellen, dus hoe kan dat beest nou bellen ........
voor 112 te bellen zou ie in principe maar tot 2 moeten kunnen tellen natuurlijk...

Voor mij was het echt wel zeer simpel: de kans dat het steeds hetzelfde mormel is, is vrij groot, dus ik zou een kooi zetten met wat aas in visolie gedrenkt. Na het vangen zet je de gehele kooi 10 minuten in een vijver, en voila opgelost.. Ik weet dat dit zeer wreed lijkt, maar jammer genoeg is dit de beste oplossing voor jou!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

rweersch

Actief lid
Dat doe ik zelf dan weer liever niet. Ben een watje, maar ik maak liever niet zelf een beestje dood.
Gisteravond was ik ook weer laat thuis, dus met een warme motor in het donker. Meteen het huis in lopen, hond bij zijn nekvel grijpen, en commando geven om te plassen bij de motorkap :) (we wonen nogal landelijk en hebben een grote oprit/tuin, dus een hondeplasje meer of minder liggen we niet wakker van)
 

rweersch

Actief lid
Ja, zoiets doe ik ook. Heb zelf een rooster gemaakt van latten en kippengaas. Toch is dat niet 100% veilig. Maar altijd beter dan niks. Ik heb zo'n rooster nu al drie jaar permanent op de oprit liggen. Als ik thuis komt, hoef ik de auto er slechts overheen te rijden.
 

rweersch

Actief lid
En jawel hoor, alweer raak. Godverdegodverde. Hele dagplanning naar de kl*te omdat we nu niet weg kunnen.

Helaas beste Skoda, de auto bevalt goed, maar hier heb ik geen zin meer in. Geen Volkswagenachtige meer voor mij.
 

Cordoba

Forumguru
@rweersch Balen, je kunt ook nog een diesel overwegen, die bougiekabels schijnen marter-proof te zijn. ;)
Ik neem aan dat je toch nog even vooruit moet met de O2, liggen de rooster gewoon op de grond, of heb je ze wat van de grond liggen? (als je er iets onder hebt liggen zodat de roosters een paar cm van de grond liggen, is het moeilijker voor de steenmarter om er over te lopen, ook boomblad en vuil dat ophoopt in de gaten van het rooster kan het de steenmarter makkelijker maken.
 

rweersch

Actief lid
Ik heb inmiddels al drie soorten roosters gemaakt en geprobeerd, geen enkele werkt. De auto moet nog 8 maanden mee, dus ik ga nu maatregelen nemen die ik hier niet uit de doeken ga doen.

Een diesel is een optie, maar voor mij financieel minder interessant. De volgende wordt weer een Ford, die heeft twee jaar op dezelfde plek gestaan en nooit ergens last van gehad.
 

Cordoba

Forumguru
Peugeot o.a. heeft hetzelfde probleem gehad, en volgens mij meer merken. Ik heb het idee, dat het meer tijdsafhankelijk is (als je tenminste in martergebieden komt): auto's uit bepaalde bouwjaren hebben de visolie isolatie en slangen, oudere auto's of juist hele nieuwe hebben er nauwelijks last van bij mijn weten.
 

robmcroy

Nieuw lid
Ik ben verrast als ik deze berichten lees. Hier in België bij mijn weten nog niets over gehoord of hebben wij geen steenmarters? Hebben andere Belgische octavia 2 rijders hier al over gehoord of zelf meegemaakt?
 

Joske

Forumguru
komt wel degelijk voor in België heb ik al begrepen van leden hier op het forum, kanten Limburg had ik begrepen
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik heb inmiddels al drie soorten roosters gemaakt en geprobeerd, geen enkele werkt. De auto moet nog 8 maanden mee, dus ik ga nu maatregelen nemen die ik hier niet uit de doeken ga doen.

Mijn idee: grote mat van 3/4 lagen kippengaas, daar zet je 220/380 volt op (na uitstappen :D) en het probleem is opgelost. Werkt ook tegen potentieel kwaadwillende Columbus-fetishisten :sterretjes:.

Leuk als je een reactie voor twee verschillende topics kunt gebruiken :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat een electricien je beter dan ik kan uitleggen dat dit niet gaat werken.

Schrikdraad zit altijd op isolatoren en nooit direkt aan de paaltjes vast - waarom zou dat zijn denk je? :)
 
Bovenaan Onderaan