Stationair toerental gaat niet boven de 2500 rpm

Joske

Forumguru
Allen,

gisteren stelde ik het volgende vast toen ik op de oprit stond te wachten totdat de garagepoort helemaal open gegaan was: met de handbak in vrij en de handrem op kan ik mijn gaspedaal (uiteraard) indrukken maar ik geraak niet boven de 2500 rpm? Vond ik al vreemd, dus even handrem los en alweer (in vrij) kon ik niet boven de 2500 rpm geraken.

Dan in eerste versnelling gezet maar koppeling volledig ingedrukt, geraakte ik ook niet boven de 2500rpm?

Want als ik ooit (nog een jaar of 3) naar de keuring moet, en de verplichte roettest moet ondergaan vloeren ze het gaspedaal tot ongeveer 3000 - 3500 rpm voor de roettest. (heeft iets met belasting van de motor te maken.. ik vind het altijd vreselijk klinken ma soit :) )

Iemand een idee waarom dit is?

(ook al staat het in mijn handtekening, het betreft een 2.0TDI met een handgeschakelde 6-bak)
(ohja, de rit er voor heb ik natuurlijk wel gewoon rpm's kunnen maken)
 

skodaboy

Forumguru
common rail diesel motoren hebben op stationair toerental een begrenzer.
dus het is volkomen normaal dat je hem in 'stilstand' niet boven de 2500 rpm kan duwen.

voor de keuring maakt dat ook niks uit,die mannen denken die gaan we ne keer 'vloeren' en dan is het gewoon 'plankgas' tot op de begrenzer aan 2500 rpm...:deuk:
en zo is uw roet test op de keuring dus altijd goed..:D

als je gewoon met de wagen rijdt,ga je wel je 'volledig' toerengebied kunnen aanspreken..


mijn 02 is een 1.9 tdi met pompverstuiving,deze heeft dus géén stationair toerental begrenzing
en dat is dus keer op keer vol gas (bij de auto's toch) tot in het rood op de keuring..:mad:
ik vind da ook vreselijk klinken en of het gezond is voor de motor,laat ik in het midden.
maar 'gelukkig' is de roet test altijd van de eerste goed..
dus moet de motor maar 1 keer staan janken..

als ik met de vrachtwagen-camper naar de keuring ga en ze doen de roet test,dan steken ze hun voetje van ver naar binnen en duwen op het gaspedaal tot hij zo'n 3000 rpm draait en dan is het ook in orde..
ik vraag me trouwens af waarom ze niet bij de auto's ook 'normaal' kunnen doen..:pieker:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
De TDI motor maar ook bijvoorbeeld mijn TSI heeft inderdaad een begrenzer voor de "vrij" stand.
Door de elektronica in het gaspedaal en het koppelingspedaal en opnemers aan de motor zelf ziet de auto dat er niet belast gereden wordt. De hoeveeelheid ingespoten brandstof en daarmee dus het toerental wordt beperkt.
Veel hierover is terug te lezen in de Volkswagen Self Study Programs. De zogenaamde SSP bundels
 

Desperado

Forumguru
De roetmeting is niet meer voor moderne auto's. Weet het niet precies, maar volgens mij is de roetmeting maar voor auto's tot 2005 of 2007
 

skodaboy

Forumguru
roet test doen ze op de keuring altijd.. moderne auto of niet..
en als ze hem niet kunnen doen omdat bij (lichte) vrachtwagens hangt de uitlaat soms in het midden onder de bodem en dan kunnen ze er niet bij.
maar ze brengen dan de test wel in rekening.
mijn 02 is van 2008 en moet keer op keer de roet test ondergaan.
maatje van mij heeft een Audi A5 van 2009 en die moest laatst ook de roet test doen.
Audi heeft ook de common rail diesels,dus ook stationair toerental begrenzing..:jaja:
 

Joske

Forumguru
dus eigenlijk kan ik die roetfilter er gewoon onderuit gooien dan.. of lees ik dat nu verkeerd? :pieker:
 

Desperado

Forumguru
Auto's voorzien van een OBD stekker hoeven geen roetmeting meer ondergaan. Dit staat duidelijk in de APK regelgeving. Garage's die dit wel doen kun je bij schade dus gewoon aansprakelijk stellen. Sterker nog, ik zou erop aandringen dat ze het niet doen en de regels eens goed doorlezen voor ze mijn diesel onnodig op toeren jagen.
 

Vanenkelen

Forumguru
Volgens mij moet je bij deze discussie ook even in de gaten houden of het om de Nederlandse (APK) of Belgische periodieke keuring gaat. In Nederland is de roetmeting geloof ik niet meer verplicht voor "jonge" diesels waarbij er geen foutmeldingen in de OBD scan naar voren komen. Hoe dat in België zit, weet ik niet.

Edit: wat desperado zegt dus....:pardon:
 

skodaboy

Forumguru
mijn 02 heeft dus géén filter en valt onder de euro 4 norm. (staat op je inschrijvingsbewijs en de hoeveel gram co²/km.
op de keuring hebben ze een 'lijst' met bouwjaren en de hoeveelheid co² die max toegelaten is.
dus een wagen uitgerust met DPF voldoet aan bepaalde waarden.
als je nu die roetfilter weghaalt,dan kan het zijn dat je de voorgeschreven normen niet meer haalt.
 

Noord26

Forumguru
Waarom zou je überhaupt je gas in trappen bij een versnellingsbak die in zijn vrij staat? Hoe kom je erbij om dat te doen/proberen? "Over 3 jaar wellicht een keuring moet laten doen", niet zo doemdenken Joske!
 

Race Eend

Forumguru
mijn 02 heeft dus géén filter en valt onder de euro 4 norm. (staat op je inschrijvingsbewijs en de hoeveel gram co²/km.
op de keuring hebben ze een 'lijst' met bouwjaren en de hoeveelheid co² die max toegelaten is.
dus een wagen uitgerust met DPF voldoet aan bepaalde waarden.
als je nu die roetfilter weghaalt,dan kan het zijn dat je de voorgeschreven normen niet meer haalt.

Dat is voor België en Duitsland inderdaad correct.

Echter heb ik inmiddels verschillende klanten gehad die gewoon zonder dpf door de Duitse TUV kwamen, ook de uitlaatgasmetingen waren ruim binnen de marges.
 

skodaboy

Forumguru
das een mooie (papieren) co² waarde voor een euro 5 diesel.
mijn 02 4x4 valt onder de euro 4 norm een heeft een (papier) waarde van 159 co²
echter vorige jaar op de keuring kwamen er totaal andere cijfers naar voren en dit was toen 0.93 co².

@Joske met een co² van 129 gram verbruikt jou 02 gemiddeld 5l/100 km..
en met een co² van 159 gram zit ik met een gemiddeld verbruik van 6l/100 km ook niet slecht voor een 02 4x4..:jaja:
 

Joske

Forumguru
dat zou hij inderdaad gemiddeld moeten verbruiken.. in de praktijk (zie mijn spritmonitor) zit ik op 5,9l/100km . Nu eens een ecorun begonnen sinds mijn laatste tankbeurt en zit ik gemiddeld volgens de BC op 5,2l / 100km. Maar dat vergt veel discipline hoor ;)
 

Joske

Forumguru
Waarom zou je überhaupt je gas in trappen bij een versnellingsbak die in zijn vrij staat? Hoe kom je erbij om dat te doen/proberen? "Over 3 jaar wellicht een keuring moet laten doen", niet zo doemdenken Joske!
wist eigenlijk niet dat dit niet mocht.. had redelijk wat km's rustig gereden en dan heb ik altijd wat last van een vervelend geurtje (uitlaat) als ik de wagen binnen plaats. Had zo het idee om de uitlaat wat schoon te maken.. :bloos: geheel verkeerd geredeneerd dan toch, al een geluk dat er wel degelijk een elektronische begrenzing op zit dan ;)
 
Bovenaan Onderaan