Stationair toerental gaat niet boven de 2500 rpm

Joske

Forumguru
mij gaat het eigenlijk niet over het feit dat ik me zorgen maak om de begrenzing ifv een test op de keuring. Mij gaat het om het feit dat ze op de keuring maar tot 2500rpm zullen kunnen gaan, of dat ze mbhv de ASR knop dit kunnen afzetten en dan toch tot het gewenste toerental gaan. Want als ze maar tot 2500 rpm kunnen gaan is volgens mij de roettest altijd geslaagd.. en als dat het geval is, zou die DPF er uit kunnen.
 

skodaboy

Forumguru
Normaal gesproken haal je de begrenzer er inderdaad vanaf door ESP (of eigenlijk ASR) uit te schakelen.

op m'n 02 TDI (pompverstuiving) zit geen stationaire toerental begrenzer,dus ik kan het bij mijn auto niet testen.
bij de Audi A5 (maatje van me) blijft de begrenzer als nog actief ondanks ESP/ASR uit staat.
vanaf volgende week ga ik opnieuw aan het werk,zal dan als ik de kans heb een paar testjes doen.
heb dan meerdere VAG- voertuigen ter beschikking.
 

Joske

Forumguru
ohja, misschien moet ik het zelf ook eens een keertje testen met de ASR knop.. :bloos:
daar ben ik eigenlijk nog niet toegekomen ondertussen :)

@skodaboy : goed plan, keep me posted :thumbsup:

P.S. ervaringen van anderen die vlotjes door de keuring geraakt zijn met een EU5 motor waar de DPF verwijderd is zoek ik ook nog steeds ;)
 

turboturbo

Forumguru
Maak je niet zo druk om niets joh.
Het is denk ik niet zozeer het druk maken om..... maar ook een beetje nieuwsgierigheid. Hoe werkt het precies? Wat doet een keurmeester bij een roettest als de auto maar tot 2500rpm gaat? Zet hij het via een knopje uit? Koppelt hij een apparaatje aan de auto? Wordt er dan überhaupt nog wel een roettest gedaan? etc, etc.
En voor @Joske kennelijk een overweging om, als bekend wordt hoe de vork nu precies in de steel zit, om het DPF te laten verwijderen....

Kortom, niet zo gek om dit even uit te pluizen, toch? :pieker:

Mij lijkt het inderdaad vreemd als de keurmeester belt en zegt: 'ik kan je (3 jaar jonge) auto niet keuren, want hij gaat niet verder dan de 2500rpm - is 'ie stuk ofzo?'. Daar moet de keurmeester toch een werkinstructie voor hebben lijkt mij. Je gaat mij niet wijsmaken dat dit ineens het probleem wordt van 10 duizenden eigenaren, ondanks wat @Desperado terecht opmerkt, dat de klant eindverantwoordelijk blijft voor het al dan niet kunnen laten keuren van zijn auto...
 
Laatst bewerkt:

leo442

Forumguru
Het is denk ik niet zozeer het druk maken om..... maar ook een beetje nieuwsgierigheid. Hoe werkt het precies? Wat doet een keurmeester bij een roettest als de auto maar tot 2500rpm gaat? Zet hij het via een knopje uit? Koppelt hij een apparaatje aan de auto? Wordt er dan überhaupt nog wel een roettest gedaan? etc, etc.
En voor @Joske kennelijk een overweging om, als bekend wordt hoe de vork nu precies in de steel zit, om het DPF te laten verwijderen....

Kortom, niet zo gek om dit even uit te pluizen, toch? :pieker:

Mij lijkt het inderdaad vreemd als de keurmeester belt en zegt: 'ik kan je (3 jaar jonge) auto niet keuren, want hij gaat niet verder dan de 2500rpm - is 'ie stuk ofzo?'. Daar moet de keurmeester toch een werkinstructie voor hebben lijkt mij. Je gaat mij niet wijsmaken dat dit ineens het probleem wordt van 10 duizenden eigenaren, ondanks wat @Desperado terecht opmerkt, dat de klant eindverantwoordelijk blijft voor het al dan niet kunnen laten keuren van zijn auto...


Jonge diesels krijgen geen roetmeting meer, deze worden EOBD uitgelezen. Mocht daarvan het resultaat niet goed zijn dan is een aanvullende roetmeting verplicht.
 

Joske

Forumguru
@Joske kan natuurlijk ook z'n auto te zijner tijd in Nederland laten keuren......voor zover ik weet kan binnen de EU de keuring ook in een ander dan het eigen land worden gedaan. (Althans, dat heb ik me een poosje terug laten vertellen/wijsmaken..........)
Echt?! Moet ik eens onderhoren, maar lijkt me sterk.. Land van uitgifte is bepalend dacht ik.
 

Desperado

Forumguru
Lijkt mij ook lastig aangezien afmelden bij de RDW gebeurt in NL en daar staan alleen Nederlandse kentekens geregistreerd.
 
Klinkt enorm bekend in de oren. De bedrijfswagen die ik reed bij mijn voormalige werkgever (een 2.0 DCI renault traffic uit 2009) had dit ook, in zijn vrij kwam die niet voorbij de 2000 toeren, volgens mij gewoon een truc van de fabrikant om zo aan de uitstoot normen te voldoen. Weet zeker dat ie tijdens het rijden meer roet uitstootte dan dat ooit de bedoeling was. Deze bus pluimde echt behoorlijk, net zoals zijn voorganger een frod transhit :tongue:
 

Vanenkelen

Forumguru
Maar dat is nog steeds een Nederlandse APK conform de Nederlandse richtlijnen (alleen in het buitenland uitgevoerd). Dus daarmee omzeil je nog niet de richtlijnen van je eigen land.

Mocht zoiets voor de Belgische keuring ook bestaan, dan lost dat Joske's vraag/probleem nog steeds niet op...
 

skodaboy

Forumguru
zal als ik de kans heb een paar testjes doen.
heb dan meerdere VAG- voertuigen ter beschikking.

de VW Passat heeft dus ook een stationaire toerentalbegrenzing.

handbak in vrij en plankgas (begrenzing max 2500 rpm)
handbak in vrij met ASR/ESP uit (koppeling los,begrenzing nog actief)
handbak in vrij met ASR/ESP uit,koppeling in,en dus geen begrenzing meer op 2500 rpm.

bij een 02 greenline,idem zoals hier boven.

bij een Audi heb ik nog niet kunnen proberen,daar er nu géén Audi aanwezig was.
maar vermoed dat het idem werkt zoals hier boven.
 

skodaboy

Forumguru
vandaag met een VW golf VI naar de autokeuring geweest.
het is een 2.0l crtdi van de euro 5-norm.
ook deze motor heeft op stationair toerental een begrenzing..
dus deze keer was het ook weer lachen..plankgas tot 2500rpm.. :D

nadien vroeg ik naar de gemeten roetwaarde,waarde was 0.0 gram.
want blijkbaar kan 'toestel' geen waarde meten omdat je de diesel niet kan 'aftrappen'..:jaja:
 

Joske

Forumguru
vandaag met een VW golf VI naar de autokeuring geweest.
het is een 2.0l crtdi van de euro 5-norm.
ook deze motor heeft op stationair toerental een begrenzing..
dus deze keer was het ook weer lachen..plankgas tot 2500rpm.. :D

nadien vroeg ik naar de gemeten roetwaarde,waarde was 0.0 gram.
want blijkbaar kan 'toestel' geen waarde meten omdat je de diesel niet kan 'aftrappen'..:jaja:
interessant om te weten dat jij (frequent?) naar de keuring gaat ;)

hebben ze dan niet de intentie van het knopje ASR te gebruiken om het boeltje uit te schakelen?
 
Bovenaan Onderaan