Specificaties Octavia 3 14% ?

Ik kon het niet laten om een mailtje te sturen naar de dealer. Het is immers het einde van week 48....:D maar wat blijkt, de auto is geproduceerd en onderweg. Zodra hij fysiek bij de dealer staat wordt ik gebeld voor een afspraak. Het gaat dan toch wel dicht bij komen nu... Gelukkig:thumbsup:

Nu nog hopen dat de auto uiterlijk 13 december kan worden afgeleverd i.v.m. een mooie trip naar Rijssen..
 

Canon-Eye

Forumguru
Een setje winterbanden dat ze al hebben opgeslagen is inderdaad zo gewisseld.
Maar je komt met enkel met een maat aanlopen. Er moet een set velgen komen en een set banden.
Die zullen ze toch niet voor elke maat op voorraad hebben lijkt me?
@Bakkertje schreef nóg iets, namelijk:
Het plannen is wellicht een kleine uitdaging maar veel langer dan een week zal het niet duren toch?
Daar zit de kern van het verhaal - gewoon één zet vooruit denken en tijdig je setje velgen + gewenste banden bestellen en een afspraak maken zodra je weet wanneer je de nieuwe auto kunt ophalen.
Dan zijn ze dus op voorraad als je komt aanrijden...
 

Remakil

Forumguru
Zeker, een echte dealbreaker! Wat denken ze wel...
Jij bent klant, leased een auto en dan mogen er niet direct winterbanden onder. Mag je extra tijd investeren omdat zij goedkoop uit willen zijn...lekker onredelijk... ;)

Blij dat ik dat gezever niet heb... :)
 

M0nk

Nieuw lid
Ik zie verschillende mensen hier een greenline bestellen en vervolgens worden er 18 inch wielen etc op gemonteerd. Dit mag volgens de dealer waarschijnlijk wel (geld is geld) maar mag het officieel ook? Want ik neem aan dat verschillende dingen invloed hebben op de uitstoot.

Wat zouden daar de consequenties van kunnen zijn of kunnen wij dit in Nederland gewoon niet controleren/handhaven?

Want ik heb namelijk ook het idee dat de 1.6 tdi greenline gewoon evenveel kan trekken als de 1.6 tdi alleen vanwege de uitstoot hebben ze deze teruggeschroefd naar 1000kg.
 
@M0nk natuurlijk KAN de 1.6tdi greenline net zo veel trekken als de 1.6tdi niet gl.....

echter mag dit niet omdat met het rijden van een aanhanger/caravan de uitstoot hoger zal zijn. Dit is overigens ook van toepassing op 18"velgen. Ik denk echter dat de controle van het laatste feit een stuk lastiger ligt. Mocht je gepakt worden dan ben je wel de bok. Ikzelf kies dan ook voor de 16" velg en geen trekhaak
 

serum

Senior Member
Hmm, het grijze gebied? hoe zit het dan als je winterbanden gemonteerd hebt? of je bandenspanning beneden pijl is? ben je dan ook de bok?
 

henriz

Forumguru
echter mag dit niet omdat met het rijden van een aanhanger/caravan de uitstoot hoger zal zijn.
De Greenline van 2014 mag 1000 kg trekken. Je gaat mij niet vertellen dat de uitstoot dan nog steeds onder de 85 gram per kilo blijft.
Nee, de uitstoot wordt altijd gemeten zonder aanhangwagen. Er is dus een andere reden om het trekgewicht te beperken. Ik las ergens een mogelijke verklaring. Geen idee of het klopt, maar het klinkt aannemelijk. De Greenline heeft een paar luchtgaten aan de voorkant dichtgeplakt. Dit zorgt voor een betere stroomlijn en daardoor minder CO2 uitstoot. Het heeft echter tot gevolg dat de motor minder lucht binnenkrijgt hetgeen een probleem kan zijn wanneer de motor bij lage snelheden flink belast wordt (bergop met een caravan).
 

Canon-Eye

Forumguru
Mocht je gepakt worden dan ben je wel de bok.
Gepakt? En door wie dan wel?

Politiecontroles reiken niet verder dan de vraag of de auto aan de RDW-eisen voldoet. Fiscale eisen vallen daar volgens mij niet onder...
Dus zolang er geen sprake is van opzichtige spoorverbreders, zwaar getinte ramen vóór de B-stijl en/of duidelijk foute verlichting (c.q. te lang openstaande boetes of celstraffen) én er voldoende profiel op je banden (van welke maat dan ook) zit, is er op dat vlak niet zo veel te duchten.

Bij grootscheepse gecombineerde controles met politie, douane en aanverwante pettendragers gaat de fiscale belangstelling voor Nederlands-gekentekende voertuigen niet veel verder dan de vraag of de houderschapsbelasting betaald is en of er niet toevalling een belastingschuld of zo openstaat op naam van de bestuurder.

Kortom, ik zou daar niet echt over inzitten...
 
Gepakt? En door wie dan wel?

Politiecontroles reiken niet verder dan de vraag of de auto aan de RDW-eisen voldoet. Fiscale eisen vallen daar volgens mij niet onder...
Dus zolang er geen sprake is van opzichtige spoorverbreders, zwaar getinte ramen vóór de B-stijl en/of duidelijk foute verlichting (c.q. te lang openstaande boetes of celstraffen) én er voldoende profiel op je banden (van welke maat dan ook) zit, is er op dat vlak niet zo veel te duchten.

Bij grootscheepse gecombineerde controles met politie, douane en aanverwante pettendragers gaat de fiscale belangstelling voor Nederlands-gekentekende voertuigen niet veel verder dan de vraag of de houderschapsbelasting betaald is en of er niet toevalling een belastingschuld of zo openstaat op naam van de bestuurder.

Kortom, ik zou daar niet echt over inzitten...

De kans is erg klein.... "vroeger" kon je ook nog rustig een weekendje naar brussel gaan met je lease auto. Tegenwoordig kun je niet meer de grens over zonder je kenteken gescanned te hebben. De belastingdienst heeft al aangegeven vaker en strenger te kijken naar 14% ontduikers. Hoe...??? geen idee. Ik acht de pakkans voorlopig op erg klein. Maar realiseer je dat als je word gepakt je een boete over de gehele looptijd krijgt met 100% boete.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik loop dat risico niet hoor... ik rij tegenwoordig privé (en mijn 2007 O2C was gewoon 25%).

En als privérijder heb je bij de keuze voor een 14%-bijtellingsmodel toch ook wat voordeel vanwege de lagere BPM die nu over de uitstoot wordt berekend. Het loont dus om een schoner en daarmee tevens zuiniger model te kiezen, los van eventuele ideële motieven (ja echt, die zijn er ook).
En daar mag je vervolgens van alles aan veranderen zonder dat daar ooit een fiscale haan naar kan kraaien...:laugh:
 

jalex_h

Forumguru
Jij bent klant, leased een auto en dan mogen er niet direct winterbanden onder. Mag je extra tijd investeren omdat zij goedkoop uit willen zijn...lekker onredelijk.

Zo zit het nu net niet. De baas is de klant en die wil zo goedkoop mogelijk leasen en dan krijg je zulk soort constructies.
Zou de baas meer betalen dan mag de dealer het ongetwijfeld wel doen. Maar ja, dan krijg je weer minder auto voor je leasebudget.
Blijft overeind dat er een hoog "penny whise, pound foulish"-gehalte aan zulke constructies zit.
 

bonyuri

Actief lid
Jij bent klant, leased een auto en dan mogen er niet direct winterbanden onder. Mag je extra tijd investeren omdat zij goedkoop uit willen zijn...lekker onredelijk... ;)

Blij dat ik dat gezever niet heb... :)
"extra tijd" je bedoelt die 20 minuten die het duurt om een bandenwissel te doen? Ik vind het geen probleem hoor.
 

henriz

Forumguru
Ik hoop gewoon dat de bandenspecialist nog winterbanden heeft wanneer ik mijn Octavia haal.
Ik denk het wel hoor, want mijn auto staat al bij de dealer dus echt lang kan het niet meer duren. En er is nog geen sneeuw geweest. Meestal komt dan de grote vraag naar winterbanden pas los.
 

Remakil

Forumguru
@M0nk natuurlijk KAN de 1.6tdi greenline net zo veel trekken als de 1.6tdi niet gl.....

echter mag dit niet omdat met het rijden van een aanhanger/caravan de uitstoot hoger zal zijn. Dit is overigens ook van toepassing op 18"velgen. Ik denk echter dat de controle van het laatste feit een stuk lastiger ligt. Mocht je gepakt worden dan ben je wel de bok. Ikzelf kies dan ook voor de 16" velg en geen trekhaak
In een ander topic werd dit al aangehaald, wat denk je van winterbanden?

Je mag gewoon winterbanden onder je Greenline zetten, die bieden meer grip, dus de uitstoot wordt ook niet gehaald...

Er is niemand die ooit nog naar je uitstoot kijkt, want zodra hij op de weg rijdt, haalt hij origineel de uitstoot al niet meer... ;)

Zelf gooi ik er in maart 18" onder en hij wordt gechipt. Power to the Octavia... :)
 

Remakil

Forumguru
De kans is erg klein.... "vroeger" kon je ook nog rustig een weekendje naar brussel gaan met je lease auto. Tegenwoordig kun je niet meer de grens over zonder je kenteken gescanned te hebben. De belastingdienst heeft al aangegeven vaker en strenger te kijken naar 14% ontduikers. Hoe...??? geen idee. Ik acht de pakkans voorlopig op erg klein. Maar realiseer je dat als je word gepakt je een boete over de gehele looptijd krijgt met 100% boete.
Dat scannen is voor al voor slimmeriken die zeggen niet privé te rijden...

Wie de bijtelling betaald kan overal heenrijden zonder enige vorm van gezeur... ;)
 

Remakil

Forumguru
Als je voor 14 procent kiest rij je zeker privé ;)
Er zijn meerdere redenen om voor 14% te kiezen...

Zakelijk gezien is het een slimme zet, meer aftrekmogelijkheden dus uiteindelijk betaal ik hooguit de helft netto... ;)

En privé tel ik maar 14% bij en mag ik van mezelf door heel Europa heenrijden...
 
Bovenaan Onderaan