Specificaties Octavia 3 14% ?

dorstvlegel

Actief lid
Zijn de specificaties van de 14% Octavia3 al ergens te vinden?

Ik moet een nieuwe auto bestellen en wil graag mijn O2 met 20% gaan vervangen door een O3 14%. Op de Volkswagensite vind ik over de Golf met 14% dat deze een 110PK Diesel krijgt. Het maximale trekgewicht hiervan is echter maar 1100 Kg. Terwijl de 105Pk Diesel 1500 Kg mag trekken. Ik heb minimaal 1300Kg nodig voor mijn caravan.

Heeft wachten met bestellen dan wel zin?
 

MY00

Senior Member
Dat is een keuze welke je zelf dient te maken.
Er zijn zover nog geen specificaties beschikbaar op dit moment.
Dat een 14% auto minder mag trekken is algemeen bekend. Dit heeft blijkbaar met aerodynamica te maken. Een focus mag bijvoorbeeld maar 300 kg trekken.
 

hemi24

Forumguru
Dat is een keuze welke je zelf dient te maken.
Er zijn zover nog geen specificaties beschikbaar op dit moment.
Dat een 14% auto minder mag trekken is algemeen bekend. Dit heeft blijkbaar met aerodynamica te maken. Een focus mag bijvoorbeeld maar 300 kg trekken.

Tenzij je een slimme engineer hebt, die de mazen van de wet kent, zoals bij Renault het geval is, de 14% Megane 1.5 dci mag gewoon 1.500 kg trekken...

Maar goed 99,9% kans dat de specificaties van de O3 overeenkomen met die van de Golf7...

Twitter anders eens naar Skoda Nederland, die schijnen vrij veel antwoorden te geven...
 

MY00

Senior Member
Heb deze vraag al gesteld op Twitter en kreeg als antwoord dat men moest wachten tot September
 

Darkside

Forumguru
Er zijn helemaal nog geen specs beschikbaar volgens mij. Welke uitvoering. Welke opties etc er beschikbaar komen.
Bij VW is zijn op de BM ook niet alle opties te bestellen (comfort stoelen en pano dak bv)
Ik verwacht dat een green line ook kaler is dan een EBL.
Wel durf ik met 99,9% zeker te zeggen dat de O3 evenveel mag trekken als een VW.
(je kan anders even de 1.6 TDI 105 pk van VW vergelijken met die van Skoda)
 

nand0l

Nieuw lid
De berichten verschillen enorm over beschikbaarheid en opties etc maar de grote hamvraag is: gaat skoda de 14% octavia wel uitleveren voor 31 december want ik heb begrepen dat deze wagen na 1 januari weer "gewoon" een 20% auto gaat worden.

Ik heb de beslissing al genomen dat ik een 14% auto ga rijden en dan wordt het dus een megane focus maar het liefst toch de octavia.
 

MY00

Senior Member
Ik denk dat het leveren voor 31-12 geen probleem zal zijn vanuit Pon, maar of de leasemaatschappij dit gaat accepteren wordt een ander verhaal. Natuurlijk doen ze dit wel maar dan moet er wel een financiele bijdrage tegen overstaan. Zo is dit vorig jaar ook gegaan met de Mazda 6.
 

Darkside

Forumguru
PON is vast ook al bezig om ook in 2014 aan de eisen te voldoen.
Het is te belangrijk om dat niet te doen. De Golf, Leon en Skoda hebben gewoon een 14% versie nodig.
Renault en Ford zijn al klaar voor 2014.
 

jalex_h

Forumguru
Tenzij je een slimme engineer hebt, die de mazen van de wet kent, zoals bij Renault het geval is, de 14% Megane 1.5 dci mag gewoon 1.500 kg trekken.

Ehmmmm, laat dat gewoon maar achterwege:biggthumpdown:
Punt bij Renault (en ook bij diverse andere merken trouwens) is dat als je daadwerkelijk 1500 kg achter de Megane hangt, je flink inlevert op het laadvermogen van de auto.
Het maximale terreingewicht is namelijk 3135 kg. Trek hier de 1500 kg van de aanhanger af en er resteert 1635 kg voor de auto. Dit is 200 kg minder dan wat de auto maximaal mag wegen, namelijk 1835 kg.
In de geschetste situatie resteert een laadvermogen voor de auto van 1635 - 1259 (ledig gewicht) = 376 kg. En dat is wel errug weinig voor 2 volwassenen, 2 kinderen, een halfvolle brandstoftank, de kogeldruk van de aanhanger en de nodige vakantiemeuk in de kofferbak.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Maar het staat wel mooi in de specificaties. Ik verbaas me ook altijd over caravans met een laadvermogen van 200 kg, geloof nooit dat veel mensen daar onder blijven.
 

Falcon

Donateur
Persoonlijk zie ik die 200kg niet zomaar opgevuld worden door de nieuwe O3. Als het nu om een 50 kilo ging, daaraan toe.. maar zoveel kilo's.

De enige 14% auto's die dit voor je kan oplossen zijn (dus die 1300 mogen trekken):

- Megane HB/Estate/Coupe
- Clio HB/Estate
- Volvo V40
- Volvo V60 Plugin Hybrid (0% of 7%)
- Mitsubishi Outlander PHEV (7% vanaf 2014.. maar er zijn mensen die hun bestelling willen later overnemen.. en dan heb je dus 0%.. even goed zoeken)

Als je benzine mag rijden en nog te pakken weet te krijgen met 0%, dan is misschien de Outlander nog niet eens zo gek in jou situatie.

Maar een dakkoffer op de V40 zorgt misschien voor minder ruimte gebrek :tongue:, dan is dat natuurlijk ook een mooie wagen.

De Megane heeft niet genoeg kracht om je caravan uit de slip te halen... praktijk ervaring van mijn collega!
 

dorstvlegel

Actief lid
Van de Volvo V40 heb ik ook gezien dat hij 1300kg mag trekken. Een Renault wil ik zeker niet. Die Volvo wil ik nog wel gaan bekijken, maar deze lijkt me erg klein. Een benzine auto is geen optie. Mitsubishi mag ik niet leasen.

Ik zag ook dat er een aantal opties niet verkrijgbaar zijn bij de Golf BM 14%. O.A. het glazen dak kun je niet krijgen. Dit wil ik zeker wel in de Octavia Combi.

Aangezien ik op korte termijn moet gaan beslissen denk ik dat het een 20% auto gaat worden.
Een Ambition BL met metallic lak, een trekhaak en een glazen schuif kanteldak blijft onder de 30K
 
als ik het zo lees bij VW denk ik dat een 16 tdi 14% een zesversnellingsbak krijgt !maar ja zal wel weer uitgekleed worden, snap niet dat ze prijzen bekend maken, dat kan PON echt orders gaan schrijven !
 

Ral

Nieuw lid
Tussen een 20% of een 14% octavia III van 28.000 euro zit ongeveer 57 euro verschil per maand in de bijtelling.
(ervan uitgaande dat je in de 42% belastingschaal zit)
Het is geld, dat zal ik niet ontkennen. Maar dan heb je wel 1400 kg trekgewicht, hoef je niet langer te wachten met bestellen en rij je toch je mooie grote en ruime Octavia III.

Kun je beter je verzekeringen weer eens tegen het licht houden, heb je zo die 5 tientjes weer bespaart. We moeten ook niet gaan overdrijven toch?
 

TedVlemmings

Forumguru
Tussen een 20% of een 14% octavia III van 28.000 euro zit ongeveer 57 euro verschil per maand in de bijtelling.
(ervan uitgaande dat je in de 42% belastingschaal zit)
Het is geld, dat zal ik niet ontkennen. Maar dan heb je wel 1400 kg trekgewicht, hoef je niet langer te wachten met bestellen en rij je toch je mooie grote en ruime Octavia III.

Kun je beter je verzekeringen weer eens tegen het licht houden, heb je zo die 5 tientjes weer bespaart. We moeten ook niet gaan overdrijven toch?

En dan nog niet eens het werkelijke verbruik mee tellen, je mag er vanuit gaan dat de 20% modellen hier dichter bij in de buurt komen dan de 14% modellen, het werkelijke verbruik t.o.v. fabriek blijkt bij vrijwel alle auto's in 14% namelijk een drama te zijn.
 

Darkside

Forumguru
Er kan nog meer verschil in zitten. Zo te zien zijn de lease prijzen van de Golf VII BM erg gunstig. Hierdoor is de kans dat je je leasebedrag overschrijft kleiner. Dit scheelt ook zeker in de uiteindelijke bijtelling.

Maar zolang ze niet te configureren zijn en niet alle specs bekend zijn is het lastig te vergelijken.
Want bij de Golf is het bv niet mogelijk om het panodak te bestellen op de BM. Als je dat perse wilt heb je dus al een probleem.

Ik zelf ben ook erg benieuwd. Termeer omdat ik graag DSG wil hebben (Wat er dus niet is of komt op de BM/Green-line modellen)
En dan wordt het ook rekenen wat het me waard is om niet te hoeven schakelen
 

dorstvlegel

Actief lid
het wachten op de 14% wordt vervelend. Geen dealer kan iets vertellen. In de nieuwe prijslijst van 1 juni staat er ook niets over gemeld.
 
het wachten op de 14% wordt vervelend. Geen dealer kan iets vertellen. In de nieuwe prijslijst van 1 juni staat er ook niets over gemeld.

levering 2013 gaat hem niet worden zo...ik ga volgende week de 2.0TDI (20%) laten uitrekenen , misschien dat meer pk's ook en een snellere levering me wel over de 6% verschil heen kunnen helpen...
 
Bovenaan Onderaan