Skoda Tuning ervaringen

haassie

Forumguru
Met m’n vorige getunede superb 1.8 tsi met caravan op de san bernardino werd hij ook best warm…zeg maar erg warm..enige remedie terugschakelen en hoog in toeren laten draaien en NIET de CC het uit laten zoeken, die schakelde echt niet terug. Was toen ook wel erg warm en een lange vervelende klim, ik zou het ook warm krijgen. Vorig jaar met de huidige superb richting Spanje geen enkele temperatuur schommeling op vlak of klim….ondanks de tune…en deze schakelt wel gewoon terug.

Arjan1985

Forumguru
En toch liep de auto soms warm toen we in bergachtig gebied reden.
Dat wordt een Subaru motorkap scoren dan voor extra lucht koeling.

Gekheid op een stokje. Ik vind dat voordat je over chippen nadenkt de basis op orde moet zijn.

Ik vroeg me in een eerdere post al af, hoe oud is je koelvloeistof, etc. En heb je (mit oder ohne) silicaat? Koelpomp oké? Nul komma nul lekkage bij de waterpomp?

En als je gaat chippen vindt ik (mening) dat je sowieso verzekerd moet zijn dat je inlaat traject schoon is. Walnoten stralen. Scheelt al een hoop pk’s als dat weer schoon is.

En dan nog de vraag die onbeantwoord is hoe wordt er de berg op (en af) gereden door jou.

Laatst bewerkt:

kleine heino

Senior Member
Hoi @Arjan1985, bedankt voor je bericht. Hoe oud de koelvloeistof is weet ik eerlijk gezegd niet. Mit oder ohne silicaat weet ik ook niet. Lekkage bij de waterpomp voor zover ik weet niet. Maar de auto gaat zeer binnenkort naar de dealer voor onderzoek, ik zal deze vragen meenemen.
Is het mogelijk om het inlaat traject te (laten) inspecteren/meten?
De 1e keer reed ik gewoon in de D de berg op en liet de auto haar werk doen. Toen kreeg ik het advies om dit in de S stand te doen. Omdat dit ook een beetje tegenviel ben ik zelf gaan schakelen en liet de toeren hoog, zo rond de 3000.

VAG-man

Forumguru
Die bergpassen liggen waarschijnlijk al meer dan 75 jaar. De meeste auto's hadden toen niet meer dan 50pk en kwamen ook boven. Sterker nog een 2CV (lelijke eend) had 8 tot 29pk. Alles met beleid!

Arjan1985

Forumguru
@kleine heino bij de 1.5 tsi zit dat lucht inlaat traject aan de achterkant dus niet eenvoudig te checken. 1.4 aan de voorkant 1.0 weet ik niet. Wellicht kan je garage je nog adviseren.

als je chip tuning “op maat” doet dan zou het uit de rollerbank test naar voren komen als je in de originele setup pk’s te “kort” komt.

Slider

Forumguru
Mijn zusje met een getunede 1.2 TSI Caddy Maxi met vouwwagen zet voor iedere klim de airco uit, ramen open, verwarming vol aan omdat ze claimt anders niet goed boven te komen.
Maar ze denkt dan ook elke heuvel met 130km/u te moeten kunnen halen.......

Zag bij mijn getunede 1.0 TSI (en achteraf zelf trekhaak gemonteerd) afgelopen vakantie met caravan van 1300Kg in de Eifel ook de temp soms oplopen. Was buiten 30 graden, laaaaange klim van 30-40Km. Oke, terug naar zijn 4, lagere snelheid, hogere toeren en de temp zakte meteen weer. Prima, gaan we zo verder :giggle:

Ik weet niet wat de max koppel toeren is voor die motor, zal ook door de tuning nu wellicht anders zijn.

dirkie996

Forumguru
En, welk gewicht wordt getrokken en hoeveel mag uw wagen maximaal trekken?
Niet dat u dit doet, maar soms kom ik onderweg auto’s tegen met ‘n enorme caravan eraan.
Ik heb geen caravan, maar soms maak ik wel eens gebruik van ‘n motortrailer. Maar die vangt veel minder wind, dan ‘n caravan.
Ik rijd wel graag met de nodige reserves.
Mijn Karoq mag 1850kg slepen, dus genoeg overschot

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het 1x gehad dat de auto te warm werd, dat was met de Touran 1.5 TSI, volle bepakking (gezin van 5) en de wilk a 1500 kg aan de haak. Trekhaak achteraf en zover ik weet geen extra koeling.
Daarmee bergop met 30 graden buiten temperatuur en in eerste instantie met 90 omhoog. Koelvloeistof ging toen naar de 130 (dit is overigens en 3 standen schakelaar, auto is koud, op temp 90 graden of te heet dan gaat ie naar de 130). Toen zelf terug geschakeld naar, ik dacht de 5e versnelling (van de 7 dsg), airco uit en tempo naar de 80. Temperatuur zakte toen weer.

Over vroeger dat een auto 50 pk had, ja dat klopt, maar die auto woog dan ook de helft van een tegenwoordige auto en dat vermogen werd nog uit een niet geblazen blok gehaald. Echt andere wereld als je het mij vraagt. Neemt niet weg dat het een kwestie van aanpassen van de rijstijl is om de auto niet te heet te laten worden.

kleine heino

Senior Member
Ondertussen ben ik nu een klein weekje bezig met het onderzoeken van chiptuning voor onze Karoq. Ik ben nog niet overtuigd en merk dat ik meer vragen dan antwoorden heb op dit moment.
Ik zou best weleens mee willen rijden met iemand die een Karoq 1.5 Tsi DSG heeft met chiptuning, of mag je deze vraag niet stellen in dit forum?

eriktv

Forumguru
Waarom zou je dat niet mogen vragen? :LOL:

@TimT is net met een vers gechipte O3C met 1.5TSI DSG met caravan op pad

Mocht iemand willen ervaren hoe een oude dieseltrekker (2012 2.0TDI DSG) trekt met 202 i.p.v. 170pk dan demonstreer ik dat graag :D

Bovenaan Onderaan