Skoda Tuning ervaringen

haassie

Forumguru
Met m’n vorige getunede superb 1.8 tsi met caravan op de san bernardino werd hij ook best warm…zeg maar erg warm..enige remedie terugschakelen en hoog in toeren laten draaien en NIET de CC het uit laten zoeken, die schakelde echt niet terug. Was toen ook wel erg warm en een lange vervelende klim, ik zou het ook warm krijgen. Vorig jaar met de huidige superb richting Spanje geen enkele temperatuur schommeling op vlak of klim….ondanks de tune…en deze schakelt wel gewoon terug.
 

Arjan1985

Forumguru
En toch liep de auto soms warm toen we in bergachtig gebied reden.
Dat wordt een Subaru motorkap scoren dan voor extra lucht koeling.

Gekheid op een stokje. Ik vind dat voordat je over chippen nadenkt de basis op orde moet zijn.

Ik vroeg me in een eerdere post al af, hoe oud is je koelvloeistof, etc. En heb je (mit oder ohne) silicaat? Koelpomp oké? Nul komma nul lekkage bij de waterpomp?

En als je gaat chippen vindt ik (mening) dat je sowieso verzekerd moet zijn dat je inlaat traject schoon is. Walnoten stralen. Scheelt al een hoop pk’s als dat weer schoon is.

En dan nog de vraag die onbeantwoord is hoe wordt er de berg op (en af) gereden door jou.
 
Laatst bewerkt:

kleine heino

Senior Member
Hoi @Arjan1985, bedankt voor je bericht. Hoe oud de koelvloeistof is weet ik eerlijk gezegd niet. Mit oder ohne silicaat weet ik ook niet. Lekkage bij de waterpomp voor zover ik weet niet. Maar de auto gaat zeer binnenkort naar de dealer voor onderzoek, ik zal deze vragen meenemen.
Is het mogelijk om het inlaat traject te (laten) inspecteren/meten?
De 1e keer reed ik gewoon in de D de berg op en liet de auto haar werk doen. Toen kreeg ik het advies om dit in de S stand te doen. Omdat dit ook een beetje tegenviel ben ik zelf gaan schakelen en liet de toeren hoog, zo rond de 3000.
 

VAG-man

Forumguru
Die bergpassen liggen waarschijnlijk al meer dan 75 jaar. De meeste auto's hadden toen niet meer dan 50pk en kwamen ook boven. Sterker nog een 2CV (lelijke eend) had 8 tot 29pk. Alles met beleid!
 

Arjan1985

Forumguru
@kleine heino bij de 1.5 tsi zit dat lucht inlaat traject aan de achterkant dus niet eenvoudig te checken. 1.4 aan de voorkant 1.0 weet ik niet. Wellicht kan je garage je nog adviseren.

als je chip tuning “op maat” doet dan zou het uit de rollerbank test naar voren komen als je in de originele setup pk’s te “kort” komt.
 

Slider

Forumguru
Mijn zusje met een getunede 1.2 TSI Caddy Maxi met vouwwagen zet voor iedere klim de airco uit, ramen open, verwarming vol aan omdat ze claimt anders niet goed boven te komen.
Maar ze denkt dan ook elke heuvel met 130km/u te moeten kunnen halen.......

Zag bij mijn getunede 1.0 TSI (en achteraf zelf trekhaak gemonteerd) afgelopen vakantie met caravan van 1300Kg in de Eifel ook de temp soms oplopen. Was buiten 30 graden, laaaaange klim van 30-40Km. Oke, terug naar zijn 4, lagere snelheid, hogere toeren en de temp zakte meteen weer. Prima, gaan we zo verder :giggle:

Ik weet niet wat de max koppel toeren is voor die motor, zal ook door de tuning nu wellicht anders zijn.
 

dirkie996

Forumguru
En, welk gewicht wordt getrokken en hoeveel mag uw wagen maximaal trekken?
Niet dat u dit doet, maar soms kom ik onderweg auto’s tegen met ‘n enorme caravan eraan.
Ik heb geen caravan, maar soms maak ik wel eens gebruik van ‘n motortrailer. Maar die vangt veel minder wind, dan ‘n caravan.
Ik rijd wel graag met de nodige reserves.
Mijn Karoq mag 1850kg slepen, dus genoeg overschot
 
Bovenaan Onderaan