Skoda Tuning ervaringen

haassie

Forumguru
was weer even een stukje rijden naar nuenen, 2 uurtjes tuffen door de spits, eerst duidelijk geprobeerd te maken wat het probleem was en het werd ook ervaren. Bleek dat er rond de 2500rpm een sensor iets deed met de kleppen. Na vergelijking met een andere map van een zelfde motor type moest deze op 3000rpm staan…zijn toch nog een uur of 3 bezig geweest maar de schok is verdwenen, top. Motor loopt ook iets soepeler door de toeren nu…dus tevreden.
 
Afgelopen zaterdag bij VDA chiptuning langs geweest met mijn Skoda Fabia 1.2. Mooi uurtje rijden voor me. Ik werd vriendelijk geholpen en binnen het uur was de stage 1 (van 85 naar 130pk) ingesteld. Vooraf hebben ze de auto nog even uitgelezen en geen opvallende zaken gezien. Dat uurtje terug naar huis was het verschil goed merkbaar ook met gewoon normaal rijgedrag. :giggle:
 

kleine heino

Senior Member
Bij mijn 1.5 tsi met dag 7 (vw Touran) schakelde hij sowieso later op als de caravan eraan hing. Zo veel later zegs dat ik regelmatig zelf ging schakelen.
Dus ik zou dat eerst eens proberen en zoals @hemi24 al schreef, had de 1.5 met volle bepakking bij mij wel een keer moeite met de temperatuur gehad. Lange klim 30+ graden buiten…
Dit hadden wij ook een aantal keren in de vakantie! Bij ons ging ineens de airco uit en zag ik de temperatuur oplopen. Redelijk snel kwam de airco weer op en liep de temp omlaag. Ik heb de dealer ingelicht en dit gaan ze onderzoeken.

@hemi24, jij schrijft hierboven "Gaat je alleen maar teveel thermische belasting geven bij langere klim, als je ook nog gaat tunen"
Ik dacht juist dat chiptuning kan helpen omdat de auto dan meer koppel krijgt waardoor het trekken in de bergen makkelijke gaat?
 

hemi24

Forumguru
Waar komt die koppel dan vandaan?!?

Meer brandstof verbranden levert niet alleen meer vermogen, maar ook meer (rest)warmte; en laat dat nu net het probleem zijn bij VAG wagens op het MQB-platform: die overtollige warmte raak je niet afdoende kwijt!
 

kleine heino

Senior Member
Ik ben technisch niet voldoende onderlegd maar ik dacht dat de verhoging van 250Nm naar 320Nm bij een stage1 tuning wel gaat helpen bij de caravan trekken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjan1985

Forumguru
Ja maar dan raakt je blok wel eerder over verhit bedoeld @hemi te zeggen.
Probeer gewoon een tandje terug te schakelen. Hoeveel draai je in de RPM bergje op?
 

Bakkertje

Forumguru
Dit hadden wij ook een aantal keren in de vakantie! Bij ons ging ineens de airco uit en zag ik de temperatuur oplopen. Redelijk snel kwam de airco weer op en liep de temp omlaag. Ik heb de dealer ingelicht en dit gaan ze onderzoeken.
Dat is niet wat ik bedoel, wat ik bedoel is dat het schakel gedrag anders wordt als er een zware last getrokken wordt. Hij trekt dan veel verder door in de versnellingen dan zonder een caravan aan de haak. Wellicht dat dit bewust gedaan wordt om de waterpomp ook harder te laten draaien?
 

kleine heino

Senior Member
Maar je schrijft toch ook dat de auto warm liep? Je schreef:
"Dus ik zou dat eerst eens proberen en zoals @hemi24 al schreef, had de 1.5 met volle bepakking bij mij wel een keer moeite met de temperatuur gehad. Lange klim 30+ graden buiten…"

Dat is wat wij meerdere keren hadden met de Karoq 1.5 Tsi DSG. Ik kreeg het advies om de auto in de S stand te zetten maar dat hielp niet. Toen ben ik zelf gaan schakelen en liet de auto hoger in toeren, helaas hielp dat ook niet.

Ik ben bang dat ik behoorlijk off topic ga met mijn vragen/opmerkingen, is het wellicht handiger als ik zelf een topic start over mijn vragen over chiptuning?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VAG-man

Forumguru
@kleine heino
Ja tuning geeft meer koppel en vermogen, maar als zonder deze tuning de boel al te warm wordt dan wordt het mét tuning nóg warmer! Dit omdat je nog meer vraagt van de motor. Dat is wat @hemi24 waarschijnlijk bedoelt.

Je zal de koeling van de motor moeten aanpassen door bijvoorbeeld een (extra grootte) oliekoeler of radiator te plaatsen.
 

kleine heino

Senior Member
Ook na herhaalde moderator-acties onnodig citeren.
@kleine heino
Ja tuning geeft meer koppel en vermogen, maar als zonder deze tuning de boel al te warm wordt dan wordt het mét tuning nóg warmer! Dit omdat je nog meer vraagt van de motor. Dat is wat @hemi24 waarschijnlijk bedoelt.

Je zal de koeling van de motor moeten aanpassen door bijvoorbeeld een (extra grootte) oliekoeler of radiator te plaatsen.
Weet je wat zo vreemd is, mijn auto komt uit Spanje. Ik heb voor aanschaf serieus onderzoek gedaan naar deze auto, technisch verschil zit in de koeling, het koelsysteem is aangepast aan de hogere temperaturen. En toch liep de auto soms warm toen we in bergachtig gebied reden. Daarom heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer om dit te onderzoeken.

Maar ook dit is behoorlijk off topic ;)
 

Arjan1985

Forumguru
Nu ben ik heel nieuwsgierig. Wist niet dat er verschil zat tussen koeling in auto’s uit het zuiden tov het noorden. Kan het nog zijn dat je koelvloeistof oud is of gemixt is met andere vloeistof na bijvullen. Of het beruchte lekkende silicaat zakje? Of slechte waterpomp en of riempje.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij zijn de koelpakketten gelijk, of het nu een Spaanse of een Nederlandes Karoq betreft; dus het verschil acht ik klein tot nihil…
Wat een verkoper dan weer verteld moet je met de nodige korreltjes zout nemen!
 

PizzaPieter

Donateur
Er waren toch ooit wel auto's met grotere koeling beschikbaar, extra fan, als je bijvoorbeeld trekhaak wilde.
Toen ik auto's verkocht (toen de Golf 4 uitkwam en de Passat B5 dé leasebak was) was dat zeker een optie
 

dirkie996

Forumguru
Dat is ook mijn opmerking. Is de wagen van fabriek uit, voorzien van ‘n trekhaak, of is deze aftermarket, achteraf geplaatst?
Dacht dat deze van fabrieksoptie, automatisch voorzien zijn/ waren met grotere koelcapaciteit.
 

hemi24

Forumguru
Eigen ervaring met meerdere MQB wagens, zowel diesel als benzine…

Hoef je niet bang voor te zijn, gewoon een beetje met beleid rijden in de bergen en je gezond verstand gebruiken…
 

PizzaPieter

Donateur
Het is maar net hoe je ermee omgaat, toch? Vroeger konden we met een Mazda 626 1.6 ongeblazen met caravan óók in Frankrijk komen, maar niet met 110kmu bergop.

Met mijn MQB Seat Leon en MQB Skoda Octavia kwam ik ook gewoon in Frankrijk in de bergen op vakantie en bekenden met MQB Golf Plus/Golf etc met nóg grotere caravans kwamen gewoon in Spanje aan.

Ja, je moet soms even een tandje terugschakelen of wat snelheid minderen, maar wat @hemi24 zegt klinkt wel erg negatief (ook al is het misschien waar, maar dat geldt bij hele lange klimmen voor alle wagens)
 
Bovenaan Onderaan