Skoda Tuning ervaringen

ertromp

Forumguru
Er komt geen druk in de versnellingsbak er wordt meer koppel gevraagd bij de getunde motor. Koppel is iets anders dan druk.
De versnellingsbak en mechatronic bij de DSG 7 zijn apart van elkaar. In de mechatronic zit een hydraulische pomp die actuatoren bedient in de mechatronic die de versnellingen kunnen bedienen en de koppelingen. De druk waarmee de actuatoren de koppelingen aandrukken die kan gewijzigd worden. Je kunt zeker aannemen dat een gerenommeerd bedrijf als VAGTechniek de maximale waarde voor die druk niet zal overschrijden.
Ik denk dat je echt de pech hebt dat de hydraulische pomp in de mechatronic is overleden. Dat kan ook maar zo het gevolg zijn van een weigerende hydraulische druk sensor in de mechatronic die zorgt dat de oliedruk tussen de 40 en 60 bar blijft in de mechatronic. Tja dat kan ook in een niet getunde auto er zo maar mee stoppen als 1 van de vele sensoren in de mechatronic onverhoopt defect raakt.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Dank allemaal voor het meedenken!


@VW Golf 1.4 tsi DSG-7 Zou het niet simpelweg een sensor kunnen zijn die zulke onwaarschijnlijke waarden doorgeeft aan de mechatronic, dat die 'denkt' dat er zoveel mis is, dat er helemaal niet meer geschakeld wordt?
Dit omdat er snelheden en drukken werden uitgelezen die volkomen zot zijn, zoals in je andere topic te lezen is.

Dat is een goede vraag Peter!
Liefst zou ik een second opinion vragen bij b.v. TVS of VAG Techniek. Maar omdat de auto niet meer rijdt betekent dat een transport op een auto-ambulance naar de andere kant van het land :(

Maar ik ga jouw hypothese zeker ook bespreken met de garage waar hij nu staat. Ik weet dat VAG dealers meestal niet veel meer doen dan uitlezen en daarna blind complete onderdelen/modules vervangen, maar gelukkig heb ik bij Ames Zwijndrecht contact met een receptionist die (imho) lijkt te weten waar hij het over heeft, en die ook echt mee wil denken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals dank,
Bas
 

Eltjo

Forumguru
....Chippen is allemaal mooi en wel, maar ik zou het niet alleen doen, wel in combinatie met mechanisch aanpassingen indien mogelijk. .....
Sommige onderdelen zijn in modellen met meer power in de motor identiek aan die in jouw auto met een minder krachtige motor. Buiten dat zal ook hoe vaak je er gebruik van maakt, de slijtage e.d. bepalen.
Over het algemeen geldt natuurlijk wel dat iets langer meegaat als er minder bruut mee wordt omgegaan.

Ter illustratie; mijn broer had 15-20 jaar terug een Volvo S80 die je in 5,6 seconden naar de 100 km/u kon sleuren. Hij heeft er idd flink aan getrokken met die auto en was heel veel onderweg op (te)hoge snelheden in D, F en L.
Na iets meer dan een ton op de teller moesten er o.a. allerlei draagarmen voor en achter vervangen worden voor duizenden euro’s (in Luxemburg was dat misschien ook duurder). Regulier schijn je pas tegen de 2 ton op de teller bij zo’n S80 met versleten draagarmen te zitten.
 

Thijs4motion

Forumguru
Maar wat we nu nog niet weten is: hoeveel toeren draait die 2 liter diesel bij 60 in z'n 6?
Wanneer is de versnellingsbak de laatste keer ververst?
Bij de DSG 6 moet dan om de 60000 km omdat de koppelingen in de olie draaien.
Gister eindelijk eens kunnen kijken. Bij 60 draait deze ongeveer 1300 toeren. Bij rustig acceleren blijft deze in zijn 6. Bij een tikje meer gas is deze snel geneigd 2 versnellingen terug te schakelen

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
 

Eltjo

Forumguru
Ik weet dat VAG dealers meestal niet veel meer doen dan uitlezen en daarna blind complete onderdelen/modules vervangen
Idd, zo werkt dat helaas maar al te vaak. Als er gerepareerd wordt door het specifieke onderdeel te vervangen wat defect is, is er een kans dat het defect niet verholpen is of dat er een ander defect optreedt dat wel/niet gerelateerd is aan de reparatie. Dat kàn voor klant en/of reparateur nadelig uitvallen, tijdens of kort na de reparatie. Daarnaast is de verkoop van de nieuw gemonteerde onderdelen sowieso al winst waar geen risico aan verbonden is.

Ter illustratie; de A6 3.0TDI bi-turbo van wederom idem broer was defect. Bij de Audi dealer zou dit op €10.000 neer komen omdat de complete (vreselijk dure) turbo vervangen zou worden. Daarmee zou de auto economisch total-loss zijn. Het universele garagebedrijf waar de auto in onderhoud is en waar een ex-Audi monteur werkt, heeft de turbo gerepareerd met een nieuw regelmotortje van de fabrikant en reparatie van de aansturende elektronica. Dat duurde tijdens de corona1 periode 3 weken en men heeft de handel 2x moeten monteren omdat niet meteen duidelijk was dat beiden defect waren, maar in ieder geval veel goedkoper dan een compleet nieuwe turbo.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Klopt @eltjo2 en dat wist ik ook al, veel blokken en aandrijvingen zijn identiek, verschil is dan vaak enkel en alleen de software. Daar ging het mij ook niet om, eerder om het gegeven dat je altijd wel wat meer vraagt van bepaalde onderdelen na tuning, rijstijl en type ritjes bepalen ook heel veel.
 

MacManiac78

Forumguru
Een 'forumguru' zou moeten weten hoe hij/zij een advertentie mag plaatsen!
Bericht verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan