Skoda Superb 2.8 V6

Edwinz

Forumguru
En ik moet eens gaan kijken om dat dashboard kastje los te halen.
Die zit weer voor een plaat die onder het dashboard kastje zit.
 

Cordoba

Forumguru
Bredere velg verandert niets aan de ET-waarde: dat gaat om het midden van de velg in de breedterichting. Als de oude bandenmaat (225/40/18) gewoon op die 8J-Audi velgen past komt de band gewoon 7 mm verder naar buiten dan in de oude situatie, door de bredere velg zal de velg wel iets makkelijker stoeprandschade oplopen, maar dat is alles.

Edit: ik zie dat je nu een andere bandenmaat hebt gepost, dan moet je in elk geval nog even checken welke hoogte je nodig hebt voor de 18" set.
 

Edwinz

Forumguru
Eerst maar gewoon orgineel houden, kan daarna altijd nog kijken voor winter en zomerset. De 17 inch die er nu onder zitten zijn ook niet naar.
 

Edwinz

Forumguru
Dus komt al 7 mm meer naar buiten + iets meer vanwege bredere velg.

Zou mooi staan 235 of 245 bandjes..
Maar, toch maar eerst standaard houden.

Eerst eens zien of ik bij die weerstand kan komen. Dashboardkastje moet toch echt los.
Zag eventueel ook al een climatronic unit op marktplaats staan (als die niet al weg is).
 

Edwinz

Forumguru
Nu begint het te duizelen haha.

Maar kort samengevat. Om echt te weten hoe de velg uitvalt is of monteren of de maat van huidige velg achterhalen en niet alleen uit te gaan van de ET waarde:D
 

Cordoba

Forumguru
@Kanerr Bredere velg en/of band komt inderdaad zowel verder naar binnen als naar buiten, maar dat is iets wat je nog moet optellen bij het effect van een andere ET-waarde.

@Peter-036 Volgens mij heb je de verkeerde definitie Peter. De ET is de afstand tussen het midden van de velg (breedterichting) en het aanlegvlak tegen de naaf, het geeft dus aan hoever het aanlegvlak naar binnen zit (Einpresstiefe) ten opzichte van het midden van de velg.

Het hele ET-verhaal is niet bedoeld om te bepalen of een band/velg combinatie aanloopt tegen een wielkast, maar is opgezet om te bepalen of de krachten op het wiel (lager) voldoende in één vlak liggen. Daarvoor moet je weten waar de draagkracht aangrijpt (midden van de bandbreedte) ten opzichte van de positionering van het wiellager. Als deze vlakken namelijk uit elkaar liggen, krijg je niet alleen vertikale krachten op je wiellager, maar ook een moment (met dus een horizontale krachtcomponent) waardoor een wiellager belast wordt in een richting waar ie niet op is gemaakt. In het geval van Edwin zal het met de brede banden en 7 mm (waar max 5 mm wordt geadviseerd) afwijking in de ET-waarde nogal meevallen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Nu begint het te duizelen haha.

Maar kort samengevat. Om echt te weten hoe de velg uitvalt is of monteren of de maat van huidige velg achterhalen en niet alleen uit te gaan van de ET waarde:D

Ja dat klopt, passen is het beste wat je kan doen. Heb ik ook gedaan met mijn TT velgen :)

@Cordoba Heerlijk als de natuurkunde wetten naar boven komen :D
 

Edwinz

Forumguru
.... ........Het hele ET-verhaal is niet bedoeld om te bepalen of een band/velg combinatie aanloopt tegen een wielkast, maar is opgezet om te bepalen of de krachten op het wiel (lager) voldoende in één vlak liggen. Daarvoor moet je weten waar de draagkracht aangrijpt (midden van de bandbreedte) ten opzichte van de positionering van het wiellager. Als deze vlakken namelijk uit elkaar liggen, krijg je niet alleen vertikale krachten op je wiellager, maar ook een moment (met dus een horizontale krachtcomponent) waardoor een wiellager belast wordt in een richting waar ie niet op is gemaakt. In het geval van Edwin zal het met de brede banden en 7 mm (waar max 5 mm) afwijking in de ET-waarde nogal meevallen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Het valt mee, maar er is dus wel alsnog een minimale belasting in een richting welke ik niet zou willen hebben.
 

Edwinz

Forumguru
Screenshot_20201017-183736_Chrome.jpg Screenshot_20201017-183736_Chrome.jpg
Nou ben toch iets tegengekomen. Waarschijnlijk vergeten aan te sluiten na het vervangen van luchtfilter..:pieker:

Moet deze met een draaibeweging bevestigd worden? Dus waarschijnlijk de aanzuigbuis loshalen? (Wil niet onnodig dingen loshalen, met deze auto iets voorzichtiger. Bij de fabia kon het geen kwaad als ik wat kapot zou maken:D:pardon:).

.

Als ik het zo zie op de tekeningen is dit een buis van/naar de secundaire lucht pomp..

Nu nog de motorkap open en wat delen loshalen en hoe weer vast te krijgen..
(078 133 889 H)
 
Bovenaan Onderaan