@Kanerr Bredere velg en/of band komt inderdaad zowel verder naar binnen als naar buiten, maar dat is iets wat je nog moet optellen bij het effect van een andere ET-waarde.
@Peter-036 Volgens mij heb je de verkeerde definitie Peter. De ET is de afstand tussen het midden van de velg (breedterichting) en het aanlegvlak tegen de naaf, het geeft dus aan hoever het aanlegvlak naar binnen zit (Einpresstiefe) ten opzichte van het midden van de velg.
Het hele ET-verhaal is niet bedoeld om te bepalen of een band/velg combinatie aanloopt tegen een wielkast, maar is opgezet om te bepalen of de krachten op het wiel (lager) voldoende in één vlak liggen. Daarvoor moet je weten waar de draagkracht aangrijpt (midden van de bandbreedte) ten opzichte van de positionering van het wiellager. Als deze vlakken namelijk uit elkaar liggen, krijg je niet alleen vertikale krachten op je wiellager, maar ook een moment (met dus een horizontale krachtcomponent) waardoor een wiellager belast wordt in een richting waar ie niet op is gemaakt. In het geval van Edwin zal het met de brede banden en 7 mm (waar max 5 mm wordt geadviseerd) afwijking in de ET-waarde nogal meevallen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.