Skoda Superb 2.8 V6

Tees

Donateur
Van de meeste oliesoorten zal je sowieso op korte termijn niet enorm veel merken (mits je niet heel erg afwijkt van de standaard). Alleen op langere termijn kan t merkbaar effect hebben in de zin van slijtage, verbruik (brandstof of olie) of eventueel zelf onrustiger lopen of moeilijk starten.
 

Edwinz

Forumguru
Gelukkig wil ik op korte termijn alle olie wisselen.

Zal wel aan het tijdstip liggen maar het draait een beetje wat er allemaal te vinden is op ebay.de (normaal echt geen last van).:sterretjes:

Ik wil zoveel mogelijk bij 1 bedrijf bestellen om verzendkosten te drukken en uiteindelijk flink te besparen t.o.v. in Nederland bestellen.:pardon:

Heb maar een aantal duitse bedrijven gemaild met de vraag of ze een lijst kunnen maken en me een aanbod kunnen doen. Scheelt mij weer enorm veel zoekwerk.:D

Zag wel qua bougies dat er meerdere types zouden matchen. Echter verschillende elektrodenafstanden van 0,6mm t/m 1,0mm. Hier even wat over gelezen en begreep hoe lager de afstand er minder kans is op schade aan bougiekabels etc. Maar anderzijds hoe lager meer kans op overslag? Dus had me voorgenomen er ergens tussenin te gaan zitten.

Daarnaast nog het verschil tussen 1, 3 en 4 polige bougies.. Maar lees overal dat dit eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft behalve de levensduur/het vervangingsinterval. Nou is de bedoeling de auto toch regelmatig te onderhouden dus zouden meerdere polen geen toegevoegde waarde hebben lijkt mij.

Nou maar eens afwachten wat ze me gaan aanbieden.

Heb gevraagd naar:
1. Ventildeckeldichtung (doppelt), möglicherweise mit etwas Flüssigdichtung.
2. Zündkerzen (6x).
3. Ölfilter.
4. Benzinfilter.
5. 6L Öl (Longlife Ich denke über 5w40).
6. Sumpfstopfen.
:itwasntme:
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Qua bougies is er mij ook nog veel onduidelijk...ik heb in het voorjaar m'n bougies vervangen en voor de Bosch platina-iridium bougies gekozen omdat ze maar een paar euro per bougie duurder waren en theoretisch een betere vonk en langere levensduur hebben.

Die multipool-bougies zie je eigenlijk alleen bij de 'standaard' nikkel-bougies, omdat nikkel sneller achteruit gaat dan edelere metalen. Dingen als warmteklasse en electrodeafstand maakt wel echt uit, ik heb zekerheidshalve het equivalent van de originele fabrieksbougies genomen. Dit ook omdat ik niet erachter kon komen wat nou het effect van een andere warmteklasse of electrodeafstand zou zijn.

En qua merk is NGK wel zo'n beetje de golden standard, maar levert bijv Bosch ook heel prima kwaliteit.

Voor verbruiksartikelen als bougies en olie zou ik zelf trouwens ook bij online winkels buiten eBay kijken, vaak zijn die goedkoper (olie koop ik vrijwel altijd bij een olie-webshop, als ik dan 2x5L koop ben ik zelfs met verzendkosten nog goedkoper uit dan alle andere websites).
 

Edwinz

Forumguru
Als ik meer info over de auto doorstuur dan krijg ik meer informatie betreft de onderdelen:D

Bt module heb ik kunnen koppelen aan mn telefoon. Dus heb de voeding te pakken gehad vanuit de radio. Echter ik kan geen CD selecteren in menu!:nono: dus vermoed dat de 3 kabeltjes die al in de pins zaten verkeerd zitten.
Heb zwart en rood zelf ingestoken 12+ en 12-.
Maar nu komen er nog 3 kabeltjes uit de bt module en die zitten al vast in het blauwe blokje (C3) (pin 19, 18 en 20).

Wel is het al gelukt om de ESP schakelaar om te steken, en het uitschakelen werkt weer.
20210102_164844_compress81.jpg 20210102_170451_compress70.jpg
 

Edwinz

Forumguru
20210102_224326_compress52.jpg

20210102_225845_compress64.jpg
Zwarte kabel losgehaald en opengestript, alleen de huls was beschadigd, opnieuw getaped en weer in de pin teruggestoken.

20210103_001655_compress8.jpg
De rode (12+) nu in de juiste geschakelde pin gestoken (de andere bleef stroom op staan).

Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen of ik de 12- niet bij de cd GND bij moet steken, of dat ik de zwarte in de Tel- steek van het groene blokje (C2).

Maar dan zit ik alsnog met het probleem dat ik geen cd meer kan inschakelen..
Twijfel of ik niet iets moet lussen bij data out/in of bij clock..
20210103_002931_compress63.jpg
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik heb het idee dat op de wisselaar bepaalde signalen verwacht uitgewisseld worden over de 2 data pinnen en dat zomaar iets bijsteken niet gaat werken, helaas...
 

Edwinz

Forumguru
Ik ga het nog 1x testen.

Ik kwam erachter dat de pinnetjes wat los zitten.
Ik hoop dat ze weggedrukt werden, zal bij het plaatsen de pennetjes van achteren extra aandrukken (met een klein schroevendraaiertje).

En nog eens bekijken wat er in het orginele blokje nou ingestoken zit.
 

Edwinz

Forumguru
Ik heb het idee dat op de wisselaar bepaalde signalen verwacht uitgewisseld worden over de 2 data pinnen en dat zomaar iets bijsteken niet gaat werken, helaas...

Ik ben bang dat het helaas niet werkt.
Zojuist anders aangesloten en er wordt nog steeds geen wisselaar herkent.

In mn zoektocht kwam ik wel wat anders tegen, van 8pin over laten lopen naar 12pin?

https://www.wm-outlet-store.de/de/b...-skoda-spotify-freisprechen-telefon_1566.html

20210103_161740_compress43.jpg bt blijft netjes uit.
20210103_161803_compress78.jpg contact aan = bt aan.

Wat er orgineel in zit:
20210103_161840_compress77.jpg 20210103_161849_compress36.jpg 20210103_161846_compress54.jpg
Groen (data out), oranje (clock), geel (continu+), paars (geschakeld+) en zwart (data in) zitten nu dan niet aangesloten.
Bt module 12+ op geschakeld 12+, de 12- op gnd gezet van de blauwe pin. Overige 3 kabels zaten er al in voor L+R en GND.

Maar nu bedacht ik me eens wat anders.
Wat als ik nu de cd wisselaar laat zitten, de bluetooth module hierbij insteek?
Zou ik dan niet een werkend apparaat kunnen krijgen? (Door eigenlijk de radio een beetje in de maling te nemen?).


Op aliexpress, alleen wat onduidelijk..:

Screenshot_20210103-174228_AliExpress.jpg Screenshot_20210103-174243_AliExpress.jpg Screenshot_20210103-174337_AliExpress.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik betwijfel of een CD-wisselaar zo veel invloed heeft, in het verleden werden CD-wisselaars ook vervangen door klein apparaatje waar je een USB-stick in kon steken, en dat kon je dan bedienen met de knoppen voor de CD-wisselaar. Yatour is een voorbeeld van zo'n vervanger voor CD-wisselaar, en geloof niet dat daar nu zoveel in zit.

iu
 

Edwinz

Forumguru
Valt me wel op dat er bij veel systemen wel alle lins bezet zijn..
Ik ga eens zien wat het doet als ik de bt gewoon bijsteek..
Of misschien toch nodig om bepaalde pins om te zetten zoals in de aliexpress printscreen:pieker:

Wil t gewoon werkend hebben:laugh:


Screenshot_20210103-224532_AliExpress.jpg zie dat bij deze ook wat is doorgelust.
Zou bijna zeggen eerst data eens lussen:arghh:
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Ik heb zelf ook Yatour met BT gehad in mijn Audi A2 i.v.m. een Concert 2 radio en dat werkte prima. Heb nog een Howto gemaakt op het A2-forum. Helaas kan ik deze na 8 jaar niet meer terugvinden.:pieker:
 

Edwinz

Forumguru
Denk dat ik hier gewoon wat kabels met signalen tekortkom zoals @hemi24 benoemde.

Maar anderszijds kom ik ook weer stukjes tegen over kabels anders aansluiten, etc etc..

Maar echt iets doorslaggevends... niet echt..
 

Edwinz

Forumguru
Nou.. lekke band achter...
Althans loopt langzaam leeg..

Zo maar eens zien of ik mn anwb pasje kan vinden om de app in te kunnen stellen...

En dan eens zien of ze tijdens mn werk kunnen komen:D
 

Edwinz

Forumguru
Haha, ik hoop op een spijkertje en dan een propje erin:D

En ben al een tijdje lid van de ANWB, laat ze dan maar eens langskomen om te helpen:tongue:
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat de ANWB dat niet ter plekke voor je doet, die doen noodreparaties. Dus ze zullen er of een noodplugje instoppen, of het wiel wisselen (aangenomen dat er in de S1 nog een reservewiel zit) en in beide gevallen moet je dan nog naar de bandenboer voor een definitieve reparatie
 

Edwinz

Forumguru
Ik dacht dat de ANWB dat niet ter plekke voor je doet, die doen noodreparaties. Dus ze zullen er of een noodplugje instoppen, of het wiel wisselen (aangenomen dat er in de S1 nog een reservewiel zit) en in beide gevallen moet je dan nog naar de bandenboer voor een definitieve reparatie

Ik heb wel een volwaardig wiel liggen ja.

Heb eens met mn audi een lekke band gehad, had ik er zooi ingespoten, vertelde de ANWB me: "had dat nou niet gedaan dan had ik er nog een prop in kunnen maken voor je".

Uiteindelijk was aan de binnenkant mn band helemaal opengescheurt dus dat ging sowieso niet meer:wavecry:
 
Bovenaan Onderaan