Skoda Superb 2.8 V6

Cordoba

Forumguru
Wat het deurslot betreft: bij mijn Fabia I ook gehad dat het linkerachterportier in de winterperiode een paar weken niet meedeed met de CV. Ik ben begonnen om op diverse plekken de boel te smeren met WD40 toen ie weer open ging, en vervolgens heeft ie het anderhalf jaar (tot aan de inruil) gewoon zonder problemen gedaan. Ik denk dat het bij mij een combinatie van kou (dik/stijf vet) en vuil was, waardoor het niet werkte, en heeft de WD40 dat opgelost.
 

Edwinz

Forumguru
Vandaag eens getest om met draaiende motor het slot te ontgrendelen via de ab. Openen of slot reageert totaal niet zodra de sleutel in het contact zit.
Via de portier de ontgrendelingsknop en vergrendelingsknop indrukken kan oneindig en het gaat goed. Geen probleem met een slot dat niet reageert. Ga er dus vanuit dat in iedergeval het mechanisme nog werkt en niet inwendig is afgebroken.

Zal de WD40 eens uitproberen.
 

Edwinz

Forumguru
Ik heb vandaag even wat meer aandacht besteed aan wat het deurslot rechts achter doet.

1. Met de AB gaat de rechterportier achter niet van het slot.
2. Via het ontgrendelen in de portier links voor is het nodig om ontgrendelen 2 keer te bedienen.
3. Het lijkt net alsof de eerste ontgrendeling zorgt dat alles weer in de goede stand komt (je ziet het knopje wel bewegen maar wordt weer teruggetrokken, reset?)
4. Bij tweede keer indrukken schiet de pin goed omhoog en kan je open en dichtschakelen zonder problemen (echter niet via de AB).

Zodra het probleem is opgelost zal ik weer terugkoppeling geven.
 

Edwinz

Forumguru
Da's nog een goede ja!
Ga ik ook nog even naar kijken!
Dat moet vanavond wel lukken na mn avonddienst:D.
 

Edwinz

Forumguru
Nou heb eens aan dat kinderslot zitten draaien en het maakt geen verschil. Ook even het deurslot handmatig dichtgeduwd toen de deur open stond en weer geopend. Maakt geen verschil. Motor moet echt draaien en dan kan ik pas via de bestuurdersportier achter open schakelen.

Wel m'n BT module ontvangen. De leverancier heeft m'n gedachte gelezen en voor mij al pinnetjes aan de draadjes bevestigd. Echter wel de pennetjes vergeten bij te leveren welke op de afbeelding stonden.
Op mn vrije dagen BT module inbouwen en meteen de ESP schakelaar omzetten die ik al had ontvangen.

20201229_231000_compress55.jpg 20201229_230841_compress55.jpg
 

Edwinz

Forumguru
@VAG-man Ga ik zeker voor oppassen, thnx voor de tip.

Mensen toevallig bekend met bougies van champion en NGK?
Zit even te oriënteren op een onderhoudssetje.
20201231_003809_compress27.jpg 20201231_003801_compress33.jpg 20201231_003752_compress11.jpg

En qua olie 5w40 mannol extreme?
20201231_003520_compress2.jpg


Verder nog aan t kijken naar een brandstoffilter als dat wel nodig is. Zag in het onderhoudsboekje dat er recent wel van alles is gedaan maar het is al een aantal jaar geleden viel me op..

Kleppendekselpakking had ik blijkbaar niet goed doorgedrukt dus die ga ik ook meteen bestellen. Ben ik in iedergeval van die zweetplekjes af.
En het zekere voor het onzekere qua ringen bij de bougiegaten.

20201231_004313_compress18.jpg
 

Edwinz

Forumguru
volgens kroon-oil 5.7 liter :D
https://www.kroon-oil.com/nl/produc...erb-28-v6-30v/26452/86136/#!/component:86136/

zag wel een sticker op de motorkap dat er longlife staat. Is dit dan iets wat echt moet? Ookal is de auto 15 jaar oud?
houd in dat er sowieso volsynth in moet toch?

volgens mij 5w30 maar ik zie dus ook 5w40 of 0w40
Begreep dat de dikte ook afhankelijk is van rijstijl?


P.S.
Ben nu niet thuis, en heb m'n boekjes op het dressoir liggen:koffie:


Schoot me te binnen dat ik het boekje hier in had gedeeld:D ga zo even kijken..
https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...2007/Manual/Superb/B5_Superb_OwnersManual.pdf
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Benzinemotoren vaste onderhoudsintervallen: VW 501 01, VW 502 00, VW 504 00.

Benzinemotoren flexibele onderhoudsintervallen: VW 503 00, VW 504 00.

Zou dus sowieso goed zitten als er VW 504 00 op de verpakking staat lijkt me?

Ik zie hierbij Castrol 0w30, 5w30 en 5w40 als ik zoek op VW 504 00.
Op kroonoil: 5w30 Helar, 0w40 Helar en 5w40 Emperol (op kenteken).

mannol is longlife 507 00. Maar heb ze ook gevonden met vw 504 00.
10 liter 40 euro'tjes...
https://www.ebay.de/itm/10-Liter-Ma...583977&hash=item2abacf365b:g:Di8AAOSwjsBfaoEL
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Info uit m'n onderhoudsboekje:

(QG1 variabele onderhoudsinterval)

03-2020 - 270.180km: motorolieverversing, vervangen luchtfilterelement. (Grote beurt 03-2021/290.180km).

02-05-2017 - 258.102km: extra: vervanging getande riem, vervanging spanrol getande riem.

16-01-2016 - 243.198km: motorolieverversing, grote beurt, extra: elke 30.000km, elke 60.000km, bougies, luchtfilter, brandstoffilter.

09-11-2012 - 204.604km: motorolie, olie bijgevuld QG1, grote beurt, extra: elke 60.000km, luchtfilter, remvloeistofverversing.

23-06-2011 - 161.931km: motorolie, grote beurt, extra: bougies, luchtfilter, remvloeistof.

Etc...
20201231_080057_compress94.jpg 20201231_080051_compress83.jpg 20201231_080040_compress81.jpg 20201231_080110_compress9.jpg 20201231_080105_compress94.jpg 20201231_080130_compress81.jpg 20201231_080123_compress54.jpg 20201231_080119_compress36.jpg 20201231_080135_compress48.jpg


Betreft bluetooth aansluiten:
ik begrijp uit de tekeningen dat het groene blokje (C2) een gestuurde 12+ heeft (zodra contact aangaat) en een 12-.
Pin 10 = 12+ en pin 12 = 12-.
Screenshot_20201231-073516_Chrome.jpg SmartSelect_20201231-074150_Chrome.jpg
Deze zijn in de radio nog vrij, ik neem aan dat ik de + en - van de bluetooth module hier zo in kan steken?

Of pak ik van C3 pin 16 voor geschakelde 12+ en dan pin 17 of pin 18 voor 12-?


Maar, eerst maar eens slapen.. 18.30 een 12 uursdienst:lezen:.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Een olie kiezen waar één van de VW codes op staan is goed.

Als je geen zin hebt om elk jaar olie te verversen kun je voor LL kiezen. De keuze is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je jaarlijks rijdt.

Interpretatie van je bluetooth is goed. Het is plug&play. Soms moet je zo'n stekkertje iets afschuren, omdat het te samen met de andere stekkertjes niet past.
 

Edwinz

Forumguru
Dan ga ik vanacht eens even verder ebayen:D

En het weekend met kleine meid (6jr) eens zien of we de bluetooth aan de praat krijgen:laugh:

Tevens ESP schakelaar omzetten als de radio eruit is.
 

Tees

Donateur
Ik bestel online altijd Shell Helix Ultra 5W40 (dus volsyntheet) voor rond de 30 euro per 5 liter. Dat was de goedkoopste volsyntheet die ik vond van een A-merk (en voldoet aan de VW standaard, al is dat volgens mij ook weer niet zo bijzonder), en de Faab rijdt prima op. Tis geen longlife, maar sowieso ververs ik liever elk jaar de olie, ook al rij ik niet veel (of juist omdat ik niet veel rijd?). En zeker voor die 30 euro ga ik t ook niet laten...
 

VAG-man

Forumguru
Het eerste getal van bijv. 0W30 heeft te maken met de vloeibaarheid als de olie koud is. 0W30 heeft dunnere olie als deze koud is vergeleken met 15W30.

Het tweede getal van bijv. 0W30 heeft te maken met de vloeibaarheid als de olie warm (bedrijfstemperatuur) is. 0W30 heeft dunnere olie als deze warm is vergeleken met 0W60.

Voertuigen op een circuit zullen eerder een hoog 2e getal nemen, anders wordt de olie te dun.

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/wat-voor-motorolie-kies-je
 

Edwinz

Forumguru
Ik ben inprincipe een rustige rijder.
Echter, als ik iemand inhaal en rechts word er opeens gasgegeven, of er wordt links ingehaald met 2km verschil en ik rij op een langzamer rijdende vrachtwagen af,,

Dan trap ik m toch wel even in om niet af te hoeven remmen en daarna de cruise t weer verder oppakt.. (en dat kleine trapje werkt goed:maakmegek:).

Maar ook wat ouder blok, dan zou ik denk ik eerder voor de 40 te moeten gaan?
Doet dikte olie trouwens ook iets met het verbruik? (Dikkere olie = meer weerstand?).

P.s.
Ik heb ook nog van Forté 2x new generation motor flush, oil fortifier en top end treatment.

Had ze gekocht voor de audi maar niet gebruikt en nu dus in de verkoop.

Een flush is misschien wat overdreven (maar wel mogelijk als ik 10 liter olie bestel), zou de fortifier en top end treatment een verwenning zijn voor de superb? Of wat overdreven en niet nodig?
SmartSelect_20201231-161121_Facebook.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Oh ja, dat had ik even gemist in je verhaal. Het irritante vab die VW standaarden is dat ze niet aangeven welke viscositeit je nodig hebt (dat xWxx getal). Standaard voor motoren uit die tijd (2000-2005) was vaak 5W30. De modernere (turbo)motoren gebruiken vaker 0W30 of soms zelfs 0W20.

Stelregel is dat je het eerste getal zo laag als mogelijk voor jouw motor neemt, en het 2e getal al naar gelang wenselijk is. Dus sowieso 5W (0W vinden deze motoren echt niet leuk), en dan kan je 30 nemen, of 40 om het olieverbruik iets omlaag te halen.

Voordeel van hogere viscositeit is dat je betere smering hebt (dikkere oliefilm), en dus betere warmteafvoer en minder slijtage van onderdelen.
Theoretisch heb je daar idd een iets hoger brandstofverbruik van, maar ik heb t niet gemerkt toen ik van 5W30 naar 5W40 overging. En m'n olieverbruik schoot omlaag (van 1 op 2000km naar 1 op 6000 km). Je zou een tijdje 5W30 kunnen proberen, en kijken wat t olieverbruik doet en dan desnoods naar 5W40 gaan. Weet je niet wat er nu in zit?
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Wat er nu in zit heb ik geen idee van eigenlijk.

Heb er wel een keer een klein scheutje 10w40 bijgedaan (volsynth). (Nam aan dat als het een beetje erbij is en elke dag zowat rijden het geen kwaad kon. Met de gedachte een hele oliewissel te doen binnen korte tijd).

Tot nu toe niks vreemd gemerkt.
 
Bovenaan Onderaan