Skoda Octavia Topaz Brown

Cordoba

Forumguru
....
Enige nadeel was dat er schijnbaar een kleine lekstroom van heel weinig millivolts waardoor de ledjes heel zwak bleven branden.
Dit opgelost door een zeer lichte weerstand over de polen te plaatsen.

Dat zwak branden is juist doordat er géén lekstroom is, én de LED's heel weinig stroom trekken. Als de Led brandt, stromen er elektronen door de bedrading, tot het moment dat de LED uitgeschakeld wordt. Op dat moment zit er nog wel een lading op de aan de LED aangesloten draden, die langzaam wegstroomt naar de massa. Dit wegstromen van de lading op de bedrading is het zachtjes nagloeien van de LED's. Door de weerstand stroomt de lading op de bedrading sneller weg en zie je het nagloeien niet meer. Als er meerdere Led's parallel aangesloten zitten (zoals bijvoorbeeld bij interieurverlichting), kun je als proef één lampje vervangen door een gloeilampje, en het nagloei-effect is dan gelijk verdwenen omdat via het ouderwetse gloeilampje de lading snel wegstroomt. Kortom de oplossing is goed, alleen de omschrijving is precies het tegendeel van het werkelijke effect.
 

Mill88

Forumguru
Dat zwak branden is juist doordat er géén lekstroom is, én de LED's heel weinig stroom trekken. Als de Led brandt, stromen er elektronen door de bedrading, tot het moment dat de LED uitgeschakeld wordt. Op dat moment zit er nog wel een lading op de aan de LED aangesloten draden, die langzaam wegstroomt naar de massa. Dit wegstromen van de lading op de bedrading is het zachtjes nagloeien van de LED's. Door de weerstand stroomt de lading op de bedrading sneller weg en zie je het nagloeien niet meer. Als er meerdere Led's parallel aangesloten zitten (zoals bijvoorbeeld bij interieurverlichting), kun je als proef één lampje vervangen door een gloeilampje, en het nagloei-effect is dan gelijk verdwenen omdat via het ouderwetse gloeilampje de lading snel wegstroomt. Kortom de oplossing is goed, alleen de omschrijving is precies het tegendeel van het werkelijke effect.

Dat “nagloeien” lijkt mij heel sterk... toen ik de leds plaatste lichten deze al op, zonder dat de verlichting überhaupt aangestaan had.
Ik ben geen elektrotechnicus maar dit vond ik toch apart, want de verlichting had totaal niet aangestaan:pieker:
 

ertromp

Forumguru
Super resultaat na tuning hoor
Wellicht coderen in VCDS dat je nu led stadslichten hebt voorkomt ook dat nalichten
 

Mill88

Forumguru
Done @ertromp :D

Stadslicht.png

Ook meteen maar de led verlichting gecodeerd voor de voetverlichting: 40% stroom gegeven ipv de volle 100. Iets minder een rijdende plantenkas zo:)
 

Mill88

Forumguru
Weer een kleine update:

Vanavond de tijd gevonden om de "doorhandle lights" in de bestuurder- en passagiersdeur te plaatsen.
Alles gedaan aan de hand van deze handleiding uit de kennisbank, waarvoor dank @jmulders.

Foto voor:
20180219_182907.jpg

Foto na:
20180219_202133.jpg

En even een foto op afstand:
20180219_211103.jpg

Al met al super tevreden mee en de verlichting straalt net een beetje meer luxe uit.

Misschien dat ik ook wel eens een keer de achterdeuren ga voorzien van de "luxe".
 

Mill88

Forumguru
De auto is een paar week geleden gechipt bij VVT, echter konden ze niet de software van de automaat aanpassen.
Dus bij TVS een afspraak gemaakt en afgelopen vrijdag om 07:00 vertrokken voor de afspraak van 09:30.

Naar mijn weten was de bak helemaal in orde aangezien deze totaal niet slipte en ook het welbekende trillen van de eerste naar de tweede versnelling was bij mij uit den boze.
Na een proefrit kon Rico dit ook beamen, echter ging hij wel eventjes alle logbestanden doorspitten alvorens de software aangepast kon worden.

Echter nadat de logbestanden doorgenomen waren was de conclusie al snel duidelijk :lezen:

- Beide koppelingen lopen tegen hun einde aan (oftewel versleten).
- De software van VVT loopt niet mooi samen met de DSG, en is eigenlijk meer bedoeld voor een handbak.

Ja, en dan moet je op dat moment een keuze maken. De koppelingen gaan het nog wel een paar maand volhouden zei Rico, dus de software aanpassing daarvan wilde hij wel gaan doen.
Echter loopt de software van de motor niet mooi samen met die van de automaat, en lijkt zelfs op sommige punten geknepen te worden? :pieker:

Dus eigenlijk was de conclusie dat de auto een TVS chip moet krijgen die mooi samen gaat lopen met de aangepaste software van de DSG.

Naja....je wilt eigenlijk wel het beste voor je auto dus maar voor die optie gekozen.
Gelukkig had Rico er nog wel "eventjes" tijd voor om beide upgrades te doen aan de Skoda, en ondertussen ben ik maar samen met m'n vader wat gaan rondlopen en eten in Varsseveld.

Rond 14:30 was de auto klaar en konden we weer richting het hoge noorden, en dat was genieten met de heerlijk soepel schakelende DSG en de motor die hier nog beter mee samenwerkte.
Wat mij zelfs opviel is dat het verbruik zelfs beter is geworden, gemiddelde van 1:21 na een rit van 225km.


Binnenkort maar een afspraak maken dus voor het vervangen van de koppelingsset (bye bye belastinggeld:wavecry:)
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

MaxN

Donateur
Hmm, wel balen dat VVT niet goed samengaat met de DSG.
Mijn buren nog niet horen klagen, maar die weten miss ook niet beter.
Zit zelf ook te twijfelen om gebruik te maken van de groepskorting om naar TVS te gaan.
Direct DSG en chip op maat.
 

Mill88

Forumguru
Hmm, wel balen dat VVT niet goed samengaat met de DSG.
Mijn buren nog niet horen klagen, maar die weten miss ook niet beter.
Zit zelf ook te twijfelen om gebruik te maken van de groepskorting om naar TVS te gaan.
Direct DSG en chip op maat.

En ook niks ten nadele van VVT hoor, ik vond de auto gewoon goed rijden na de chip.
Mijn vorige auto heeft jaren gedraaid op 200pk en 455nm, waar dit standaard 108pk en 264nm was.

Ik wist ook niet beter dan dat alles lekker samen liep, echter toen Rico mij de verschillen in grafieken tussen hen en vvt liet zien, en dan met name de hoeveelheden brandstof die ingespoten worden en de newtonmeters die daaruit volgen.....was er duidelijk te zien dat hij met VVT geknepen werdt op 319,9nm terwijl de software van TVS af en toe de 345 aantikt.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Das wel even balen @Mill88 , een dubbel kostenplaatje!

Natuurlijk dat ieder bedrijf aanprijst dat hetgeen wat zij verkopen/veranderen het beste is en het beste op elkaar aansluit. Dat merk ik nu ook wel met keukens kijken, vallen elkaar allemaal aan wat dat betreft.

Heb je ook een mooi logje meegekregen met de waardes van je koppelingen?

Ik heb deze namelijk wel in bezit van mijn diepgaande diagnose. Wil deze graag aan jullie tonen in het 'VCDS adaptiewaarden DSG' topic, maar hier reageert niemand meer :D.

Ben je tevreden met hoe de auto nu loopt tov. VVT?
 

Mill88

Forumguru
:D
Das wel even balen @Mill88 , een dubbel kostenplaatje!

Natuurlijk dat ieder bedrijf aanprijst dat hetgeen wat zij verkopen/veranderen het beste is en het beste op elkaar aansluit. Dat merk ik nu ook wel met keukens kijken, vallen elkaar allemaal aan wat dat betreft.

Heb je ook een mooi logje meegekregen met de waardes van je koppelingen?

Ik heb deze namelijk wel in bezit van mijn diepgaande diagnose. Wil deze graag aan jullie tonen in het 'VCDS adaptiewaarden DSG' topic, maar hier reageert niemand meer :D.

Ben je tevreden met hoe de auto nu loopt tov. VVT?

Ja inderdaad een dubbel kostenplaatje, maar had ik op de diverse fora niet gelezen dat de DQ200 een “slechte” bak is was ik ook niet naar TVS gegweest en dus nog heerlijk gereden met de andere software.

Helaas heb ik de log niet meegekregen, anders had ik je die graag even toegestuurd.

De dsg en motor lijken echt veel beter op elkaar afgestemd, bij vol gas schakelt de dsg over wanneer het maximale koppel bereikt is waardoor je in de volgende versnelling nog weer een extra duw krijgt:D
 
Bovenaan Onderaan