Skoda fabia start als een “trekker”

Tees

Donateur
Nog 1 vraagje welke kabel moet ik hebben om de auto te kunnen uitlezen. Ik gebruik het programma Vcds lite. Ik heb een obd2 kabel maar die werk niet. Nu heb ik nog een obd2 kabel maar die werkt niet met vcds lite.
Ik heb eerder altijd Audi gereden, en daarmee kon je de auto prima uitlezen enz
Voor zover ik begrijp is VCDS Lite een versie van RossTech bedoeld voor het uitlezen van VAG auto's van 2005 en ouder, mbv generieke OBD2 lezers. Er is nogal wat ontwikkeling geweest in de protocollen die gebruikt worden in de laatste 15-20 jaar, dus het zou best kunnen dat jouw huidige OBD2 kabel niet het protocol van de F2 ondersteunt. Ik weet niet wat voor Audi je hiervoor had?

Welke je dan moet hebben, tsja, de keuze is reuze! Simpele OBD2 lezers zijn niet duur, met kabel of via bluetooth. Specifieker voor VAG kan je naar VCDS kijken of OBDeleven, en een Chinese VCDS kloon is ook nog een goedkopere optie.
 

Edwinz

Forumguru
Hij loopt wel 3 pitten, maar je schud alle kanten op. Leek net of 1 cilinder niet mee doet
Zou heel goed kunnen zijn.
Ik had dit recent nog met m'n V6. 1 pit draait niet mee resulteert in flink schudden. Althans bij mij wel. (bij mij was het de bougiekabel).
 

Hetty007

Actief lid
Voor zover ik begrijp is VCDS Lite een versie van RossTech bedoeld voor het uitlezen van VAG auto's van 2005 en ouder, mbv generieke OBD2 lezers. Er is nogal wat ontwikkeling geweest in de protocollen die gebruikt worden in de laatste 15-20 jaar, dus het zou best kunnen dat jouw huidige OBD2 kabel niet het protocol van de F2 ondersteunt. Ik weet niet wat voor Audi je hiervoor had?

Welke je dan moet hebben, tsja, de keuze is reuze! Simpele OBD2 lezers zijn niet duur, met kabel of via bluetooth. Specifieker voor VAG kan je naar VCDS kijken of OBDeleven, en een Chinese VCDS kloon is ook nog een goedkopere optie.

nouja lite versie, we kunnen behoorlijk wat doen met die versie. Gekraakte software zou ik maar noemen
Hiervoor had ik een Audi A3 maar die was te oud voor deze software en kabel maar had ook geen problemen met deze auto, nouja de stikstof belasting dan. Daarvoor had ik een Audi A4 B5 van 2000 en daar kon je alles mee uitlezen en veranderen.
Ik snap niks van die protocollen en kabels.
 

Tees

Donateur
Dat klinkt me alsof je een Chinese VCDS kloonkabel hebt, en die zijn niet te updaten. Als je dan dus een nieuwere auto koopt, werkt ie niet vanwege de oude software in de kabel. Via ome Ali zijn deze voor niet al te veel geld te koop, maar met garantie tot de Chinese deur (of Muur?)

Als je alleen wilt uitlezen en niet of nauwelijks coderen, zou ik een OBDeleven basisversie aanraden, of zelfs een generieke OBD2 lezer. Met OBDeleven basis kan je al heel veel, heb zelf de Pro versie, dan kan je ook coderen, en ben daar erg content mee (maar Pro is tegenwoordig een abonnementmodel, ik heb nog de lifetime)
 

EdK

Forumguru
Als je een clone (chinakabel) kabel hebt dan moet je de bijgeleverde software gebruiken.
Doe je dat niet en je haalt een versie bij Rostech dan zal die software je chinese kabel blokkeren.
Gevolg je kunt je kabel niet meer gebruiken....

En een chinese kabel met meegeleverde software is dan nog geen 100% zkerheid dat hij ze werk doet.
Zijn genoeg verhalen te vinden van kabels die alle instellingen doen volgens de pull down menu's maar uiteindelijk niets veranderd hebben.

Dus optie is de Rostech Lite kabel of naar iemand met orginele kabel gaan en die het voor weinig laten aanpassen.
@Antera is er daar één van hier op forum
 

Cordoba

Forumguru
Wat ook nog de oorzaak kan zijn: als je een auto hebt met een aftermarket radio (dus geen Skoda-radio), kan deze een storing veroorzaken waardoor uitlezen niet mogelijk is. Dat kun je oplossen door de radio even los te koppelen voor het uitlezen, dan kun je de auto wel gewoon uitlezen.

Wat overigens ook niet kan, is dat een foutcode (zoals de P0266) zomaar verdwijnt. Iedere foutcode wordt opgeslagen in de ECU van de auto, en pas na minimaal 50 ritten zonder die foutcode wordt die code uit het geheugen gewist. Als een fout niet meer aanwezig is (maar de bijbehorende foutcode wel) dan zal deze aangegeven worden als 'intermittent' met daarbij het aantal keren dat de fout is opgetreden, en wanneer (km-stand/datum) de foutcode is opgetreden.
 

Hetty007

Actief lid
Nou een paar weken verder. Auto liep als een trein tot vanmorgen. Wederom dezelfde problemen. Knipperende spiraal, dieselklop enz. Zucht morgenochtend maar weer uitlezen.

net naar de dealer gereden. Het is nu cilinder 3
 
Laatst bewerkt:

Hetty007

Actief lid
Nou we zijn weer thuis. Auto loopt nog beroerder dan bij de vorige defecte injector. Auto heeft geen vermogen meer, rammelt als een oude tractor en het motorstoringslampje brand nu samen met de knipperende spiraaltje. Enig verschil nu is hij rookt niet.
Zal deze injector nog kapotter zijn dan de vorige, of heb ik nu ook motorschade? In iedergeval van ik as maandag naar de garage. VW dealer ( was toevallig dicht in de buurt op dat moment) kon er nu ook niks mee. foutcode P026900. Volgens hun hadden wij gewoon pech dat deze nu kapot is gegaan.
 

EdK

Forumguru
Volgens hun hadden wij gewoon pech dat deze nu kapot is gegaan.
Tsja klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar met mijn vorige bedrijfs caddy 1,6TDI had ik ook in zeer korte tijd dit 3x achter elkaar.
Had wel idee dat het door de sjoemelsoftware update toen kwam, want gebeurde bij mij dus vrij vlot erna .....
 

Hetty007

Actief lid
Ik heb het met de VW dealer er ook over gehad. Ik vroeg of het aan de hoge drukpomp kon liggen waardoor de injectors verstopt raakten. Volgens hun kon dit niet. Pure pech. Ze hadden nog nooit problemen gehad met de hoge drukpomp, tenzij je een keer benzine had getankt, dan gaan die dingen kapot.
Mbt Sjoemelsoftware ik weet niet of deze auto daar aan geholpen is. Ik krijg via de rdw wel waarschuwingen erover of het al gedaan is ja of nee. Deze auto is na de beurten bij de dealer in het begin bij een gewone garage “verzorgt”
 

Tees

Donateur
P0269, wijst deze keer naar cilinder 2...het kán alsnog in de brandstoftoevoer zitten (pomp of filter of leidingen), kan ook enorme pech zijn dat nr 2 nu ook niet goed meer is, óf doordat nr 3 nu prima is, zet ie iets minder druk oid op de leiding, waardoor 2 nu buiten z'n waardes komt.

Heb je al eens injectorcleaner in de tank gegooid? Tis een stuk goedkoper dan een nieuwe verstuiver en wie weet helpt t (wat)
 

Hetty007

Actief lid
Je bedoelt de cilinder 3, die geeft nu de problemen, vorige keer was cilinder 2.
Bij de vorige keer durfde ik nog wel met de auto te rijden, nu rijd hij zo beroerd dat ik dat niet meer aan durf. De VW dealer heeft de foutcode gewist, reed daarna wel even een stuk beter. Maar geleidelijk loopt hij steeds beroerder. Ik bel maandag de garage op, injector vloeistofreiniger durf ik nu niet te proberen.
Balen, maar ik kan wel zeggen hij heeft 2000 km probleemloos gereden. Was weer zuinig, opvallend meer vermogen onderin.Toch iets positiefs
 

Tees

Donateur
Sorry, idd andersom, had de codes door elkaar gehaald.
Probleem van injectorcleaner in dit geval is dat het een tijd nodig heeft om te werken, en dat is zo te horen niet haalbaar nu.
 

EdK

Forumguru
Kunt cleaner wel meteen na reparatie er in doen, kan nooit kwaad en hou je de andere in iedergaval misschien wel langer heel
Het schijnen geen goedkope reparaties te zijn
En zou nu zeker niet meer rijden, ten eerste mis je gewoon vermogen en rijd hij belabberd maar je kunt ook niet meer snel reageren op situaties !
Maw tis nog gevaarlijk ook.
eerste keer dat ik had ben ik nog een 20Km naar garage gereden omdat men me niet op wilde halen omdat ik volgens hun al over Km's van servicebeurt heen was.
Wat dus niet geval was en nog een hele discussie is geweest met de dealer...
 

Hetty007

Actief lid
De kosten zijn voor mij wel bekend. 2 weken geleden koste het 385 euro, neem aan dat het hetzelfde gaat kosten. Ik neem maandag contact op en laat injector 3 vervangen. Als hij gemaakt is dan haal ik gelijk injectorcleaner op.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien verstandig om na te denken ook gelijk de 3e injector mee te pakken, dan heb je niet over een tijdje hetzelfde probleem met cilinder 1. Wat @EdK noemt, dat het mogelijk een gevolg is van het ontsjoemelen heb ik ook vaker gehoord, en dus alle kans dat de laatste injector niet heel lang op zich laat wachten. Het is een beetje net als met bobines: als er 1 kapot gaat, alle kans dat het 100.000 km duurt voor de volgende kapot gaat, maar als er 2 vrij kort achter elkaar gaan, is de kans groot dat de rest ook binnen afzienbare tijd volgt.
 
Bovenaan Onderaan