Skoda fabia start als een “trekker”

Hetty007

Actief lid
Hallo
Sinds kort heb ik een Skoda fabia 1.2 TDI van 2010. Ik heb er tot nu zonder problemen er mee gereden. Maar nu. Als ik hem koud start lijkt hij op 2 poten te lopen en het spiraaltje knippert en loopt stationair 1500 toeren. Als ik de straat uit rij dan loopt hij weer prima, en als ik hem opnieuw start is het knipperende spiraaltje weg. En voor de rest van de dag loopt de auto als een zonnetje.
ik dacht dat 1 gloeistift niet helemaal lekker was, en deze heb ik vervangen, maar helaas het probleem blijft.
Ik kan de auto nog niet uitlezen, mijn huidige kabel OBD1 werk niet en heb een nieuwe besteld.
heeft iemand op dit moment enig idee wat het probleem kan zijn? Of heeft iemand dit een keer meegemaakt? Ik hoor het graag.
 

Tees

Donateur
Welkom Hetty! Het wordt door velen hier op prijs gesteld als je je even voorstelt in de Meet & Greet.
Inhoudelijk: uitlezen zal toch echt meer info geven, tot die tijd wordt t grotendeels gokken. Er zijn allerlei mogelijke problemen die achter de knipperende/brandende gloeispiraal kan zitten, en die hebben meestal ook hun weerslag op t motorgedrag.
 

Hetty007

Actief lid
Ik heb mij inmiddels voorgesteld. Ik heb vandaag de obd2 kabel besteld. Ik neem aan dat de auto gewoon uitgelezen kan worden met vagcom.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
VAGcom (of tegenwoordig VCDS) werkt idd op vrijwel alle VAG auto's. Dan heb je t dus wel over specifiek VAG auto's, OBD2 is het algemene protocol voor alle auto-diagnostiek.
 

Hetty007

Actief lid
Bedankt voor u reactie. Zelf heb ik kwa praktijk weinig ervaring met autotechniek, in de jaren wel veel geleerd en gelezen hierover. De theorie snap ik van auto’s hoe alles werkt en waarvoor het is, maar je hoef mij geen sleutel in de handen geven en zeggen haal maar uit elkaar. De kennis en theorie geef ik door aan mijn man, en die sleutelt er wel op los. :) Maar de nieuwere technieken en voornamelijk de software kant is voor mij abra, nou je snap het
 

Cordoba

Forumguru
Bij stationair toerental is het belangrijk of dit is met ingeschakelde of uitgeschakelde airco: met ingeschakelde airco hoort het stationair toerental iets hoger te zijn, om te compenseren voor het energiegebruik van de airco. Ook een koude motor geeft in het begin van de rit enige tijd een verhoogd stationair toerental.

1500 rpm voor een diesel zelfs met koude motor en ingeschakelde airco lijkt mij wat aan de hoge kant, maar de vraag is wat de oorzaak is.
 

Hetty007

Actief lid
Ik heb de airco altijd uit staan bij het starten. Ik heb eigenlijk de airco haast nooit aan staan.
 

Hetty007

Actief lid
De auto gisteren uitgelezen, maar daar kwam niks uit. Omdat de problemen voornamelijk smorgens zijn, vanmorgen de auto koud gestart en uit gelezen. Hij gaf toen heel snel 1 foutcode aan. Dat was p0266, deze was ook snel verdwenen. Auto rookt behoorlijk op dat moment en loopt stationair beroert. Foutcode gaat weg en de auto loopt een stukje beter en minder beroerd. Oké s het toch een haperende verstuiver van cilinder 2 of kan er iets anders zijn?
 

Zwapp

Forumguru
Zie bijlage, verstuiver cilinder 2 of brandstof toevoer.
Zou beide kunnen zijn omdat je vermeld dat hij op 2 cilinders loopt als je start. Screenshot_20210929_110134.jpg
 

Tees

Donateur
Ik zou idd eens kijken naar de verstuiver van nr 2, die foutcode icm de klachten die je hebt doen wel denken aan een verstuiver die vervuild of aan z'n eind van z'n leven aan het komen is.
Injectorcleaner zou je eens kunnen proberen, maar dat werkt meestal niet (meer) in dit stadium. Anders zit je vast aan een nieuwe verstuiver, en dat is vrij prijzig...
 

Hetty007

Actief lid
Ik hoop het wel. Mijn man is nu naar de garage, had het graag willen zien. Helaas was zelf vervangen geen optie. Ik heb daarvoor specifiek gereedschap voor nodig, en moest dat ook terug komen om hem in te leren. Dan was ik nog duurder uit dan dat ik het nu laat doen. Maar vind het een hoop
geld voor 1 injector €370 gelukkig was de auto goedkoop in aanschaf ivm een paar deuken in de deur
Zal maar vast gaan sparen voor de andere 2. Gelukkig zijn het er dan geen 4
 

Tees

Donateur
Het hoeft niet perse zo te zijn dat de andere 2 ook op hun eind zijn hoor. Dat is een verhaal dat je sommige garages je graag willen doen geloven, maar er rijden genoeg auto's rond waarvan 1 injector vervangen is en de andere 2 of 3 (of 5, of 7 :-)) nog prima een ton meekunnen.
 

Hetty007

Actief lid
Nog 1 vraagje welke kabel moet ik hebben om de auto te kunnen uitlezen. Ik gebruik het programma Vcds lite. Ik heb een obd2 kabel maar die werk niet. Nu heb ik nog een obd2 kabel maar die werkt niet met vcds lite.
Ik heb eerder altijd Audi gereden, en daarmee kon je de auto prima uitlezen enz
 

Hetty007

Actief lid
Het hoeft niet perse zo te zijn dat de andere 2 ook op hun eind zijn hoor. Dat is een verhaal dat je sommige garages je graag willen doen geloven, maar er rijden genoeg auto's rond waarvan 1 injector vervangen is en de andere 2 of 3 (of 5, of 7 :-)) nog prima een ton meekunnen.
Dat zou wel mooi zijn. In mijn achterhoofd hou ik wel de hogedrukpomp. Dan is een injector een schijntje kwa prijs. Volgens de garage waren daar niet veel problemen mee, maar ik lees er andere verhalen over
 

Ericw

Forumguru
Is die €370,- voor de injector inclusief montage en inleren?
Zo ja, dan valt hem nog mee. :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan