Skoda aanschaffen?

Cordoba

Forumguru
@Leandro betrouwbaarder niet: het 68 pk MPI blok, heeft vaker last van lekke koppakking, wat bij de 1.4 16V eigenlijk nooit voorkomt. (nu zullen er wel een paar voorbeelden komen, die het wel meegemaakt hebben, maar bij het MPI-blok is het niet heel bijzonder op deze leeftijd.
 

Leandro

Senior Member
@Leandro betrouwbaarder niet: het 68 pk MPI blok, heeft vaker last van lekke koppakking, wat bij de 1.4 16V eigenlijk nooit voorkomt. (nu zullen er wel een paar voorbeelden komen, die het wel meegemaakt hebben, maar bij het MPI-blok is het niet heel bijzonder op deze leeftijd.

Oke, de koppakking van de fabia die ik eigenlijk wil hebben is al een keer vervangen. Gisteren kwam ik vlak langs zijn huis en even een rondje om zijn fabia gelopen. Staat nu volgens mij al een tijdje stil, 2 parkeerbonnen onder de ruit en wat slappe bandjes. De ene parkeerbon was zelfs al aan het vervagen. Als mijn vriendin vrijdag slaagt voor haar rijbewijs zal ik maar even contact zoeken, dan even langs de garage om na te laten kijken...
 

Leandro

Senior Member
Even een update. Mijn vriendin is vandaag geslaagd voor haar rijbewijs :tegek:. Met het feit dat ze aangenomen is voor het werk in Italie moeten er nu echt stappen ondernomen worden voor een eerste auto. Mijn vriendin gaat de auto dus waarschijnlijk kopen. Maandag 6 februari haal ik de auto op, dan ga ik er 7 februari mee langs de garage om hem na te laten kijken. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? Sowieso de airco goed na laten kijken.

Het is trouwens een Comfort plus met zo goed als alle opties;
- Cruise
- Trekhaak
- Centrale deurvergrendeling
- Radio + carkit
- airco

Hij heeft hem zelf deze week nog nodig omdat hij zijn Volvo donderdag nog even naar de garage moet. Hoop dat dit hem gaat worden, het is een scherpe prijs als ik het met de internet prijzen vergelijk. Dan weten wij door het keuringsrapport ook gelijk waar wij aan toe zijn. Over anderhalve week dus weer een update, hopelijk is mijn vriendin dan een trotse Fabia rijdster ;)
 

machlo

Forumguru
Oke, de koppakking van de fabia die ik eigenlijk wil hebben is al een keer vervangen. Gisteren kwam ik vlak langs zijn huis en even een rondje om zijn fabia gelopen. Staat nu volgens mij al een tijdje stil, 2 parkeerbonnen onder de ruit en wat slappe bandjes. De ene parkeerbon was zelfs al aan het vervagen. Als mijn vriendin vrijdag slaagt voor haar rijbewijs zal ik maar even contact zoeken, dan even langs de garage om na te laten kijken...

@Leandro ....gefeliciteerd met het rijbewijs van je vriendin. Op aan de Škoda!
Ik moet je zeggen dat ook een al vervangen koppakking nog geen garantie is voor een lekvrije mpi. Ook mijn eigen schuld min of meer, heb de auto gekocht zonder papieren.:banghead:
Had ook een koelvloeistoflekkage. Uiteindelijk de koppakking maar de schuld gegeven. Die bleek echter al eens te zijn vervangen. En toch bleef het dus lekken. Bleek dat de kop, zeer waarschijnlijk, niet was afgevlakt. Dat hebben ze nu wel gedaan met nieuwe pakking en probleem is nu verholpen.
Hoop dat jij mazzel hebt!
 

woutr

Forumguru
Km stand zegt op zich niet veel, aantoonbaar onderhoud des te meer! Zeker bij een wat oudere auto. Zit dit er niet bij of het is onvolledig dan zou ik de auto laten staan. Een ogenschijnlijk 'goeie' deal kan anders uitlopen op een goedkoop = duurkoop verhaal
 

Cordoba

Forumguru
@Leandro Op basis van de opties zou ik zeggen een redelijke doorsnee Fabia: cruise control hebben ze bijna allemaal, handmatige airco ook, en een combi zonder trekhaak is zeldzaam, net als een Fabia zonder centrale vergrendeling, of zonder afstandsbediening.

Wat je beslist moet checken of de vloer achter/onder de voorstoelen kurkdroog is, zo niet dan heb je alle kans dat de achterportieren opnieuw afgekit moeten worden (waterkerende plaat binnen ín de deur).
 

Leandro

Senior Member
Nou ik ben benieuwd, volgende week dinsdag een afspraak gemaakt bij de garage! Nu wil ik mijn vriendin verrassen met een pakketje voor in de auto. (mits het door gaat natuurlijk)! Een kratje met spullen voor in de auto, zijn er dingen die volgens jullie nog handig/noodzakelijk zijn? Dit heb ik bedacht tot nu toe;

- Flesje olie
- Koelvloeistof
- Gevarenhesjes
- Krat --> om alle spullen in te zetten
- Ruitenvloeistof
- Trechter
- Handschoenen
- Kleedje
- Ruitenkrabber
- EHBO trommel
- Noodhamer (Deze doe ik uiteraard binnen handbereik)
- Houder voor haar telefoon (Op het dashboard)
- Urenschijf (zo een blauwe kaart hoe noem je die)
- Zonnescherm/antikrabben ding
- TomTom --> in ieder geval iets van navigatie
- Flesje bubbels om haar te feliciteren met haar auto.
- Ik zit te denken aan een brandblussertje, maar is zo een klein ding echt effectief?
 

turboturbo

Forumguru
Ipv een krat zou ik een tas met klittenband aanraden.
Zit muurvast in de kofferruimte en voorkomt heen en weer schuiven!

koofer.jpg
 

Leandro

Senior Member
@turboturbo Slim, bedankt :)

@Skoda-MAN In Belgie is een kleedje iets anders dan in Nederland. Het is bedoeld om de laadruimte te beschermen of haar warm te houden indien nodig. Vliegend tapijt is overbodig, ze gaat liever met de bezem

@EdK Waar boek je die cursus :tongue:, anwb gaat ze inderdaad lid van worden, glazen heb ik thuis :) en ik ben bang dat ik toch overal voor gebeld word. Tijdens het leren van haar auto theorie; "waarom moet ik onder de motorkap van een auto weten wat alles is? ik breng mijn auto toch gewoon naar de garage als er wat is". Dus ik ben bang dat ik een hoop mag "helpen", maar dat doe ik met plezier.
 

EdK

Forumguru

Leandro

Senior Member
Update

Net de skoda opgehaald. Even een kopje koffie gedronken en gepraat met de huidige eigenaar. Morgen naar de garage. Twee dingen die mij nu al opvielen aan de auto.

Trok een beetje naar links, volgens de eigenaar komt het omdat hij een tijd stil heeft gestaan en misschien de rem wat vast zit. Morgen dus even een paar keer goed remmen onderweg naar de garage.

De koppeling zit enorm hoog, maar daar heb ik al offertes voor aangevraagd. Eentje waar ik hem waarschijnlijk naar toe breng is 687 euro. Dat is inclusief grote beurt, nieuwe koppeling en APK.

Op een deukje in het linker spatbord voor is hij heel netjes van binnen en van buiten. Klein beetje roest kun je wel vinden, maar blijft een auto van 14,5 jaar oud.

Verder zijn de koplampen wat dof, maar daar zijn genoeg bedrijfjes voor te vinden. Hij is niet meer bij de dealer geweest, maar de eigenaar heeft wel alles zelf bijgehouden. Hij heeft in de boekjes netjes de beurten geschreven en alle bonnen bewaard. Hij is zelf ook monteur geweest, weet dus wel wat hij doet.

Verder rijk uitgeruste Combi, heb mij over sommige opties verbaasd. Zoals 12v in de kofferbak, lampjes in de deuren, mooi pioneer radio systeem.

Maar voor nu het garage moment van morgen af wachten. Als daar niks bijzonders uit komt heeft mijn vriendin een nette fabia voor 1700 euro. Dat is misschien niet goedkoop, maar dan weten wij wel wat wij kopen. Voor 1700 euro gaan wij denk ik niets beters vinden?
 

B.Stuurder

Forumguru
Je kunt toch niet alles uitsluiten. Autorijden kost geld, blijkt er teveel aan te mankeren, dan verkoop je hem aan een handelaar in de Spaanse Polder in Rotterdam en zoek je een andere uit.
 

woutr

Forumguru
"Trok een beetje naar links, volgens de eigenaar komt het omdat hij een tijd stil heeft gestaan en misschien de rem wat vast zit.."

"Hij is zelf ook monteur geweest, weet dus wel wat hij doet"

Als hij automonteur is (geweest) doen moet hij dit toch wel kunnen oplossen voor je?

Verder geef je aan dat de auto 1700 kost maar dat je bijna direct 700 moet uitgeven aan onderhoud. Dan zit je al op 2400 euro, als het daarbij blijft. Is het wellicht verstandig om de budget wat te verhogen en even verder te kijken?
 

Leandro

Senior Member
Update - Naar de garage geweest.

Nu net terug van de garage. Auto zag er goed uit, 3 puntjes die opgemerkt werden.
- De linker veer is gebroken (afkeurpunt APK, kost 198 euro inclusief montage)
- Lekt een beetje olie, oorzaak niet duidelijk maar is zeer minimaal. (misschien kwamen ze de oorzaak bij de grote beurt tegen).
- Airco moet gevuld worden, maar werkte wel (99 euro)

Verder heeft de auto een grote beurt nodig wat inclusief apk (300 euro kost). De auto kost dus 1000 euro + 600 euro = 1600 euro. De koppeling zit hoog maar volgens de garage wel nog een tijd mee te rijden. Verder was wel te zien dat de koppakking lek is geweest maar nu was alles droog. De Monteur kon wat sporen van koelvloeistof vinden maar die waren nu kurk droog.

Dus als mijn vriendin de auto bevalt zal het hem waarschijnlijk worden.

"Trok een beetje naar links, volgens de eigenaar komt het omdat hij een tijd stil heeft gestaan en misschien de rem wat vast zit.."

"Hij is zelf ook monteur geweest, weet dus wel wat hij doet"

Als hij automonteur is (geweest) doen moet hij dit toch wel kunnen oplossen voor je?

Verder geef je aan dat de auto 1700 kost maar dat je bijna direct 700 moet uitgeven aan onderhoud. Dan zit je al op 2400 euro, als het daarbij blijft. Is het wellicht verstandig om de budget wat te verhogen en even verder te kijken?

De auto kost 1000 euro en dan nu 600 euro onderhoud. Dus totaal 1600, koppeling blijkt niet nodig, wel wat andere dingen. Dus vandaar 600 ipv 700. Mijn vriendin wil maximaal 2000 euro uitgeven, ze heeft wel meer maar omdat ze net haar rijbewijs heeft vind ze het zonde om in een "dure" auto te gaan rijden.


Verder hier nog wat foto's van de Fabia

nmcyxkris1ifg.jpg


inlbzqocuarnv.jpg


tprpaxmuy6lhm.jpg


z7f16hrtiwvan.jpg


swrgrm7llbpki.jpg


m4yl9lsfycfa8.jpg


osv4zlbg3svhz.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
"Koop nooit een auto van een monteur!" riep de instructeur van de autosleutelcursus bij onze training over zijn eigen collega's....

Toelichting: ze weten precies wat er mis is en hoe lang ze door kunnen rijden totdat het echt niet meer kan - de grenzen zijn rekbaarder want de auto gaat niet terug naar de klant die er weer minimaal 12 maanden / 15000km mee vooruit moet of zelfs 24 mnd/30dKM.....

:)
 

Leandro

Senior Member
"Koop nooit een auto van een monteur!" riep de instructeur van de autosleutelcursus bij onze training over zijn eigen collega's....

Toelichting: ze weten precies wat er mis is en hoe lang ze door kunnen rijden totdat het echt niet meer kan - de grenzen zijn rekbaarder want de auto gaat niet terug naar de klant die er weer minimaal 12 maanden / 15000km mee vooruit moet of zelfs 24 mnd/30dKM.....

:)

Ja het blijft onzeker, maar met zo een aankoopkeuring lijkt het wat zekerder (die veer had ik nooit zelf ontdekt). Het blijft een auto van 14,5 jaar oud... Er blijft een budget over om reparaties uit te voeren en dingen te herstellen. Maar de banden, remmen etc zagen er allemaal netjes uit. Net als de uitlaat.
 

woutr

Forumguru
Ziet er op zich netjes uit maar wat dat betreft kan een ogenschijnlijk mooie vrouw onderhuids een rot karakter hebben ;). Ik kan zeggen dat ik al aardig wat tweedehands auto's gekocht heb en door schade en schande wijzer ben geworden in de jaren. Als je mijn mening vraagt dan zou ik deze auto laten staan, er zitten teveel haken en ogen aan (lees: onzekerheden) en een goed koopje kan dan zomaar een duur koopje blijken. Jullie teleurgesteld en skoda verliest weer een toekomstige klant! Het budget zorgt er ook voor dat je je op occasiongebied redelijk in een mijnenveld begeeft maar dat wil niet zeggen dat je voor dat geld niet een goede auto kan kopen. Je moet wel bereid zijn geduld te hebben en goed te zoeken. Mocht je 'm toch kopen dan hoop ik dat je je mijn ongelijk bewijst!! Succes
 
Bovenaan Onderaan