Skoda aanschaffen?

Leandro

Senior Member
Beste leden,

Om te beginnen ben ik nieuw hier, ik ben een 23 jarige student Fiscaal Recht en Economie (HBO). Op dit moment maak ik nog gebruik van de auto van mijn ouders maar wil misschien toch een auto aanschaffen. De auto word dan 1 of 2 keer per week gebruikt om naar werk te gaan (nog geen 10km). Verder word de auto gebruikt voor vakanties (waar ik nu een auto voor huur), familie bezoekjes en dagjes weg. Ook gaat mijn vriendin deze zomer in Italië werken en zal ze de auto van mei tot en met juli gebruiken daar.

Nu wil het toeval dat een vriend zijn Skoda Fabia combi 1.4 MPI uit 2002 met iets meer dan 2 ton op de klok weg wil doen. Nu twijfel ik enorm, want het is een hoge kilometerstand. Remmen, koppakking en banden zijn laatst vervangen dus daar hoef ik mij geen zorgen om te maken. Om klein onderhoud maak ik mij ook niet druk, maar hoe lang gaat een distributie ketting mee?

Ik ben dus vooral opzoek naar advies om de auto wel of niet aan te schaffen. De voor en nadelen die ik tot nu toe voor mijzelf al op een rijtje had gezet:

- Wegenbelasting is relatief duur
- 2 ton, maar is dat erg?
- traag (68 pk) --> + wel weer goed voor de verzekering

+ Grotere dus veilige auto (voor vriendin in Italie)
+++ airco
+ kopen van een bekende, dus ken de geschiedenis
+ praktische auto o.a vanwege de trekhaak.
+ cruise control
+ goed verkoopbaar mocht ik hem toch willen verkopen na de zomer
+ veel onderdelen verkrijgbaar
+ redelijk zuinig
+ Trekhaak

Wat is dus jullie advies, het zijn meer plusjes dan minnetjes maar het blijft een hoop geld. Mijn vaste lasten zullen met ongeveer 85 euro per maand stijgen (verzekering + wegenbelasting). Dus daar komt nog de brandstof etc bij. Nu heb ik wel een spaarrekening en een vaste bijbaan, maar ik wil niet leeglopen op het autootje. Het vooruit zicht is dat ik over iets meer dan een jaar stage ga lopen en dan ook met de auto wil gaan.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ritjes van minder dan 10 km zijn slecht voor iedere auto, vooral als er maandenlang geen langere ritten tegenover staan.

Bij iedere auto die ouder is dan een paar jaar en 'ervaring' heeft, moet je er gewoon op rekenen dat je een onverwachte kostenpost krijgt (hou rekening met minstens 500 euro). Dat lijkt doemdenken, maar door ander gebruik komen vaak net andere mankementen aan het licht, als je denkt dat je een probleemloze auto koopt, is een kostenpost van een paar honderd euro een mega bedrag, als je er vooraf rekening mee houdt, dan ervaar je dat toch anders.

Als je kijkt in het lijstje met de km-standen van de Fabia's (staat volgens mij in het Fabia2 deel van het forum), dan zul je zien dat er echt hoge km-standen mogelijk zijn.

Wat de distributieketting betreft het best informeren bij een Skoda-specialist (MPI-blokken zijn door-ontwikkelde Skodablokken nog geen VW-blokken).

En natuurlijk welkom op het forum.
 

Leandro

Senior Member
Snap dat die korte ritjes niet super zijn. Maar hij zal minimaal 1 keer per maand wel echt goed warm worden. Gelukkig wil die vriend ook nog helpen met onderhoud, doet nu ook een hoop zelf en hoef ik niet overal voor naar de garage. Wil alleen nu niet 1000 euro stuk slaan op een auto om hem over een paar maanden naar de sloop te moeten brengen.
 

Spierings

Forumguru
Je loopt met deze wagen even veel risico als iedere andere auto van 14 jaar..
Dan maakt het ook niet uit of een wagen 1 of 2 ton gereden heeft..
Het gaat om het totaal plaatje..

Bij twijfel moet je gewoon een technisch iemand hem even na laten kijken.. dat kun je zo niet zeggen zonder er naar te kijken..
Hij heeft al wel vrij dure reparaties gehad welke bij een andere auto ook nog makkelijk kunnen komen...

Wegenbelasting valt toch ook wel mee?? Zo groot en zwaar is hij niet... Of je moet zo'n oud blikken Suzuki Alto of zo willen...

2 ton is ook een hele normale km stand.. 15.000 per jaar...
 

Spierings

Forumguru
Je moet ook geen appels en peren vergelijken..
Als je een Polo van hetzelfde jaar met dezelfde motor techniek en zo pakt zal de wegenbelasting ook minder schelen of zelfs gelijk zijn.. jij kijkt bij de wegenbelasting naar het oudere 6n type

Aygo valt dan ook weer in de categorie koekblik...daar zou ik mijn vrouw ook niet mee naar Italië sturen...
 

Cordoba

Forumguru
Fabia hatchback zal misschien een klasse lager uitkomen, maar dan krijg je een 'onbekende' auto. Ander punt van overweging: wat de motor betreft ben je bij de MPI aangewezen op Skoda onderdelen (denk bijv. aan lambdasensor e.d.), als je een iets jongere met 1.4 16V blok pakt, dan kun je ook voor de aandrijflijn onderdelen van VW/Seat/Skoda gebruiken.

Het zijn allemaal zaken om te overwegen, maar ik zie geen reden dat je deze Fabia beslist niet zou moeten nemen.
 

Fabia 123

Forumguru
Ik heb een fabia 1 68 pk gehad en mij is toen verteld dat de distributiketting niet vervangen hoeft te worden. De auto was geen zuinigheidswonder, maar tijdens reizen naar Frankrijk was de motor in heuvelachtig gebied verrassend vlot.
 

turboturbo

Forumguru
De Fabia is een B segment auto. Een Aygo een A segmenter. Een veel kleinere en dus lichtere auto. Dus qua kosten als wegenbelasting niet met elkaar te vergelijken. Met z'n 1000KG ongeveer is de Fabia echt prima te doen hoor in de wegenbelasting. Vind maar eens een even jonge andere B segmenter, qua gewicht zal het niet veel schelen. Misschien een iets oudere Japannner....

Echt oudere auto's (dus ouder qua bouwjaar) zijn vaak lichter, omdat ze minder luxe/veiligheid aan boord hebben. Denk maar aan zaken als airco, geluidsdempende maatregelen, ABS en EPC. Dat soort dingen. 15" wielen ipv 13 of 14", etc.

Ik vond de Fabia I (heb 'm 5 jaar gehad) erg fijn ook voor de langere ritten ook naar het buitenland met name door de cruise control.

Ik zeg: doen die Fabia. Al rij je er maar 1 of 2 jaar mee. Want als ik het zo hoor, ben je niet op zoek naar een auto voor per se lange duur, maar vooral een auto voor de doelen en de tijdsduur die je beschrijft; en dat zijn korte termijn doelen. Waar deze auto volgens mij prima geschikt voor is, muv van dat werk op minder dan 10 km afstand. Dat zou ik ook fietsen.

En vergeet niet dat je met de auto laten staan voor korte ritjes, je daarmee de grootste besparing doet. Zowel qua brandstof kosten als de mogelijk extra onderhoudskosten als gevolg van de vele korte ritjes.
 
Laatst bewerkt:

Leandro

Senior Member
Ja, wil hem alleen met slecht weer pakken. Normaal fiets ik, het is trouwens 10 km heen en 10 km terug. Als hij hem daadwerkelijk verkoopt, verkoper is nu bezig met het in orde maken van zijn S60 ga ik zeker even kijken :) Bedankt voor het mee denken in ieder geval!
 

Leandro

Senior Member
Het is inderdaad niet zo heel ver, maar ik begin redelijk vroeg. Dus als het half 7 is en regent zit ik in de winter niet altijd even vrolijk op de fiets ;)
 

Spierings

Forumguru
Is toch niks, in de tijd dat ik naar school moest fietsen moest ik 15km heen en 15km terug. Weer of geen weer...

Nu naar het werk is het maar 3km, maar zit zoizo niet met plezier op de fiets. Zeker niet als het regent...:nono:

Half 7 is ook niet erg vroeg;)
 

EdK

Forumguru
Het is inderdaad niet zo heel ver, maar ik begin redelijk vroeg. Dus als het half 7 is en regent zit ik in de winter niet altijd even vrolijk op de fiets ;)
Wat zijn dat voor uitslaap tijden...... daar wil ik ook wel werken met behoud van me huidige salaris of meer....
 

Leandro

Senior Member
Fabia hatchback zal misschien een klasse lager uitkomen, maar dan krijg je een 'onbekende' auto. Ander punt van overweging: wat de motor betreft ben je bij de MPI aangewezen op Skoda onderdelen (denk bijv. aan lambdasensor e.d.), als je een iets jongere met 1.4 16V blok pakt, dan kun je ook voor de aandrijflijn onderdelen van VW/Seat/Skoda gebruiken.

Het zijn allemaal zaken om te overwegen, maar ik zie geen reden dat je deze Fabia beslist niet zou moeten nemen.

Op dit moment nog niks gekocht, mijn vriendin moet vrijdag afrijden en heeft zojuist gehoord dat ze is aangenomen in Italie.... Verkoper heeft de fabia nog steeds maar reageert niet echt op mijn vragen. Nu dus ook maar wat op internet gaan kijken en kwam deze fabia tegen. Paar jaar jonger (dus ook 75pk), even veel gelopen en mooi zwart interieur. Alleen geen trekhaak, maar die was ik toch niet echt van plan te gaan gebruiken. Maar wij houden jullie op de hoogte. Mocht iemand hier een willen verkopen dan mag je die natuurlijk ook aanbieden.
 

Cordoba

Forumguru
@Leandro Wat je nu gevonden hebt is een Fabia I facelift-versie (2004-2007), lijkt op het eerste gezicht in orde, slechts 2 eigenaren gehad en behoorlijk wat km's gemaakt voor de leeftijd. (Fabia's uit deze periode zijn vaak particulier aangeschaft, daarom vaak relatief weinig km/jaar)
Zo te zien op de foto's zijn zowel de lamellen van het rooster links in het dash als rechts kapot (meestal afgebroken), en ook op de sloop is het lastig om die in ongeschonden staat te vinden. Als je wat fijnmechanisch gevoel hebt, zijn ze te repareren met lamellen uit een rooster van de sloop (en die hoeft dan ook niet 100% in orde te zijn), maar reparatie is wel een rotklusje.

Wat de distributie betreft: BKY-blok (75 pk) betekent wel dat je regelmatig de getande riem en alles wat daarbij hoort moet vervangen (spanrol, en andere rollen, waterpomp) en bij dit blok is dat net één van de duurdere qua onderdelen.
 
Laatst bewerkt:

Leandro

Senior Member
@Leandro Wat je nu gevonden hebt is een Fabia I facelift-versie (2004-2007), lijkt op het eerste gezicht in orde, slechts 2 eigenaren gehad en behoorlijk wat km's gemaakt voor de leeftijd. (Fabia's uit deze periode zijn vaak particulier aangeschaft, daarom vaak relatief weinig km/jaar)
Zo te zien op de foto's zijn zowel de lamellen van het rooster links in het dash als rechts kapot (meestal afgebroken), en ook op de sloop is het lastig om die in ongeschonden staat te vinden. Als je wat fijnmechanisch gevoel hebt, zijn ze te repareren met lamellen uit een rooster van de sloop (en die hoeft dan ook niet 100% in orde te zijn), maar reparatie is wel een rotklusje.

Wat de distributie betreft: BKY-blok (75 pk) betekent wel dat je regelmatig de getande riem en alles wat daarbij hoort moet vervangen (spanrol, en andere rollen, waterpomp) en bij dit blok is dat net één van de duurdere qua onderdelen.

Bedankt, dus eigenlijk is het 68 pk sterke blok betrouwbaarder en onderhouds armer? PPPPpppfffff best lastig allemaal zo.
 
Bovenaan Onderaan