Sjoemelsoftware zonder toestemming verwijderd. En nu?

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat dat wel mee zou vallen. Bovendien is hij met de ontsjoemelsoftware constant het roetfilter aan het regenereren. Dat zal ook niet zonder extra warmte gaan.
 

Wouter1

Forumguru
De keuze om "terug naar af" te gaan is gratis. Als je méér wilt dan dat, dus als je erop vooruit wilt gaan, dan mag je daar ook voor betalen.

Ik zou niet persé "meer" willen krijgen. Want ik heb het niet nodig. Als ik meer vermogen had willen hebben dan had ik natuurlijk al veel eerder laten tunen.

Ik vind: De dealer moet gewoon het probleem (voor zijn kosten en op zijn verantwoording) oplossen, zodanig dat de auto legaal en betrouwbaar is en blijft en welke keuzes de dealer hierin maakt, maakt mij niet zoveel uit.

Ik zou (denk ik) als het mij was overkomen doorrijden met ontsjoemelde software en bij problemen garantie blijven claimen.
Op het moment dat vaststaat dat de (toekomstige) problemen niet onder garantie opgelost kunnen worden maar voor eigen rekening dan zou ik uiteraard (met tegenzin en) voor eigen rekening de goedkoopste oplossing kiezen.

Maar om "het probleem" van een ongevraagde software wijziging uit te sluiten komt mijn auto niet meer bij de dealer voor onderhoud en sjoemel ik rustig verder. ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat raar toch dat laatste. De meest voor de hand liggende manier om ongevraagde software wijzigingen uit te sluiten, is toch het maken van duidelijke afspraken?
 
Laatst bewerkt:

Chatslet

Forumguru
Ieder zijn keuze natuurlijk. Ik wilde absoluut niet met de ontsjoemelsoftware verder rijden. Ik vond de auto gewoon echt niet meer prettig rijden. Dat leverde bij mij zoveel ergernis op dat ik hem anders zeker weg had gedaan. De keuze voor chiptuning heb ik gemaakt omdat ik uiteindelijk toch de EGR klep dicht had willen hebben. En ook al krijg ik net de ontsjoemelsoftware extra garantie, op den duur eindigd die garantie en bij mij gaan dingen altijd buiten de garantie stuk. En het extra vermogen is zeker niet verkeerd.
En ik weet dat er overal rapporten opduiken dat de sjoemelsoftware geen verschil maakt maar over het algemeen gaat dat over een 1.6 TDI en als dat al echt zo was dat had die sjoemelsoftware er in de eerste plaats al niet ingezeten.
 

Chatslet

Forumguru
Wat raar toch dat laatste. De meest voor de hand liggende manier om ongevraagde software wijzigingen uit te sluiten, is toch het maken van duidelijke afspraken?
Dat is volgens de dealer gekomen omdat de auto destijds is opgehaald voor de APK omdat ik met een gebroken enkel thuis zat en er geen tijd was om het e.e.a. te bespreken. Daarom is er tijdens de APK dus ge-update. Mag je wat van vinden maar uiteindelijk is het netjes opgelost.
 

Wouter1

Forumguru
En om misverstanden of het "per ongeluk vergeten" te voorkomen deze afspraken notarieel vastleggen?:arghh:
Komop een F2 greenline is geen rocket science. Dus de dealer is niet het enige garage bedrijf waar men deze auto goed kan onderhouden. Het is wel de enige organisatie waar je blijkbaar het risico loopt op ongevraagde wijzigingen...

P.S. Ik ben blij dat de oplossing naar tevredenheid is.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is volgens de dealer gekomen omdat de auto destijds is opgehaald voor de APK omdat ik met een gebroken enkel thuis zat en er geen tijd was om het e.e.a. te bespreken. Daarom is er tijdens de APK dus ge-update. Mag je wat van vinden maar uiteindelijk is het netjes opgelost.
Doet me deugd dat ik er wat van mag vinden. Dat is het volgende. Een dergelijke afspraak dient, zo vind ik, niet pas gemaakt te worden op het moment dat de auto ergens voor naar de dealer gaat. Wanneer er software op zit waarmee je een gerede kans loopt dat deze wordt verwijderd en overschreven terwijl je dat absoluut niet wilt, is het zaak daaromtrent van begin af aan duidelijke afspraken te maken en deze te laten vastleggen.
Ten overvloede breng ik het elke keer dat de auto naar de dealer gaat, voor de goede orde nog even in herinnering.
 

Chatslet

Forumguru
@Rosinfield Ik had persoonlijk nooit verwacht dat als ik een APK doe dat ik er dan een gratis software update bij krijg. Bij een onderhoudsbeurt kan ik me daar wat bij voorstellen en daarom heb ik het bij de laatste onderhoudsbeurt dus wel aangegeven dat niet te willen.

@React Hogere verbrandingstemperatuur heb ik tot nu toe niets van kunnen merken. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit een soort nieuwe "feature" zou worden maar helaas... Hij komt nog net zo traag op temperatuur als het koud is. Olietemperatuur loopt langzaam op om vervolgens op de snelweg gewoon weer af te nemen. Ofwel, 't hok is 's winters nog steeds niet warm te stoken.
 

turboturbo

Forumguru
:nailbiting: :pieker:Waar baseer je dat op?

Theoretisch is het verhaal dacht ik als volgt: een egr bij draagt aan een lagere NOx door uitlaatgassen te retourneren in de inlaat. Daardoor wordt de inkomende lucht zuurstof armer en zal de verbrandingstemperatuur dalen.

Er is bekend dat met de ontsjoemelde software deze functie / de egr bovengemiddeld belast wordt.
Dus: nog minder NOx / lagere ontbrandingstemperatuur.

Wanneer je de egr dicht zet / de werking tot een minimum programmeert, en/of de motor laat tunen, is het aannemelijk dat er meer schone of zuurstofrijke lucht de inlaat in komt. Dat zou theoretisch voor een hogere verbrandingstemperatuur kunnen zorgen.

Corrigeer / vul aan indien nodig!

@Chatslet al eens een wintergrille overwogen?
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Ik zou niet persé "meer" willen krijgen. Want ik heb het niet nodig. Als ik meer vermogen had willen hebben dan had ik natuurlijk al veel eerder laten tunen.

Ik vind: De dealer moet gewoon het probleem (voor zijn kosten en op zijn verantwoording) oplossen, zodanig dat de auto legaal en betrouwbaar is en blijft en welke keuzes de dealer hierin maakt, maakt mij niet zoveel uit.
Dus: jij zou voor de gratis oplossing (ontsjoemeling) kiezen. Prima. Maar als je méér wilt dan dat, mag je ervoor betalen. Of je dat al dan niet ook eerder had kunnen doen, is niet relevant.
 

Cordoba

Forumguru
Theoretisch is het verhaal dacht ik als volgt: een egr bij draagt aan een lagere NOx door uitlaatgassen te retourneren in de inlaat. Daardoor wordt de inkomende lucht zuurstof armer en zal de verbrandingstemperatuur dalen.

Er is bekend dat met de ontsjoemelde software deze functie / de egr bovengemiddeld belast wordt.
Dus: nog minder NOx / lagere ontbrandingstemperatuur.

Wanneer je de egr dicht zet / de werking tot een minimum programmeert, en/of de motor laat tunen, is het aannemelijk dat er meer schone of zuurstofrijke lucht de inlaat in komt. Dat zou theoretisch voor een hogere verbrandingstemperatuur kunnen zorgen.

Corrigeer / vul aan indien nodig!

@Chatslet al eens een wintergrille overwogen?

Via de EGR wordt er niet méér brandstof verbrand alleen gaat er warmere lucht de motor in (uitlaatgassen zijn nu eenmaal warmer), dus zoals ik het zie zou de temperatuur eerder dalen dan stijgen door het uitschakelen van de EGR. Meer brandstofverbranden leidt natuurlijk wel tot een hogere temperatuur, maar dat heeft weinig met de EGR te maken, zoals ik het zie.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Alleen degene die het uitlegt snapt het niet helemaal, dat de brandsnelheid samenhangt met mengverhouding brandstof/lucht is al zo'n 100 jaar bekend, en dat de temperatuur samenhangt met de hoeveelheid brandstof die je verbrandt, is ook niet nieuw en heeft weinig met de EGR te maken. Het enige dat de EGR doet is een deel van de lucht en dus ook de NOx die bij deelbelasting van de motor optreedt afvangen en terugvoeren naar de inlaat. Bij hogere temperaturen wordt minder NOx gevormd door de hogere temperatuur, dat is eigenlijk de hele werking van de EGR. Het linkje dat je plaatst verteld als het ware dat de klepel beweegt omdat de klok geluid maakt (in plaats van dat de klok klinkt doordat de klepel er tegen aan komt).:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook een ervaren en handige monteur hoeft niet per definitie goed bekend te zijn met de natuurkundige & chemische aspecten van verbrandingsprocessen...
 

Wouter1

Forumguru
Dus: jij zou voor de gratis oplossing (ontsjoemeling) kiezen. Prima. Maar als je méér wilt dan dat, mag je ervoor betalen. Of je dat al dan niet ook eerder had kunnen doen, is niet relevant.
Nee, ik zorg ervoor dat ik niet in deze situatie terecht kom.
In het hypothetische geval dat ik er toch in terecht gekomen zou zijn, dan mag de veroorzaker van het probleem kiezen hoe deze het probleem kosteloos gaat oplossen. Maar ook de verantwoordelijkheid blijven nemen voor legaliteit nu en in de toekomst.
En of er nu originele sjoemel software of andere software terug geplaatst wordt maakt mij echt geen r**t uit.
Die keuze is niet aan mij. Bovendien kan ik het ook niet controleren.
 

Wouter1

Forumguru
Theoretisch is het verhaal dacht ik als volgt: een egr bij draagt aan een lagere NOx door uitlaatgassen te retourneren in de inlaat. Daardoor wordt de inkomende lucht zuurstof armer en zal de verbrandingstemperatuur dalen.

Er is bekend dat met de ontsjoemelde software deze functie / de egr bovengemiddeld belast wordt.
Dus: nog minder NOx / lagere ontbrandingstemperatuur.

Wanneer je de egr dicht zet / de werking tot een minimum programmeert, en/of de motor laat tunen, is het aannemelijk dat er meer schone of zuurstofrijke lucht de inlaat in komt. Dat zou theoretisch voor een hogere verbrandingstemperatuur kunnen zorgen.

Corrigeer / vul aan indien nodig!

@Chatslet al eens een wintergrille overwogen?
Dit verhaal klopt volgens mij wel.

De verbrandingstemperatuur wordt in deellast omlaag gebracht door de Egr, logisch want NOx wordt gevormd bij hoge verbrandingstemperatuur.
De verbrandingstemperatuur is de temperatuur in de cilinder aan het begin van de arbeidslag tijdens het verbrandingsproces. Deze temperatuur moet men niet verwarren met de uitlaatgas temperatuur tijdens de uitlaatslag. Deze temperatuur ligt veel lager dan de verbrandingstemperatuur. En is het hoogste bij vollast. In deellast zal deze temperatuur niet snel te hoog worden met of zonder egr.
Hoe hoger deze temperatuur is, des te meer energie zit er nog in de rookgassen voordat deze de turbine van de turbo in gaan, hierdoor kan deze sneller draaien en meer schone lucht samen persen in de compressor van de turbo.
 

Cordoba

Forumguru
@Wouter1 Je hebt gelijk, ik dacht dat NOx juist bij lagere verbrandingstemperatuur ontstond, maar het ontstaat juist bij hogere verbrandingstemperatuur (linkje). Blijft het feit dat de EGR vooral bij deellast functioneert, en dan is NOx vorming dus niet zo'n probleem, ook vroeger zonder EGR werd dit gewoon via een simpele mechanische carburateur geregeld.
 
Bovenaan Onderaan