Sjoemelsoftware zonder toestemming verwijderd. En nu?

Chatslet

Forumguru
Zoals de titel al zegt ben ik er achter gekomen dat er met de laatste APK de sjoemelsoftware uit mijn Fabia Greenline is verwijderd. De auto begon nogal raar te doen, na een lange rit met warme motor bij het stoplicht schudden, weinig vermogen bij het optrekken en af en toe stinkt hij. Ik begon meteen de laatste APK en het sjoemelsoftware gezeur te verdenken en heb mijn kenteken bij de RDW gecheckt. En... Inderdaad de terugroepactie is er af. Dus wat nu? Kan de oude software er weer in? Of mag ik meteen een vermogen neer tellen bij een chip tuner? Het ergste vind ik nog dat dit gewoon zonder mijn toestemming is gedaan...
 

Rosinfield

† In Memoriam
No offense, maar ik vrees dat je niet sterk staat. De terugroepactie is aan je bekend gemaakt, dus dit was te verwachten en desgewenst had je kunnen aangeven het niet te willen. Of de auto in dat geval door de APK was gekomen, is de vraag
 

Niels83

Forumguru
Tuurlijk was hij door de APK gekomen alleen moet je dan niet naar de dealer gaan.

Sinds de terug roep actie ben ik er niet meer geweest.
 

CharlesTucker

Forumguru
Aanwezigheid van sjoemelsoftware heeft op dit moment nog niets te maken met de APK, die auto zou dus ook zonder ontsjoemelactie ook goedgekeurd zijn.

Wat nu, er bestaat een garantieregeling, de details ben ik vergeten maar daar ben je waarschijnlijk ook wel over geinformeerd, er zit in ieder geval een maximum aantal kilometers aan verbonden, ik dacht 250.000km maar ben niet zeker (ik heb mijn TDI een aantal maanden geleden verkocht). Als eerste denk ik simpelweg contact leggen met degene die 'm "ontsjoemeld' heeft en vragen wat die denkt aan je probleem te gaan doen.

In mijn geval ging trouwens 30.000km na het ontsjoemelen de EGR klep kapot, eigenlijk geen idee of dat nog gerelateerd was aan de software, ik had toen in totaal zo rond de 260.000km gereden met de auto, en die dingen gaan ook zomaar wel eens stuk (bij m'n Opel rond de 120.000, en toen speelde het hele sjoemeldieselverhaal niet). Verder weinig gemerkt, geen vermogensverlies, geen extra brandstofverbruik (boordcomputer gaf wel duidelijk een lager verbruik aan na ontsjoemelen, aan de pomp gemeten was er niets veranderd).

Succes met de afhandeling, en erg slecht dat je garage je niet vooraf heeft gevraagd of je OK bent met aanpassing van de software, het is namelijk zeker niet verplicht.
 

Chatslet

Forumguru
Er zijn vrij veel mensen die deze update hebben geweigerd en dat heeft geen invloed op de APK. Met de laatste beurt heb ik hem ook expliciet geweigerd. Bovendien hoef ik niet te verwachten dat als ik mijn auto voor de APK breng dat er dan hele andere dingen aan mijn auto worden gedaan. Juridisch sta ik zeker sterk en kan ik gewoon compensatie krijgen en dat ga ik ook via de rechtsbijstand doen. Maar, is de auto nog te redden en zo ja, hoe?
 

Rallye

Forumguru
@Chatslet: Er is iets aan je auto gebeurd zonder overleg/toestemming. Sterker nog: eerder had je aangegeven dit niet te willen. Voor het terugdraaien van deze stap sta je dus sterk. Ik vraag me als het over een schadevergoeding gaat echter af hoe je schade wilt bewijzen en wat de omvang van de schade dan is. Daar heb je een bewijsprobleem: je hebt geen bewijs van het gedrag van de auto voor de update en (ondanks veel berichten die op iets anders duiden) is de officiële VAG-lijn dat er geen schade kan zijn.

Kortom: ik zou voor terugdraaien op kosten van je garage gaan, eventueel met hulp van externen zoals JD of VAGtechniek.

Een vriend van mij heeft overigens hetzelfde gehad. Zonder opdracht de nieuwe software geladen. Zegt wel iets over je garage wat mij betreft (hoewel ook de garage waar ik al 12 jaar kom laatst voor 2 euro ruitensproeiervloeistof op de rekening had gezet - terwijl ze zouden moeten weten dat ik dat niet wil).
 

aiva tco adoks

Forumguru
Persoonlijk denk ik dat je geen kans maakt. De dealer zal nooit de oude software er weer opzetten. De dealer heeft een importeur achter zich. En zal zeker benoemen dat het vanuit de importeur komt. (De terugroepactie).
Verlies nemen en zsm naar een tuner gaan.
Vag techniek heeft nu een kortingsactie, dus doe je voordeel ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Met mijn dealer heb ik simpelweg geregeld dat er ivm de tuning nooit zomaar software wordt overschreven. En dat staat ook in "het systeem".
Het zegt dus vooral iets over je relatie met je dealer en daarmee vastgelegde afspraken
 

Chatslet

Forumguru
Zojuist met de dealer en met Pon gebeld. Kort samengevat:

Dealer: We moeten zwaarwegende reden hebben om de software update niet te installeren want het moet van Pon blahblahblah. We gaan het later uitzoeken en bellen u terug want het is druk.

Pon: De software update is niet verplicht en de dealer mag dit zeker nooit zonder uw toestemming doen. Wij gaan hier een aantekening van maken en een dossier opstarten. We gaan nu ook contact opnemen met de dealer. Als de dealer u vandaag niet belt of niet met een oplossing komt wilt u dan weer contact met ons opnemen?
 

Captain Hook

Forumguru
@Chatslet Je legt, uiteraard, zelf een oorzakelijk verband tussen het verwijderen van de sjoemelsoftware en de problemen die je nu ondervindt met je auto.
Heel logisch; maar is dat echt zo? Of is het een samenloop van omstandigheden?

Laat het duidelijk zijn, ik verdedig niet de :)consumentvriendelijke/meedenkende/altijd-klantenbelang-vooropstellende garage. Maar kun je het ook echt aantonen dat jouw conclusie juist is?
Bedenk immers dat het vaker voorkomt dat na een onderhoudsbeurt mensen 'ineens' problemen ondervinden met hun auto. Immers er is van alles los/vast geweest, zaken zijn aangepast/vervangen/ververst. En soms is het middel erger dan de kwaal.

Aan de andere kant toont het weer eens duidelijk aan hoe garages met hun klanten omgaan.
Je zou toch verwachten dat anno nu, die attitude nu eens keertje zou verbeteren in het voordeel van de betalende (!) consument. Maar helaas. :(

Of dat het nou ruitensproeiervloeistof is die in rekening gebracht wordt, terwijl het reservoir overvol was, dat er gewone bougies 'gemonteerd' zijn in een dieselauto (! ja, echt meegemaakt). Dat bij distributieriemvervanging alle onderdelen twee keer op de rekening staan (zowel in het duits als in het nederlands) "ja meneer, da's de schuld van de computer". :fool:
Dat het oliefilter in rekening gebracht werd, terwijl de markering die ik er van tevoren had opgezet, er nog steeds opzat, etc. etc.
Het is en blijft een grote cowboy wereld. :shutup:
 

turboturbo

Forumguru
Off-topic; ik begreep aanvankelijk uit de startpost dat de antisjoemel update die de VAG diesels door de strot geduwd krijgen - juist weer verwijderd was.

Maar voor de duidelijkheid; jouw Fabia reed dus nog op originele software (idd de sjoemel software) en heeft dus - zonder overleg met jou - de software-update gekregen, ofwel is 'ontsjoemeld'...

Niet netjes van jouw garage om dat zonder overleg te doen.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Juridisch sta ik zeker sterk en kan ik gewoon compensatie krijgen en dat ga ik ook via de rechtsbijstand doen.
Ik deel je enthousiaste inschatting niet. Je hebt een bewijsprobleem om aan te tonen dát er schade is, en hoe groot die is, je hebt een bewijsprobleem om een causaal verband tussen de actie van de dealer en je problemen aan te tonen, en dan is het ook nog de vraag hoe de rechter kijkt naar de totale context bij de beantwoording van de vraag of er een juridische rechtvaardigingsgrond is voor het handelen van de dealer.

Je enige hoop is dat PON iets voor je gaat doen, maar als je zou moeten investeren in een rechtszaak zou ik m'n centen in m'n zak houden.
 

oco1979

Forumguru
Vermoed dat je naar een tuner zal moeten gaan om deze te laten aanpassen.
De dealer zal hoog waarschijnlijk geen backup van je software hebben gedaan wat een tuner wel doe en dat kan terug zetten.
Vind het ook wel niet kunnen dat dealer wel deze doe zonder vragen.
Zijn veel dealers die het zo hebben gedaan zonder medeweten van klant.

Dat bewijzen dat je probleem van software-update komt is daarbij lastig.
 

Chatslet

Forumguru
Bewijs van de schade is er zeker wel. Ik heb geen toestemming gegeven voor de update en wil de auto weer origineel. Ofwel: Beste tuner, wat kost het om de originele software er weer in te zetten? Nou meneer hier is een offerte. En dan vervolgens: meneer de dealer, doe het bedrag op de offerte eens betalen. Of op een andere manier: Meneer de autosloperij, wat kost een motormanafement module? Alstlieft een offerte. En dan, beste dealer, betaal even het bedrag op de offerte en bouw deze motormanagement unit eens in.
 

Marcooctavia

Forumguru
Er zijn vrij veel mensen die deze update hebben geweigerd en dat heeft geen invloed op de APK. Met de laatste beurt heb ik hem ook expliciet geweigerd. Bovendien hoef ik niet te verwachten dat als ik mijn auto voor de APK breng dat er dan hele andere dingen aan mijn auto worden gedaan. Juridisch sta ik zeker sterk en kan ik gewoon compensatie krijgen en dat ga ik ook via de rechtsbijstand doen. Maar, is de auto nog te redden en zo ja, hoe?

Dat je dealer dit doet is niet netjes.
Je zou bijvoorbeeld naar https://www.vagtechniek.nl/ kunnen gaan daar kunnen ze je software weer terug zetten.
Ik dacht dat iets van €100,00 kost, maar dat moet je zelf maar even na gaan.
Ben zelf altijd al van mening geweest dat de sjoemelsoftware beter is als de update.
Simpel omdat als het zo simpel was geweest hadden ze niet gesjoemeld.
Bij mijn skoda was dit niet van toepassing, maar bij mijn VW wel.
Deze heb ik uit Duitsland gehaald en daar is de software wel verplicht.
Dus in NL heb ik gelijk de software laten terug zetten en hem even laten kietelen.


Marco
 

oco1979

Forumguru
Conclusie : er waren twee mappingen in de ecu.
Originele en de andere meer aangepaste(sjoemelsoftware).
Moest de sjoemelsoftware van dag 1 niet aanwezig geweest zijn.
Amaai we gingen nogal werk hebben gehad.
De originele of na update mapping is zo op milieu gericht dat deze vroeg of laat problemen zal geven.

Heb zelf gezien, via testbank en ook via parameters dat de EGR-klep bijna altijd voor 50 Procent open sta.
Egr-klep is al zeer gevoelig voor vroegtijdige defect.
Hierbij gaan ze deze nog meer open laten staan voor uitlaatgassen (roet) te laten voorbijkomen.
 

Wouter1

Forumguru
Hoe lang is het geleden dat de auto apk gekeurd en ontsjoemeld is?
Was de keuring de enige reden dat de auto bij de dealer geweest is of wilde je ook dat er onderhoud aan werd verricht?

Ik hoop dat het de dealer en pon lukt dit naar jouw volle tevredenheid op te lossen.
 

Chatslet

Forumguru
Eind mei is hij voor de APK geweest en is op mijn verzoek de remvloeistof vervangen omdat dat nog niet eerder is gebeurd. Er is verder geen beurt gedaan en ik was iets van 80 euro kwijt. Ook is er (volgens de factuur) niets anders aan gedaan. Daarom was ik er ook niet van op de hoogte. Ik heb daarna vanwege een gebroken enkel ook een tijd geen auto gereden. Sinds begin augustus rij ik weer auto en vond hem toen al anders "aanvoelen" maar weet dat aan mijn enkel. Maar nu het kouder is geworden gaat het snel bergafwaarts en loopt hij steeds slechter.
 

Chatslet

Forumguru
Inmiddels teruggebeld door de dealer. De werkplaats heeft contact gehad met Pon over het terugzetten van de originele software. Morgen weten ze meer en dan bellen ze me terug.
 
Bovenaan Onderaan