Sjoemelsoftware zonder toestemming verwijderd. En nu?

Topic in 'Fabia II' gestart door Chatslet, 05-11-2018.

  1. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @Wouter1 Je hebt gelijk, ik dacht dat NOx juist bij lagere verbrandingstemperatuur ontstond, maar het ontstaat juist bij hogere verbrandingstemperatuur (linkje). Blijft het feit dat de EGR vooral bij deellast functioneert, en dan is NOx vorming dus niet zo'n probleem, ook vroeger zonder EGR werd dit gewoon via een simpele mechanische carburateur geregeld.
     

  2. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    Het is onzin net te doen alsof er geen keuze is: die is er evident wél.
     
    Wouter1 en Rosinfield vinden dit leuk.
  3. Wouter1

    Wouter1 Forumguru

    Ik geloof niet dat het eens gaan worden Marco02...
    Hoeft ook niet natuurlijk ;).
     
    MarcoO2 vindt dit leuk.
  4. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    De temperatuur van de uitlaatgassen zijn bij deellast (veel) hoger dan bij vollast, althans bij een benzine (carburateur) motor.
    (Laat je motortje maar eens een poosje lopen op verhoogd stationair, dan wordt het uitlaatspruitstuk roodgloeiend, de kleur kan zelfs verder oplopen naar geel of zelfs witgeel).
    Bij een diesel is het wel de turbo die bij vollast roodgloeiend wordt, misschien omdat die dan een vollediger verbranding heeft dan een ottomotor met carburateur.
    En nu ik daarover nadenk, omdat onze tubobenzinebrandertjes computergestuurd ingespoten worden, zouden die altijd een volledige -dus erg hete- verbranding moeten hebben...........
     
  5. Chatslet

    Chatslet Forumguru

    Ik denk niet dat je een dieselmotor en benzinemotor zo met elkaar kunt vergelijken. Ten eerste is het ontbrandingsprincipe al anders. Dat gaat bij een benzinemotor met ontsteking en een dieselmotor is een zelfontbrander. T

    Ten tweede heb je bij stationair draaien geen rijwind om de boel koel te houden.

    Ten derde is bij een benzinemotor de lambadaverhouding (14,7) erg belangrijk om oververhitting tegen te gaan en daarom is er ook een gasklep aanwezig die de hoeveelheid lucht regelt en daar wordt de hoeveelheid brandstof door de carburateur of injectoren op afgestemd. Met het gaspedaal stuur je daarom ook de gasklep aan. Het volume aan mengsel dat de cilinder in gaat varieert dus (en daarmee ook de behaalde compressie) maar de lambadaverhouding blijft altijd gelijk.
    Bij een dieselmotor is dit van minder groot belang. Daar is de gasklep afwezig en regel je met het gaspedaal de hoeveelheid ingespoten diesel. Ofwel, in tegenstelling tot een benzinemotor blijft het volume aan mengsel gelijk maar varieert de lambdaverhouding dus juist. Wat doet een EGR klep dan? Met een EGR klep wordt gepoogd om de lambadaverhouding binnen bepaalde waarden te houden terwijl het volume van het mengel dat de cilinder in gaat (en daarmee de behaalde compressie) gelijk blijft. Dat wordt gedaan door een deel van de lucht die de cilinder in gaat te vervangen met uitlaatgassen. Waarom doen we dat dan niet gewoon met een gasklep? Omdat juist het volume aan mengsel en de daarmee behaalde compressie zo belangrijk is. Anders zou het mengsel niet tot ontbranding komen.

    Ten vierde: De verbrandingstemperatuur bij een benzinemotor is al snel een factor 2 hoger dan bij een dieselmotor.
     
  6. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Kan, maar de compressie komt volledig uit de beweging van de zuiger....daar doet eventuele drukvulling niet veel aan toe of af.
    Enneh wie regelt er in jouw verhaal nu de gasklep? In dezelfde zin is dat zowel de lambdasonde als de bestuurder.
    Een carburateur regelt de hoeveelheid brandstof op basis van het vacuum, niet de stand van de gasklep.
    Oudere atmosferische diesels hadden ook een gasklep in de luchtstroom naar de inlaat.
    Kortom, er zitten gaten in mijn verhaal, maar ook in 't jouwe ;).
     
  7. Jewepe

    Jewepe Forumguru

    Ben ik nu de enige die denkt "waar gáát dit over?" :arghh:
     
    oco1979, Fabia 123 en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  8. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru

    Nee hoor :)
     
    Jewepe en Fabia 123 vinden dit leuk.

Deel deze pagina