Seat Leon ST Style Connect 1.4TSI ACT DSG-7

MarcoO2

Forumguru
"Ik was altijd fan van Race Blue" -> Je vindt het een mooie kleur!
"...totdat het op iedere basic auto leverbaar werd en iedereen het nam...." ->....maar het moet wel exclusief zijn!
"...omdat het er zo lekke RS-erig uit ziet..." -> Dat is subjectief, voor menig RS bezitter is een witte met zwarte velgen lekker RS-erig....

Maar je mening suggereert enige voorkeur voor exclusiviteit en dat is een Golf nu niet echt......daar heb ik een punt!
Hahaha mooie analyse. Vanwege je moeite zal ik 'm ook zo beantwoorden, want je zit er soms naast ;)

1) --> ja, ik vind Race Blue een mooie kleur - op de RS, of beter, op een auto met een sportieve look. Juist die combinatie van aparte kleur en uitvoering maakt het voor mij een mooie auto. Hetzelfde zie je met die matgrijze lichte kleur van een Audi TS: op een RS vind ik dat mooi, op een basic uitvoering totaal niet.
2) --> hier misinterpreteer je: het ging mij niet om de exclusiviteit, maar om de onder 1. omschreven combinatie. Een Greenline in Race Blue klopt voor mij niet.
3) --> ik schreef niet dat dit dé (enige juiste) kleur voor een RS was, maar juist precies andersom: dat deze kleur altijd betekende dat het een TS was. Zag je een Octavia in Race Blue, zag je (dus) een RS. Sinds iedere Octavia in Race Blue besteld kon worden, was die combinatie niet meer automatisch zo.

Ik heb zeker geen voorkeur voor exclusiviteit, getuige mijn wagenpark van tot nu toe een PEugeot 106, Peugeot 206, Octavia 2 pre FL, Octavia 2 FL, Seat Leon en nu een Golf. Mijn enige unieke auto is de Alfa Romeo Spider ('93) in British Racing Green ;)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Helemaal duidelijk. Ben het zelf met je eens! Het is de combinatie qua looks wat de kleur mooi maakt. Daarom heb ik de Octavia ook besteld met de volgende opties:

-Dakrailing zilverkleurig
-Sunset
-Chromen raamomlijsting

De Business uitvoeringen hebben lichtmetaal, want wieldoppen is natuurlijk geen gezicht :tongue:
17 inch zou qua looks het mooiste zijn, maar zoals ik al had aangegeven, ik heb liever onbeschadigde 16 inch velgen er onder dan 17 inch velgen met stoeprandschade.....

Laat zelfs de merk en type benaming weghalen, er komt geen dealer reclame op, maar wel nummerplaten met opgelegde letters. Alles voor de looks :thumbsup:

En ach, dat een RS al aan de horizon is verdwenen als mijn kleine mini-turbootje net is opgespoeld.......de tijd van stoplichtsprintjes hebben we wel gehad :D
 

MarcoO2

Forumguru
Ik moet zeggen dat deze "tussen-Golf" me prima bevalt. OK, het is met z'n 1.6TDI net een trekker als'tie start, en die handbak ruil ik ook met liefde weer in voor de DSG, maar verder is het een prima bakkie. Er zijn twee dingen die ik graag anders zou zien:

1) de electronische handrem, daar moet ik echt aan wennen. Wat ik logisch zou vinden, is dat'ie er in ieder geval op zou gaan als de sleutel uit het contact wordt gehaald. Ik ben gewend om de auto in D te parkeren en gebruik de handrem zelden. Nu moet ik er echt bewust aan denken. Als het dan toch elektronisch gaat, maak dan ook gebruik van de mogelijkheden zou ik denken.
2) de cruise-control. Als ik op de cruise-control rijdt en bijvoorbeeld de afrit nader, schakel ik terug om af te remmen op de motor. Als de CC erop staat, blijft'ie echter gewoon actief, ook na het (terug)schakelen. Dat leverde in de gladheid gevaarlijke situaties op: daar waar ik juist rustig op de motor wilde remmen en dus terugschakelde, gaf de auto vanzelf juist weer gas zodra ik de koppeling op laat komen. Met als gevolg dat ik alsnog harder moet remmen. Bij gladheid natuurlijk zeer ongewenst. Ik zou de CC willen laten vervallen bij terugschakelen, maar kan dat volgens mij nergens instellen.
 

servies

Forumguru
2) de cruise-control. Als ik op de cruise-control rijdt en bijvoorbeeld de afrit nader, schakel ik terug om af te remmen op de motor. Als de CC erop staat, blijft'ie echter gewoon actief, ook na het (terug)schakelen.
Dat is even wennen en dan weet je niet anders meer, volgens mij is dit nu ook de nieuwe standaard binnen de gehele VAG groep...
 

Joh@n

Forumguru
Dat verhaal van die cruise control heb ik ook aan moeten wennen bij bepaalde (tijdelijke) auto's. Wanneer je er niet aan gewend bent dan is het wel even schrikken dat hij gewoon "volgas" door gaat :shutup: Maar aanpassen gaat niet nee, ik vind het vooral gek dat het afwijkend is van de O3.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vind het met name in het kader van de veiligheid een verkeerde designkeuze. De CC is mijns inziens met name bedoeld voor situaties waarin je helemaal niet hóeft te schakelen. Vaak als je gaat schakelen, is dat onder omstandigheden dat de CC er toch al af moet.

Gelukkig heb ik straks als ik mijn nieuwe auto krijg, gewoon weer een DSG :D
 

Rallye

Forumguru
Over het gedrag van de CC heb ik op het forum al eens een stukje geschreven. Dit is ingevoerd bij de O3; bij de O2 kon je ook met de koppeling de CC uitzetten. Voor een gewone CC is dit inderdaad ongewenst; bij een ACC is het wél handig. Ik gebruik de functie op 80km wegen bij rotondes. Als je niet remt kun je gewoon terug en opschakelen op de ACC als er een auto voor je rijdt.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Mijn Opel Astra heeft dat ook. Vindt het wel handig om na het afremmen en eventueel terugschakelen de CC weer op Resume te zetten terwijl ik daarna nog naar de 6 moet opschakelen.

Het uitschakelen van de CC bij naderend trager verkeer of een afrit is bij mij zo geautomatiseerd, dat ik ook helemaal niet verlang naar bijvoorbeeld ACC. Heb er op vakantie een tijd mee kunnen spelen in mijn vervangende huurauto. Maar buiten het feit dat ik het als gimmick wel leuk vond, had ik absoluut niet de behoefte om het ook dagelijks op mijn auto te hebben.

Ik bepaal liever zelf wanneer ik de auto 'automatisch' laat rijden dan dat de auto zelf 'automatisch' bepaald om bijvoorbeeld af te remmen.....pas als de auto echt alles zelf kan en ik de krant kan lezen onderweg, dan ben ik van de partij :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat leverde in de gladheid gevaarlijke situaties op
Het is sowieso niet verstandig om de cruisecontrol te gebruiken bij gladheid (en ook niet bij zware regenval met kans op aquaplaning). want op het moment dat je aan je stuur voelt dat er iets wordt doorgegleden zal je natuurlijke reactie zijn om de voet te liften en dus van het gas af te gaan. Als de snelheid van de auto iets wordt verminderd t.g.v. een diepe plas of een laag sneeuw, dan zal de ingeschakelde CC juist gas willen geven en dat wil jij op dat moment echt niet.

Daarnaast: met de CC erop helpt die natuurlijke reactie om je voet van het pedaal te halen je niet (want de voet wás immers al van het gas af) en dan moet je dus een extra handeling met de linkerhand verrichten om ook de CC van het gas te laten gaan.

Onder zulke omstandigheden rij je veel veiliger met het stuur tussen de vingertoppen en gewoon voetmatig gasgevend, dan heb je het beste gevoel van wat de auto doet en de snelste aanpassing als dat nodig is. Bij een handbak kun je dan bovendien nog de koppeling intrappen om alle aandrijfkrachten van de wielen af te halen - een automaat is op dat punt weer wat in het nadeel, daar zou je eigenlijk de keuzehendel bliksemsnel naar N moeten tikken voor hetzelfde vrijloop-effect.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik bepaal liever zelf wanneer ik de auto 'automatisch' laat rijden dan dat de auto zelf 'automatisch' bepaald om bijvoorbeeld af te remmen.....
Eens. Daarom wil ik ook niet dat de auto weer automatisch gas gaat geven nadat ik dat middels terugschakelen had onderbroken.
Het is sowieso niet verstandig om de cruisecontrol te gebruiken bij gladheid (enz...)
Dat hangt er maar net vanaf. onder sommige omstandigheden geef ik je gelijk, maar tegelijk levert (juist) de rust in het rijgedrag dankzij de CC minder risico's op.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zo zie je maar dat een fabrikant iets bedenkt (of overneemt) terwijl het helemaal niet duidelijk is hoe iedereen het gaat gebruiken of het ervaart.
Ik heb echt nog nooit gehad dat ik terugschakel zonder eerst de CC uit te zetten. Als ik de CC niet gebruik schakel ik toch ook niet bij volgas ineens terug.......dan gaat ook eerst de voet van het gas. Nu gaat dus eerst de CC uit alvorens ik terugschakel of af rem.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar tegelijk levert (juist) de rust in het rijgedrag dankzij de CC minder risico's op.
Da's nou net de kern: die "rust in het rijgedrag" moet onder dergelijke omstandigheden nou juist vooral uit je eigen voet komen.
Dit heb ik o.a bevestigd zien worden bij chauffeurstrainingen voor gevorderden (door instructeurs met nog veel meer kennis en ervaring op dit gebied) en helaas ook bij incidentenonderzoek...
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb echt nog nooit gehad dat ik terugschakel zonder eerst de CC uit te zetten. Als ik de CC niet gebruik schakel ik toch ook niet bij volgas ineens terug.......dan gaat ook eerst de voet van het gas. Nu gaat dus eerst de CC uit alvorens ik terugschakel of af rem.
Volgas rijden is natuurlijk niet te vergelijken met op de CC rijden.

Het mooie van de “oude”” CC was nu juist dat acties als remmen, schakelen enz. voor automatisch uitschakelen van de CC zorgden. Oftewel: de techniek ontzorgde ne, in plaats van me een extra handeling te laten verrichten, zoals nu.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij het weer optrekken ontzorgt het nieuwere systeem je ook, want je kunt bv. na een rotonde, bocht of verkeerslicht bij vrij lage snelheid al de resumeknop indrukken en vervolgens zal de auto verder optrekken en hoef je met een handbak alleen nog maar op te schakelen als je oor of de toerenteller dat aangeven. Je hoeft dus niet eerst op te schakelen en zelf gas te geven tot je in de passende versnelling zit om dan pas te resumen.
Een dsg in combinatie met de CC ontzorgt natuurlijk nog beter: die neemt alle optrekhandelingen van je over zodat je alleen nog maar hoeft te sturen.

De CC met afzonderlijk hendeltje (stappen van 1 of 10 km/u) en de afleesbare instelling in de maxidot is wat mij betreft ideaal. Ik leg soms flinke trajecten af vrijwel zonder het gaspedaal aan te raken: ik regel bijna alles met het CC-hendeltje en incidenteel het rempedaal. Optrekken gebeurt dan vlot genoeg en toch merkbaar rustiger (zuiniger) dan wanneer ik zelf zou gaan zitten gassen.
 

MarcoO2

Forumguru
Bij het weer optrekken ontzorgt het nieuwere systeem je ook, want je kunt bv. na een rotonde, bocht of verkeerslicht bij vrij lage snelheid al de resumeknop indrukken en vervolgens zal de auto verder optrekken en hoef je met een handbak alleen nog maar op te schakelen als je oor of de toerenteller dat aangeven. Je hoeft dus niet eerst op te schakelen en zelf gas te geven tot je in de passende versnelling zit om dan pas te resumen..
En waar zit de winst? Je moet nog steeds op resume drukken. Resume gebruiken voordat je in de juiste versnelling zit biedt geen winst en is ook niet logisch.
 

Canon-Eye

Forumguru
De winst zit 'm in het feit dat - in elk geval bij mijn Seat met DSG en ook bij de VW reserve-buurtbus met handbak - het optrekken naar de oorspronkelijke snelheid door het voertuig zelf netjes geregeld wordt, d.w.z. geleidelijk, met niet meer gas dan nodig is en toch vlot genoeg. Met de voet gasgevend hebben veel mensen (ik ook) toch onbewust de neiging om iets meer gas te geven dan nodig is, het pedaal alvast naar ongeveer de verwachte "eindstand" te trappen, hetgeen gewoon extra brandstof vraagt (zichtbaar als je het actueel verbruik hebt voorstaan in de maxidot).
 
Bovenaan Onderaan