Seat Leon ST Style Connect 1.4TSI ACT DSG-7

Rosinfield

† In Memoriam
O nee, dat gebruik ik ook vaak. Bv na rotonde op resume en hij gaat keurig door de versnellingen heen naar 85. Ik vind dat erg prettig.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
En waar zit de winst? Je moet nog steeds op resume drukken. Resume gebruiken voordat je in de juiste versnelling zit biedt geen winst en is ook niet logisch.

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Zodra de weg vrij is gaat ie op Resume. Gaat vrijwel automatisch. Maar soms ben ik vergeten om op te schakelen en rij ik 120/130 in zijn 5. Door dan naar 6 te schakelen zonder wederom op Resume te hoeven drukken is voor mij een groot voordeel. En het feit dat het (althans bij mij) makkelijk automatiseert, daar zit hem het voordeel. Of het winst oplevert of dat het wel of niet logisch is, dat is eigenlijk bijzaak.

Kan er echt geen nadeel aan vinden, alleen maar voordelen. Maar ik laat het hierbij. Geen zin in een verdere welles/nietes discussie. Iedereen heeft zijn eigen wensen en bevindingen, dat is wel duidelijk :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Volgas rijden is natuurlijk niet te vergelijken met op de CC rijden.

Het mooie van de “oude”” CC was nu juist dat acties als remmen, schakelen enz. voor automatisch uitschakelen van de CC zorgden. Oftewel: de techniek ontzorgde ne, in plaats van me een extra handeling te laten verrichten, zoals nu.

Dit heeft bij mij ook lang geduurd voor ik eraan gewend was, nu wordt ik nog steeds een enkele keer verrast als ik terugschakel voor bijvoorbeeld een bocht en de auto houdt de snelheid vast, in plaats van dat ie afremt op de motor.
 

Ridley

Forumguru
Grappig hoe iedereen dat ervaart, ik was juist blij verrast bij de F3 dat het op die manier was aangepast. Nu bij mijn focus valt CC weer uit door de koppeling en moet ik op resume drukken. Vond het juist heel fijn werken.
 

Rallye

Forumguru
Zo zie je maar dat een fabrikant iets bedenkt (of overneemt) terwijl het helemaal niet duidelijk is hoe iedereen het gaat gebruiken of het ervaart.
Ik heb echt nog nooit gehad dat ik terugschakel zonder eerst de CC uit te zetten. Als ik de CC niet gebruik schakel ik toch ook niet bij volgas ineens terug.......dan gaat ook eerst de voet van het gas. Nu gaat dus eerst de CC uit alvorens ik terugschakel of af rem.

Bij mijn ACC neemt de auto gas terug als je de koppeling indrukt, bij de CC in de O3 gebeurt dat ook. Daarom kun je bij de ACC netjes terugschakelen: de ACC bedient de rem en gaat dus niet uit. Ik heb op vakantie bij een huur-Hyundai wel eens de waarschuwing gezien dat je niet de koppeling mocht indrukken als de CC aanstond omdat hij dan onbelast vol gas zou kunnen gaan. Ook daar ging de CC overigens uit als de koppeling werd bediend, dus de waarschuwing leek me overbodig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, bij een dsg is het juist wel logisch ;)
Die schakelt inderdaad voor je en bij een handbak moet je dat nog even zelf doen, maar je hoeft niet meer op de snelheidsmeter te letten omdat de auto zelf in de gaten houdt dat hij gas mindert tegen het bereiken van de ingestelde snelheid.

In eerste instantie vond ik het overigens (in die reserve-bus) ook tamelijk vervelend en onhandig in vergelijking met mijn Fabia, maar het is ook een kwestie van wennen. De gewone buurtbus (een Sprinter) heeft geen CC dus dat valt dan weer tegen, hoewel de automaat daarin weer veel goedmaakt. Die schakelt eerlijk gezegd nog een haartje beter dan de DSG...
 

Joh@n

Forumguru
Met de voet gasgevend hebben veel mensen (ik ook) toch onbewust de neiging om iets meer gas te geven dan nodig is, het pedaal alvast naar ongeveer de verwachte "eindstand" te trappen, hetgeen gewoon extra brandstof vraagt (zichtbaar als je het actueel verbruik hebt voorstaan in de maxidot).
Moet zeggen dat ik dat juist andersom ervaar. Ik accelereer misschien zelf niet snel, maar ik vind hem op de resumestand behoorlijk stevig optrekken..

Die schakelt eerlijk gezegd nog een haartje beter dan de DSG...
Dat is niet zo moeilijk bij normale automaat vs DSG :tongue:
 

dirkie996

Forumguru
Hahaha mooie analyse. Vanwege je moeite zal ik 'm ook zo beantwoorden, want je zit er soms naast ;)

1) --> ja, ik vind Race Blue een mooie kleur - op de RS, of beter, op een auto met een sportieve look. Juist die combinatie van aparte kleur en uitvoering maakt het voor mij een mooie auto. Hetzelfde zie je met die matgrijze lichte kleur van een Audi TS: op een RS vind ik dat mooi, op een basic uitvoering totaal niet.
2) --> hier misinterpreteer je: het ging mij niet om de exclusiviteit, maar om de onder 1. omschreven combinatie. Een Greenline in Race Blue klopt voor mij niet.
3) --> ik schreef niet dat dit dé (enige juiste) kleur voor een RS was, maar juist precies andersom: dat deze kleur altijd betekende dat het een TS was. Zag je een Octavia in Race Blue, zag je (dus) een RS. Sinds iedere Octavia in Race Blue besteld kon worden, was die combinatie niet meer automatisch zo.

Ik heb zeker geen voorkeur voor exclusiviteit, getuige mijn wagenpark van tot nu toe een PEugeot 106, Peugeot 206, Octavia 2 pre FL, Octavia 2 FL, Seat Leon en nu een Golf. Mijn enige unieke auto is de Alfa Romeo Spider ('93) in British Racing Green ;)
Toen je vroeger 'n octi zag in "Race Blue", wist je, dat is iets "speciaals". Nu kan je die kleur krijgen op iedere versie, en dat neemt inderdaad het " exclusieve" wat weg.
Mij niet gelaten, maar ik vind het 'n kleur die past bij 'n sportieve wagen ( zeker in combinatie met de zwarte afwerkingsdetails). Wanneer ik 'n ambition of style versie zie, in die kleur, vind ik dit toch niet zo geslaagd.
Neem bijvoorbeeld de M-versies van BMW, daar zitten toch ook speciale kleuren bij, die enkel voor die modellen gebruikt worden?
Tenslotte was het hier de vrouw des huizes, die haar ultimatum stelde, dat wanneer we voor de RS zouden gaan, deze in "Race Blue" moest zijn. Met zo'n ultimatum kon ik leven, en gelukkig mocht ik de verdere opties bepalen:thumbsup:
 

EdK

Forumguru
Ja, bij een dsg is het juist wel logisch ;)
Door deze opmerking heb ik nu erg sterk het vermoeden dat je probleem niet bij de CC zit , maar dat je met het handje weer moet leren schakelen..
Je bent al jaren verwend met die DSG....:pieker::jaja::pardon:
 

EdK

Forumguru
Dat mag je zeggen, en daar jij het niet met mij eens bent in deze ben ik dat niet met dat van jou !
Maar dat geeft niet hoor Marco, daar zijn we mensen voor... een ieder met een eigen mening en gevoel..:pieker::pardon:
 
Bovenaan Onderaan