Seat Leon ST Style Connect 1.4TSI ACT DSG-7

Canon-Eye

Forumguru
De chauffeur had mij niet gezien... :banghead: Aangezien de weg volkomen overzichtelijk is en mijn contra-knipperende toch led-lampen best opvallen, is dat een opmerkelijk standpunt. Maar goed... iedereen kijkt wel eens ergens overheen
Ik rij wekelijks een rondje met de buurtbus, dat is een hoge Mercedes Sprinter waarvan o.a. het normale rechterportier is vervangen door een hoge deur die met een stangenstelsel naar buiten en naar achteren wordt bewogen.
Wat mij daaraan opvalt is de verrassend grote hoeveelheid zicht die de deurstijl samen met de oorspronkelijke voorruitstijl plus de buitenspiegel wegnemen. Daar kan echt een heel behoorlijke auto achter verdwijnen. Op zich went dat uiteindelijk wel min of meer, maar het blijft een aandachtspunt: in sommige situaties moet je er echt bewust omheen kijken om zeker te weten dat er niks achter is 'verdwenen' in de tijd dat je net even naar links keek. En dat moet nu eenmaal ook wel eens...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Canon-Eye, ook ik kan me vinden in jouw bevindingen helaas. Vooral bij drukke kruisingen waar je van links naar rechts en vice versa blijft kijken wil er wel eens een complete auto achter 1 van de spiegels verdwijnen waarvoor je dan net als je wil optrekken weer vol voor op de rem moet ;)
 

turboturbo

Forumguru
Bah wat zonde.

Wordt een auto in zo'n geval gewoon recht getrokken oid?

Bussen zouden eigenlijk extra sensoren moet krijgen voor dergelijke dode hoeken. Ze rijden uitsluitend binnen bebouwde kom en het had idd ook een mens kunnen zijn (al dan niet met rollator)
 

oco1979

Forumguru
Rij zelf veel in het stad met camionet, moet zeer wakker zijn.
Vooral fietsers, hebt er toch nog bij die achter niets kijken van ik ben zwakke weggebruiker en ze moeten me maar zien :mad:.
Moet van beide kanten komen, als chauffeur kan je niet alles zien.
 
fietsers staan nog altijd onder en boven de wet, de schuld wordt bijvoorbaat Op het dashboard van de automobilist geschoven, is makkelijker voor de politie en verzekering.

Hoogste tijd dat ook de fietsers weer hun verantwoordelijkheid moeten nemen in het verkeer.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Fietsers hebben altijd voorrang en hoeven zich niets aan te trekken van verkeersregels en ander verkeer. Tenminste dat is het fietsvriendelijk beleid in mijn woonplaats
 

Canon-Eye

Forumguru
...[bussen] rijden uitsluitend binnen bebouwde kom
???
Typisch een (Rand)stadse opmerking... Streekvervoer maakt nou juist bij uitstek veel meer kilometers buiten de bbk dan daarbinnen.

Los daarvan is het een probleem voor alle grotere voertuigen die om valide redenen voorzien zijn van grote (en vaak vele) buitenspiegels. En sinds de invoering van de Euro-NCAP sterrentests zijn ook de voorruitstijlen van personenauto's steeds dikker geworden om de kooi voldoende stevigheid te geven.
In mijn Fabia en voordien mijn O2 moe(s)t ik vooral bij het naderen van rotondes erg opletten en ook bewust even via het linker zijraam kijken of ik écht wel door kan. Mijn 1995 Polo bv. bood wat dat betreft veel beter uitzicht, die stijlen waren aanzienlijk dunner - om van eerdere auto's uit de jaren '70 en '80 maar helemaal te zwijgen.

Veiligheid is nu eenmaal een kwestie van afweging van prioriteiten. Ik zou het wel fijn vinden als een beetje betrouwbaar radarsysteem voor naderend dwarsverkeer ooit net zo gewoon (of verplicht) zou worden als - ik noem maar iets - het 3e remlicht, of de gordel. Ook handig voor wie uit een onoverzichtelijke uitrit de weg op wil...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Baphi

Forumguru
Dat A-stijl probleem kan ik volledig onderschrijven.... Heb met mn O2 al regelmatig vol in de ankers bij een rotonde gemoeten omdat een auto op de rotonde volledig achter de A-stijl zat "verstopt"... Volvo heeft ooit een concept (SCC concept waaruit de C30 is ontstaan) gehad met een opengewerkte A-stijl met driehoekige ruitjes erin verwerkt. Niet fraai, wel functioneel!!
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij moet het mogelijk zijn om zo'n Volvo-achtige dodehoekverklikker toe te voegen die gericht is op aankomend dwarsverkeer.
Of anders gewoon 2 cameraatjes die je vanaf het stuur naar behoefte kunt activeren. Beeldschermpjes bovenin de hoeken van de voorruit, of een split-schermpje boven de binnenspiegel.
Hoe moeilijk kan dat nou zijn?
 

MarcoO2

Forumguru
Jeetje , wat een schade zeg.....gelukkig zelf geen lichamelijke schade.....kan je met zoveel schade ook in de lease kijken naar een nieuwe auto ?
Dat zou kunnen of beter gezegd moeten als de auto totall löss zou zijn, anders niet.
Bah wat zonde. Wordt een auto in zo'n geval gewoon recht getrokken oid?
Ja, die gaat op de richtbank en wordt gewoon recht getrokken. Onvoorstelbaar wat ze allemaal weg kunnen werken.

En voor wat betreft die dodoe hoek; daarvan was geen sprake. De weg waar ik op reed loopt in een bocht, waarbij de zijweg waar de bus uitkwam midden in die bocht uitkomt. Oftewel: ik kwam vrijwel recht op die bus afrijden, ver buiten z'n dode hoek.
 
:ot:


Even een kleine correctie: Je bent niet per definitie schuldig,:nono: wel aansprakelijk :jaja:.....tenzij je hard kunt maken dat de fietser bewust een (buitengewoon) risico nam, dan wel uitermate roekeloos reed. En die beide uitzonderingen zijn heel moeilijk te bewijzen:pardon:.
En ik ben het met iedereen eens dat de meeste fietsers zich gedragen of ze onsterfelijk/onkwetsbaar zijn;).

Dat begrijp ik ook wel, maar de bewijslast is omgedraaid, eerder stelde de politie een onderzoek in, nu mag je als burger bewijzen dat je onschuldig bent, en dát is vaak heel moeilijk, dan wel onmogelijk.
Verzekeringen hebben destijds de premies der mate verhoogt (begin jaren '80) om het financiële deel af te dekken. Uiteraard door de automobilist bij een gebracht.
De wet heeft de bewijslast omgedraaid, omdat het op die manier minder politie onderzoek nodig is, dus goedkoper uitpakt voor de overheid.
Dát is het punt, gewoon een geld kwestie, op het dashboard van de automobilist geschoven.

En de fietser komt er maar al te vaak mee weg, dus in de praktijk hoeven ze minder verantwoordelijkheid te nemen.
En dat vind ik niet kloppen.
 

Rallye

Forumguru
Nou, volgens mij was de redenering niet dat omkering van de bewijslast de politie zou ontlasten, maar dat de "zwakkere" (en niet verplicht verzekerde) verkeersdeelnemer beschermd zou worden. Voor automobilisten vervelend (en duur) en het lijdt tot vreemde gevolgen: je kunt als automoblist beter een aanrijding hebben met een Spartamet dan met een fiets.....

Nog meer off topic: dit krijg je ook met zelfrijdende auto's. Fietsers kunnen daar gewoon voorlangs, want die stoppen wel. Dat wordt fijn met de auto in Amsterdam.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat wordt fijn met de auto in Amsterdam.
Dar ga ik al tientallen jaren bij voorkeur niet met de auto naartoe. Meestal parkeer ik bij een station in de buurt (of bij de Arena) en doe de rest per OV.
Bijkomend voordeel: daarmee is de kans een stuk groter dat ik onderweg naar huis ook weer radio kan luisteren... :pardon:
 

EdK

Forumguru
Bijkomend voordeel: daarmee is de kans een stuk groter dat ik onderweg naar huis ook weer radio kan luisteren... :pardon:
Tsja daar komen de vooroordelen alweer.....

Misschien mot je die waar kom ik vandaan reclame op de achterkant van je wagen eens verwijderen..........
A'dam Zuid Oost ( Bijlmer ) heeft ook zo'n naampje.... wel uit ervaring kan ik je vertellen dat je daar je wagen rustig kunt stallen en als je terugkomt dan is je wagen nog net zo'n puinhoop als dat je hem achterliet.....
 

Canon-Eye

Forumguru
daar komen de vooroordelen alweer.....
Misschien mot je die waar kom ik vandaan reclame op de achterkant van je wagen eens verwijderen
Allebei niet van toepassing, want:
  1. Het is een ervaringsfeit en géén vooroordeel - ik reed ooit met collega's mee naar de Vrachtwagen-RAI en op de terugweg zaten we allemaal weggedoken in kragen en sjaals vanwege een ingetikte ruit - het was winter en behoorlijk fris - terwijl de radio verdwenen was.
  2. Ik maak er bij alle zakelijke en privéauto's - al sinds mijn van dienstwege verstrekte Kever 1200N uit 1970 - een punt van dat er bij de aflevering geen enkele vorm van (dealer)reclame of welke andere soort stickers dan ook op de auto zit. Zelfs de goeie ouwe NL-sticker heb ik altijd uitsluitend (achter de achterruit) gevoerd zo lang ik buiten de landsgrenzen reed. De dealer kon dan ook in 1988 een gloednieuwe Audi 80 (mijn tweede van de 3 die ik heb gereden) eerst terug de werkplaats inrollen om nieuwe kentekenrandjes te monteren, de NL-sticker eraf te pulken én de achterruit-brede sticker over het toenmalige "Procon-Ten" systeem eruit te halen. Daar hadden ze best de pest over in want het was vrijdagmiddag kwart voor vijf (en geen koopavond), maar ze konden niet anders. Ik had nl. vooraf glashelder aangegeven wat ik (niet) wilde.
En het onder 2. bedoelde principe blijft ook bij eventuele toekomstige auto's van kracht... :jaja:
 
Bovenaan Onderaan