Schandalige lage inruilprijs O2combi

Om de extreme waardevermindering het eerste jaar te illustreren: ik kocht mijn vorige auto, een Passat Variant Comfortline TDI, toen ie 13 maanden oud was met 40.000 km op de teller voor 17.000 euro van een particulier. De nieuwprijs (ik kreeg er de aankoopfactuur bij) was 27.000 euro geweest. 5 jaar later (de auto was toen dus 6 jaar oud) stonden er 120.000 km op (als je op 2 km van je werk woont, tellen de kilometers niet zo aan...) en kreeg ik er in overname nog 9000 euro voor (volledig los van de korting op mijn Skoda!).

Kortom: het eerste jaar/de eerste 40.000 km kostte 10.000 euro aan afschijving, de volgende 5 jaar met het dubbele aan kilometers kostte er amper 8000...

En dat is niet enkel met een Skoda of VW zo, maar evengoed met een Audi, BMW of Mercedes.
 

van_der_P

Senior Member
Ik zou prive nooit een nieuwe auto kopen denk ik. Je schrijft gewoon TE veel af in de eerste jaren. Of je moet bakken geld hebben dan kan het natuurlijk wel. Sprak gisteren iemand met een Mercedes CLS, die had EUR 35.000 !!! afschrijving in het eerste jaar.
:1439:


Het ligt er natuurlijk aan wat je wil.
Maar als je prive een kleinere (lees Fabia klasse) populaire auto koopt (b.v. een combi).
En je rijdt daar niet te veel kilometers mee, dan valt de afschrijving best mee.
Kocht in 2004 een Fabia Combi 1.4 75 pk Elegance voor 19.000 euro, ruilde ik na ongeveer 45.000 km in 2007 in voor 11.000 euro. Dat is toch niet overdreven, dat is een nette inruilprijs. Dat zijn nog geen 225,-- euro per maand.
Als je de gebraden haan wil uithangen, en Mercedes wil rijden, ja dan moet je ook Mercedes betalen.
Daar kan ik geen medelijde mee hebben.
Ik koop geen auto voor de buurman, ik koop er een die ik mij kan permiteren.
 

van inkel

Forumguru
:ot: Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi.

On topic ; Ik zou prive inderdaad nooit geen nieuwe auto kopen, je schrijft het eerste jaar onbeschoft veel af.
 

Fabia

† In Memoriam
Tsja, ik heb mijn Fabia wel nieuw gekocht en absoluut geen spijt daarvan. Ik kreeg voor mijn FI Combi, ook nieuw gekocht, een hele mooie inruil prijs. En ja ik weet van de afschrijving maar denk dat het voor een populair model als de Fabia nog enigzins mee valt. En verder kies ik er bewust voor om nieuw te kopen. Heb ook geen ellende van de eerste rijder en is alles heerlijk nieuw.
 

LenK

Forumguru
En verder kies ik er bewust voor om nieuw te kopen. Heb ook geen ellende van de eerste rijder en is alles heerlijk nieuw.
Dat was in het verleden en nu bij sommige merken misschien nog niet aan te raden: de 1e eigenaar werd/wordt geconfronteerd met de productie/assemblage fouten en in het geval van een nieuw model met de kinderziekten.
De volgende eigenaar had/heeft daar geen last meer van omdat de 1e eigenaar alles al heeft laten herstellen.
 

sitechris

Donateur
ik wil best weer een nieuwe auto kopen. Als 'petrolhead' vind ik het niet erg om wat centjes te investeren in een auto en er gaat natuurlijk niets boven de geur van een nieuwe auto. Dat vind ik echt fantastisch. Je bouwt toch soort van een band op met je auto, zeker als je die vanaf kilometer 0 hebt.
 

Constant

Erelid
Ik kocht een democar van 6 maanden oud, kreeg toch het nieuwgevoel met een flinke korting op de prijs.

van inkel zei:
:ot: Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi.
Mercedes taxis zijn tegenwoordig in de minderheid, met een beetje geluk komt er een Skoda taxi voorrijden.
 

nomad

Senior Member
Mercedes taxis zijn tegenwoordig in de minderheid, met een beetje geluk komt er een Skoda taxi voorrijden.

Lekker offtopic, maar ik heb gisteren in de nieuwe GLK gereden, maar daar kan toch echt geen Scout tegenop hoor !
Oke, je kunt er makkelijk 2 Scouts voor kopen, maar dan heb je wel wat !
 

TL@

Forumguru
Een GLK is maar iets lelijks vind ik, vooral voor vrouwen bedoeld die niet kunnen parkeren (auto debuteerde dan ook in Sex and the city)
 

nomad

Senior Member
Een GLK is maar iets lelijks vind ik, vooral voor vrouwen bedoeld die niet kunnen parkeren (auto debuteerde dan ook in Sex and the city)
Mee eens. De vorm is ietwat apart, maar als je ziet wat er allemaal aan/op en in zit, dan is het wel een superbak. Ook qua prestaties niets te klagen.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb van de leasertmaatschappij een prijsopgaaf gehad voor de overname van mijn O2.

het gaat dus om een O2 Elegance 2.0TDI met 140K op de klok. 17" jetsers eronder, maxidot, klein leerpakket en wat kleine extraatjes. Catalogusprijs in 2005 van 31K.

Mag nu overgenomen worden voor 12.000 euro.

Geen slechte deal denk ik. Gezien ik de auto altijd met hand heb gewassen en er geen honden in vervoerd heb. Op Autotrack vragen ze er meer voor.
 

___JC___

Forumguru
Hou je er wel rekening mee VJ dat de 2e hands automarkt op zn gat ligt?
Zou dit zelf alleen doen als ik een koper had (voor iets meer ;)) of als ik er zelf in zou gaan rijden.
 
Ik kon mijn O2 overnemen voor 9250, wel met km stand van 188000. Het betrof een elegance combi versie met klein leerpakket, esp en 16"LMV. Inmiddels via het rdw gezien dat hij weer op naam gezet is... dus wie recentelijk een O2 met dergelijke km stand gekocht heeft.... ;)
 

nomad

Senior Member
Inmiddels via het rdw gezien dat hij weer op naam gezet is... dus wie recentelijk een O2 met dergelijke km stand gekocht heeft.... ;)

Of lagere...... :shocked:
Ik zag dat mijn O2 Elegance met RS-achterbumper ook sinds augustus een nieuwe eigenaar heeft gekregen.
 

sitechris

Donateur
Ik heb van de leasertmaatschappij een prijsopgaaf gehad voor de overname van mijn O2.

het gaat dus om een O2 Elegance 2.0TDI met 140K op de klok. 17" jetsers eronder, maxidot, klein leerpakket en wat kleine extraatjes. Catalogusprijs in 2005 van 31K.

Mag nu overgenomen worden voor 12.000 euro.

Geen slechte deal denk ik. Gezien ik de auto altijd met hand heb gewassen en er geen honden in vervoerd heb. Op Autotrack vragen ze er meer voor.

hmmm, ik vind 12k niet super. Denk niet dat je hem voor 12k kwijt kan als je de auto wilt doorverkopen. Dieselmarkt ligt echt op zijn gat en het aanbod van Octavia II dieselmodellen op de 2e handsmarkt is groter dan ooit.
 

VEEJAY

Forumguru
Nee ik ben geen geboren autohandelaar, dus voor eigen gebruik. Volgens mij kan ik voor 12K niet een dergelijke auto kopen. Toch?
 
Bovenaan Onderaan