Schandalige lage inruilprijs O2combi

sitechris

Donateur
En waar baseer je dit op dan? Ik weet uit eigen ervaring dat er wel iets mis is ...gemiddeld van 4 dealers - E12.400 voor een O2combi 2.0tdi elegance met 147000 en 3,5 jr vind ik bijzonder laag

De lage inruil die ik kreeg is voor mij reden om de volgende keer geen Skoda aan te schaffen. Dan koop ik liever een jong gebruikte BMW 320 of 120/123d, dan heb ik een vergelijkbare aanschafprijs en schrijf ik een stuk minder af.
 

EdK

Forumguru
Ja dat is altijd een goedkopere manier
De grootste afschrijving is dan door de eerste eigenar geweest zoals jij nu ook hebt ondervonden !!
En koop je hem zeg maar 2 jar oud en rijdt er dan 2 jaar mee, dan zal jouw afschrijving minimal wezen tov die eerste 2 jaar
Maar dat is hetzelfde als met een skoda op die wijze !!

Je weet gewoon dat de eerste 2 jaar de duurste jaren kwa afschrijving zijn bij een nieuwe wagen !!

En we mogen natuurlijk de regering ook bedanken want tja de BPM gaat voor een deel vervallen dus nieuwe auto's worden goedkoper ( theoretisch )
Dan leveren we met zijn allen volgens het mileu merk een D klasse wagen in die steeds moeilijker verkoopbaar worden , dus waarschijnlijk dus goedkoper de markt op gedumpt worden !

En ja daar zullen we met zijn allen de dupe van worden !!
Maar ja de regering naait toch al aan twee kanten !!
En niet met een Singer naai machine !!
 

Captain Hook

Forumguru
De lage inruil die ik kreeg is voor mij reden om de volgende keer geen Skoda aan te schaffen. Dan koop ik liever een jong gebruikte BMW 320 of 120/123d, dan heb ik een vergelijkbare aanschafprijs en schrijf ik een stuk minder af.
Dan moet je ook geen nieuwe Skoda kopen, maar een gebruikte!
Je geeft zelf aan dat ze 2de hands goedkoop zijn, dus...:crazy:

Als ik naar mijn eigen O2 kijk (nieuw ca. 34K en nu voor 15K gekocht na 3 jr/150kkm) dan zie je dat de enorme afschrijving in het begin gebeurt. Nu zal de waarde daling niet zo hoog meer zijn. En dat betekent ook dat het geld wat je anders in een auto stopt, ergens anders voor kunt gebruiken (uitgeven of sparen; dat is je eigen keuze)
 

VEEJAY

Forumguru
Laatst moest ik wel lachen op een nieuwsitem over prive scholen dat het allemaal zo duur is (ik geloof 10K per jaar). 1 van de vaders die geinterviewd werd zei: "hoezo duur voor mijn kind? De meeste mensen schrijven 10K af op hun auto per jaar."
Geniaal! :-)
 

Bakkertje

Forumguru
Heb ik ook gezien, moest meteen aan dit draadje denken :D
:ot:De man vergat alleen dat er ook normaal onderwijs is en het kwailiteitsverschil tussen normaal en prive is volgens mij geen 12k per jaar waard. 8 jaar prive basisschool is 96k... Caramba!
 

higgy

Forumguru
Anderzijds, gezien de kwaliteit van het huidige basisonderwijs (en dan zitten de mijne nog niet eens op een slechte school) zou je er bijna voor gaan voelen... :(
 

EdK

Forumguru
Het wordt erg of topic !

Maar dit is weer een stap dichter naar de klasse maatschappij !!
Heb je geld kan je kind studeren
Heb je het niet breed , tja ga dan maar werken joh !

En dan hebben we het nu nog maar even over de scholen !!
 

Desperado

Forumguru
Om dan maar on topic te gaan.
Met de inruilprijs van de Felicia kan ik 1 van de kids wel een kwartaal laten leren, als ik heel veel mazzel heb.
 

TL@

Forumguru
Tja, moeten jullie de kinderen maar naar een Belgische school doen. Het vrij (Christelijk) onderwijs is zowat het beste in de hele EU en het kost peanuts. Zelfde voor hogeschool en unief.

In de Scandinavische landen krijg je zelfs geld om te gaan studeren.
 

EdK

Forumguru
Tja, moeten jullie de kinderen maar naar een Belgische school doen. Het vrij (Christelijk) onderwijs is zowat het beste in de hele EU en het kost peanuts. Zelfde voor hogeschool en unief.

In de Scandinavische landen krijg je zelfs geld om te gaan studeren.


Tja maar elke dag ruim 200 km rijden om de kinders naar school te brengen en te halen en dan zelf ook nog op tijd op werk zijn ??

We hadden gewoon Belg moeten wezen zou ook een mededeling kunnen zijn !? ;)
 

sitechris

Donateur
Dan moet je ook geen nieuwe Skoda kopen, maar een gebruikte!
Je geeft zelf aan dat ze 2de hands goedkoop zijn, dus...:crazy:

Als ik naar mijn eigen O2 kijk (nieuw ca. 34K en nu voor 15K gekocht na 3 jr/150kkm) dan zie je dat de enorme afschrijving in het begin gebeurt. Nu zal de waarde daling niet zo hoog meer zijn. En dat betekent ook dat het geld wat je anders in een auto stopt, ergens anders voor kunt gebruiken (uitgeven of sparen; dat is je eigen keuze)

Natuurlijk weet ik dat de afschrijving bij een nieuwe auto erg groot is. Dat vind ik op zich ook geen probleem, nieuw rijden heeft ook een hoop voordelen. Maar ruim 20.000 euro in 1,5 jaar tijd na 60.000 kilometer voor een Octavia? Hmmmm
 

Captain Hook

Forumguru
Natuurlijk weet ik dat de afschrijving bij een nieuwe auto erg groot is. Dat vind ik op zich ook geen probleem, nieuw rijden heeft ook een hoop voordelen. Maar ruim 20.000 euro in 1,5 jaar tijd na 60.000 kilometer voor een Octavia? Hmmmm
Da's veel ja. :biggthumpdown:

Op die van mij ook bijna 20K eraf in drie jaar tijd, na 150.000km. Da's een groot verschil :confused:

Maarre, zou het ook niet iets te maken hebben met die getunede O2 van jou? Als je tenminste praat over de auto die beschreven staat bij je signature?
Wat je namelijk ziet in de markt (in het algemeen) is dat 'gepimpte' auto's weliswaar voor de oorspronkelijke eigenaar veel waarde hebben, maar bij wederverkoop is men er niet van gecharmeerd. En ik moet eerlijk zeggen, als iemand vol trots vertelt dat z'n auto vet gechiptuned is, veel harder optrekt, verlaagd is, etc. Dan is die auto ook meestal navenant bereden, ergo, meer versleten c.q. gestressed. Daar zou ik ook minder voor over hebben.
Ik probeer er objectief en eerlijk naar te kijken, maar ik weet hoe autohandelaren c.q. leasevlootbeheerders er over denken...
 

Constant

Erelid
Ik denk dat je het meest ongunstige voorbeeld (te vroege inruil, verkoop aan dealer ipv particulier, aardig wat kilometers) probeert te gebruiken als onderbouwing van een stevige stelling. Het zou een eerlijkere discussie worden als we uitgaan van inruil vanaf 3 tot 4 jaar en ongeveer 100.000 km.

Als ik naar autokoerslijsten kijk (zijn die kleine boekjes nog te koop?) dan zie ik zoals hieronder ook al wordt gezegd, dat de grootste afschrijving inderdaad in de eerste twee jaar zit. Alleen extreem populaire modellen met lange levertijden als je ze nieuw zou kopen, vormen daarop een uitzondering.
 

sitechris

Donateur
Da's veel ja. :biggthumpdown:

Op die van mij ook bijna 20K eraf in drie jaar tijd, na 150.000km. Da's een groot verschil :confused:

Maarre, zou het ook niet iets te maken hebben met die getunede O2 van jou? Als je tenminste praat over de auto die beschreven staat bij je signature?
Wat je namelijk ziet in de markt (in het algemeen) is dat 'gepimpte' auto's weliswaar voor de oorspronkelijke eigenaar veel waarde hebben, maar bij wederverkoop is men er niet van gecharmeerd. En ik moet eerlijk zeggen, als iemand vol trots vertelt dat z'n auto vet gechiptuned is, veel harder optrekt, verlaagd is, etc. Dan is die auto ook meestal navenant bereden, ergo, meer versleten c.q. gestressed. Daar zou ik ook minder voor over hebben.
Ik probeer er objectief en eerlijk naar te kijken, maar ik weet hoe autohandelaren c.q. leasevlootbeheerders er over denken...

Dat kan zeker gevolgen hebben voor de inruil, maar 60% afschrijving in 1,5 jaar tijd??? Vind ik echt absurd. En natuurlijk is het een ongunstig moment om in te ruilen, maar het zou me verbazen als ik volgend jaar dan met dik een ton op de teller opeens weer 15k krijg. Dan klopt er toch iets niet? En als ik over een jaar minder dan 15k krijg, is de afschrijving gewoon belabberd. Dan investeer ik liever mijn centjes in een VW Golf of jong gebruikte BMW/Audi.
 

higgy

Forumguru
Privé (speelt nu niet) koop ik òf een ex-leaser òf ik importeer een auto uit Duitsland. Scheelt in beide gevallen serieus geld.
 
Ik denk dat je het meest ongunstige voorbeeld (te vroege inruil, verkoop aan dealer ipv particulier, aardig wat kilometers) probeert te gebruiken als onderbouwing van een stevige stelling.

de grootste afschrijving inderdaad in de eerste twee jaar zit.

Logisch, de wagen is zodra je de garage buiten rijdt al het bedrag van de BTW minder waard. Voor een overname door een dealer althans. Zij zullen altijd met de catalogusprijs zonder BTW handelen anders doen ze verlies omdat een zelfstandige autoverkoper de wagen met BTW moet doorverkopen. Daarbij komt ook nog de verplichte garantie periode waar zij voor opdraaien als de fabrieksgarantie verlopen is.
Als je dus je wagen na een korte gebruiksperiode wil verkopen kan je hem best particulier verkopen tegen de straatwaarde.
Dat advies kreeg ik trouwens ook van mijn dealer toen ik onze O2 kocht.
 

Vacaro

Senior Member
Zelfde probleem hier in België, probeer mijne ook in te ruilen voor Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4wd EX, komt toch op 30000€, wat krijg ik voor mijne O2 4x4 van 25000€ in 05/2006 en 89000km namelijk nog 10500€. Uitleg is dan: "markt is oververzadigd met jonge tweedehands" of "4x4 willen mensen ni voor bijbetalen want is onzuinig" of "toch veel kilometers staan erop". Ironie van de zaak is dat ik bij eigen merkgarage(deze doet VW,Audi en Skoda) het minste krijg nl 10000€ bij aankoop van een Tiguan van dik 34000€ nieuw.
Dus voorlopig rij ik nog wel even door met mijn O2, of ik moest particulier kunnen verkopen voor 13000€
 

EdK

Forumguru
Ga er nu maar vanuit dat het volledige bedrag wat nu BPM heet straks is overgeheveld naar Rekeningrijden en houdersschaps belasting !

Niet zolang geleden eens een staatje tegengekomen in een tijdschrift hoeveel BPM je elk jaar minder ging betalen en wat er dan weer omhoog ging

Zal eens zoeken in de 2mtr tijschriften die hier nog ligt of ik het desbetreffende kan vinden en dan in een nieuw topic neerzetten !!
 

___JC___

Forumguru
Ik zou prive nooit een nieuwe auto kopen denk ik. Je schrijft gewoon TE veel af in de eerste jaren. Of je moet bakken geld hebben dan kan het natuurlijk wel. Sprak gisteren iemand met een Mercedes CLS, die had EUR 35.000 !!! afschrijving in het eerste jaar.
:1439:
 
Bovenaan Onderaan