Schandalige lage inruilprijs O2combi

Skombi

Actief lid
Vandaag trouwens een reactie van de dealer waar ik mijn O@ vandaan heb (Korterink in Zwolle) en die biedt ca 14000. Samen met Ford de hoogste dus ...
maarja wel 13000 bijbetalen voor eenzelfde O2 met een 1.8TSI (voor de Ibiza geeft ie ca 4000)
 
Ik heb bij de Skoda-dealer in Voorschoten juist wel goede inruil-ervaringen. Voor een O1 benzine-automaat 40.000km, kreeg ik na ruim vijf jaar rijden nog de helft wat ik er vijf jaar eerder voor betaald had. Andere garages in de regio boden er minder voor. Ook een oudere O1 (benzine, handbak) die ik nieuw gekocht had en daar na 1 jaar inruilde bracht een zo goede prijs op dat ik er dat eerste jaar niet duur mee gereden heb. Het loont om verschillende offertes te vragen, voorbeeld: de Ford-dealer bood 4500 tot 6000 waar de Skoda dealer 9400 voor gaf.
 

Hetzer

Forumguru
Dit is voor mij ook de voornaamste reden dat ik geen grote en dus dus duurdere auto ( boven de 19000-20.000 )wil, kom je boven deze grens dan gaat het afschrijven wel erg veel , en daar kan ik niet tegn op sparen, mijn duurste auto was to nu mijn voorlaatste Fabia Combi Elegance SDI (19.000 euro) op deze auto heb ik in 3 jaar tijd en bijna 90.000 km 6000 euro afgeschreven, dat viel nog net te overzien.
 
Volgens mij is het niet abnormaal dat na 3jr en meer dan 100dz op de klok de auto nog maar de helft waard is. (erg grof gerekend) Dus bij 32dz is 16 dan echt de max.
 

Captain Hook

Forumguru
Sorry, eerst ff voorstellen.
Lees al een hele tijd mee.

Ik rijd al sinds 2005 in een O2 2.0TDI Combi Elegance. Ik heb al heel wat auto's gereden, maar ben nog nooit zo tevreden geweest over eentje als deze O2.
Daarvoor Peugeot, Citroen, Toyota, Audi, VW, gehad. (al dan niet nieuw- c.q. gebruikt, eigendom/lease)
Maar de prijs/prestatieverhouding van de O2 en het no-nonsense karakter spreken mij erg aan. Heb een hekel aan chroom, houten interieurstickers en andere blingbling.
Destijds (in 2005) gekozen voor de O2 als leaseauto. En daar inmiddels 150.000km in gereden. Door wijziging van werkgever (nieuwe baan, zonder leaseauto) besloten om de O2 over te nemen v.d. leasemaatschappij. Dus sinds 1 augustus is 'ie van mij.:cheer:

Jha, ik ben er ook achter dat een auto mijn slechtste investering is geweest (op mijn Getronics aandelen na dan).
Auto, investering? :bye:
Een auto is een gebruiksvoorwerp, dat razendsnel in waarde daalt zodra 'ie de fabriek/showroom verlaten heeft.

Om ff bij het topic te blijven. Ik heb mijn O2 (nieuwwaarde incl. alle accessoires ca. 34.000) voor 15K overgenomen v.d. leasemaatschappij. Dat vond ik een heel schappelijke prijs. Het grootste deel v.d. afschrijving is al gebeurd. En ook al zal ik niet meer zoveel rijden, het is een groot voordeel dat deze auto zo zuinig is (ik rijd gemiddeld in NL ca. 1:20) en weinig onderhoud nodig heeft.
Als ik zie wat er de afgelopen 39 maanden al aan de leasemaatschappij betaald is. (870/mnd x 39 mnd = 33.930 excl. brandstof) dan de restwaarde volgens de dagcalculator van de autoverzekeraars in acht nemende, is 15K als overnameprijs heel schappelijk. Vergelijkbare O2's (in deze prachtige staat) staan voor tussen de 16K-20K in de showroom.

Maar idd, alles hangt af van wat je terugkoopt bij een autodealer.
 

Skombi

Actief lid
Sorry, eerst ff voorstellen.
de restwaarde volgens de dagcalculator van de autoverzekeraars in acht nemende, is 15K als overnameprijs heel schappelijk.

Welkom allereerst.
15 k vind ik ook schappelijk al zat ik zelf aan 16,5 te denken maar het bod van 9000 van een VW/SEATdealer raakt toch kant nog wal.
 

LenK

Forumguru
Ben blij dat een auto ingeruild kan worden en je zonder al te veel effort er geld voor terugkrijgt.

Met de meeste andere spullen die je wilt vervangen kun je liggen leuren op marktplaats e.d. of je kunt ze naar de kringloop brengen of gewoon weggeven of weggooien.
 

elcocheSKODA

Actief lid
Dit is voor mij ook de voornaamste reden dat ik geen grote en dus dus duurdere auto ( boven de 19000-20.000 )wil, kom je boven deze grens dan gaat het afschrijven wel erg veel , en daar kan ik niet tegn op sparen, mijn duurste auto was to nu mijn voorlaatste Fabia Combi Elegance SDI (19.000 euro) op deze auto heb ik in 3 jaar tijd en bijna 90.000 km 6000 euro afgeschreven, dat viel nog net te overzien.

Heb het nu ervaren met mijn O2 Elegance 1.6 MPI.
Daarom nu een stapje terug naar de SEAT Ibiza SC.
De afschrijving van de Octavia was/is veel te hoog.
 
Het ligt er gewoon ook aan hoe zo'n dealer zelf denkt hem te verlopen
gewone handelsprijzen kan
maar misschien heeft hij al een koper op het oog
of is er gewoon een bepaald type auto waarvan hij denkt te weten hoe hij die gesleten krijgt
ik blijf erbij: er is niks mis met de inruilwaarde van een skoda
 

Skombi

Actief lid
ik blijf erbij: er is niks mis met de inruilwaarde van een skoda
En waar baseer je dit op dan? Ik weet uit eigen ervaring dat er wel iets mis is ...gemiddeld van 4 dealers - E12.400 voor een O2combi 2.0tdi elegance met 147000 en 3,5 jr vind ik bijzonder laag
 

nomad

Senior Member
En waar baseer je dit op dan? Ik weet uit eigen ervaring dat er wel iets mis is ...gemiddeld van 4 dealers - E12.400 voor een O2combi 2.0tdi elegance met 147000 en 3,5 jr vind ik bijzonder laag

Gewoon 2e hands verkopen en een 1.8 TSI uit Duitsland importeren. Dan steek je pas geld in je eigen zak.
 

Skombi

Actief lid
Gewoon 2e hands verkopen en een 1.8 TSI uit Duitsland importeren. Dan steek je pas geld in je eigen zak.
Nou precies, daar had dik het gisteren met mijn buurman die bij het RDW werkt ook al over.
Als je een A6 van een jaar of 4 oud importeert is de bij te betalen BPM ook zo goed als verdwenen en al die papieren rompslomp doet hij wel ..:1761:

Periode tussen datum eerste ingebruikname en datum van registratie. Afschrijvings
percentage
Minder dan een maand 4%
1 maand of meer, maar minder dan 2 maanden 7%
2 maanden of meer, maar minder dan 3 maanden 10%
3 maanden of meer, maar minder dan 6 maanden 15%
6 maanden of meer, maar minder dan 1 jaar 24%
1 jaar of meer, maar minder dan 2 jaar 37%
2 jaar of meer, maar minder dan 3 jaar 47%
3 jaar of meer, maar minder dan 4 jaar 57%
4 jaar of meer, maar minder dan 5 jaar 66%
5 jaar of meer, maar minder dan 6 jaar 72%
6 jaar of meer, maar minder dan 7 jaar 77%
7 jaar of meer, maar minder dan 8 jaar 82%
8 jaar of meer, maar minder dan 9 jaar 86%
9 jaar of meer, maar minder dan 25 jaar 90%
25 jaar of meer 100%
 

Skombi

Actief lid
Nooit meer onderhandelen over prijs occasion

* DVHN | Gepubliceerd op 11 augustus 2008, 23:13
* Laatst bijgewerkt op 11 augustus 2008, 23:16

Nieuwe autoshowroom van Noordlease. - © Kees van de Veen
groningen -

Noorderlingen hoeven binnenkort niet meer te onderhandelen over de prijs van een occasion. Leasemaatschappij Noordlease start volgende maand met de verkoop van tweedehands wagens aan de particulier voor vaste, lage prijzen. Ook de inruilprijs staat vast en kan zelf in de showroom worden berekend door een speciaal hiervoor ontwikkeld computerprogramma.

Noordlease gaat voor het eerst in haar bestaan auto's die terugkomen uit de lease zelf verkopen. Meestal gaat het om wagens van drie tot vier jaar oud met iets meer dan een ton op de klok. Voorheen werden de gebruikte leaseauto's via de veiling doorgestoten naar de handel, maar vanaf 18 september staan ze opgesteld in een enorme occasiontempel die Noordlease heeft gebouwd aan de A7 bij Groningen. De leasemaatschappij heeft de vijftien miljoen euro kostende verkoophal Autoborg gedoopt, naar de aan de andere kant van de snelweg gelegen Euroborg van FC Groningen, waar Noordlease hoofdsponsor van is.

"We hebben door een onderzoeksbureau laten uitzoeken hoe de consument aankijkt tegen het aanschaffen van een andere auto", vertelt Noordlease-directeur Robert Nienhuis. "Wat blijkt: de meeste mensen hebben een bloedhekel aan onderhandelen. Ze voelen het als een verplichting, als een noodzakelijk kwaad. Bij ons wordt er niet onderhandeld. Er staat een vaste, transparante prijs op de auto's. Daar is geen discussie over mogelijk. Een computerprogramma berekent met behulp van occasionsites, de ANWB- en Bovag-richtprijzen objectief de reële waarde van de inruilwagen. En dan is het gewoon ja of nee."
 

Captain Hook

Forumguru
Nooit meer onderhandelen over prijs occasion
...
Bij ons wordt er niet onderhandeld. Er staat een vaste, transparante prijs op de auto's. Daar is geen discussie over mogelijk. Een computerprogramma berekent met behulp van occasionsites, de ANWB- en Bovag-richtprijzen objectief de reële waarde van de inruilwagen. En dan is het gewoon ja of nee."
Klinkt leuk.
Maar als je dat letterlijk leest, maakt de staat v.d. auto dus niet uit. Zaken als HOE de vorige berijder er mee omgegaan is. Of de bekleding er nog fris uit ziet, of er in gerookt is, of er stinkende huisdieren in gezeten hebben, of de auto wel of niet zorgvuldig (inclusief hoekjes en gaatjes) is schoongehouden. Of er altijd op twee wielen door de bocht is getrokken of juist niet. etc etc.
Knap computerprogramma die dat kan. :bye:
 

nomad

Senior Member
Nou precies, daar had dik het gisteren met mijn buurman die bij het RDW werkt ook al over.
Als je een A6 van een jaar of 4 oud importeert is de bij te betalen BPM ook zo goed als verdwenen en al die papieren rompslomp doet hij wel ..:1761:
Rompslomp is een groot woord... Ik heb er nu een aantal geimporteerd en het stelt echt niks voor... En om die A6 maar als voorbeeld te nemen: Op een A6 uit 2006 staken we zonder enige moeite 18000 euro in de zak ten opzichte van de prijzen in NL. Na invoer bleef er nog een mooie 10000 euro van over...
 

LenK

Forumguru
Invoeren kan dan wel niet zo'n probleem zijn maar hoe zit dat met je oude auto.

Inruilen is wel zo gemakkelijk, geen risico en geen autoloze periode.

En een auto van meer dan 10.000 particulier verkopen lijkt me ook geen simpel klusje.
 

Desperado

Forumguru
dat verkopen valt nog best mee denk ik.
markplaats staat er vol mee en dat loopt wel aardig dunkt me.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen het moeilijk vinden,het is wel een heel groot bedrag.
Ook om particulier even uit te geven.
 
Bovenaan Onderaan