Roomster een heerlijk saaie auto...

leon-cupra

Forumguru
Want @leon-cupra ? Omdat een Fabia Combi nog groter/handiger is?

En, aansmeren? Ik heb me nog nooit een auto (of ander apparaat) laten aansmeren. Noch door familie, noch door verkopers.
Neen, Roomster was nu niet een auto waar ik wild van werd. Was niet echt gecharmeerd van de vormgeving.

Betreft “aansmeren”, ik ook niet. Anders hadden we toen een Roomster gekocht.
 

EdK

Forumguru
Ook een ruime 4 jaar een RR gehad met een 1,4 blok zonder TSI.
En vond hem niet mooi maar ook niet lelijk, maar reed prima en was een wagen waar alles in paste ( zelfs schoonmoeder )
Het dochtertje van vriendin was ook altijd blij als ze in RR mee mocht, want ze kon de koeien en de schaapjes zien en keek niet tegen een deurscherm aan....
Uiteindelijk weg gedaan voor Yeti, puur omdat wegens omstandigheden ik een wagen nodig had met hoge instap en dat was de Yeti.
Als die pré niet nodig was geweest dan had ik er zeker langer mee gereden ! Puur vanwege zijn functionaliteit !
Kon er meer in kwijt dan in een Yeti......
En ja één keer werd door vriendin een aankoop gedaan die meteen mee moest....... duhhh
Niet van te voren vragen maar na koop me ermee confronteren.
Tsja het paste er in, haar dochtertje paste ook nog erin, alleen zij niet !!
Wel schat hier heb je 50 euro voor de trein en een bak thee voor onderweg.... doeiiiii.
En lading , ik en dochtertje op naar huis...... en die snerk heeft wel 10x gezegd " doeiiiiiiiiiiiiii mama, doeiiii mama
Hou je lachen dan eens in
 

AGTon

Forumguru
11 jaar geleden heb ik een toen 1 jaar oude RR gekocht. Was een demo-model en ze wilde er volgens mij echt vanaf want voor een prachtprijs bij een dealer gekocht. Auto gekocht als opvolger van een F1 combi. Niet om de looks maar om de ruimte.

Het is mijn beste auto (verhouding kosten, ruimte, comfort) tot nu toe met de minste mankementen. Teller staat nu op 230K (aanschaf teller 30K) en wij zullen de RR doorrijden tot hij/zij zijn laatste adem uitblaast.
 

Captain Hook

Forumguru
En dat stuwt t verbruik enorm op.
Het ontbreken van een goede stroomlijn stuwt het verbruik van de Roomster ook behoorlijk op.
Vanochtend ook weer. Een rechte provinciale weg, windkracht 7 recht achter me, 85km/h op de cc.
Dan is het verbruik zo rond de 1:21.
Zelfde route terug vanmiddag, windkracht 7 pal voor, 85km/h op de cc. Verbruik zo rond de 1:16. :sick:
Wat betreft prijs: mijn indruk was dat t tweedehands niet enorm veel uitmaakte tussen een Octavia en Roomster. Maar heb niet uitgebreid gekeken, aangezien de voorkeur sowieso naar een Octavia uit ging.
Zoals aangegeven, wij kochten 'm destijds nieuw. En toen was de Octavia toch beduidend duurder in aanschaf (met dezelfde motorisering) dan de Roomster. Ook verzekering is dan duurder.

Dan kreeg je ook nog het aparte fenomeen dat b.v. sportstoelen, waar ik expliciet voor koos, want die zitten een stuk beter, bij een Roomster minder meerprijs waren dan bij de Octavia. Hetzelfde gold voor de DSG. :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Nou... de afgelopen weken heeft onze Roomster zich van de minder saaie kant laten zien.
Was eerst de remmerij aan de beurt. (zie eerder bericht)

Gisterenmiddag was het ineens 'KLOINK'. Ik denk, nee hè, niet weer. Wel dus.
5 jaar later na de vorige geknapte voorveer (destijds rechtsvoor), knapte er nu weer eentje. o_O
Destijds waren ze beiden vervangen, maar nu brak er weer eentje. Dit keer linksvoor.

Deze keer had ik gelijk een asymmetrische verlaging te pakken. Linksvoor lag de auto 3 cm dichter bij het wegdek. ;)

Afijn, weer langs de (vak)garage gereden en ze konden me redelijk snel helpen. Maar afgesproken dat beide voorveren vervangen zouden worden en de boel opnieuw uitgelijnd.
Zojuist de auto opgehaald en de Roomster rijdt weer soepel en strak en op normale hoogte.

Kassa: :cry:
Factuur0302.jpg
En dan wil er een fuseekogel niet meewerken tijdens het loshalen, dus die moest ook vervangen worden.
Afijn, nu maar duimen dat het weer een paar jaartjes meegaat.

En dit is het uitlijnrapport. Wellicht dat iemand daar nog iets zinnigs op kan zeggen:
Uitlijn.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tsjonge, 2x een gebroken veer, op 5 jaar leeftijd...das wel merkwaardig...zo ontzettend vaak breken veren toch ook weer niet, bij m'n 16 jaar oude Faab zaten rondom nog de originele veren...

En wat betreft het uitlijnen: alles is binnen specs, dus niets op aan te merken. Het komt wel eens voor dat er iets buiten specs is, vooral achter, omdat dat bij best wat autos niet te stellen is (want niet (semi)onafhankelijk)). Maar dat is hier niet aan de orde.
 

JeSko

Forumguru
Inderdaad best opmerkelijk, dat van die veren, je hoort wel eens dat zo'n veer breekt maar dat is dan vaak hij hele oude veren of bij een zware slag van onderen. Garage hanteert wel schappelijke prijzen, geleverde arbeid plus onderdelen valt me dit goed mee, of het jou ook zo meevalt weet ik natuurlijk niet ;)
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Ik rijd al meer dan 40 jaar auto, heb al ruim een half miljoen kilometer afgelegd en dit ook nog nooit meegemaakt. Behalve met deze Roomster dan.

Aan de andere kant, als je online gaat zoeken, blijkt het regelmatig voor te komen. Bij vele merken. En ook de garage gaf aan dat ze regelmatig van een willekeurig merk/type auto zo'n klusje moeten doen.

@JeSko Tja, wat is schappelijk? Zelf de onderdelen los online bestellen is goedkoper. Maar zeker voor dit klusje heb ik de middelen en gelegenheid zeer zeker niet. Laat staan voor het uitlijnen.
 

EdK

Forumguru
JAren geleden een Citroën Jumpy van de zaak gehad en ook op bepaald moment een rechter achterveer die was gebroken....
En dat terwijl de materiaal ladekast en gereedschap allemaal aan de linker kant stond geplaatst....
Garage snapte het niet , in hun optiek had juist die linkerzijde gebroken moeten zijn vanwege het gewicht en het terrein waar we vaak doorheen rijden
 

Rosinfield

† In Memoriam

Mogelijke verklaring?
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb in heel wat garages mee gelopen en elke week kwam er wel een auto binnen met een gebroken veer, al was dit wel bij de Franse merken het meest.
 

Captain Hook

Forumguru
@Rosinfield Ongetwijfeld is het metaal moe.
Zoals vijf jaar geleden ook al te zien was:

gebrokenveer-jpg.67460


DE vraag is alleen; waardoor ontstaat dit? :unsure:
Ongelukkige samenloop van omstandigheden? Door een externe oorzaak zit er een beschadiging in de kunststof beschermlaag rond het metaal en daardoor rot het daaaronder sneller door?

Hoe groot is de kans dat dit soort malheur binnen na vijf jaar weer opnieuw optreedt?
Geen idee.

En het is ook niet zo dat ik nou met onze Roomster dagelijks over kasseienwegen rag en springend over verkeersdrempels stuiter. ;)

En is dan ons klimaat en alle verkeersdrempels een onheil bevorderende factor?
 

Tees

Donateur
Metaalmoeheid heeft in principe weinig te maken met een beschermingslaag aan de buitenkant. Anders is t namelijk roest dat het veroorzaakt. Kan natuurlijk altijd een combinatie van factoren zijn, maar ik denk in t geval van veren dat t toch grotendeels metaalmoeheid is.

En waarom t dan bij sommige autos vaker gebeurt dan bij andere? Zal grotendeels te maken hebben met het gebruikte materiaal (en daarmee producent), maar een veer van een Roomster zal in dat opzicht m.i. weinig verschillen van bijv een Fabia. Dan is t verder een kwestie van bouw van de auto, omgevingsfactoren (toch die hobbels ;)) en toeval.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Moet zeggen dat ik laatst een foto zag van de originele veren en dempers van de Up. Die dempers zijn net fietspompjes
 

EdK

Forumguru
Kans is groot dat het bij de productie er van al gebeurd.
Wij hebben hetzelfde gehad met veren die in slagbomen zitten.
Hebben periode gehad dat er gewoon teveel braken op bepaald moment en allen steeds in zelfde gebied van de veer.
En toen dit begon op te vallen dat het wel erg veel voorkwam zijn we eens met de leverancier om tafel gaan zitten.
Die uiteindelijk zijn productie proces is gaan bekijken en bleek uiteindelijk dat daar wat in proces fout ging.
Uiteraard vertellen ze niet wat excact maar gaven wel fout toe.
Nu zijn krachten op een slagboomveer wel anders dan de veer van een schokdemper , maar kans dat het in het proces van maken zit is wel degelijk aanwezig !

En tsja wat doe je er aan als particulier ????
Na 5 jaar word het afgedaan als een slijtage product ....
En hoevaak het voorkomt bij alleen de RR is moeilijk te achterhalen als particulier...... dus ja hopen dat hij langer mee gaat en dus niet breekt is als particulier je hoop die je hebt....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zeker @Tees ; het is verreweg de meest waardevolle modificatie, Het wordt er een heel andere auto door, met enorm veel betere wegligging. Superstrak; kon het verschil goed merken toen ik van de week die leen-Polo had.
 
Bovenaan Onderaan