Captain Hook
Forumguru
... afgelopen week bijna de 10de verjaardag van onze Roomster.
En wederom, zonder opmerkingen, APK goedgekeurd.
(en de losse APK kostte 19,95; ook een schappelijke prijs)
Dit is de eerste auto met zo weinig problemen die ik ooit gereden heb.
En ik heb er al heel wat gehad.
Heel vroeger; Citroën GSA, paar modellen BX, de ZX. Toyota Corolla, Peugeot 205, Ford Sierra, Audi (zo'n zuipende 5 cilinder), Ford Mondeo op LPG (vroeger model), VW Golfjes, III en IV (zowel de gewone als station), VW Bora, Ford Focus en toen een O2 2.0 TDI voordat we aan de huidige Roomster begonnen.
En tussendoor nog de nodige leen- en huurauto's. En af en toe wat lease (proefmodellen). En tijdens diverse bijbaantjes vroeger, vrijwel alle merken gereden als auto lader/losser in de haven.
Ondanks alle horrorverhalen over kettingen die in de soep lopen bij de 1.2 TSI blokken; no problemo.
Laat staan over de ellende verhalen met de DQ200 DSG-7; ook die doet het bij ons gewoon prima.
Panodak; heerlijk dat licht. Absoluut geen lekkage.
Doe ik voorzichtig met de Roomster? Tja, wat is voorzichtig? Idd; hij (of is het zij?) ziet er nog steeds keurig uit. Ruikt nergens naar (geen nieuw-, geen oud luchtjes). Rijdt uitstekend en is een prima laadezel.
Maar ook al hebben we 'm vaak met >180km/h over de Autobahn gejaagd en vele steile bergpassen mee gereden. Qua slijtage, olieverbruik (nihil) eigenlijk niks te klagen.
Binnenkort moet ik waarschijnlijk wel nieuwe banden hebben (er zitten nu Vredestein QUATRAC 5's onder), niet omdat ze geen profiel meer hebben, maar omdat ze beginnen uit te drogen. Blijkbaar rijd ik te 'beschaafd'.
Kan het beter/sneller/comfortabeler? Ongetwijfeld! Maar is dat rationeel en verstandig om daar zoveel pecunia voor neer te leggen? Tot nu toe vind ik van niet.
Wat begint er inmiddels te slijten en/of wat lelijker te worden:
De ruitenwisserarmen beginnen te roesten:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/ruitenwisserarm-vervangen-lastig-of-niet.41694/
Het kunststof v.d. grote brede achterbumper heeft wat kleine beschadigingen van het vele in-/uitladen. Ondanks dat ik er bijna altijd een deken overheen leg.
De holte in de voordeuren, achter de handgrepen; daar zitten toch wat haarkrasjes van de dames hun lange nagels.
Ooit is er veerpoot gebroken:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kloink-afgebroken-veerpoot-en-geen-service.36067/
en dat werd keurig opgelost door de lokale garage.
En er is een voorwiellager vervangen:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/vakgarage-noordersluis-lelystad.36840/#post-785901
Paar kleine putjes van steenslag in de kunststofvoorbumper. Dat geeft kleine witte puntjes in de grijze kunststof.
De lak/coating van de velgen begint op sommige plekjes, aan de randen, wat verweersporen te vertonen. Geen beschadigingen, maar verkleuringen eerder.
Hetzelfde zie je met de Skoda logo's; die verkleuren/verweren ook. Zijn ooit al eens, onder coulance vervangen. Maar dat begint nu ook weer.
Iets soortgelijks zie je met die zwarte strip in, van voor naar achter, in het dak ligt (dus niet de dakrails), die vertoont ook verweringssporen.
Ooit is één v.d. ronde mistlampen in de voorbumper gebarsten. Maar dat kwam doordat RWS vergeten was een nieuw geopende weg fatsoenlijk te vegen. Er lag, plotseling, nogal wat scherp split op de weg. De kosten daarvan werden door RWS gewoon vergoed.
Moet wel zeggen, dat sinds ik bij de Skoda garage weg ben, de lokale vakgarage, klantvriendelijker, zorgvuldiger en portemoneevriendelijker voor onze Roomster is.
En dat begon al goed, NOT, heel in het begin met de 'deskundigheid' van de Skoda dealer:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/1-2-tsi-77kw-s-w-update.12331/
En wederom, zonder opmerkingen, APK goedgekeurd.
(en de losse APK kostte 19,95; ook een schappelijke prijs)
Dit is de eerste auto met zo weinig problemen die ik ooit gereden heb.
En ik heb er al heel wat gehad.
Heel vroeger; Citroën GSA, paar modellen BX, de ZX. Toyota Corolla, Peugeot 205, Ford Sierra, Audi (zo'n zuipende 5 cilinder), Ford Mondeo op LPG (vroeger model), VW Golfjes, III en IV (zowel de gewone als station), VW Bora, Ford Focus en toen een O2 2.0 TDI voordat we aan de huidige Roomster begonnen.
En tussendoor nog de nodige leen- en huurauto's. En af en toe wat lease (proefmodellen). En tijdens diverse bijbaantjes vroeger, vrijwel alle merken gereden als auto lader/losser in de haven.
Ondanks alle horrorverhalen over kettingen die in de soep lopen bij de 1.2 TSI blokken; no problemo.
Laat staan over de ellende verhalen met de DQ200 DSG-7; ook die doet het bij ons gewoon prima.
Panodak; heerlijk dat licht. Absoluut geen lekkage.
Doe ik voorzichtig met de Roomster? Tja, wat is voorzichtig? Idd; hij (of is het zij?) ziet er nog steeds keurig uit. Ruikt nergens naar (geen nieuw-, geen oud luchtjes). Rijdt uitstekend en is een prima laadezel.
Maar ook al hebben we 'm vaak met >180km/h over de Autobahn gejaagd en vele steile bergpassen mee gereden. Qua slijtage, olieverbruik (nihil) eigenlijk niks te klagen.
Binnenkort moet ik waarschijnlijk wel nieuwe banden hebben (er zitten nu Vredestein QUATRAC 5's onder), niet omdat ze geen profiel meer hebben, maar omdat ze beginnen uit te drogen. Blijkbaar rijd ik te 'beschaafd'.
Kan het beter/sneller/comfortabeler? Ongetwijfeld! Maar is dat rationeel en verstandig om daar zoveel pecunia voor neer te leggen? Tot nu toe vind ik van niet.
Wat begint er inmiddels te slijten en/of wat lelijker te worden:
De ruitenwisserarmen beginnen te roesten:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/ruitenwisserarm-vervangen-lastig-of-niet.41694/
Het kunststof v.d. grote brede achterbumper heeft wat kleine beschadigingen van het vele in-/uitladen. Ondanks dat ik er bijna altijd een deken overheen leg.
De holte in de voordeuren, achter de handgrepen; daar zitten toch wat haarkrasjes van de dames hun lange nagels.
Ooit is er veerpoot gebroken:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kloink-afgebroken-veerpoot-en-geen-service.36067/
en dat werd keurig opgelost door de lokale garage.
En er is een voorwiellager vervangen:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/vakgarage-noordersluis-lelystad.36840/#post-785901
Paar kleine putjes van steenslag in de kunststofvoorbumper. Dat geeft kleine witte puntjes in de grijze kunststof.
De lak/coating van de velgen begint op sommige plekjes, aan de randen, wat verweersporen te vertonen. Geen beschadigingen, maar verkleuringen eerder.
Hetzelfde zie je met de Skoda logo's; die verkleuren/verweren ook. Zijn ooit al eens, onder coulance vervangen. Maar dat begint nu ook weer.
Iets soortgelijks zie je met die zwarte strip in, van voor naar achter, in het dak ligt (dus niet de dakrails), die vertoont ook verweringssporen.
Ooit is één v.d. ronde mistlampen in de voorbumper gebarsten. Maar dat kwam doordat RWS vergeten was een nieuw geopende weg fatsoenlijk te vegen. Er lag, plotseling, nogal wat scherp split op de weg. De kosten daarvan werden door RWS gewoon vergoed.
Moet wel zeggen, dat sinds ik bij de Skoda garage weg ben, de lokale vakgarage, klantvriendelijker, zorgvuldiger en portemoneevriendelijker voor onze Roomster is.
En dat begon al goed, NOT, heel in het begin met de 'deskundigheid' van de Skoda dealer:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/1-2-tsi-77kw-s-w-update.12331/
Laatst bewerkt: