Roomster een heerlijk saaie auto...

Captain Hook

Forumguru
... afgelopen week bijna de 10de verjaardag van onze Roomster.
En wederom, zonder opmerkingen, APK goedgekeurd. :thumbsup:
(en de losse APK kostte 19,95; ook een schappelijke prijs)

Dit is de eerste auto met zo weinig problemen die ik ooit gereden heb. :dankje:
En ik heb er al heel wat gehad.

Heel vroeger; Citroën GSA, paar modellen BX, de ZX. Toyota Corolla, Peugeot 205, Ford Sierra, Audi (zo'n zuipende 5 cilinder), Ford Mondeo op LPG (vroeger model), VW Golfjes, III en IV (zowel de gewone als station), VW Bora, Ford Focus en toen een O2 2.0 TDI voordat we aan de huidige Roomster begonnen.
En tussendoor nog de nodige leen- en huurauto's. En af en toe wat lease (proefmodellen). En tijdens diverse bijbaantjes vroeger, vrijwel alle merken gereden als auto lader/losser in de haven.

Ondanks alle horrorverhalen over kettingen die in de soep lopen bij de 1.2 TSI blokken; no problemo.
Laat staan over de ellende verhalen met de DQ200 DSG-7; ook die doet het bij ons gewoon prima.
Panodak; heerlijk dat licht. Absoluut geen lekkage.

Doe ik voorzichtig met de Roomster? Tja, wat is voorzichtig? Idd; hij (of is het zij?) ziet er nog steeds keurig uit. Ruikt nergens naar (geen nieuw-, geen oud luchtjes). Rijdt uitstekend en is een prima laadezel.
Maar ook al hebben we 'm vaak met >180km/h over de Autobahn gejaagd en vele steile bergpassen mee gereden. Qua slijtage, olieverbruik (nihil) eigenlijk niks te klagen.
Binnenkort moet ik waarschijnlijk wel nieuwe banden hebben (er zitten nu Vredestein QUATRAC 5's onder), niet omdat ze geen profiel meer hebben, maar omdat ze beginnen uit te drogen. Blijkbaar rijd ik te 'beschaafd'. ;)

Kan het beter/sneller/comfortabeler? Ongetwijfeld! Maar is dat rationeel en verstandig om daar zoveel pecunia voor neer te leggen? Tot nu toe vind ik van niet.

Wat begint er inmiddels te slijten en/of wat lelijker te worden:

De ruitenwisserarmen beginnen te roesten:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/ruitenwisserarm-vervangen-lastig-of-niet.41694/

Het kunststof v.d. grote brede achterbumper heeft wat kleine beschadigingen van het vele in-/uitladen. Ondanks dat ik er bijna altijd een deken overheen leg.

De holte in de voordeuren, achter de handgrepen; daar zitten toch wat haarkrasjes van de dames hun lange nagels. :shutup:

Ooit is er veerpoot gebroken:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kloink-afgebroken-veerpoot-en-geen-service.36067/
en dat werd keurig opgelost door de lokale garage.

En er is een voorwiellager vervangen:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/vakgarage-noordersluis-lelystad.36840/#post-785901

Paar kleine putjes van steenslag in de kunststofvoorbumper. Dat geeft kleine witte puntjes in de grijze kunststof.

De lak/coating van de velgen begint op sommige plekjes, aan de randen, wat verweersporen te vertonen. Geen beschadigingen, maar verkleuringen eerder.
Hetzelfde zie je met de Skoda logo's; die verkleuren/verweren ook. Zijn ooit al eens, onder coulance vervangen. Maar dat begint nu ook weer.
Iets soortgelijks zie je met die zwarte strip in, van voor naar achter, in het dak ligt (dus niet de dakrails), die vertoont ook verweringssporen.

Ooit is één v.d. ronde mistlampen in de voorbumper gebarsten. Maar dat kwam doordat RWS vergeten was een nieuw geopende weg fatsoenlijk te vegen. Er lag, plotseling, nogal wat scherp split op de weg. De kosten daarvan werden door RWS gewoon vergoed.

Moet wel zeggen, dat sinds ik bij de Skoda garage weg ben, de lokale vakgarage, klantvriendelijker, zorgvuldiger en portemoneevriendelijker voor onze Roomster is.
En dat begon al goed, NOT, heel in het begin met de 'deskundigheid' van de Skoda dealer:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/1-2-tsi-77kw-s-w-update.12331/
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Goed verhaal, lekker kort ook :D
Nee, gekheid. Goed om te lezen dat het zo probleemloos kan.
Ik denk dat het ook wel te maken heeft met hoe je ermee om gaat, banden die verdrogen in plaats van slijten; rustige rijstijl en goed anticiperen gok ik.
Ik hoop dat ik ook zoveel plezier hou van de Fabia :cool:
 

EdZ

Donateur
Na 2,5 jaar Leon mis ik de RR nog steeds. Niet omdat de Leon slecht is, maar omdat de RR gewoon zo goed was. Helaas wilde mijn vrouw eens een andere auto. Als ik de ruimte had - en geld - kocht ik een RR voor erbij...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
mis ik de RR nog steeds
Missen is een groot woord voor mij, maar ik heb echt 4 jaar heelllllll veel plezier gehad van deze wagen.
En mooie is dat collega's de yeti al vergeten zijn als wagen die ik had maar het nog steeds over die RR hebben.
En dat in positieve en negatieve manier... want ja je vind hem mooi of totaal niet.
Kan alleen zeggen dat ik er ergggggg veel mee vervoerd heb en dat alles gewoon paste op moment dat de stoelen verwijderd waren.

Yeti gekocht vanwege hogere instap voor toendertijd mijn ouders, die zelf nooit auto hebben gehad of al het rijbewijs.
En die mensjes zijn altijd goed voor mij geweest dus dan ben jij goed voor hen de laatste jaren om ze comfi ergens heen te brengen en later weer op te halen.

En zou er ooit weer een look a like RR komen dan zal ik deze zeker overwegen !
Tis gewoon een zeer onderschatte wagen hier in nederland geweest !
 

AGTon

Forumguru
Ik kan dit alleen maar onderschrijven. Rij zelf ook in een RR 1.2 tsi uit 2011, gekocht in 2012 met 29.000 op de teller.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/dag-fabia-hoi-roomster.16081/#post-260002

Naast de gebruikelijke slijtage onderdelen heb ik er wel eens een keer wat mee gehad echter liep het nooit in de papieren. Momenteel staat er 187.000 op de teller en wij blijven er mee rijden tot hij/zij op is. Krijgt er nu toch niet veel meer voor terug en het is een heerlijke ruime wagen.
 

MarcoO2

Forumguru
En dat in positieve en negatieve manier... want ja je vind hem mooi of totaal niet.
Ik val in de categorie "totaal niet". Maar desondanks zou het, mocht ik privé een dergelijke auto moeten kopen, een prima kanshebber zijn. Ik zit inmiddels in de levensfase dat "goed" soms belangrijker is dan "mooi" ;)
 

Captain Hook

Forumguru
@MarcoO2 Ach, op die fiets; verstand komt met de jaren zullen we dan maar denken... :D

En 'mooi' of 'lelijk' heeft me eigenlijk nog nooit veel geïnteresseerd bij auto's. Meestal staat 'mooi' (wat men in het algemeen mooi vindt) gelijk aan (te) duur en onpraktisch. :koffie:

>35 jaar geleden dacht ik ook dat b.v. een Jaguar XJS of een Ferrari een mooie auto was... totdat ik er in moest gaan rijden. Het past gewoonweg niet en je zit helemaal opgevouwen. Nou mooi dan... niet dus. :nono:
Wat heb je nou aan een auto als je er niet mee kunt rijden?
 

leon-cupra

Forumguru
Toen wij aan kinderen begonnen wou mijn vader ons ook een roomster “aansmeren”. “Lage raam is zo plezant en handig voor de kids” ... Kan goed zijn maar het is absoluut geen wagen met een “uitstraling” voor late twintigers. Net hetzelfde met al die berlingo achtige wagens... kunnen practische wagens zijn maar heb nog graag dat een wagen er goed uit ziet (niet voor de buren maar voor mezelf).
 

Captain Hook

Forumguru
Is het allemaal koek en ei dan met die Roomster?
Neuh... dat ook weer niet.

Een aantal kritische opmerkingen:

-de bovenrand van de voorruit zit te laag. M.a.w. als je redelijk lang ben, moet je vaak bukken als je b.v. bij een verkeerslicht staat te wachten om omhoog te kunnen kijken. Anders zit je tegen de dakhemel aan te koekeloeren.
-in de vorige auto's had ik stoelverwarming. Heerlijk, zeker in het koudere jaargetijde. Dat was destijds slechts leverbaar bij de Roomster in combinatie met leren stoelen. Nu wilde ik per se geen leer. Dus kon ik ook geen stoelverwarming meebestellen. Destijds dan maar de sportstoelen genomen. En die zitten inderdaad uitstekend; maar wel een koude rug.
-De laaddrempel boven de achterbumper zit weliswaar redelijk laag, maar die had wat mij betreft nog vlakker gemogen; dan zou nog net iets handiger geweest zijn.
-De hoedenplank constructie is een beetje knullig; met die dunne touwtjes en ophangpunten.
-De middenconsole rond de DSG knop/handrem had wat mij betreft slanker gemogen. Nu zit je daar toch snel met je benen tegenaan. Hetzelfde geldt voor het onderste handschoenvakje aan de rechterzijde. Daar ga je met je knieën tegenaan als je instapt.
-De bovenste deurrand had wat verder in het dak mogen doorlopen --> minder hoofdstootgevaar tijdens het instappen.
-Constructie rond de achterlichtunits is nogal vuilverzamelend. En dat kun je eigenlijk alleen goed schoonmaken als je de horizontale achterlichtunits loshaalt. Gelukkig zitten ze maar met 2 schroefjes vast.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor die stoelverwarming was wel een oplossing geweest...
In 2011 was de Fabia Greenline ook niet leverbaar met af fabriek stoelverwarming en die wilde ik toch. De dealer heeft ervoor gezorgd dat dit toch vóór aflevering ingebouwd werd. Klein nadeel: de schakelaars (stand l, 0 of ll, plus controlelampje) konden niet in het dashboard geplaatst worden, die zaten in de onderrand van de stoel. Uit het zicht dus, en soms gebeurde het dat ik die bij het in- of uitstappen aantikte met een hak ofzo, waardoor hij ongemerkt ingeschakeld werd.
Maar grosso modo werkte dat prima en daar ging het om.
 

EdZ

Donateur
De (weinige) kritiek die ik had op de RR betrof de standaard stoelen. Weinig zijdelingse steun. En die voorruit/console kan ik beamen. De middenconsole heb ik toen vervangen voor een 1.5 DIN. Maar daar kon ik de Fabia de schuld van geven :-)
 
Mijn maatje gebruikt de roomster als bedrijfsauto. Ik vind deze auto best ruim en comfortabel om mee rond te rijden. Genoeg ruimte voor een klein gezin. Bij de twintigers zal deze auto niet opvallen, want de roomster heeft geen mooie uitstraling.
 

ippe

Nieuw lid
Ik ken het gevoel. Uiterst fijne wagen ondanks dat ze de pk's vergeten zijn (1.4TDI-75pk):D. Nu hij bijna 12 jaar is en 211.000km op de teller hoop ik stiekem dat Skoda het licht ziet en een waardige opvolger uitbrengt anders ben ik bang dat mijn Skoda avontuur hier eindigt.
Qua problemen tot hiertoe beperkt tot een zwetend darmpje van een dieselleiding en de oliedruksensor die defect was.
Nu gaat hij binnen voor een 2e Db-riem zodat ik weer 100k gerust ben.
Voor mij de ideale wagen. Ruim, comfortabel, goede wegligging zeker op Vlaamse wegen, laag verbruik en vooral nog steeds een plezier om mee te rijden. En dat laatste is voor mij nog altijd het belangrijkste bij een wagen.
 

ippe

Nieuw lid
Ja, of een laatste Roomster met weinig kilometers.
Maar ik blijf voorlopig met deze rijden tot de kosten niet meer te verantwoorden zijn.
Het is nog steeds een degelijke wagen, die ik ken, en een andere gebruikte is een risico.
 

Captain Hook

Forumguru
Bij de twintigers zal deze auto niet opvallen, want de roomster heeft geen mooie uitstraling.
Da's geen nadeel, dat vind ik juist een voordeel!

Zoals ik al zei; een heerlijk saaie auto. Prima, houden zo. :jaja:

Daarom vind ik het zo jammer dat je dit soort modellen, oftewel een geen-poespas auto, vrijwel niet meer tegenkomt. Al die elektronische snufjes maakt de boel eigenlijk alleen maar kwetsbaarder. Laat staan dat er steeds meer producten op de markt komen met een
Planned obsolescence intentie.

Leuk als je je auto niet zelf hoeft te betalen, zoals met de vele lease- en bedrijfsauto's, of als je toch poen zat hebt. Maar het is en blijft een veels te kostbaar vervoersmiddel met een imho steeds slechtere prijs/prestatieverhouding. :(

Simpel voorbeeld: de verlichting van nieuwe auto's. Vergeet het maar dat je die in de toekomst voor een paar euro nog ff kunt vervangen.
Of die idioterie die op een gegeven moment is ingevoerd dat vele componenten eerst 'ingeleerd' moeten worden, anders weigert de boordelektronika te funktioneren. En vooral dat de consument (de eigenaar en gebruiker van het goed) dit niet meer zelf kan/mag.

In de slimfeun wereld zijn er tekenen van inkering, weliswaar onder overheidsdwang, maar de fabrikanten verzetten zich daar hevig tegen. Terwijl ze toch het beste met ons en de planeet voorhebben, toch? :shutup:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan