Roomster een heerlijk saaie auto...

Captain Hook

Forumguru
Zo... de Roomster had weer wat aandacht nodig.
Ik had het afgelopen jaar al eens een paar keer bemerkt dat de kentekenplaat verlichting af en toe haperde. En van buiten af zag je wel wat roest zitten, in de behuizing van die kentekenplaatmodules.
Daar zit standaard zo'n buislampje in geklemd.
De randen van het gat in de achterklep vertoonden ook wat roestsporen dus die heb ik de afgelopen dagen opgeruwd, ontvet en een paar keer ingesmeerd met 'Presto Rostumwandler'.
En uiteindelijk afgelakt met de originele Skoda lakstift.

Begin van de week gelijk maar een setje nieuwe kentekenplaatmodules besteld via Amazon (ik had geen zin om te wachten totdat AE zou leveren).

Voor het schokkende bedrag van 18 euro had ik een complete set LED kentekenverlichting (geschikt voor de oudere Octavia en de Roomster).
Tot mijn verbazing echt akelig perfect passend en degelijk.
Het kunststof is zelfs massiever uitgevoerd dan het origineel. Precies dezelfde maatvoering inclusief de licht geneigde schroefgaten.

Dit zijn de nieuwe , compleet met extra belastingsweerstand, maar mijn Roomster klaagt niet dat ze er niet tussenzitten, dus die heb ik weggelaten:
DSC_2146 copy.jpg

De oude waren aardig gecorrodeerd:
DSC_2143 copy.jpg

Hier oud en nieuw naast elkaar:
DSC_2147 copy.jpg

Voor zover dat 'echt' is, die nieuwe hebben zelfs een 'E' keurmerk. Zal wel zijn omdat ze in Duitsland verkocht worden.

OEM # 1Z0943021B
ASIN # B09CF33D15
 

EdK

Forumguru
Wat me verbaasd is dat die oude torx schroefjes en nagenoeg net zo nieuw uitzien dan die nieuwe.... :koffie:

En ja bessie word wat ouder dus heeft wat meer aandacht en liefde nodig van je .....
 

Tees

Donateur
Bekend probleem rond de kentekenplaatverlichting! Staat bij mij ook nog op de lijst om aan te pakken, de ene heeft daar ook roest. Ik denk dat ik t gewoon halogeen laat, ik ben erg van overal LED of nergens, behalve als de LED de kleurtint van halogeen heeft, maar dat zijn ze helaas vaak niet.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat me verbaasd is dat die oude torx schroefjes en nagenoeg net zo nieuw uitzien als die nieuwe.... :koffie:
Ehhh, de oude schroefjes zijn gewoon opnieuw gebruikt!
Bij de nieuwe units zaten geen schroefjes...

@Tees Halogeen in de kentekenplaat verlichting? Volgens mij zijn dat gewoon ordinaire gloeidraad-/buislampjes.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ok, een normale gloeilamp dan. Al is t verschil niet zonder meer te zien aan de buitenkant, zijn tenslotte allebei gloeilampen, alleen is de gasvulling anders. Kleurtemperatuur is bijna hetzelfde.
 

Captain Hook

Forumguru
De operatie aan de achterzijde is weer volbracht:
Nu kan onze Roomster weer terug in het gareel; weer braaf 'saai' wezen. ;)

De kosten waren conform de opgave.
Ik had ook gevraagd of de airco weer gevuld kon worden. En dat bleek ook wel nodig. Na het leeghalen en weer opnieuw vullen bleek uiteindelijk dat er ca. de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid koelmiddel er nog inzat. Wat op zich niet zo gek is, enkele jaren later.

alle prijzen inclusief BTW
Ik moest 115 euro voor de airco beurt betalen.
En 400 euro voor de achterasoperatie inclusief onderdelen en remsysteem ontluchten.

Totale rekening was exact 515 euro. En er stond nog een speciale -/- post (kortingsafspraak) op de factuur om te zorgen dat het eindbedrag op die 515 uitkwam. (conform de afspraak) :sneaky:
 

Captain Hook

Forumguru
Nog even ter vergelijking.
Ik kreeg een nieuwe Kia Picanto mee als leenauto bij de vakgarage. En ben daarmee van/naar werklocatie gereden.

En vanochtend reed ik weer in onze oude saaie Roomster, na de achterasoperatie, diezelfde route.

Wat een verschil in stabiliteit. Dan ligt de Roomster gewoonweg veel stabieler en rustiger op de weg dan zo'n Picanto. Ribbels en/of andere oneffenheden in het wegdek vereisen bij de Kia veel meer stuuraandacht dan bij de Roomster.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Onze Skoda 'voelt' zoveel meer steviger/stabieler aan dan die Picanto.

Ja, de Picanto is wel zo'n 200kg lichter dan de Roomster. Maar dan nog; ik had van een modernere auto wel wat meer verwacht.

En bij dezelfde snelheid, rijdend op cc, is de Kia wel zuiniger. Ca. 1:25 versus 1:21.
 

JeSko

Forumguru
Hoezo had je meer verwacht van een moderne Kia Picanto? Dat is een kleine auto gericht op het van A naar B brengen en dat op zo'n goedkoop mogelijke manier. Een betere vergelijking zou zijn je Roomster vs bv een nieuwe Fabia, of vs een nieuwe Kia Cee'd, en dan ga je echt wel merken dat de tijd niet stilgestaan heeft.
 

leon-cupra

Forumguru
Wielbasis is ook wel een stuk kleiner bij zo een picanto. Heeft ook wel wat invloed. En zoals Jef ook al zei, dit zijn gewoon budgetwagens. “Goedkoop” van A naar B en hoe dat gebeurt maakt eigenlijk weinig uit voor die kopers.
Maar het kan nog erger hoor, toen ik Nissan verkocht hadden we ook de Pixo. Heel veel gekocht door ouders voor hun zoon/dochter als eerste wagen … nooit gesnapt dat mensen dit kochten.
 

Tees

Donateur
Wielbasis maakt zelfs heel veel uit! Dat heb ik gemerkt toen ik van de Fabia naar de Octavia ging. Is natuurlijk ook wat zwaarder, maar vooral stuk grotere wielbasis (de F1c heeft een tamelijk korte wielbasis voor de totale lengte). De F1c was vrij nerveus op de weg, terwijl de O2c met (zij)wind hartstikke stabiel ligt. Afgelopen zondag met die windkracht 7 door NH en over de Afsluitdijk gereden, kostte erg weinig moeite.
 

Captain Hook

Forumguru
De Roomster is weer helemaal klaar voor z'n laatste vakantierit!

Hij (of zij?) moet ons nog één keertje vanuit de Flevopolder naar Süd-Tirol brengen en weer terug. Bergje op, bergje af; zoals 'ie jarenlang al eerder gedaan heeft. Autobahn heen & weer. Nog een flinke slok fossiel sap door z'n systeem jagen en dan mag 'ie bij iemand anders dienst gaan doen.

De airco is gevuld, de banden zijn op spanning, de motorolie gecheckt, de draagarmrubbers vernieuwd, remmen gecontroleerd, de wielbouten op aanhaalmoment gecheckt. Binnen en buiten gereinigd.

Binnenkort mag 'ie z'n bescheiden hoeveelheid pk's nog eens laten zien. :jaja:
 

ertromp

Forumguru
En de check op de niveaus van koelvloeistof en remvloeistof niet vergeten. En natuurlijk de accu conditie
Een hele goede en veilige vakantie! Geniet ervan!
 

Captain Hook

Forumguru
Uiteraard @ertromp . De eerste accu in de Roomster heeft het 10 jaar volgehouden. De tweede accu die er nu inzit kan dus nog wel ff mee. Koelvloeistof is keurig op niveau in het expansievat. En remvloeistof is bij het laatste akkefietje nog opnieuw gevuld/ontlucht.

En uiteraard ruitensproeierspul, reflecterende hesjes, startkabel, reserverwiel, krik, gevarendriehoek, EHBO-doos, etc.
'4' milieusticker voor D, digitale Mautvignette voor Oostenrijk. Kortom, weer een hele waslijst.
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, zelfs die is aanwezig @EdK !

En zo gek is dat niet, want de kans op sneeuw/ijs is wel degelijk aanwezig, daar waar wij heen gaan.
Vorig jaar, rond dezelfde tijd, ook al nachtvorst gehad in de bergen. Was toen blij dat de krabber in de auto lag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Nou... onze laatste buitenlandtrip met de trouwe Roomster zit erop!
Op en neer van de Flevopolder naar Noord-Italië, aldaar de nodige bergweggetjes, steile passen en nauwe dalen en vervolgens weer terug naar huis.

Gisterochtend weggereden uit Süd-Tirol. En omdat de Arlbergtunnel nog steeds dicht is vanwege groot onderhoud en ik geen zin heb in Fernpass gedoe ('Blockabfertigung'), besloten om de Arlberg te nemen en dan vervolgens via Zürs, Lech, Warth, via Au, Mellau, helemaal binnendoor via het Bregenzerwald naar Bregenz te rijden. Om aldaar dan weer op de Autobahn, via de Pfändertunnel, Duitsland in te gaan.
Ons overnachtingsadres was vlakbij Ulm, dus we hadden toch tijd zat voor die toeristische route.
Heerlijk; prachtig weer en de Arlbergpass was eigenlijk heel rustig. Schitterende route door het Bregenzerwald om vervolgens op de Autobahn de Roomster weer de sporen te geven.

Hij heeft ons niet in de steek gelaten! Gewoon machtig hoe die DSG maar bleef schakelen op de bergpassen. En dat allemaal zonder te haperen en/of rare dingen. :thumbsup:
Heb net nog het oliepijl gecontroleerd; zelfs na ca. 2700km zwaar werk, is er amper wat verbruikt. Maximale olietemperatuur die ik gezien heb, was 110 graden (bergop).

Vandaag waren we op tijd uit Ulm vertrokken, om 08:00h, en 15:15 waren we weer in Lelystad. Via de A7, A44, A2, A3 en zo Nederland in via de A12. 765 km en gelukkig weinig last van de talloze Baustellen. Want dat waren er dit jaar wel heel veel. :(

Op de Autobahn hele stukken rond de 150km/h op de cc. En zelfs dan nog, op van de lange stijgingen, schakelt de DSG terug van 7, naar 6, en soms zelfs naar de 5.
Het duitse wegennet is er trouwens niet beter op geworden zeg. Pffff, soms tientallen kilometers met ribbel/stuiter wegdek.

Ergens komende week staat de Ford Kuga voor ons klaar. Eerst moet ik nog de Roomster een beetje sauber machen. Dat is wel zo netjes qua inruil/inleveren.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan