Roomster een heerlijk saaie auto...

Captain Hook

Forumguru
Nou, 't wordt maar weer eens tijd dat onze Roomster terugkeert naar z'n saaie bestaan... :koffie:
...
...
...
Deze week stond de jaarlijkse onderhoudsbeurt op de planning, inclusief APK. En... de vervanging van de distributieketting.
Na 12 jaar en bijna 140kkm maakte 'ie toch af en toe meer herrie dan nog acceptabel werd geacht.
Dus was er een afspraak gemaakt om alle bovengenoemde werkzaamheden in één keer uit te voeren. Waarbij keurig van tevoren werd aangegeven dat een distributiekettingwissel, inclusief oliepompketting, een forse rekening zou opleveren. :sick:
Nou vooruit dan maar.

De afgesproken prijs voor de distributiekettingwissel + oliepompketting vervanging zou 980 euro moeten gaan bedragen. De hele klus heeft uiteindelijk 6,75 uur arbeidsloon gekost.
Alsof je een emmer leegkiept.

Vanmiddag de auto weer opgehaald en idd, die is nu een stuk stiller. :thumbsup:
En ze lieten me ook zien dat de oliepompketting daadwerkelijk de binnenkant van de behuizing had geraakt (opgerekt).
De distributieketting was ook opgerekt.

Er was ook enigszins sprake van een zwetende carterafdichting, maar omdat toch alles los ging en opnieuw gemonteerd werd, is dat probleem (APK puntje) ook verholpen. Volgens nieuwe APK richtlijnen (?) moesten de koplampen ook opnieuw gesteld worden.
Tegelijkertijd een kleine onderhoudsbeurt; oliewissel vindt toch plaats als er een distributiekettingwissel plaatsvindt.

Afijn, de APK, het kleine onderhoud, verse carterpanafdichting, distributiekettingwissel, oliepompketting wissel en alle losse materialen + 'gratis' leenauto leverde uiteindelijk een rekening op van 979,99 inclusief BTW.
Dus, keurig zoals afgesproken, nog net geen 980 euro. :D
 

MarcoO2

Forumguru
Heb jij ook inzicht in de kosten over de hele levensduur, Erik? Dit is ff een klap geld, maar ik ben wel benieuwd wat zo'n no-nonsense auto je nou door de jaren heen kost. Jou kennend, vermoed ik dat je dat keurig in beeld hebt ;)
 

AGTon

Forumguru
Was dit nog de originele ketting of al eentje die onder garantie was vervangen? Mijn RR heeft rond de 40k een andere ketting gekregen en knort met deze bij 225k nog lekker door. Bij de start wel de gebruikelijke ratel maar is vrij snel weer weg.
 

Captain Hook

Forumguru
Was dit nog de originele ketting of al eentje die onder garantie was vervangen?
Het orgineel, af fabriek.
"En... de vervanging van de distributieketting.
Na 12 jaar en bijna 140kkm maakte 'ie toch af en toe meer herrie dan nog acceptabel werd geacht."

Destijds kwam ik niet in aanmerking voor de coulance/gratis herstel. Omdat er toen totaal geen sprake was van geratel.
En het is natuurlijk ook niet zo dat ALLE kettingen bij ALLE TSI's uit die periode vervangen zijn...

Bij de start wel de gebruikelijke ratel maar is vrij snel weer weg.
Nu ook bij de start totaal geen geratel o.i.d. Het valt echt op, hoe stil 'ie nu start. :thumbsup:
 

Captain Hook

Forumguru
Heb jij ook inzicht in de kosten over de hele levensduur, Erik?
Dat wil ik eigenlijk helemaal niet weten. Dan schrik ik me het apelazerus. :shutup:
:D
De meeste kosten heb ik eigenlijk altijd wel opgenomen bij mijn spritmonitor account.
Maar in de beginjaren, die peperdure rekeningen van de 'echte' Skodagarage, staan er niet bij.
Alleen de brandstofkosten heb ik altijd zorgvuldig bijgehouden:
Spritkosten:10,06 EUR/100km 135.753 km und 13.659 EUR
 

Captain Hook

Forumguru
[update] Schadegeval van afgelopen zomervakantie.

Ik kreeg eind december (!) een mailtje van Dekra of ik een afspraak wilde maken met een schade expert voor de beoordeling van de schade aan de voorzijde van ons Roomster.
Lekker vlot allemaal... (n)
 

Captain Hook

Forumguru
Het afgelopen jaar had onze bescheiden auto al eens wat ouderdomskuurtjes tentoongespreid.
Op zich niet eens zo verwonderlijk, na zoveel jaar saaie en trouwe arbeid.

Corrosie! En dit keer de remcilinder/zuiger (rechts)vóór. De ANWB had me twee keer in de afgelopen anderhalf jaar al eens geholpen de boel weer gangbaar te maken. En de laatste keer, paar maanden geleden, heeft die aardige ANWB meneer me ook precies laten zien waar het probleem zit.
De remzuiger vertoont corrosiesporen, precies onder de slechter afdichtende rubber mof. En door die corrosie trekt 'ie zich niet helemaal terug in de cilinder, met als gevolg dat de remblokjes tegen de schijf aan blijven lopen.
Warmlopen, wat trillingen en een hoger verbruik tot gevolg.

Een paar weken geleden had ik het effect weer. Maar was het na een tiental minuten weer weg. Toch maar eens tijd voor een revisie c.q. vervanging.

Afspraak gemaakt bij de lokale vakgarage. En precies conform afspraak qua tijd en geld werd de revisie uitgevoerd. Een complete nieuwe remklauw met alles d'rop en d'raan was niet nodig.
Dus is de boel goed gereinigd, remsysteem ontlucht en een nieuwe zuiger met bijbehorend afdichtmateriaal geplaatst.
Toch nog 200 euro alles bij elkaar.

Na bijna 140kkm en ruim 12 jaar rijden door weer & wind, in binnen- en buitenland, zal er ongetwijfeld wel eens van dit soort zaken versleten zijn...

Factuur2701.jpg


Tja, is dat duur?
Mwah... Arbeidsloon, BTW, kennis & kunde om dit in een uurtje te fixen vind ik nog redelijk.

Had ik het zelf gekund? Lastig... Ik heb geen beschikking over een brug om de auto op te zetten. En slechts op een krik, met één wiel een stukje van de grond is nou niet bepaald veilig en ideaal werken.

_____________________________________________________________
Over service en VAG garages gesproken. Heb ik nog even, eigenlijk tegen beter weten in, contact opgenomen met een VAG (merk)garage. Die had nauwelijks tijd, en gaven meteen al aan dat ze complete remklauw met alles d'r bij zouden gaan vervangen. Moest rekenen op minstens 300 euro. En een paar tientjes voor een leenauto. En ze hadden pas over een maand tijd.
Laat maar. :wavecry:
 

SuperBeeb

Forumguru
Mooi dat je 'm zo goed onderhoudt. T is toch een klassieker van de toekomst. Niet omdat t een 'koppendraaier' is, maar het blijft een origineel ontwerp. "Toen bouwden ze nog auto's die niet allemaal op elkaar lijken ;) )
 

Captain Hook

Forumguru
@SuperBeeb We hebben 'm ooit uitgekozen omdat 'ie gewoon zo praktisch is.

Precies zoals @JeSko ook al zegt; handig en doet (vrijwel) altijd wat 'ie moet doen.
En tot nu toe vallen me de onderhouds- en reparatiekosten nog redelijk mee. Daarbij goed beseffend dat auto's altijd duur zijn om in te rijden. Maar deze is nog redelijk wat dat betreft.

Vorige week reden er nog twee mensen mee, die nog nooit in deze auto gezeten hadden, en die zeiden ook weer: "Goh, 't lijkt van binnen wel groter dan aan de buitenkant". :jaja:

En wat anderen van het uiterlijk vinden? 't Interesseert me werkelijk geen lor.
Qua prijs/prestatieverhouding is 'ie nog steeds oké. :thumbsup:
 

leon-cupra

Forumguru
Roomster lijkt mij een enorm handige auto, en ook low cost, gwn een top auto voor datgene waarvoor ie bedoeld is.
Toen wij aan kinderen begonnen wou mijn vader ons ook een Roomster “aansmeren” … ondanks dat het een handige wagen is toch maar gepast en een fabia combi gekocht. :D
 

Captain Hook

Forumguru
Want @leon-cupra ? Omdat een Fabia Combi nog groter/handiger is?

En, aansmeren? Ik heb me nog nooit een auto (of ander apparaat) laten aansmeren. Noch door familie, noch door verkopers.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik schat zo in dat @leon-cupra 's oog ook wat wou. De Roomster is een ontzettend praktische wagen, maar voor mij waren de looks toch een reden om voor een Octavia te gaan. Totaal niet voor de buren, maar volledig voor mezelf. En het verminderde frontale oppervlak is mooi meegenomen om het verbruik wat lager te hebben.
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Toen we destijds de Roomster nieuw aanschaften, hebben we ook gekeken naar een Octavia. Maar die was gewoonweg te duur.
Terwijl in de jaren daarvoor ik een O2 2.0 TDI heb gereden als leaseauto. Want die is nog ruimer.

Maar toen ik de auto eenmaal compleet zelf moest gaan betalen, dan vervalt de luxe van uiterlijk... ;)
 

EdK

Forumguru
om het verbruik wat lager te hebben.
Tsja Tees als ik dan kijk naar het verbruik van Captain haak en dat van jou, dan lijkt het er op dat je toch een iets zwaardere voet hebt.... :D


Roomster 1 op 16,2 Km/l en de Octavia 1 op 15,6 Km/l als ik naar jullie verbruik kijk in de handtekening....:pieker:
 

Tees

Donateur
Dat is zeker niet het geval, maar een aanzienlijk deel van onze kilometers is met volle bepakking, dakkoffer en fietsen achterop. En dat stuwt t verbruik enorm op.

Wat betreft prijs: mijn indruk was dat t tweedehands niet enorm veel uitmaakte tussen een Octavia en Roomster. Maar heb niet uitgebreid gekeken, aangezien de voorkeur sowieso naar een Octavia uit ging.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan