Rapid carplay

Rallye

Forumguru
In Skoda's zit een aantal systemen die Volkswagen ook gebruikt. Deze worden MIB genoemd. Tot medio 2015 MIB1 (de Rapid is ooit begonnen met de oude navi's van Volkswagen, met name de Amundsen+, Volkswagen-naam RNS315. Vanaf medio 2015 is de MIB 2 ingevoerd, meteen ook in de Rapid en de Fabia. Deze radio's/navi's heten Bolero (een Amundsen zonder navi), Amundsen en Columbus (die laatst zit volgens mij niet in de Rapid). Bij VW heten de Amundsen en de Columbus Discover Media cq. Discover Pro. De MIB2 versie van de Amundsen heeft een groter scherm dan de MIB1 en heeft (in principe) de mogelijkheid tot Smartlink. Bij de Rapid is het dus opvallend dat, ondanks dat de Amundsen (of Bolero) het wel aangeven, Smartlink niet achteraf te monteren is.

In de gefacelifte versie van de Octavia zitten nieuwe versies van de Amundsen en de Columbus. Ik ben niet zeker of dezé MIB3 worden genoemd......
 

servies

Forumguru
Jammer voor je! Ik neem aan dat je ook niets betaald hebt?

Zoals hierboven gesteld: aan de Amundsen zal het niet liggen, maar puur aan de ingebouwde module(s?). Iets voor een echte hobbyist om uit te zoeken wat je moet vervangen om Smartlink toch aan te kunnen krijgen. Beginnen met de verschillen tussen af-fabriek met Smartlink geactiveerd en niet-geactiveerd. Zijn de moduleversies met VAG-com of VCDS te zien?
Ik krijg het idee dat het softwarematig word gedaan.
Voor de activatie heb je voor zover ik heb begrepen een verbinding met een centrale computer nodig en hier zal wel op VIN worden gecontroleerd wat voor auto het is.... Zelfs de Skodasite gaf aan dat mijn auto geschikt is voor Carplay etc...
Waarom zou ik een menu item tonen dat een melding geeft over een activatiesleutel als het hardwarematig niet mogelijk is...
Het voordeel voor Skoda/VAG: Binnen afzienbare tijd zijn de updates voor de navigatie waarschijnlijk niet meer gratis... en mensen kunnen hun Android/iPhone niet gebruiken via carplay/android auto...
 

Rallye

Forumguru
@servies Ik sta open voor alle ideeën. Mijn idee is dat de oorzaak van het feit dat bij een Rapid Smartlink niet achteraf kan worden geactiveerd, in de hardware van de auto ligt; nauwkeuriger gezegd bij (één van de??) ingebouwde modules. Ik heb geprobeerd dit te onderbouwen met verwijzingen naar bronnen op internet, waar wordt verwezen naar die modules, zelfs bij varianten van de Octavia. Daarop heb ik de volgende stelling gebaseerd: de in de Rapid ingebouwde Amundsen is in principe geschikt voor Smartlink (en roept dat helaas ook elke keer als je het menupunt aantikt), maar de Rapid (en Octavia's voor bepaalde landen) hebben een boordmodule die ervoor zorgt dat Smartlink niet achteraf geactiveerd kan worden.

Vandaar mijn vraag: waar wijken de gebruikte modules in een Rapid zonder af-fabriek Smartlink af van modules in een Rapid met af-fabriek geactiveerde Smartlink. Misschien ligt het aan de mogelijkheid van de modules in de Rapid om zo'n verbinding met de fabriek te leggen? De reden dat het menupunt ook in de Rapid wel wordt getoond zou dan zijn dat de Amundsen dat menupunt nu eenmaal heeft: in elke Skoda, dus ook in de Rapid, ook al kan die er niets mee.

Jij stelt steeds dat "het softwarematig wordt gedaan", maar je onderbouwt je stelling niet op een manier die voor anderen te controleren is. Daarbij geef je Rapid-rijders hoop op iets dat er misschien niet is. Ik zou daarom graag hebben dat je je idee onderbouwt: waar zie jij een onderbouwing voor jouw idee, dat het niet om de modules gaat, maar om, mijn vertaling van jouw woorden, moedwillige sabotage door Skoda, enkel gericht op Rapid-rijders. Kun je daarbij de linkjes naar je vindplaatsen zetten?
 

EdK

Forumguru
Zou het niet zo kunnen wezen dat in die BC met VCDS wat aangevinkt moet worden mbt het carplay ?
Ik redeneer vanuit dat ik mijn Swing uit mijn wagen haalde en er de Zenec inbouwde.
Nadat alles was geinstalleerd ( hardware ) en de spanning er op zettende deed mijn radiodeel het meteen voor de volle 100%
Maar het navigatiegedeelte werkte niet voor de volle 100% mee !
Dit hield in geen stem over de speakers, geen info in de MDF etc
Toen de VCDS kabel aangekoppeld en de menu's in BC doorlopen waarbij ik een veld tegenkwam waar navigatie bij stond en deze een vinkje voor " aan " kon geven.
Na dit gesaved te hebben en het contact uit en weer aangezet te hebben waren deze functie's toen wel geactiveerd.

Dus kan er niet ergens in de BC een vinkje uitstaan die het contacten met de fabriek hierdoor tegengaat ??

Het is maar een gedachte gang hoor , dus ik kan er geheel naast zitten...
Misschien dat @Antera hier met zijn meerdere programmeer kabels achter kan komen in wat vrije uurtjes en een vrijwilliger met een Rapid...?

Want mbt aanzetten van modules en de mogelijkheden hierin met de software bij de Skoda garage's heb ik geen vertrouwen.
Ze willen het niet, ze kunnen het niet of ze mogen het niet.....is mijn ervaring met mijn bedrijfs caddy toen zonder CC en dat ik uiteindelijk bij VAG techniek in 20 minuten was geholpen zonder enkel probleem....
 

servies

Forumguru
@servies Ik sta open voor alle ideeën. Mijn idee is dat de oorzaak van het feit dat bij een Rapid Smartlink niet achteraf kan worden geactiveerd, in de hardware van de auto ligt; nauwkeuriger gezegd bij (één van de??) ingebouwde modules. Ik heb geprobeerd dit te onderbouwen met verwijzingen naar bronnen op internet, waar wordt verwezen naar die modules, zelfs bij varianten van de Octavia. Daarop heb ik de volgende stelling gebaseerd: de in de Rapid ingebouwde Amundsen is in principe geschikt voor Smartlink (en roept dat helaas ook elke keer als je het menupunt aantikt), maar de Rapid (en Octavia's voor bepaalde landen) hebben een boordmodule die ervoor zorgt dat Smartlink niet achteraf geactiveerd kan worden.

Vandaar mijn vraag: waar wijken de gebruikte modules in een Rapid zonder af-fabriek Smartlink af van modules in een Rapid met af-fabriek geactiveerde Smartlink. Misschien ligt het aan de mogelijkheid van de modules in de Rapid om zo'n verbinding met de fabriek te leggen? De reden dat het menupunt ook in de Rapid wel wordt getoond zou dan zijn dat de Amundsen dat menupunt nu eenmaal heeft: in elke Skoda, dus ook in de Rapid, ook al kan die er niets mee.

Jij stelt steeds dat "het softwarematig wordt gedaan", maar je onderbouwt je stelling niet op een manier die voor anderen te controleren is. Daarbij geef je Rapid-rijders hoop op iets dat er misschien niet is. Ik zou daarom graag hebben dat je je idee onderbouwt: waar zie jij een onderbouwing voor jouw idee, dat het niet om de modules gaat, maar om, mijn vertaling van jouw woorden, moedwillige sabotage door Skoda, enkel gericht op Rapid-rijders. Kun je daarbij de linkjes naar je vindplaatsen zetten?
Ik zal je proberen uit te leggen waarop ik dat baseer:
Je Amundsen heeft een werkend touchscheen.
Er is momenteel communicatie mogelijk tussen de radio en de telefoon, op 2 manieren: bluetooth en USB. ergo sum: communicatie tussen de telefoon en de radio is mogelijk.
Carplay en Android Auto zijn niets anders dan 2 protocollen om het telefoonscherm ergens anders af te beelden en de input ook ergens anders vandaan te halen, daar is verder GEEN aparte hardware voor nodig, niet meer dan wat er al in je radio zit en wat de huidige communicatie tussen je telefoon en je radio verzorgt.
Ik zou niet weten wat voor speciale module er dan zou moeten zijn die speciaal voor Carplay en/of Android Auto gemaakt zou moeten worden, het is software, geen speciale hardware...
Zo simpel is het...
 

servies

Forumguru
Dat jij (of ik, voor wat dat aangaat ;)) het niet (zouden) weten, houdt niet ipso facto in dat het niet zo is.
Gevalletje 'insufficient data' misschien?
Ik kan me voorstellen dat de rekenunit die erin zit het niet aankan, dat zou inhouden dat er verschillen zijn in de hardware van de gebruikte Amundsen apparaten.
Is misschien niet heel waarschijnlijk, maar wel mogelijk.
Toevallig zag ik laatst een foto van de systeeminformatie van een Amundsen systeem uit een Octavia of Fabia waarin het wel kon... Guess what: zelfde hardware revisie etc...
En ik vermoed dat het berekenen van routes etc door de navigatie heel wat processor intensiever is dan een screencast en een touchscreen doorgave...
 

Rallye

Forumguru
Ik zal je proberen uit te leggen waarop ik dat baseer:
Je Amundsen heeft een werkend touchscheen.
Er is momenteel communicatie mogelijk tussen de radio en de telefoon, op 2 manieren: bluetooth en USB. ergo sum: communicatie tussen de telefoon en de radio is mogelijk.
Carplay en Android Auto zijn niets anders dan 2 protocollen om het telefoonscherm ergens anders af te beelden en de input ook ergens anders vandaan te halen, daar is verder GEEN aparte hardware voor nodig, niet meer dan wat er al in je radio zit en wat de huidige communicatie tussen je telefoon en je radio verzorgt.
Ik zou niet weten wat voor speciale module er dan zou moeten zijn die speciaal voor Carplay en/of Android Auto gemaakt zou moeten worden, het is software, geen speciale hardware...
Zo simpel is het...

Nu begrijp ik beter waarom we langs elkaar heenpraten. Ik heb nooit gezegd dat er een speciale module in de Amundsen ingebouwd moet worden om Smartlink te activeren. Sterker nog: ik heb al een aantal malen aangegeven dat er waarschijnlijk geen verschil zit tussen de Amundsens die in hoegenaamd welke Skoda worden ingebouwd.

Zie ook de link waar ik naar verwijs (https://www.skoda-sonneberg.de/product-page/smartlink-aktivierungssoftware):
"Bitte beachten Sie, dass die Software nur an Fahrzeugen mit deutscher Spezifikation verwendet werden sollte. Bei Fahrzeugen mit anderer Länderspezifikation sind ggf. andere BCM-Steuergeräte verbaut, mit denen die Maßnahme-Codes nicht kompatibel sind!"

Het ligt dus aan de ingebouwde BCM-module. Smartlink moet, indien niet af-fabriek vrijgeschakeld, worden vrijgeschakeld via een verbinding met de fabriek. Stel nou dat een Rapid een module heeft die niet zo'n verbinding aankan. Kortom: de hardware om de software vrij te schakelen is niet aanwezig. Vandaar mijn vraag naar de verschillende soorten boordmodules in de Rapid.....

Aan de andere kant: misschien bouwen ze in de fabriek wel allemaal dezelfde boordmodules in in Rapids (zonder verbindingsmogelijkheid met de fabriek), maar kunnen ze daar (en enkel daar?) Smartlink zonder boordmodule vrijschakelen.
 
Laatst bewerkt:

servies

Forumguru
Nu begrijp ik beter waarom we langs elkaar heenpraten. Ik heb nooit gezegd dat er een speciale module in de Amundsen ingebouwd moet worden om Smartlink te activeren. Sterker nog: ik heb al een aantal malen aangegeven dat er waarschijnlijk geen verschil zit tussen de Amundsens die in hoegenaamd welke Skoda worden ingebouwd.

Zie ook de link waar ik naar verwijs (https://www.skoda-sonneberg.de/product-page/smartlink-aktivierungssoftware):
"Bitte beachten Sie, dass die Software nur an Fahrzeugen mit deutscher Spezifikation verwendet werden sollte. Bei Fahrzeugen mit anderer Länderspezifikation sind ggf. andere BCM-Steuergeräte verbaut, mit denen die Maßnahme-Codes nicht kompatibel sind!"

Het ligt dus aan de ingebouwde BCM-module. Smartlink moet, indien niet af-fabriek vrijgeschakeld, worden vrijgeschakeld via een verbinding met de fabriek. Stel nou dat een Rapid een module heeft die niet zo'n verbinding aankan. Kortom: de hardware om de software vrij te schakelen is niet aanwezig. Vandaar mijn vraag naar de verschillende soorten boordmodules in de Rapid.....

Aan de andere kant: misschien bouwen ze in de fabriek wel allemaal dezelfde boordmodules in in Rapids (zonder verbindingsmogelijkheid met de fabriek), maar kunnen ze daar (en enkel daar?) Smartlink zonder boordmodule vrijschakelen.
En zelfs hier heb ik m'n twijfels bij. Dat zou betekenen dat de BCM niet kan communiceren met een apparaat van buiten... oftewel de computer die in de werkplaats staat kan ook geen verbinding maken (die maakt uiteindelijk de verbinding met de 'centrale' computer...
Als ze dit echt zo hebben gedaan (wat ik enorm betwijfel) dan mogen ze de engineers daar wat mij betreft een nekschot geven want die hebben dan iets wat simpel is nodeloos ingewikkeld gemaakt en daarmee Skoda ook op onnodige kosten gejaagd.
En ook die link die je noemt heeft het fout. Diezelfde code zal gewoon werken op een Skoda hier, de activeringscode heeft dezelfde artikelcode in alle landen...
Het zou zelfs heel simpel kunnen met een firmware update van de Amundsen: je haalt de vraag om de activeringscode gewoon weg en laat het gewoon opstarten.
 

Rallye

Forumguru
OK. Dan komen we weer terug bij mijn vraag van vandaag (en eerder): graag bewijs voor je stellingen. Waarom zou het dan alleen met de Rapid en Octavia's met andere BCM's dan in Duitsland misgaan?

Zoals een aantal mensen hier gemerkt heeft is het op de normale manier (via de verbinding met de fabriek) niet mogelijk om Smartlink achteraf te activeren bij een Rapid. Dat de code niet op Octavia's met niet-Duitse specificatie zou werken, omdat daar de mogelijkheid bestaat dat andere BCM's in zitten klinkt gezien de ervaring met de Rapid's voor mij aannemelijk.
 

servies

Forumguru
OK. Dan komen we weer terug bij mijn vraag van vandaag (en eerder): graag bewijs voor je stellingen. Waarom zou het dan alleen met de Rapid en Octavia's met andere BCM's dan in Duitsland misgaan?

Zoals een aantal mensen hier gemerkt heeft is het op de normale manier (via de verbinding met de fabriek) niet mogelijk om Smartlink achteraf te activeren bij een Rapid. Dat de code niet op Octavia's met niet-Duitse specificatie zou werken, omdat daar de mogelijkheid bestaat dat andere BCM's in zitten klinkt gezien de ervaring met de Rapid's voor mij aannemelijk.
Weet je wat nu het mooie is:
Niemand heeft het daadwerkelijk geprobeerd...
Allemaal krijgen ze te horen van de Skoda dealers en PON dat het niet kan maar niemand heeft het geprobeerd en nooit is er een goede uitleg gegeven waarom het niet kan...
En naar mijn mening heb je recht op een fatsoenlijke uitleg waarom het niet kan.
Ik heb <beep> een radio gekocht waarop een menuitem zit dat ik kan laten activeren volgens dat ding en nu vertelt Skoda mij dat dat niet kan? Waarom meld dat ding dan dat het wel kan?
Computers liegen niet, verkopers etc. doen het geregeld...
 

fireben

Forumguru
Weet je wat nu het mooie is:
Niemand heeft het daadwerkelijk geprobeerd...
Allemaal krijgen ze te horen van de Skoda dealers en PON dat het niet kan maar niemand heeft het geprobeerd en nooit is er een goede uitleg gegeven waarom het niet kan...
En naar mijn mening heb je recht op een fatsoenlijke uitleg waarom het niet kan.
Ik heb <beep> een radio gekocht waarop een menuitem zit dat ik kan laten activeren volgens dat ding en nu vertelt Skoda mij dat dat niet kan? Waarom meld dat ding dan dat het wel kan?
Computers liegen niet, verkopers etc. doen het geregeld...
mijn skoda dealer heeft het wel geprobeerd maar werkt e dus ook niet op de rapid dus hoop dat iemnad anders het wel voor elkaar krijgt hahaha want dan kan ik het ook laten doen of de dealer heeft uit zijn nek geluld dat ze het niet zelf geprobeerd hebben maar als ze het zeggen ga ik er wel vanuit dat ze dat idd gedaan hebben
ik hoor graag als het wel lukt hahah:rockon::thumbsup:
 

Rallye

Forumguru
Zowel de dealer van @fireben als die van @PeterH zeggen dat ze geprobeerd hebben Smartlink te activeren. Als dat gelukt was had ze dat €250,- omzet opgeleverd. Waarom dan liegen?

En die Amundsen roept dat Smartlink kan worden geactiveerd omdat alle Amundsens dat roepen.
 

tlpeter

Actief lid
Dan ben ik wel eens benieuwd naar het systeem nummer van de radio.
Zoals al eerder genoemd zou het ook niet kunnen op de Fabia achteraf en is het bij mij toch echt geactiveerd.
Ik vraag mij af of de dealers het al eens eerder hadden gedaan.
 

Rallye

Forumguru
@tlpeter Volgens de door mij hierboven weergegeven link is activering van Smartlink achteraf mogelijk bij Fabia's die gebouwd zijn vanaf week 22 2016, oftwel modeljaar 2017. Van wanneer is jouw Fabia?

Hoewel op deze site gewezen wordt naar de BCM als hoofdschuldige voor het niet kunnen activeren van Smartlink, lijk ook jij naar de radio te wijzen. Misschien is het dan inderdaad goed om te weten of er verschillende MIB2-Amundsens zijn voor verschillende modellen.

Voor de Fabia wordt dan wel weer gemeld dat enkel de Amundsen kan worden vrijgeschakeld, dus niet de Bolero, zo leid ik daar uit af. Bij de Octavia kan Smartlink bij de Bolero wel worden geactiveerd. Weer de BCM, of zijn er ook meer MIB2-Bolero's?
 

TurboT

Forumguru
@tlpeter Volgens de door mij hierboven weergegeven link is activering van Smartlink achteraf mogelijk bij Fabia's die gebouwd zijn vanaf week 22 2016, oftwel modeljaar 2017. Van wanneer is jouw Fabia?

Hoewel op deze site gewezen wordt naar de BCM als hoofdschuldige voor het niet kunnen activeren van Smartlink, lijk ook jij naar de radio te wijzen. Misschien is het dan inderdaad goed om te weten of er verschillende MIB2-Amundsens zijn voor verschillende modellen.

Voor de Fabia wordt dan wel weer gemeld dat enkel de Amundsen kan worden vrijgeschakeld, dus niet de Bolero, zo leid ik daar uit af. Bij de Octavia kan Smartlink bij de Bolero wel worden geactiveerd. Weer de BCM, of zijn er ook meer MIB2-Bolero's?

Was dit niet officieel week 22 van 2015?
 

Rallye

Forumguru
@Trangelang Zie de link: voor de Octavia en de Superb wel. Volgens de link voor de Fabia dus een jaar later (en niet voor de Bolero). Vandaar mijn vraag aan @tlpeter.

Zeker dat van die Bolero is echt jammer: dan kun je redelijke goedkoop navigeren via Carplay of Android Auto.
 

servies

Forumguru
OK. Dan komen we weer terug bij mijn vraag van vandaag (en eerder): graag bewijs voor je stellingen. Waarom zou het dan alleen met de Rapid en Octavia's met andere BCM's dan in Duitsland misgaan?
Nog zo'n punt waaruit enigzins blijkt dat veel dealers geen snars begrijpen van hoe software werkt:
Het bestelnummer voor een smartlink activatiecode is wereldwijd hetzelfde: 000054830A ...
Dus let me guess... zou ik zo'n smartlink activatiecode uit Duitland kunnen gebruiken op een Nederlandse Fabia?
Volgens die Duitse dealer niet...
En daarbij dat artikelnummer is al van eind 2015... en toen stond de beperking voor de Fabia er ook nog niet bij wat ik me kan herinneren...

Het wijst er alleen maar steeds meer op dat er een kunstmatige blokkade wordt opgelegd...

Ik ken die systemen niet maar heeft zo'n ODIS systeem een internet verbinding?
uit de franstalige handleiding:
hermes12.jpg

Volgens mij zou je in ieder geval nu praktisch moeten kunnen zien of je zo'n sleutel kunt invoeren of niet... en dan weet misschien nog niet veel want de blokkade kan natuurlijk ook in ODIS zelf zitten...
@tlpeter: zou jij eens een foto willen maken van je systeeminformatie scherm waarop alle technische gegevens van jouw Amundsen staan. HW versie en SW versie etc...

Yup... ik ben akelig volhardend en eigenwijs :D
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik zal eens zoeken naar de Nederlandse versie. Ik denk overigens dat de Duitse dealer in mijn link zich teveel beperkingen oplegt: ook bij mijn oorspronkelijk in Tsjechië toegelaten OIII was Smartlink ermee te activeren. Wat hij zegt is dat er versies van de Octavia zijn waarop activering achteraf, dankzij een andere BCM, niet gaat werken, net als op, naar het lijkt, alle Rapids.

Ik weet niet wat de tekst op de site eind 2015 was, maar zeg jij nu dat het activeren van Smartlink bij een Fabia van MJ2016 achteraf onmogelijk gemaakt is, en voor MJ 2017 weer mogelijk gemaakt is? Dat zou toch wat paranoïde klinken.....
 

tlpeter

Actief lid
Ik lees het nu pas. Ik heb een Fabia en die was geleverd op 31 december 2015.
Artikel code op de doos (cd/dvd doos achtig ding) is 000 054 830A
Ik heb een Amundsen en achteraf Smark link laten activeren.
Dit omdat het uiteraard niet mee was besteld en ik ben hier ruim drie kwart jaar mee bezig geweest.
Uiteindelijk bij Ames Sliedrecht deze laten activeren en dit was voor het eerst op een Fabia toen.
 
Bovenaan Onderaan