Rapid carplay

servies

Forumguru
Ik lees het nu pas. Ik heb een Fabia en die was geleverd op 31 december 2015.
Artikel code op de doos (cd/dvd doos achtig ding) is 000 054 830A
Ik heb een Amundsen en achteraf Smark link laten activeren.
Dit omdat het uiteraard niet mee was besteld en ik ben hier ruim drie kwart jaar mee bezig geweest.
Uiteindelijk bij Ames Sliedrecht deze laten activeren en dit was voor het eerst op een Fabia toen.
Oftewel: een Fabia waarbij het volgens Skoda/PON/dealers NIET kan...
Zowel de dealer van @fireben als die van @PeterH zeggen dat ze geprobeerd hebben Smartlink te activeren. Als dat gelukt was had ze dat €250,- omzet opgeleverd. Waarom dan liegen?
Ze liegen niet... maar de waarheid vertellen ze ook niet: Ik vermoed dat ze het probeerden te bestellen bij PON en niet verder hebben gekeken toen ze zagen dat het officieel niet beschikbaar is voor de Rapid... en dat dan maar melden als "we hebben het geprobeerd maar het ging niet"...
Eigenlijk durf ik wel te wedden dat ze nooit zo'n DVD doosje met code in de handen hebben gehad...
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Oftewel: een Fabia waarbij het volgens Skoda/PON/dealers NIET kan...

Ze liegen niet... maar de waarheid vertellen ze ook niet: Ik vermoed dat ze het probeerden te bestellen bij PON en niet verder hebben gekeken toen ze zagen dat het officieel niet beschikbaar is voor de Rapid... en dat dan maar melden als "we hebben het geprobeerd maar het ging niet"...
Eigenlijk durf ik wel te wedden dat ze nooit zo'n DVD doosje met code in de handen hebben gehad...

Ook volgens mijn Duitse link kan het bij een Fabia MJ2016 niet. Zouden ze zich dan toch vergissen en, net als bij de Octavia MJ2015 bedoelen?

Tja "we hebben het geprobeerd" of "we hebben het geprobeerd te bestellen" is toch iets anders. Bij beide forumleden klonk het wel alsof de dealers het echt geprobeerd hadden.

Edit: als bijlage bij deze post een .pdf van de handleiding voor het activeren van Smartlink in het Nederlands.

Overigens wel opvallend. Op de DVD-doos waar de code en ook deze handleiding in zitten, staat geen enkele verwijzing naar modellen op welke de codering kan worden toegepast. Zou dat echt "trial & error" zijn, of zou er toch documentatie vanaf de fabriek zijn? En zo ja, kan die hier worden gepost?
 

Bijlagen

  • Smartlink activatie.pdf
    325,7 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

servies

Forumguru
> Tabblad Speciale functies selecteren,
Het schakelvlakje "Functievrij schakelingssysteem (FES)" bedienen,
Het schakelvlakje "1, Functie vrijschakelen" bedienen. ,
Het diagnoseadres van de regeleenheid - 5F - invoeren, het schakelvlakje "overnemen" bedienen,
>
Tot en met hier zou je moeten kunnen komen als het stiekem toch wel werkt en je geen code hebt aangevraagd... het kan hierna natuurlijk nog vanuit Skoda zelf worden tegengehouden... maar dan weet je zeker dat het een kunstmatige blokkade is...
heeft zon ODIS systeem nu contact met internet of is dat gewoon een losstaande kast die je af en toe bijwerkt... Het valt me op dat ze erg veel nadruk leggen op "de code is maar voor 1 apparaat geldig"...
 

Rallye

Forumguru
Mij is uitgelegd dat er voor de activering contact met de fabriek werd gelegd, via internet en de aangesloten laptop. Ik heb geen reden daaraan te twijfelen.
 

ertromp

Forumguru
Exact zoals @Rallye aangeeft ODIS op de PC bij de dealer staat rechtstreeks in contact met de fabriek en haalt daar data op en schrijft er data naar toe.
Het gebruik van codes die vanuit de fabriek verstrekt worden om zaken te coderen en te activeren zal alleen maar meer worden. Lang leve de digitale snelweg :D
 

tlpeter

Actief lid
Klopt, het zijn drie codes die via een laptop ingegeven worden.
Ik heb er bij gezeten toen de monteur dit deed.
Daarom kan ik mij niet voorstellen dat het niet kan op de Rapid anders dan bewust een type auto blokkeren maar dan had het bij een Fabia toch ook niet moeten werken?
 

Rallye

Forumguru
Ik leid uit de door mij geposte link af dat het niet af-fabriek kunnen activeren van Smartlink niet zozeer ligt aan het "bewust een type auto blokkeren", maar aan het feit dat in sommige auto's een andere (goedkopere, ouderwetsere, wie zal het zeggen) BCM zit, die wellicht die codering via een internetverbinding niet aankan.
 

servies

Forumguru
Het valt me overigens ineens op bij de configurator van PON dat Smartlink wederom niet te selecteren is bij aankoop van een Skoda Rapid...:banghead::banghead::banghead::banghead:

Dan hebben ze zo weinig te configureren en dan verprutsen ze het nog bij PON...
Het wordt hoog tijd dat we als Nederlanders simpel een auto in een ander EU land kunnen kopen zonder administratieve rompslomp...
Dat wordt de ondergang van PON...
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad vervelend, want achteraf activeren kan immers niet, zegt Pon zelf.
Dan zou je misschien de accessoirecode moeten weten en die aan de dealer doorgeven. Kan één van onze Belgische lezers die achterhalen?

Een auto zelf importeren kan best zonder rompslomp. Er zijn best bedrijven die je willen "ontzorgen" en dus de rol van de importeur min of meer overnemen. Zie bijvoorbeeld (geen ervaring mee) http://carshoppen.nl/home/

Edit: als ik een Belgische Rapid configureer, kies voor een Bolero radio en Smartlink aanklik krijg ik uiteidelijk de code "9WT" te zien op de offerte, zie bijlage. De code is bij een Amundsen hetzelfde.

IMG_0470.PNG

Is die 9WT de evt. aan de Nederlandse dealer door te geven bestelcode?
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Volgens de discussie achter jouw link geldt dat alleen voor de Rapid modeljaar 2018, met een (nieuwe) Swing of Amundsen. Geen woord over de Bolero......
 

servies

Forumguru
Volgens de discussie achter jouw link geldt dat alleen voor de Rapid modeljaar 2018, met een (nieuwe) Swing of Amundsen. Geen woord over de Bolero......
Klopt, maar ook voor die gold volgens Skoda: kan alleen af-fabriek en dit staat ook zo op de diverse onderdelen-websites van Skoda dat de code niet werkt bij een Rapid in welke uitvoering/versie dan ook...
En goh... zo ineens kan het wel... Nadat er flink wordt geklaagd.
M'n dealer zei tijdens ons laatste gesprek ook al dat hij een vermoeden had dat het gewoon zou gaan werken maar ik heb momenteel geen tijd om hiervoor een afspraak bij m'n dealer te maken. En het liefste heb ik dan ook nog dat een ander met bijvoorbeeld een Octavia 'm wil laten vrijschakelen en dat ze die dan eerst op mijn Rapid proberen en mocht het dan dus toch lukken dat ze een nieuwe voor die Octavia aanvragen...
 
Bovenaan Onderaan